Web Analytics Made Easy - Statcounter

در نشست خبری چهارمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران مطرح شد که این جشنواره بنابر محدودیت‌هایی که به دلیل شیوع کرونا پیش آمده، به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، نشست خبری چهارمین دوره اعطای نشان عکس سال مطبوعاتی ایران صبح چهارشنبه ۱۹ شهریورماه با حضور حمید فروتن رییس هیات مدیره، سجاد صفری، امیر نریمانی و مهدی قاسمی عضو هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران، محسن سلیمانی مدیر هنری این دوره و محمد صیاد، محسن شاندیز و فرهاد سلیمانی عکاسان پیشکسوت در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حمید فروتن رییس هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران و دبیر چهارمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی در ابتدای نشست با اشاره به ۲۱ سال فعالیت این انجمن، گفت: انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران به عنوان اولین انجمن عکاسی در ایران حدود ۲۱ سال است فعالیت دارد و انجمنی صنفی و غیردولتی است و مستقل کار می‌کند. این انجمن به صورت حرفه‌ای فعالیت می‌کند؛ چراکه اعضای ما غیر از عکاس بودن، همگی در رسانه‌ها هم فعالیت دارند.

وی بیان کرد: مراسم اهدای چهارمین نشان عکس سال مطبوعاتی ایران روز جمعه ۲۱ شهریورماه ساعت ۱۹ به صورت آنلاین برگزار خواهد شد. البته قرار بود این مراسم ساعت ۱۸ برگزار شود اما چون با مراسم افتتاحیه بخش سوم نمایشگاه محمد صیاد و مراسم رونمایی کتاب او که از پیشکسوتان عکاسی است، تداخل دارد با احترام به استاد برنامه را با یک ساعت تاخیر آغاز می‌کنیم.

فروتن با اشاره به شرایط موجود برای برگزاری مراسم و نمایشگاه این دوره نشان، توضیح داد: نشان عکس سال مطبوعاتی ایران هر سال در خانه هنرمندان ایران آغاز به کار می‌کرد و در سالن شهناز مراسم اعطای جوایز داشتیم و نمایشگاهی از آثار نیز در خانه هنرمندان برپا می‌شد اما امسال به دلیل محدودیت‌های اجتماعی حاصل از کرونا از برگزاری مراسم و نمایشگاه معذور هستیم. این در حالی است که سال ۹۸ سال بسیار پرحادثه‌ای بود و عکاسان مطبوعاتی سالی سخت را پشت سر گذاشتند و از آن جهت که آثار بسیاری به دبیرخانه ارسال شد، کار هیات داوری نیز سخت بود. در هر حال تصمیم گرفتیم مراسم و نمایشگاه به صورت مجازی برگزار شود.

وی تاکید کرد: از خانه هنرمندان ایران نیز تشکر ویژه‌ای دارم و با توجه به اینکه در آستانه تعطیلی قرار دارد، امیدوارم شهرداری تهران و وزارت ارشاد به مساله خانه ورود کنند تا این خانه همه هنرمندان رونق سابق خودش را به دست آورد.

سجاد صفری عضو هیات مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران درباره جزییات این دوره نشان گفت: در برگزاری این دوره نشان مشکلات فراوانی داشتیم و از طرف دیگر سال ۹۸ نیز سالی پر از حادثه و عکس‌های خبری بود. حدود ۴ هزار عکس از ۳۶۸ عکاس به دبیرخانه ارسال شد. در این میان، ۱۱۱۱ تک عکس، ۲۹۳ مجموعه عکس و ۹ مالتی مدیا برای ما ارسال شد که داوران با توجه به سابقه مطبوعاتی و حرفه‌ای بودن‌شان، در دو جلسه آنلاین و یک جلسه حضوری آثار را داوری کردند. کارن فیروز ادیتور سابق رویترز، مهرداد اسکویی، آرش خاموشی، نیوشا توکلیان و محمد قوچانی داوران چهارمین دوره نشان بودند.

وی افزود: در بخش تک عکس؛ ۱۴۶ عکس پرتره، ۳۵۰ عکس خبری، ۱۲۹ عکس محیط زیست، ۳۸۲ عکس مستند و ۱۰۴ عکس ورزشی ارسال شده بود. همچنین در بخش مجموعه عکس؛ ۲۹ مجموعه عکس ورزشی، ۱۰۸ مجموعه مستند، ۴۸ مجموعه محیط زیستی، ۸۶ مجموعه خبری و ۲۲ پرتره خبری داوری شدند.

صفری درباره لحاظ کردن بخش یا جایزه ویژه‌ای برای عکاسان به دلیل اتفاقات زیاد و متفاوت سال ۹۸، گفت: عکاسی مطبوعاتی با خبر و حادثه گره خورده است و اتفاقات سال گذشته نیز در زیرمجموعه بخش‌های داوری آثار قرار می‌گیرند به همین دلیل ننی‌توانیم به اتفاقی وزن بیشتر یا کمتر بدهیم و از طرف دیگر داوران نیز به حوادث و اتفاقات اشراف کامل داشتند و این موضوعات در انتخاب آثار لحاظ شد.

وی همچنین درباره برگزاری نمایشگاه به صورت فیزیکی نیز توضیح داد: چندین بار تلاش کردیم نمایشگاه را در خانه هنرمندان ایران برگزار کنیم اما به دلیل ریسک بالای حضور افراددو اعمال پروتکل‌های اجتماعی و بهداشتی، از آن صرفنظر کردیم. اما برای اولین بار سایت ادوار نشان سال را در روز افتتاحیه رونمایی می‌کنیم که آثار همه ادوار نشان در آن قابل مشاهده است.

فرهاد سلیمانی عضو کارگروه پیشگامان انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران نیز درباره بخش معرفی پیشگامان این دوره نشان گفت: امسال با آرای دوستان در حوزه پیشگامان دو نفر انتخاب شدند که فکر می‌کنم شایسته‌ترین افراد هستند که انتخاب شدند که اسامی آنها در افتتاحیه اعلام خواهد شد.

محسن سلیمانی، طراح پوستر چهارمین دوره  نشان عکس سال مطبوعاتی ایران درباره طراحی پوستر این دوره گفت: با توجه به عنوان نشان عکس سال مطبوعاتی ایران و علاقه من به خط نستعلیق و ایرانی بودن، از ترکیب خط نستعلیق و نشانی از لنز دوربین عکاسی و با استفاده از  عکسی از پوریا پاکیزه از برای طراحی نشان بهره گرفتم.

همزمان با نشست خبری چهارمین دوره نشان عکس سال مطبوعاتی ایران، از پوستر این دوره نشان با حضور پیشکسوتان عکاسی مطبوعاتی رونمایی شد.

کد خبر 443454

منبع: ایمنا

کلیدواژه: عکس سال مطبوعاتی ایران انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران عکاسان پیشکسوت نمایشگاه خانه هنرمندان شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق انجمن صنفی عکاسان مطبوعاتی ایران نشان عکس سال مطبوعاتی ایران خانه هنرمندان ایران دوره نشان چهارمین دوره هیات مدیره ارسال شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۴۱۱۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»

سومین رویداد «هم مسیر اتیسم» با مشارکت وزارت ورزش و جوانان، کمیته ملی المپیک و انجمن اتیسم ایران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، روز گذشته رویداد «هم‌مسیر اتیسم» در تهران و همچنین رشت و بندر ماهشهر با حضور بیش از 1500 نفر در رویداد هم‌مسیر اتیسم شرکت کردند. در این رویداد گروه‌های مختلف جامعه در حرکتی نمادین،  با بزرگسالان اتیسم و خانواده‌هایشان هم قدم شده تا اتیسم را بیشتر شناخته و متعهد شوند تا آن را به دیگران نیز معرفی کنند.

خانواده‌های اتیسم با سپری کردن سال‌ها سختی و مشقت در کنار فرزند خود با این اختلال دست و پنجه نرم می‌کنند و خستگی‌ناپذیر در این مسیر گام برمی‌دارند، بی‌آنکه مدال یا خط پایانی در

کار باشد. مادری ناراحتی و اضطراب خود را از بزرگ شدن فرزندش با آینده‌ای که سراسر ابهام است، بیان می کند و پدری که تنها تمامی بار زندگی را کنار دو فرزند اتیسم بدون مادر به دوش می‌کشد؛ لازم است در جامعه‌ای آگاه زندگی کنند تا نگاه‌های خیره، تذکرها و... دردی بزرگ‌تر نشود.

اتیسم اختلال پیچیده‌ای است که تشخیص آن با مشاهده فرد امکان‌پذیر نیست. این اختلال باعث می‌شود تا فرد نتواند با خود و دیگران ارتباط برقرار کند و به‌طور کلی دنیای متفاوتی داشته باشد. به همین علت، ممکن است بسیاری در جامعه، برخورد مناسبی با این افراد دارای اتیسم نداشته باشند. این اختلال تا آخر عمر با افراد می‌ماند و در بزرگسالی، وضعیت برای این افراد سخت‌تر هم می‌شود.

سعیده صالح غفاری، مدیرعامل انجمن اتیسم ایران با اشاره به این موضوع که رویداد هم مسیر اعلام درخواست توجه جدی حاکمیت و جامعه به طیف اختلال اتیسم است، گفت: امروز هم قسم می‌شویم  که سال 1403، سالی برای توجه جدی و هم خواهی تمامی دستگاه‌ها برای بزرگسالان اتیسم و خانواده‌ها باشد. خانواده‌های اتیسم با حضور موثر می‌توانند آگاهی مردم را بیش از گذشته افزایش داده و بستر مناسبی برای دیده شدن مطالبات باشند.

وی در ادامه به بیان مشکلات افراد بزرگسال دارای اتیسم پرداخت و گفت: بزرگسالان اتیسم نیاز دارند تمامی حقوقی که یک شهروند بهره‌مند است را دارا باشند. حقوق شهری و شهروندی، بهداشت و درمان،  ورزش و تفریح و مهارت و اشتغال و نهایتا نگهداری موقت و شبانه روزی این افراد نیازمند فضایی هستند که حس کنند آن فضا برای آن‌هاست و نگاه خیره‌ای آن‌ها را دنبال نمی‌کند. متاسفانه هنوز هیچ متولی برای رسیدگی به نیازهای بزرگسالان اتیسم وجود ندارد. از ریاست محترم جمهور قول گرفتیم تا صدای خانواده‌های اتیسم شنیده شود.

مدیرعامل انجمن اتیسم گفت: ما برای تدوین برنامه ملی اتیسم جلسات مکرر داشتیم تا همه ارگان‌های ذیربط وظایف خود را در قبال اتیسم بشناسند.

مدیرعامل انجمن اتیسم ایران در پایان از تمامی حامیان اتیسم و رویداد هم‌مسیر تشکر و ابراز امیدواری کرد که آینده روشنی در انتظار اتیسم خواهد بود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مشارکت بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز یزدی در طرح «نوآوین»
  • نمایشگاه گروهی عکاسان کازرون با نام «سِی کو» در حال برگزاری است
  • تاریخ برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • زمان برگزاری انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزشی مشخص شد
  • نحوه دریافت کارت ورود به جلسه آزمون اعطای مدرک به حافظان قرآن
  • لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»
  • رئیس انجمن دکترای علوم آزمایشگاهی تشخیص طبی ایران : آزمایشگاه‌های تشخیص‌طبی در بین گروه‌های پزشکی دارای کمترین شکایت هستند
  • برگزاری دوی نمادین با بزرگسالان اتیسم در تهران، رشت و ماهشهر
  • اعطای نشان اقتصاد مقاومتی به ۱۲ واحد تولیدی برتر
  • برگزاری پنج دوره تخصصی توانمندسازی مشاغل گردشگری در گلستان