Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-29@05:56:16 GMT

پاسخ سوالات شرعی درباره «احکام نذر»

تاریخ انتشار: ۲۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۵۵۶۷۳

پاسخ سوالات شرعی درباره «احکام نذر»

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نذر از احکام عبادات است، اما امروزه در نذر کردن متاسفانه برخی افراد احکام آن را درست رعایت نمی‌کنند یا نیت را برای غیر خدا قرار می‌دهند یا صیغه آن را به جا نمی‌آورند که در هر دو صورت نذر آن‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

اهمیت این امر باعث شده تا موضوع سوال شرعی این هفته را در همین باب مطرح کنیم که آیا صیغه نذر حتما باید به زبان عربی خوانده شود؟ اگر کسی نذرش را بجا نیاورد باید کفاره بدهد؟ آیا نذر برای اهل بیت  شرک است؟ و مراد از نذر معین و غیر معین چیست؟در همین زمینه با حجت الاسلام و المسلمین مهدی آذری طوسی گفت و گو داشتیم که می توانید در ادامه بخوانید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

حجت الاسلام و المسلمین مهدی آذری طوسی، سخنران و کارشناس امور دینی در این باره به خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: خداوند متعال در سوره انسان آیات ۶ و ۷ می‌فرماید: یُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَ یَخافُونَ یَوْماً کانَ شَرُّهُ مُسْتَطیراً. سوالاتی در زمینه نذر پرسیده شده است که یک فرهنگ دینی و فرهنگی است تعهدآور و سبب می‌شود که آدمی خودش را تربیت کند و مودب به تعهد بداند.

وی ادامه داد: به طور کلی هر وقت نذر از دل انسان بگذرد و هیچ گفتاری بر زبان انسان نیاید، و یا اگر گفتاری وجود دارد، آن چه در رساله عملیه آمده، نباشد. درواقع نذر الزام آور نیست و مستحب است که یک کار خیر انجام شود.

این سخنران و کارشناس امور دینی بیان کرد: گاهی اوقات افراد صیغه نذر را می‌خوانند، به جای اینکه خدا را مورد خطاب قرار دهند، ائمه اطهار را مورد خطاب قرار می‌دهند که از نظر فقهی و شرعی الزام آور نیست.

حجت الاسلام آذری طوسی یادآور شد: در صورتی که نذر الزام آور نباشد، تغییر مکان و زمان جنس نذر هیچ موردی ندارد، اما اگر از نظر شرعی صیغه نذر خوانده شده باید همان نذر به شکلی که بیان شده، ادا شود.

 حجت الاسلام و المسلمین آذری طوسی به سوالات شما هم پاسخ داده است که می توانید در ادامه بخوانید.

بنده زمانی که طلا قیمتش مناسب بود نذر کردم که اگه مشکلی که داشتم حل شود تیکه طلایی که مشخص است را به فردی هدیه کنم. الان طلا قیمتش خیلی زیاد شده، آیا من باید کامل طلا را به فرد مورد نظر بدهم یا نذرم را به قیمت همان زمان پرداخت کنم؟

در صورتی که نذر شما، صیغه شرعی خوانده شده باشد، حتما بایستی عمل کنید، مگر اینکه قیمت بالای نذر و قیمت طلا برایتان عسر و حرج بیاورد اگر نذر ما فقهی و شرعی الزام آور بود، نمی‌توان آن را تغییر داد.

می‌خواستم بدانم می‌شود، مکان نذری را تغییر داد؟ مثلا نذر دارید در حرم حضرت معصومه (ع) نذری بدهیم، ولی به دلیل کرونا این نذر در محله خودم ادا کنم؟

اگر در دوران کرونا و شرایط خاصی قرار گرفتیم، اگر فردی با دو منظور نذر کرده باشد، مثلا نذر کرده تعدادی از عزاداران حسینی را در مسجدی معین اطعام کند، اگر یکی از نذر‌ها منتفی شد، آن یکی به قدرت خودش باقی است و باید ادا شود.

برخی‌ نذر می‌کنند که هر ساله اطعامی مردمی داشته باشند، اگر به خاطر شرایط کرونا نذرش بهم خورد نیاز نیست نذر خود را ادا کند.

بیشتر بخوانید

پاسخ سوالات شرعی درباره احکام «بیت المال»

من نذر می‌کنم، ولی بعضی از آن‌ها را از یاد می‌برم، حکمش چیست؟

اگر از همین نذر‌های غیر شرعی و بدون صیغه مخصوص باشد، واجب نیست، اما اگر لازم شرعی باشد و صیغه خوانده شده باشد باید براساس علم اجماعی و حدسیات خود یکی از مواردی که گمان می‌برد را انجام دهد.

اگر حلال یا حرام بودن مال نذری که برایمان آورده اند، ندانیم، چه باید کنیم؟

از نظر فقهی احتیاط لازم نیست، اما از نظر اخلاقی لقمه‌هایی که مشکلی دارد، به حتم اثری وضعی دارد و از نظر اخلاقی باید رعایت کرد.

«احکام نذر» از نظر مقام معظم رهبری

اگر به درستی صیغه نذر و شرایط نذر رعایت شده باشد، قابل تغییر نیست. ولی باتوجه به شرایط کنونی می‌توان حتی به تعداد کم، نذر را ادا کرد و یا غذای نذری خود را به مراکز نیازمند و آسایشگاه‌ها فرستاد.

«احکام نذر» از نظر آیت‌الله مکارم شیرازی

در صورتی که صیغه نذر خوانده باشد، تغییر نذر جایز نیست و می‌تواند با رعایت ضوابط، غذا را پخته و در ظروف یکبار مصرف بین مردم تقسیم کنند و یا هزینه آن را در اختیار نهاد‌های حمایتی قرار دهند تا به وکالت از طرف آن‌ها طبق نذر عمل کنند.

«احکام نذر» از نظر آیت‌الله سیستانی

فرد می‌تواند مواد خام نذر خود را از قبیل برنج و گوشت به مستمندان داده و نذر خود را ادا کند.

«احکام نذر» از نظر آیت‌الله وحید خراسانی

نذری که صیغه نذر برایش جاری شده، قابل تغییر نیست. ولی فرد می‌تواند مقدار کمی از نذر خود را پخته ولو شده به خانواده خود به عنوان نذر ادا کند.

«احکام نذر» از نظر آیت‌الله نوری همدانی

اگر نذر محدود به زمان خاص نیست. می‌توان به تاخیر انداخت و اگر صیغه نذر خوانده و محدودیت زمانی هم دارد مثلا نذر کرده روز عاشورا این نذر اجرا شود و تمام شرایط هم فراهم است باید نذر اجرا شود و قابل تغییر نیست ولو به شکل محدود و با رعایت مسائل بهداشتی صورت گیرد.
اما در صورتی که شرایط فراهم نباشد اجرای نذر به تاخیر خواهد افتاد تا در اولین زمان ممکن که شرایط فراهم شد، نذر را اجرا کند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: احکام شرعی نذر فرهنگی نظر آیت الله حجت الاسلام نذر خود احکام نذر الزام آور صیغه نذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۵۵۶۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دفترچه سوالات گروه علوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد

آزمون اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی نوبت اول آزمون سراسری سال ۱۴۰۳ در ۴۱۲ شهرستان و بخش مختلف کشور در روزهای پنجشنبه ۶ اردیبهشت و جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار شد.

آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی صبح امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت و آزمون گروه‌های هنر و زبان‌های خارجی نوبت اول کنکور سراسری ۱۴۰۳ عصر امروز پنجشنبه ۶ اردیبهشت و آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی از صبح امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ در بیش از ۶۰۰ حوزه اصلی برگزار شد.

در این آزمون در مجموع یک میلیون و ۱۵۲ هزار و ۵۱۸ داوطلب ثبت نام کرده‌اند که ۶۳ درصد آن ها زن و ۳۷ درصد مرد هستند. در آزمون اختصاصی پذیرش دانشجو- معلم نیز ۶۶۰ هزار و ۳۹۳ نفر ثبت نام کرده‌اند که از این تعداد ۶۶ درصد زن و ۳۴ درصد مرد هستند.

بر اساس تغییرات آزمون سراسری از سال گذشته، دروس عمومی از آزمون حذف شده‌اند و به این ترتیب داوطلبان باید به سوالات دروس تخصصی پاسخ دهند.

آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی با حضور ۵۰۱ هزار و ۸۱۰ داوطلب برگزار شد که از این تعداد تعداد ۳۵۵ هزار و ۵۰۸ نفر معادل ۶۷ درصد داوطلبان زن و تعداد ۱۶۶ هزار و ۳۰۲ نفر معادل ۳۳ درصد داوطلبان مرد بودند.

براساس قانون مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی، تغییراتی در کنکور سراسری از سال گذشته اعمال شده است که بر اساس آن دیگر داوطلبان تنها به سوالات دروس اختصاصی در جلسه آزمون پاسخ می دهند و ۵۰ درصد نمره مختص آزمون و ۵۰ درصد نمره داوطلب به سوابق تحصیلی فرد اختصاص دارد.

در آزمون اختصاصی گروه آزمایشی علوم تجربی سه دفترچه اختصاصی با سه پاسخنامه به داوطلبان داده شده است که اکنون در سایت سازمان سنجش قابل مشاهده است.

این دفترچه ها شامل دفترچه درس زیست شناسی، دفترچه دروس فیزیک و شیمی، دفترچه دروس ریاضی و زمین شناسی است که داوطلبان باید به ۱۵۵ سوال در مدت ۱۸۰ دقیقه پاسخ می دادند.

در آزمون اختصاصی گروه علوم تجربی علاوه بر سه دفترچه یادشده یک دفترچه شماره ۴ ویژه دیپلمه‌های بهیاری با ۳۰ سوال و ۲۰ دقیقه زمان پاسخگویی داده شده است.

همچنین دفترچه اختصاصی فرهنگیان نیز برای داوطلبان متقاضی دانشگاه فرهنگیان در این گروه آزمایشی اختصاص یافت.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • عامل فروش تجهیزات پیشرفته تقلب آزمون سراسری در دام پلیس
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • (ویدئو) پشت صحنه سکانس جنجالی صیغه شکلاتی
  • عامل فروش تجهیزات پیشرفته تقلب کنکور در دام پلیس کهگیلویه
  • امروز؛ آخرین مهلت انتخاب رشته دانشجویان دکتری
  • احکام دین باید در اجتماع جاری شود
  • پشت صحنه سکانس جنجالی صیغه شکلاتی
  • دفترچه سوالات گروه علوم تجربی کنکور ۱۴۰۳ منتشر شد
  • طرح قرآنی «حیات طیبه» برگزار می‌شود