Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

این پایگاه خبری در گزارشی از پژوهشگر آنتونی وتون آورده است: "از زمان جنگ عراق در سال ۲۰۰۳ تاکنون گروهی از سربازان کانادایی زیر نظر آمریکا در یکی از پایگاه‌های هوایی عربستان با هواپیماهای جاسوسی "آواکس" کار می‌کنند.

نیروهای مستقر در پایگاه هوایی "شاهزاده سلطان" نزدیکی ریاض نمونه‌ای دیگر از رابطه نظامی کانادا با عربستان مستبد و متخاصم است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کشتی‌های کانادا در گشت‌های چندملیتی با همتایان سعودی خود در منطقه مشارکت دارند، کانادا خلبانان سعودی را در پایگاه‌های آلبرتا و ساسکاچوان (دو استان در کانادا) آموزش می‌دهد، شرکت CAE که مقرش در مونترآل کانادا قرار دارد هم خلبان‌های سعودی را در چندین مناطق آموزش داد و اسلحه‌ها و خودروهای زرهی ساخت کانادا به رژیم سلطنتی مستبد منتقل شد.

طبق اطلاعات به دست آمده، استقرار نیروهای کانادایی در عربستان از ۲۷ فوریه ۲۰۰۳، چهار هفته قبل از جنگ عراق تحت رهبری آمریکا شروع شد و تقریبا مسلم است که این نیروهای مستقر در ریاض برای حمایت از جنگ و اشغالگری آمریکا اعزام شده‌اند.

همچنین نمونه دیگر از همدستی کانادا در جنگی که اتاوا ظاهرا با آن مخالفت کرد این است که اخیراً گزارش شد آژانس‌های اطلاعاتی کانادا اختلاف خود را با گزارش‌های سیاسی سازمان اطلاعات آمریکا در مورد عراق پنهان کردند.

کانادا به طرق مختلف از جنگی که آمریکا در عراق رهبری کرد، حمایت کرد. ده‌ها تن از نیروهای کانادایی در یگان‌های آمریکایی که در عراق جنگیدند، ادغام شدند. اتاوا به جنگنده‌های آمریکا در مسیرشان به عراق سوخت رسانی کرد. خلبانان کانادایی در ماموریت آموزش شرکت داشتند و سه ژنرال این کشور بر ده‌ها هزار نیروی بین‌المللی در عراق نظارت داشتند. کمک‌های کانادا در حمایت از سیاست آمریکا به عراق سرازیر شد و با توجه به اینکه کشتی‌های کانادا رهبری تلاش‌های ممنوعیت دریایی روبروی سواحل عراق را برعهده داشت، اتاوا این نظر قانونی را داشت که به لحاظ فنی در وضعیت جنگی با عراق بود.

کانادا با وجودی که تظاهر کرد حامی جنگ عراق نیست، به دلایلی که به انتخاباتی برمی‌گردد که در آن زمان در اتاوا برگزار می‌شد، محرمانه از این جنگ حمایت کرد و پنجمین یا ششمین حامی بزرگ این جنگ بود که آمریکا در عراق به راه انداخت.

استقرار نیروهای کانادا در عربستان، رابطه نظامی با این کشور و جنگ در خاورمیانه را روشن می‌کند و تناقض سیاست خارجی کانادا را که مدعی خیرخواهی است، نشان می‌دهد".

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کانادا امریکا جنگ عراق نیروهای کانادا جنگ عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۳۹۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند

به گزارش همشهری آنلاین شرکت بوئینگ تایید کرده که قصد دارد با فروش جنگنده‌های «اف-۱۵ ای. ایکس ۲» به عربستان سعودی، درآمدهای خود از این نسل جنگنده را افزایش دهد.

کد خبر 849518 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه جنگنده عربستان ایالات متحده آمریکا

دیگر خبرها

  • اولین گروه از نیروهای رزمی فرانسه در اوکراین مستقر شدند
  • تحصن دانشجویی در دانشگاه تورنتوی کانادا در حمایت از فلسطین
  • آمریکا این بار با اف ۱۵ های جدید جیب عربستان را خالی می‌کند
  • چین، اتهامات دخالت در امور انتخاباتی کانادا را بی‌اساس خواند
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ‌التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • بیانیه انجمن اسلامی فارغ التحصیلان آمریکا و کانادا در پی جنبش جهانی حمایت از فلسطین
  • پیروزی لیدز یونایتد مقابل آرسنال و قطعی شدن قهرمانی منچستریونایتد در لیگ برتر انگلیس (4 می، 2003)
  • ایتالیا: نیروهای ما هرگز در اوکراین مستقر نخواهند شد
  • واکنش وزیر دفاع انگلیس به تحریمش از سوی ایران/ مخالفت امارات با استفاده آمریکا از پایگاه های نظامی در این کشور/ حمله موشکی به پایگاه نظامیان آمریکایی در شرق سوریه/ رایزنی محرمانه دولت بایدن و عربستان درباره یک توافق
  • جملات خبرساز مجری صداوسیما خطاب به رئیس جمهور آمریکا: دانشجو‌ها را نزنید آقای بایدن! / چرا در دانشگاه تک تیرانداز مستقر می‌کنید! + ویدئو