Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-05-06@03:08:02 GMT

عوامل پنهانی که باعث «سرطان» می‌شوند

تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۶۰۴۷۰

سرطان به عنوان یکی از بیماری‌های مزمن و شایع در بسیاری از کشور‌های جهان شناخته شده است.

به گزارش گروه روی خط رسانه های خبرگزاری برنا؛ بعضی سرطان‌ها عامل ژنتیکی دارند و از این رو از کنترل ما خارجند. با این حال بسیاری دیگر از سرطان‌ها به عوامل محیطی، نوع تغذیه و یا مصرف برخی مواد خاص برمی‌گردند. تحقیقات تاکنون ارتباط معنادار مصرف شماری از این مواد با بروز سرطان در بدن انسان‌ها را اثبات کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ادامه به شماری از این مواد نگاهی می‌اندازیم.

شکر

دانشمندان در حال حاضر می‌دانند که مصرف بیش از حد شکر نه‌تن‌ها می‌تواند عامل دیابت باشد، بلکه سلول‌ها را نیز تخریب می‌کند و ریسک سرطان را در فرد بالا می‌برد.

مطالعات جدید نشان می‌دهند شکر عامل رشد توده‌های سرطانی است، چرا که این توده‌ها از شکر به عنوان تغذیه برای بزرگ شدن استفاده می‌کنند.

یوهان تولین بیولوژیست مولوکولی در دانشگاه لوون بلژیک می‌گوید مصرف زیاد شکر چرخه بسته‌ای از تولید انرژی لازم برای رشد سلول‌های سرطانی را ایجاد می‌کند که بزرگ‌شدن توده‌ها در بدن را نتیجه می‌دهد.

غذا‌های آماده و فرآوری‌شده

هر غذایی که داخل پلاستیک پیچیده شده باشد، در مقیاس صنعتی تولید شود، تاریخ مصرف طولانی داشته باشد یا به صورت ساندویچی برای رفع سریع گرسنگی آماده شده باشد احتمال ابتلای فرد به سرطان را بالاتر می‌برد.

محققان فرانسوی به‌تازگی نشان داده‌اند که میان افرادی که غذا‌های آماده می‌خورند و کسانی که درگیر سرطان می‌شوند ارتباط وجود دارد.

چای داغ

نوشیدن مایعات داغ، به اندازه‌ای که باعث سوختن زبان شود، از عوامل موثر در افزایش احتمال ابتلا به سرطان به شمار می‌رود.

به‌تازگی یک تحقیق نشان داده است مردم شمال شرق ایران که روزانه دو فنجان چای داغ می‌نوشند ۹۰ درصد بیشتر نسبت به ایرانیانی که صبر می‌کنند تا چای‌شان سرد شود احتمال ابتلا به سرطان مری دارند.

نوشیدنی «ماته»، که به صورت داغ سرو می‌شود، نیز باعث افزایش ابتلا به سرطان مری در میان مردم آمریکای جنوبی شده است.

دانشمندان با این حال ریسک احتمال ابتلا به سرطان را در این موارد زیاد نمی‌دانند، اما توصیه می‌کنند که افراد قبل از نوشیدن مایعات داغ چند دقیقه صبر کنند.

دخانیات

هر چند شرکت‌های دخانیات برای سال‌ها کوشیده‌اند مضرات مصرف سیگار را کم نشان دهند، با این حال اکنون ثابت شده است که دود تنباکو شامل دست‌کم ۷۰ ماده شیمیایی عامل سرطان است.

این خطر تنها مخصوص خود سیگاری‌ها نیست. مرکز کنترل و پیشگیری بیماری آمریکا (CDC) پیش‌تر اعلام کرده بود کسانی که در محل کار یا خانه در معرض دود سیگار هستند، ۲۰ تا ۳۰ درصد بیشتر احتمال دارد که مبتلا به سرطان ریه شوند.

این در حالی است که سیگار‌های الکترونیکی نیز دست‌کمی از سیگار‌های واقعی ندارند. مطالعات اولیه جدید نشان می‌دهد احتمال بروز سرطان در مصرف‌کنندگان سیگار‌های الکترونیک بالاست چرا که این سیگار‌ها باعث به وجود آمدن تورم در دهان و ریه می‌شوند.

تابش مستقیم آفتاب به پوست

طبق آمار بنیاد سرطان پوست، افرادی که قبل از سن ۳۵ سالگی از صندلی‌های آفتاب‌گیر کنار ساحل استفاده می‌کنند خطر ابتلای خود به بیماری سرطان پوست را تا ۷۵ درصد بالا می‌برند.

تحقیقات همچنین نشان داده است حضور مرتب در زیر نور مستقیم آفتاب برای بیش از ۱۵ دقیقه از عوامل افزایش سرطان است.

منبع: همشهری آنلاین

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سرطان ابتلا به سرطان احتمال ابتلا سیگار ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۰۴۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب

آفتاب‌‌نیوز :

آب این میوه به بهبود جریان خون کمک کرده و مانع از آن می‌شود که عروق، دچار انسداد و گرفتگی شوند.

۱. کاهش خطر بیماری قلبی

انار سرشار از ترکیبات محافظ است که دارای خواص آنتی اکسیدانی هستند. این ترکیبات برای سلامتی مفید هستند، زیرا از سلول‌های ما نه تنها در برابر آسیب‌دیدگی بلکه همچنین در مقابل ترکیباتی مانند کلسترول محافظت می‌کنند. این بدان معناست که مصرف منظم انار ممکن است در کاهش خطر تصلب شرایین موثر باشد.

۲. بهبود سلامت استخوان

یافته‌ها نشان می‌دهد که هم آب و هم عصاره دانه انار ممکن است فواید بالقوه‌ای برای استخوان‌ها به خصوص برای زنان یائسه در میانسالی داشته باشد.

۳. بهبود عملکرد ورزشی

داده‌های یک مطالعه نشان می‌دهد که محتوای آنتی اکسیدانی انار و آب انار ممکن است درد عضلانی را به تاخیر بیاندازد و ریکاوری بعد از جلسات تمرین با وزنه را بهبود بخشد. داده‌های مطالعه دیگری نیز نشان داد که عصاره انار عملکرد را در عرض ۳۰ دقیقه پس از مصرف برای ورزش‌هایی که شامل دویدن متناوب است، بهبود می‌بخشد.

۴. خواص ضد التهابی

مطالعات مختلفی برای بررسی خواص ضد التهابی بالقوه انار انجام شده است. تحقیقات اولیه نشان داده است که این میوه ممکن است به مبارزه با التهاب در روده کمک کند در حالی که مطالعات دیگر به اثرات ضد التهابی بالقوه یک ترکیب آنتی اکسیدانی به نام پونیسیک اسید پرداخته اند. همچنین در یک کارآزمایی کوچک که در آن بیماران مبتلا به دیابت نوع دو هر روز آب انار مصرف می‌کردند، نشانگر‌های کمتری از التهاب را در خون خود پس از ۱۲ هفته نشان دادند.

۵. بهبود حافظه

تحقیقات در مورد اینکه چگونه انار و آب انار ممکن است بر عملکرد شناختی افراد تأثیر بگذارند هنوز در مراحل اولیه است. در یک کارآزمایی کوچک از شرکت‌کنندگانی که مشکلات حافظه مرتبط با سنشان داشتند، خواسته شد تا روزانه ۲۲۵ میلی‌لیتر آب انار بنوشند و بعد از چهار هفته، بهبودی در تمرینات کلامی و بصری آن‌ها مشاهده شد. تحقیقات روی موش‌ها نیز نشان داده که ممکن است آب انار برای آن‌ها فواید شناختی داشته باشد. با این حال انجام مطالعات بیشتری به منظور اثبات این فایده انار، مورد نیاز است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

دیگر خبرها

  • کاهش ریسک ابتلا به سرطان با مصرف روزانه ۲ عدد گوجه فرنگی
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز/ عین‌الهی: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است!
  • هشدار به سیگاری ها؛ مرگ بیش از ۱۴ میلیون نفر بر اثر مصرف سیگار
  • کدام‌ سرطان‌ها با سیگار کشیدن سراغ ما می آیند
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت پزشکان در شیراز
  • وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت الکلی پزشکان واکنش نشان داد
  • واکنش وزیر بهداشت به ماجرای مسمومیت پزشکان در شیراز
  • خواص شگفت‌انگیز این میوه برای سلامت قلب