Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-28@23:07:31 GMT

پسته رفسنجان روزانه توسط ۲۵ هزار کارگر برداشت می شود

تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۳۵۴۴۷

پسته رفسنجان روزانه توسط ۲۵ هزار کارگر برداشت می شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رفسنجان گفت: برداشت پسته از باغات رفسنجان به مدّت ۴۵ روز است که روزانه ۲۵ هزار کارگر کار برداشت را انجام می دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان ز رفسنجان عباس حاج عبداللهی چهارشنبه (۱۹ شهریور ) در نشست خبری؛ افزایش سطح علمی فعالیت های کشاورزی را موجب کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری دانست و بیان کرد: این امر جزو برنامه های جهاد کشاورزی است و از طریق ابزار اطلاع رسانی چون رسانه ها و فضاهای مجازی باید صورت بگیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

مدیر جهاد کشاورزی رفسنجان تصریح کرد: ۹۹ درصد درآمد و پایه اقتصاد رفسنجان از طریق پسته است،  در سال ۹۷ محصول پسته ۳۵ کیلوگرم و سال ۹۸ حدود ۲۶۰ کیلوگرم در هکتار برداشت شد و امسال هم اوایل سال پیش بینی های خوبی داشتیم امّا گرمازدگی و دمای بالای ۳۷ درجه مردادماه موجب شد به ۵۰ درصد محصول پسته خسارت وارد شود به طوری که بیشترین خسارت پسته در منطقه کشکوئیه و بخش فردوس و بعد از آن حومه است و بیشترین رقمی که خسارت دیده رقم "کله قوچ" است.

 

 

وی به آغاز برداشت پسته در رفسنجان از بیستم شهریورماه توسط عمده مالکین و از اوّل مهرماه توسط خرده مالکین اشاره کرد و افزود: ۲۵ هزار نفر کارگر به مدّت ۴۵ روز کار برداشت محصول را انجام می دهند و به کشاورزان توصیه می شود برداشت پسته را در زمان خود و هر چه سریعتر و تا خنک شدن هوا انجام دهند که این کار هم از نظر بهداشتی و هم از نظر اینکه درخت آزاد می شود و شرایط مطلوب تری برای رشد در سال آینده پیدا خواهد کرد موثر است.

 

 

حاج عبداللهی تصریح کرد:  ۸۶ هزار هکتار سطح زیر کشت پسته در شهرستان  وجود دارد که در حومه شهرستان ۳۱ هزار هکتار، در منطقه نوق با ۲۸ هزار هکتار و بقیه اراضی پسته در کشکوئیه و کبوترخان است؛ همچنین بیشترین ارقام پسته در رفسنجان شامل اوحدی، احمد آقایی، کله قوچی و اکبری است.

 

 

وی با اشاره به وجود  ۲ هزار و ۵۰۰ هکتار ارقام متفرقه پسته مانند ممتاز  در این شهرستان ادامه داد:‌ همچنین برخی کشاورزان در یک هزار هکتار محصولاتی مانند بادام و گردو، زردآلو و میوه های سر درختی کوهستانی در منطقه راویز، خنامان و داوران کاشته و برداشت می کنند.

 

 

حاج عبداللهی در رابطه با ساماندهی کارگران فصلی هم گفت: امسال اگر بخواهیم کارگران فصلی که از شهرهای اطراف برای برداشت پسته به رفسنجان می آیند توسط شرکت های مربوطه ساماندهی کنیم با مشکل بیمه و دارایی مواجه خواهیم بود و برای رفع این مشکلات هم از سال آینده شرکت هایی را جهت ساماندهی کارگران فصلی در این شهرستان ایجاد خواهیم کرد.

 

 

وی با اشاره به پلمب ۱۵ فروشگاه غیرمجاز سموم کشاورزی به علت عرضه سموم نامرغوب در رفسنجان؛ به ترویج کشت های گلخانه ای کم آب اشاره کرد و افزود:‌ کشت های گلخانه ای و هیدروپونیک بهترین جایگزین محصول پسته هستند کشت های گلخانه ای به علت مصرف کم آب، بازدهی بالا و ارزش افزوده ای که دارند می تواند در کنار کشت پسته به این امر هم روی آورد.

 

 

 

حاج عبدالهی بیان کرد: ۱۵ هزار هکتار در رفسنجان به سطح زیر کشت زعفران اختصاص دارد که از اواخر مهرماه تا اوایل آبان ماه کار برداشت این محصول آغاز می شود.

 

 

وی به کشاورزان توصیه کرد:‌ در راستای آبیاری قطره ای اقدام کنند که این روش بهتر از آبیاری غرقابی است ضمن اینکه در مصرف آب صرفه جویی می شود میزان محصول هم افزایش می یابد، دولت هم طرح های آبیاری نوین را حمایت می کند که برای هر هکتار اجرای طرح مبالغ بلاعوضی را در نظر می گیرد تا کشاورزان ترغیب شوند؛ برای اجرای این طرح به کشاورزان هر هکتار ۱۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تسهیلات بلاعوض داده می شود و همه مراحل اخذ وام آسان و بدون وثیقه است.

 

 

مدیرجهاد کشاورزی رفسنجان یکپارچگی اراضی پسته را مورد تأکید قرار داد و خاطرنشان کرد: ۱۸۰ موتورپمپ کشاورزی شناسایی شده اند که تعداد مالکان آن کمتر از ۵۰ نفر است و بعد از برداشت محصول پسته با آن ها صحبت می شود که آبیاری تحت فشار را انجام دهند و در قدم دوم کارشناس کشاورزی داشته باشند و در مرحله سوم عملیات مبازره با آفات باغات پسته به صورت یکپارچه انجام می شود.

پایان پیام/605

منبع: شبستان

کلیدواژه: برداشت پسته رفسنجان پسته برداشت پسته محصول پسته هزار هکتار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۵۴۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کرمان گفت: از ضروریات شکوفایی اقتصاد پسته این است که با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان، زنجیره ارزش این محصول تکمیل شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از کرمان و به نقل از روابط عمومی استانداری، امیر حسن‌زاده در ششمین گردهمایی فعالان صنعت پسته ایران به میزبانی مشهد، اظهار کرد: با پیگیری‌ها و تلاش‌های مدیران استان، شورای عالی پسته با حضور وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد.

وی با بیان اینکه دولت و مسئولان دولتی پشتیبان کشاورزان و تاجران هستند، افزود: ۱۳ استان کشور در کشت و تولید محصول پسته فعالیت دارند و میز پسته باید در وزارت جهاد کشاورزی تشکیل شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری کرمان تصریح کرد: تولیدکنندگان پسته در بالادست و پایین دست با یکدیگر زنجیره نشده‌اند و از ضروریات شکوفایی اقتصاد این محصول ارزشمند این است که با کمک خود تولیدکنندگان و صادرکنندگان این زنجیره تکمیل شود.

وی افزود: مدیران استان برای رفع مشکلات تولیدکنندگان و تاجران، رایزنی‌های بسیاری انجام داده‌اند و در مسیر رفع آن‌ها می‌کوشند.

کد خبر 748034

دیگر خبرها

  • برداشت ۱۵ هزار تن گندم از مزارع استان بوشهر
  • پیش‌بینی برداشت ۳۰ هزار تن گندم مازاد از مزارع آبدانان
  • تولید کلزا به ۲۵۰ هزارتن می‌رسد
  • بارگیری روزانه ۲۰ تن برگ انگور از خلیل‌آباد
  • برداشت ۱۳ هزار تن سیر از اراضی زارعی دزفول
  • برداشت سه تن زعفران از مزارع لرستان
  • از برداشت موز تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • از برداشت موز گلخانه‌ای تا گرده افشانی نخیلات در فارس
  • پیش بینی برداشت افزون بر ۶ هزار تن غلات در گراش
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود