Web Analytics Made Easy - Statcounter

گزارشگر ویژه سازمان ملل اقدام عربستان سعودی در مختومه کردن پرونده قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری ریاض در استانبول را محکوم و اعلام کرد، درباره ارتباط محمد بن سلمان در این قتل تحقیق نشده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه در مورد اعدام‌های فراقانونی، سریع یا خودسرانه در دفتر کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد، پرونده محاکمه عاملان قتل خاشقچی در عربستان سعودی «به سخره گرفتن عدالت» بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اگنس کالامارد گزارشگر ویژه سازمان ملل در سلسله توییت‌هایی درباره مختومه اعلام شدن پرونده قتل جمال خاشقچی اظهارنظر و اقدامات عربستان سعودی در قبال این پرونده را محکوم کرد.

دادستانی سعودی دوشنبه (دیروز) با صدور احکام جدیدی در حق محکومان پرونده قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار عربستانی منتقد ولی عهد این کشور و ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست، این پرونده را مختومه اعلام کرد.

به گفته دادستانی سعودی مسأله قتل خاشقچی در دو جنبه خصوصی و عمومی جرم خاتمه یافته است؛ جنبه خصوصی که با عفو خانواده خاشقچی خاتمه یافت و در خصوص جنبه عمومی جرم نیز پنج تن از محکومان هر کدام به ۲۰ سال زندان، یک نفر به هفت سال و دو نفر هم به ۱۰ سال زندان محکوم شدند.

فرزندان جمال خاشقچی که در عربستان ساکن هستند و از زمان قتل او اجازه خروج از عربستان را نیافته‌اند، دوم خرداد سال جاری اعلام کردند که قاتلان پدر را بخشیده‌اند.

اما در خصوص احکام صادره در خصوص محکومان، بسیاری از محافل حقوق بشری «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی و سپس «سعود القحطانی» و «احمد العسیری» دو شخصیت نزدیک به بن سلمان را متهمان ردیف اول می‌دانند، سه فردی که تا کنون در هیچ دادگاهی حاضر نشده‌اند.

جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار عربستانی منتقد، ولی عهد و ستون‌نویس روزنامه واشنگتن پست بود که در سال‌های پایانی عمرش در آمریکا سکونت داشت. وی ماه اکتبر سال ۲۰۱۸ به دست یک تیم اعزامی امنیتی سعودی در داخل کنسولگری ریاض در استانبول به طرز فجیعی کشته شد. اگنس کالامارد   سلسله توییت اگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل در رد مختومه اعلام کردن پرونده قتل خاشقچی به شرح ذیل است:

«۱- دادستانی سعودی یکی دیگر از اقدامات خود در این به سخره گرفتن عدالت در پرونده جمال خاشقچی را انجام داد، اما این حکم‌های صادر شده، هیچ مشروعیت قانونی یا اخلاقی ندارد و در پایان فرایندی صادر شده که نه منصفانه بوده و نه شفاف.

۲- گروه ترور ۵ نفره (اعزامی از عربستان سعودی به استانبول ترکیه) به ۲۰ سال زندان محکوم شدند، اما مقام‌های عالی رتبه که اعدام جمال خاشقچی را سازماندهی کرده و از آن استقبال کردند، از همان اول (شروع محاکمه) آزاد بوده‌اند و به ندرت در معرض تحقیقات و دادگاه قرار گرفتند.

۳- از محمد بن سلمان، ولی عهد، کسی که مسئولیت شخصی به عنوان شخص ارشد در بالای هرم دولت (عربستان سعودی) دارد، کاملا در برابر هر نوع بررسی دقیق در این کشور حفاظت شده است. نمی‌شود اجازه داد که این احکام صادره، آنچه (درباره قتل خاشقچی) اتفاق افتاده را ماستمالی کند.

۴- این احکام، نباید باعث شود که هیچ گونه فشار دولت‌ها و به ویژه پنج کشور عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل (علیه عربستان سعودی) کاسته شود، پنج کشوری که با سکوت نظاره‌گر این جلسات دادگاه‌ها در ریاض بوده‌اند تا از این موضوع اطمینان حاصل شود که از همه مقام‌های مسئول به ویژه مقام‌های ارشد تحقیق و در این باره شفاف‌سازی و تقبیح شود.

۵- الان بیشتر از هر زمان دیگری ضروری است که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده شامل مدیر اطلاعات ملی ارزیابی خودشان درباره مسئولیت‌های محمد بن سلمان در زمینه قتل جمال خاشقچی را منتشر کنند. در حالی که امکان رسیدن به عدالت رسمی در عربستان سعودی ممکن نیست، می‌شود حقیقت را بیان کرد.

۶- من از این موضوع که مجازات اعدام برطرف شده است، استقبال می‌کنم. اگر چنین مجازاتی صادر و اجرا می‌شدند، آن‌ها (مجازات اعدام) یک کشتار خودسرانه دیگر از سوی دولت عربستان سعودی و خاموش کردن دائمی شاهدان مهم اعدام (جمال خاشقچی) ارزیابی می‌شدند».

مختومه کردن پرونده قتل جمال خاشقچی در عربستان سعودی، واکنش تند ترکیه را در پی داشته است.

مدیر ارتباطات دفتر ریاست‌جمهوری ترکیه ضمن تأکید بر تصمیم آنکارا برای ادامه تحقیقات درباره قتل خاشقچی تصریح کرد، ریاض باید درباره مختومه اعلام کردن این پرونده پاسخگو باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: پرونده خاشقچی بن سلمان سعود القحطانی قتل جمال خاشقچی اگنس کالامارد عربستان سعودی محمد بن سلمان گزارشگر ویژه مختومه اعلام سازمان ملل قتل خاشقچی پرونده قتل ولی عهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۲۳۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!

دارنده 5 توپ طلای بهترین بازیکن دنیا تسلیم بازیکن سعودی شد و در رده دوم بهترین بازیکنان لیگ عربستان ایستاد.

به گزارش فارس، سالم الدوسری، مهاجم ملی پوش الهلال با کسب امتیاز 7.91 بالاتر از کریستیانو رونالدو بهترین بازیکن لیگ عربستان انتخاب شد.

الدوسری مرد سال 2023 آسیاست و با به ثمر رساندن 65 گل بهترین گلزن سعودی تاریخ الهلال به شمار می‌آید.

دستمزد سالیانه رونالدو 200 میلیون یورو است و تقریبا 20 برابر دستمزد الدوسری (10 میلیون یورو) است.

مهاجم تیم ملی عربستان را بسیاری با گل تماشایی در جام جهانی 2022 قطر به یاد دارند.

ستاره الهلال بعد از گلزنی شادی گل خاصی دارد و پشتک می زند به همین خاطر به «پرنده» شهرت دارد.

براساس گزارش سایت سوفا اسکور، رونالدو با وجود به ثمر رساندن 29 در لیگ عربستان صدرنشینی در لیست بهترین گلزنان اما «الدوسری تاثیرگذارتر از ابرستاره پرتغالی ظاهر شد».

سایت سعودی اسپورت می نویسد که الدوسری با به ثمر رساندن 16 گل در مراحل حذفی لیگ قهرمانان آسیا «بهترین گلزن تاریخ عربستان در این تورنمنت» شد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: باشگاه های عربستانی به دنبال کاپیتان منچستریونایتد همسر طارمی مانع انتقال او به لیگ عربستان شد؟

دیگر خبرها

  • شاهکار بن سلمان؛ حیف و میل پولی به اندازه ارزش ۳ لیگ ژاپن، کره و ایران!
  • رونالدو مغلوب پرنده سعودی شد!
  • جدیدترین اظهارنظر وزیر خارجه عربستان درباره جنگ غزه
  • وزیر خارجه آمریکا به عربستان می‌رود
  • مشاغل بدون آسیب شناختی کدامند؟
  • ‏رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • رئیس‌کل بانک مرکزی عازم عربستان سعودی شد
  • پرونده‌های مختومه ساخت‌و‌ساز‌های غیر مجاز گلستان دوباره بررسی می‌شوند
  • جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان افشا شد
  • افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان