Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، در حالی که این اردوگاه فقط ظرفیت ۳ هزار مهاجر را داشت اما نزدیک به ۱۳ هزار پناهنده را در خود جای داده بود که هفته گذشته به علت آتش سوزی، کاملا از بین رفت و حالا در واپسین روزهای تابستانی و در حالی که در اروپا هوای به سمت فصل سرد می رود، بیش از ۱۲ هزار و ۷۰۰ نفر در کنار خاکسترهای بجا مانده از "جهنم پناهجویان"، در جاده‌ها و مزارع شب را سر می‌کنند و مقام‌های محلی برای یافتن اقامتگاه برای این افراد با دشواری مواجه‌ شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پناهجویان، برای سومین شب متوالی، جمعه شب را نیز در بیابان به صبح رساندند. بر اساس گزارش‌ها، آب سالم و غذا به این منطقه نرسیده و گروهی از افراد محلی که مخالف پناهجویان هستند، بار دیگر به آنها حمله کرده‌اند.

از این ۱۳ هزار نفر، طبق برآوردها ۴ هزار نفر کودک هستند که ۱۰ کشور اروپایی بویژه فرانسه و آلمان بر آن شده‌اند که ۴۰۰ نفر از این تعداد را به پناهندگی بپذیرند. حال این سوال پیش می‌آید که چرا فقط کودکان؟ و این که چرا تنها ۴۰۰ نفر و نه تمامی آنها؟ سازمان‌های حقوق بشری چرا تاکنون در مقابل این تصمیم واکنشی نشان نداده‌اند؟

400 کودکی که قرار است برخی کشورهای اروپایی آنها را پناه بدهند، قطعا بطور تصادفی از بین همه کودکان اردوگاه انتخاب نخواهند شد بلکه آنهایی گزینش می شوند که پتانسیل ها و ویژگی های فیزیکی و هوشی بالایی را برای کمک به نسل های آینده در اروپا داشته باشند. شاید اغراق نباشد اگر این نوع گزینش از بین پناهجویان، برده داری نوین یا استثمار نوین نامیده شود.

پس از آتش‌سوزی لسبوس، اروپایی‌ها با آزمون جدیدی برای همبستگی روبه رو شده‌اند. روزنامه «لو فیگارو» فرانسه می‌نویسد: ۱۰ کشور عضو اتحادیه اروپا توافق کرده‌اند که ۴۰۰ کودک زیر سن قانونی بی‌سرپرست را که در این اردوگاه زندگی می‌کنند، پذیرا شوند.

موریا نماد شکست اروپا در سیاست مهاجرت

این روزنامه فرانسوی افزود: بی شک، موریا یکی از برجسته‌ترین مکان‌های شکست سیاست مهاجران در اروپا و بن‌بست‌هایی است که با توافق‌نامه‌ای که بین اتحادیه اروپا و ترکیه در سال ۲۰۱۶ بسته شد، ایجاد شده است.

آلمان و فرانسه هر کدام برای پذیرش ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر از این کودکان اعلام آمادگی کرده‌اند.

برلین اعلام کرد حاضر است ۱۰۰ تا ۱۵۰ تن از پناهجویان کم سن و سال و بی‌سرپرست را از اردوگاه موریا بپذیرد. شهرداران ۱۰ شهر آلمان نیز با نوشتن یک نامه به دولت این کشور اعلام آمادگی کردند که پناهجویان بیشتری بپذیرند.

شهرداران هانوفر، پوتسدام، فرایبورگ، اولدنبورگ، دوسلدورف، گوتینگن، گیسن، کلن، بیلفلد و کرفلد با نوشتن یک نامه به دولت این کشور گفتند که حاضرند ۱۳ هزار پناهجویی را که با سوختن اردوگاه موریا بی‌پناه شده‌اند را با هزینه خود بپذیرند تا جلو یک فاجعه انسانی گرفته شود.

به گزارش دویچه وله، «هورست زه‌هوفر» وزیر کشور آلمان روز جمعه گذشته در کنفرانس مطبوعاتی به همراه «مارگاریتیس شیناس» کمیسر امور مهاجرت اتحادیه اروپا اعلام کرد که در مجموع ۹ کشور اروپایی و سوییس تصمیم گرفتند که ۴۰۰ تن از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست که در اردوگاه موریا اسکان داده شده بودند را بپذیرند.

وزیر کشور آلمان گفته نمی‌توان صبر کرد تا نظر موافق تمام ۲۷ کشور اتحادیه اروپا را بر سر سیاست مهاجرت به دست آورد. وزیر کشور آلمان تاکید کرد که مساله بر سر همبستگی است و برخورد با این مساله با توجه به اوضاع پیش‌آمده در موریا منصفانه نیست.

او ادامه می‌دهد کشورش تا پایان ماه سپتامبر تمام این کودکان را خواهد پذیرفت. او تاکید کرد برای خانواده‌هایی که به همراه فرزندان خود در لسبوس به سر می‌برند باید یک راه حل اروپایی یافت شود. این مقام آلمانی خاطرنشان کرد «بحران سال ۲۰۱۵ نباید تکرار شود.»

شیناس کمیسر امور مهاجرت اتحادیه اروپا هم تصریح کرد: مهاجرت، مهم‌ترین موضوع اتحادیه اروپاست که این اتحادیه تا ۳۰ سپتامبر برنامه خود را در ارتباط با سیاست مشترک مهاجرت اعلام خواهد کرد.

«امانوئل مکرون» رئیس جمهوری فرانسه هم گفته کشورش در حال انجام هماهنگی های لازم با برلین برای پذیرش پناهجویان است.

هلند نیز پس از اعلام تصمیم مشترک فرانسه و آلمان اعلام کرد که برای پذیرش حدود یکصد پناهجو که نیمی از آنها را کودکان تشکیل خواهند داد آمادگی دارد.

کمیسیون اروپا اعلام کرده است که در ساعات آینده تعدادی کشتی به جزیره لسبوس یونان خواهند رفت تا آن دسته از پناهجویان که «آسیب پذیرتر» هستند به داخل این کشتی ها منتقل شوند.

۲۲۰۰ زن و ۴۰۰۰ کودک در میان پناهجویان

روزنامه «لو موند» فرانسه هم می‌نویسد: ما در حال مذاکره با دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای پذیرش پناهجویان کودک و نوجوان زیر سن قانونی هستیم.

به نوشته این روزنامه فرانسوی، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل می‌گوید ۱۱ هزار و ۵۰۰ نفر از جمله ۴ هزار کودک و ۲۲۰۰ زن به دنبال این آتش سوزی بی‌خانمان شده‌اند. دولت یونان از مقامات لسبوس خواسته تا یک راه حل سریع برای اسکان آنها پیدا کنند اما ساکنان جزیره با ایجاد سد معبر از ساخت چادرهای جدید برای پناهجویان جلوگیری کردند.

روز جمعه شماری از ساکنان جزبره لسبوس راه‌های منتهی به موریا را بستند و مانع ارسال چادر به این منطقه شدند. آنها مخالف ادامه اسکان پناهجویان در جزیره خود هستند.

 اعلام آمادگی برلین و پاریس برای پذیرش پناهجویان بویژه کودکان بدون سرپرست در حالی است که نهادهای مدافع حقوق پناهجویان، اتحادیه اروپا را مسوول وخامت اوضاع در اردوگاه موریا می‌دانند.

به نوشته «یورونیوز»، دولت محافظه کار یونان از دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا خواسته تا موضوع سرنوشت پناهجویان را در اولویت قرار دهد. بسیاری از پناهجویان موریا اکنون پس از آتش سوزی اخیر در این اردوگاه به همراه کودکانشان حتی پتو و روانداز برای خواب شبانه ندارند.

«کریاکوس میتسوتاکیس» نخست وزیر یونان روز پنجشنبه گذشته در جریان اجلاس کشورهای جنوب اروپا در جزیره کرس فرانسه گفته بود اتحادیه اروپا باید شعار همبستگی را به یک سیاست واقعی عمل همبستگی تبدیل کند. ما باید بحران مهاجرت را در کانون مذاکراتمان قرار دهیم و بسیار مشخص تر سخن بگوییم.

مقامات دولتی یونان یک کشتی و دو ناو نیروی دریایی را برای اسکان موقت مهاجران آواره شده به کمک گرفته‌اند. با این حال در شرایطی که افراد ضعیف‌تر از جزیره منتقل شده‌اند، یونان هنوز برنامه‌ای برای بخش اعظم پناهجویان که در خیابان‌ها سرگردان هستند ارائه نکرده است.

انتقادها متوجه اتحادیه اروپاست؛ یک نماینده پارلمان اروپا با انتقاد از وضعیت پناهجویان در جزیره لسبوس ، مقامات اتحادیه اروپا را به نداشتن اراده برای حل معضل موجود متهم کرد.

«فیلیپ لمبرتس» نماینده پارلمان اروپا و رئیس مشترک اتحاد آزاد سبزها- اروپا روز جمعه به یورونیوز گفت در سطح این قاره ابدا" اراده‌ای برای حل مشکل دیده نمی‌شود، در حالی که اتحادیه توانایی این کار را دارد.

او گفت: اگر حتی می‌خواستیم تمامی پناهجویان را از سراسر جزیره جمع کنیم تنها کافی بود از هر شهر اروپایی بالای سی‌هزار نفر بخواهیم یک نفر را قبول کند. تنها یک نفر.

پیشتر «مارگاریتیس اسکیناس» معاون کمیسیون اروپا و مسئول امور مهاجران در این کمیسیون اعلام کرده بود که به نخست وزیر یونان اطمینان داده که اتحادیه اروپا حاضر است‌ فورا" در تمامی سطوح به یونان کمک کند.

«ایلوا جوهانسن» کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا گفته با هزینه انتقال فوری ۴۰۰ کودک و نوجوان بی‌سرپرست از این جزیره موافقت کرده است.

اعتراض پناهجویان به ساخت اردوگاه جدید

قرار است دولت یونان با کمک‌ اتحادیه اروپا یک اقامتگاه موقت برای پناهجویانی ایجاد کند که در آتش‌سوزی بی‌سرپناه شده‌اند.

پناهجویان در یک تظاهرات اعتراضی، خواستار آن شدند که یونان به آن‌ها اجازه دهد تا به آلمان بروند؛ هزاران نفر از مهاجران و همچنین ساکنان جزیره لسبوس در اعتراض به احداث اردوگاه جدید برای اسکان مجدد پناهجویان، اعتراض کردند. پناهجویان می‌خواهند که توسط کشورهای اروپایی پذیرفته شوند و زندگی اردوگاهی را وداع گویند. ساکنان جزیره نیز مایلند که کمپ جدید ساخته نشود تا مهاجران و پناهجویان از جزیره آنها به جا و کشور دیگری منتقل شوند.

ارتش یونان بازسازی اردوگاه موریا را در میانه اعتراضات از سر گرفته است.

نگرانی از شیوع کرونا

این اعتراض‌ها در حالی است که نایب رئیس کمیسیون اروپا گفته اردوگاه موریا که بزرگترین اردوگاه پناهجویان در اروپا به شمار می‌رود، به محلی مدرن تبدیل خواهد شد.

این در حالی است که مقامات محلی در جزیره لسبوس با این طرح مخالفت کرده و ساکنان این جزیره تلاش‌های سازمان‌های امدادرسانی برای رساندن غذا به هزاران پناهجو را مختل کرده‌اند.

شماری از ساکنان معترض جزیره لسبوس گفته‌اند که بیش از هر چیز از گسترش کووید- ۱۹، نگران هستتند؛ اوایل هفته جاری آزمایش کرونای ۳۵ تن از ساکنان اقامتگاه موریا مثبت اعلام شد. آنها باید تحت مراقبت قرار می‌بودند اما پس از بروز هرج و مرج بر اثر آتش‌سوزی مخفی شده‌اند.

بسیار از پناهجویان هم از این بابت نگران هستند و معتقدند که اگر مسوولان برای جلوگیری از گسترش ویروس سهل‌انگاری کنند، هزاران پناهجو در معرض خطر ابتلای سریع خواهند بود.

سازمان‌های حقوق بشری هنوز واکنشی نسبت به اتفاق‌های رخ داده در اردوگاه موریا نشان نداده‌اند و جای خالی آنها در این فاجعه انسانی بسیار ملموس است.

https://per.euronews.com/۲۰۲۰/۰۹/۱۱/mep-philippe-lamberts-says-moria-migrant-camp-an-insult-to-european-values

https://www.ledauphine.com/societe/۲۰۲۰/۰۹/۱۱/europe-qui-veut-accueillir-les-sans-abri-de-lesbos

https://www.rts.ch/info/suisse/۱۱۵۹۶۳۴۹-la-suisse-envisage-daccueillir-۲۰-mineurs-du-camp-de-moria.html

https://per.euronews.com/۲۰۲۰/۰۹/۱۱/moria-migrants-and-greek-islanders-protest-over-new-camp

https://www.lemonde.fr/international/article/۲۰۲۰/۰۹/۱۱/incendie-du-camp-de-lesbos-dix-pays-europeens-prendront-en-charge-۴۰۰-migrants-mineurs_۶۰۵۱۸۱۳_۳۲۱۰.html

برچسب‌ها آتش سوزی مهاجران اتحادیه اروپا یونان كميسيون اروپا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: آتش سوزی مهاجران اتحادیه اروپا یونان كميسيون اروپا آتش سوزی مهاجران اتحادیه اروپا یونان كميسيون اروپا اخبار کنکور اتحادیه اروپا اردوگاه موریا جزیره لسبوس برای پذیرش بی سرپرست آتش سوزی شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۶۸۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی

به گزارش جماران به نقل از یورونیوز، قانونگذاران اتحادیه اروپا با اکثریت قاطع ۴۸۲ رای موافق در برابر ۴۷ رای مخالف، به ایجاد آژانس مبارزه با پولشویی اتحادیه اروپا رای دادند تا از این طریق به تعهد دیرینه خود عمل کرده باشند. این تصمیم بخشی از یک بسته گسترده‌تر است که شامل ممنوعیت تراکنش‌های نقدی کلان در سراسر اروپا نیز خواهد شد.

نمایندگان پارلمان اروپا در آخرین جلسه رای‌گیری خود تا پیش از انتخابات پارلمانی ماه ژوئن در روز چهارشنبه ۲۴ آوریل (۵ اردیبهشت) قوانین تازه‌ای برای معاملات فوتبال و تراکنش‌های ارزهای دیجیتال اعمال کردند و این در حالی است که اتحادیه به دنبال ترمیم شهرت خود پس از رسوایی‌های مالی اخیر است.

مرید مک‌گینس، کمیسر و مسئول ارشد خدمات مالی اتحادیه اروپا در این رابطه گفت: «پول‌های کثیف موجب تأمین مالی جنایات‌ وحشتناک می‌شود» و در نتیجه «با توجه وضعیت فعلی، لازم بود که یک بهبود قابل توجهی صورت می‌گرفت.»

با توجه به میزان بالای آرای موافق، به نظر می‌رسد که این ضرورت در بین همه طیف‌های سیاسی پارلمان اروپا احساس شده است.

دیمین کارم، نماینده فرانسوی پارلمان اروپا  از حزب سبزها معتقد است که «تروریست‌ها و کلاهبرداران از خلأهای موجود در قوانین اروپا سوء استفاده می‌کنند؛ پس باید قاطعانه عمل کنیم تا از یک سیستم قوی اطمینان حاصل کنیم.»

پرداخت نقدی بیش از ۱۰ هزار یورو ممنوع!

بر طبق مقررات جدید، بنگاه‌های تجاری از پذیرش یا پرداخت نقدی بیش از ۱۰ هزار یورو برای هر معامله منع می‌شوند. چرا که انبوه اسکناس‌های غیرقابل ردیابی می‌توانند باعث ایجاد سوء ظن در مورد جرایم مالی شود.

در عین حال، برخی از قانونگذاران ادعا می‌کنند که این تصمیم به آزادی مالی افراد لطمه می‌زند. پاتریک بریر از حزب آلمانی موسوم به «دزدان دریایی» خطاب به قانونگذاران پارلمان اروپا گفت: «دستان خود را از پول نقد و ارزهای دیجیتال ما دور نگه دارید. ما دزدان دریایی به این محرومیت مالی خزنده نه می‌گوییم.»

قوانین پولشویی اتحادیه اروپا در حال حاضر هم در مورد مؤسسات بزرگ مالی اعمال می‌شوند و چه بسا بانک‌ها هم اکنون هم موظفند هستند هویت مشتریان خود را تأیید کنند و تراکنش‌های مشکوک را به مقامات مسئول گزارش دهند.

اما این مقررات جدید بخش‌های مبتلابه مانند دلالان آثار هنری، جواهرات و قایق‌های تفریحی لوکس را نیز شامل خواهد شد. این محدودیت‌ها بخش خدمات نوآورانه مانند ارائه دهندگان ارزهای دیجیتال را نیز پوشش خواهد داد - چرا که قانونگذاران نگران بیت کوین و سایر دارایی‌های ناشناس‌تر برای پرداخت‌های غیرقانونی هستند.

با توجه به اینکه مقدار زیادی از پول‌های مشکوک در دنیای فوتبال جابه جا می‌شود؛ با اصرار نمایندگان پارلمان اروپا، این اقدامات نظارتی و محدود کننده در مورد باشگاه‌های بزرگ فوتبال و کارگزاران آن‌ها نیز اعمال خواهد شد.

فرانکفورت، مقر آژانس مبارزه با پولشویی

یکی از حساس‌ترین موضوعات‌ دیگر در مورد این بسته پیچیده، مساله جغرافیایی بود؛ این که این آژانس جدید ضد پولشویی اتحادیه اروپا قرار است در کجا مستقر باشد.

در نتیجه، پس از یک جلسه استماع عمومی ۱۲ ساعته که آن‌ هم در نوع خود نادر بود؛در نهایت شهر  فرانکفورت آلمان به عنوان مکان منتخب در میان چندین مدعی از جمله پاریس، رم، مادرید، وین، ریگا، ویلنیوس، بروکسل و دوبلین برگزیده شد. این آژانس که تقریباً ۴۰۰ نفر پرسنل خواهد داشت، مستقیماً بر اقدامات ضد پولشویی ۴۰ مؤسسه مالی بزرگ اتحادیه اروپا نظارت خواهد کرد.

این برای نخستین بار است که این مقررات از چارچوب صلاحدید ملی کشورها خارج شده و کمابیش به طور مداوم در سراسر اتحادیه اروپا اعمال می شود. 

پیش‌بینی می‌شود که با این اقدام تازه، اختلافاتی که تجارت قانونی فرامرزی را دشوار می‌کند و فضای سوء استفاده از سیستم را برای جنایتکاران و تروریست ها فراهم می‌آورد مرتفع شود.

 

الیگارش‌های روس و ضرورت بازبینی مقررات  مبارزه با پولشویی

مقامات اروپایی امیدوارند که مقررات جدید به بهبود شهرت اتحادیه اروپا در خصوص پول‌های کثیف کمک کند و پایانی بر جنجال رسوایی‌های اروپا باشد.

دو عضو اتحادیه اروپا یعنی کرواسی و بلغارستان در حال حاضر در «فهرست خاکستری» گروه ویژه اقدام مالی اف‌ای‌تی‌اف قرار دارند و مظنون به پولشویی هستند. مالت نیز به تازگی از این فهرست خارج شده است.

اروپا همچنین با مجموعه‌ای از رسوایی‌های بخش مالی شامل موسساتی مانند «دانسکه بانک» در دانمارک، «آ.بِ.اِل.وِ بانک» در لتونی و «پیلاتوس بانک» مالت مواجه شد.

دانسکه در سال ۲۰۲۲ از سوی نهادهای نظارتی ایالات متحده و دانمارک میلیاردها یورو جریمه شد. این بانک اعتراف کرده بود که حدود ۲۰۰ میلیارد یورو از طریق شعبه خود در استونی بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ پولشویی کرده است.

بحث‌های اتحادیه اروپا به دلیل ضرورت اجرای تحریم‌ها علیه روسیه به دلیل اقداماتش در اوکراین بسیار مهم بود. این نگرانی وجود داشت که الیگارشی‌های ثروتمند روس ممکن است از ساختارهای مالی مشکوک برای دور زدن تحریم‌ها سوء استفاده کنند.

معمولا بسیاری از مقررات جدید پس از سه سال اجرا می‌شوند، اما موارد استثنا نیز وجود دارد.

بنابراین قوانین مربوط به بخش فوتبال پنج سال طول می کشد تا اعمال شود، و آژانس جدید اتحادیه اروپا می‌تواند در اواخر سال جاری میلادی شروع به کار کند - اگرچه قانون آن به طور رسمی در ژوئیه ۲۰۲۵ اجرایی می شود.

 

دیگر خبرها

  • فرصت دفاع برای مصلایی‌پور؛ وقتی فقط یک نفر تعلیق شد
  • کمک ۱۵ میلیون یورویی اتحادیه اروپا به افغانستان
  • عضو پارلمان اروپا: این نهاد ننگ بشریت است
  • تحریم‌های اروپا علیه روسیه به نفع فروشندگان گاز
  • نخست وزیر یونان: سیستم دفاع هوایی برای اوکراین نداریم
  • حضور داور کشتی خوزستانی در آخرین گزینشی المپیک
  • ادامه کمک های اتحادیه اروپا به افغانستان
  • طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد
  • مقررات جدید اروپا برای مبارزه با پولشویی
  • پادشاه انگلیس طرح جنجالی اخراج پناهجویان را تائید کرد