سروده شاعران در محکومیت اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر اسلام(ص)|با سنگپرانی شما بیتردید، هرگز نشود ز هیبت دریا کم
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۷۳۲۱۳
دو سروده جدید در واکنش به اهانت نشریه فرانسوی به پیامبر مکرم اسلام(ص) منتشر شد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، اقدام توهینآمیز نشریه فرانسوی شارلو هبدو و اهانت به ساحت مقدس پیامبر مکرم اسلام صلی الله علیه و آله و سلم واکنش بسیاری از مردم مسلمان سراسر جهان را برانگیخت و با اعتراض آنان همراه شد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در کشورمان نیز اصحاب فرهنگ و هنر دوشادوش اهالی دین و اندیشه به این اهانت واکنش نشان دادند. شاعران کشور نیز در این راستا با سرودههای خود پاسخ محکمی به این اتفاق تلخ دادند. در زیر دو سروده را میبینید:
مجید تال
دست ابوسفیان کماکان در کمین است
اما جواب دوستان در آستین است
نسل سرابند و نمیفهمند بیشک
اینجا بیابان نیست دریای یقین است
این شهر، در دارد نمیدانند آیا...
آیا گمان کردند خاتم بینگین است
هر کس که از روی عناد اینجا بتازد
قطعا جوابش با امیرالمؤمنین است
اما جواب ابلهان تنها سکوت است
امروز هم در بین ما قصه همین است
امروز هم عالم اگر نامهربان شد
او تا قیامت رحمه للعالمین است
در پاسخ توهین محبت کرد عمری
پیغمبر رحمت مرامش این چنین است
یا مصطفی رفتی نبودی تا ببینی
قوم نمکنشناس تو لبریز کینه است
تو بر گلو بوسه زدی آنها بریدند
گفتند با خود کشتن او حکم دین است
او هم، سرش مانند تو خاکستری شد
آری تنور روضههایش آتشین است
ای کاش ماهم زائر شش گوشه بودیم
امشب که زهرا زائر آن سرزمین است
در چشم ماجاماندگان دنیا خرابه ست
تا دختر جامانده ویرانهنشین است
ما با رقیه عالمی داریم امسال
در سینه ما آرزوی اربعین است...
علی ذوالقدر
از وهم و خیال خام خود خرسندی؟
پابر دم شیر مینهی میخندی؟
ای صاحب نشریهی شارلی ابدو
با دست خودت گور خودت را کندی
نه از سگ بی قلاده بر میآید
نه از می و نه ز باده بر میآید
توهین به مقام قدسی پیغمبر
تنها ز حرامزاده بر میآید
کوهی است که ایستاده در جا محکم
سروی است که قامتش نخواهد شد خم
با سنگپرانی شما بیتردید
هرگز نشود ز هیبت دریا کم
با حیدر کرار طرف خواهی شد
در گردش تیغ او هدف خواهی شد
تاریخ بخوان بدان که با خشم علی
در چشم به هم زدن تلف خواهی شد
بر دشمن ساحت نبوت لعنت
بر جمعیت اهل جسارت لعنت
بر هر که محب مصطفی شد رحمت
بر هر که عدوی اوست لعنت لعنت
پیغمبر ماست بهترین راه نجات
در بردن نام اوست خیر و برکات
تا کور شود هر آنکه نتواند دید
بر احمد مصطفی محمد صلوات
انتهای پیام/
منبع: تسنیم
کلیدواژه: پیامبر اکرم ص رسول اکرم شعر آیینی پیامبر اکرم ص رسول اکرم شعر آیینی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۷۳۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
مسجد و هویتبخشی به محله
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، ارتقا و رسیدگی به فضاهای عمومی به ارتقا هرچه بیشتر زندگی عمومی در شهرها و محلهها میشود مساجد یکی از فضاهای عمومی هستند که با درگیری هرچه بیشتر شهروندان باعث هویت بخشی به شهر و محله میشود.
محسن الويری (مدرس دانشگاه باقرالعلوم(ع)) در مقالهای با عنوان «رويکردی تاريخی به مسجد بهعنوان الگوی جامعه دينی و هويتبخش محله» به این موضوع اشاره میکند که مسجد به معنی سجدهگاه در اصطلاح شرعی به مکانی اطلاق میشود که برای نماز خواندن همه مسلمانان وقف شده باشد و مسجد علاوه بر مرکزیت برای عبادت، محلی برای نشان دادن هماهنگی بیشتر و همبستگی مردم برای رسیدن به اهداف الهی و انسانی است.
* مساجد و تاثیر آن برآداب شهروندی
به زعم این پژوهشگر تاسیس مسجد از سوی پیامبر (ص) بلافاصله پس از ورود به شهر مدینه، تنها اقدامی نمادین برای نشان دادن جوهره عبودی جامعه و حکومت در اندیشه اسلامی نبود؛ بلکه با مروری بر متون دینی و تاریخی، چنین به نظر میآید که مسجد به عنوان نخستین فضای کالبدی شهری، الگو و ماکتی بود برای آنچه پیامبر (ص) در سطح کلان جامعه تعقیب میکردند.
یعنی پیامبر (ص) نخست الگویی از جامعه مطلوب و آرمانی اسلامی را در مقیاسی کوچک به نمایش گذاشتند تا مسلمانان ضمن یافتن نگاهی کلان نسبت به افق آینده، به تدریج و در فضای فراهم آمده در مسجد با احکام و معارف دینی آشنا شوند، متناسب با آموزههای دینی تربیت شوند و با آداب شهروندی در یک جامعه دینی انس بگیرند.
* مهمترین کارکرد مساجد
این پژوهشگر توضیح میدهد که بعدها مسلمانان با تأسی به پیامبر (ص) بنای شهرهای جدید مانند کوفه، بصره و قاهره را با ساختن مسجد آغاز کردند. مسجد از همان آغاز پیدایش در عصر پیامبر (ص) کارکردهای مختلفی داشت. مهمترین این کارکردها به رغم فراز و نشیبی که در گذار تاریخ یافته است، چنین است: کارکرد عبادی؛ کارکرد آموزشی؛ کارکرد فرهنگی و ارتباطاتی؛ کارکرد سیای و کارکرد اجتماعی.
الویری در ادامه این پژوهش توضیح میدهد که این کارکردها به ویژه با تکیه بر تجربه تاریخی، نمایانگر گونهای خاص از تعامل بین انسان و خدا و نماد بیرونی جامعیت دین و تجسم جایگاه عبادت و علم به مثابه دو بال تعالی انسان ها در تفکر دینی است.
این پژوهشگر اینگونه جمعبندی میکند که جامه تحقق پوشیدن توسعه محلهای متناسب با باورهای دینی و ظرفیتها و ضرورتهای برخاسته از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی، نیازمند بازتعریف رسالت، نقش و کارکردهای مساجد محله با رعایت یکسانیها و تفاوتهای آن با مساجد جامع به ویژه از نظر گستره عمل بر اساس آموزههای دینی و ژرفکاری در تجربه تاریخی است و بر این اساس تمامی امور مربوطه به مساجد مانند معماری، اجزاء، کارگزاران، درآمدها و هزینههای آن نیز باید مورد بازنگری قرار گیرد.
گفتنی است، یافتههای این پژوهش در همایش «همایش ملی مسجد و نظم اجتماعی در ایران» ارائه شده، این همایش توسط پژوهشگاه فرهنگ هنر و راتباطات اسفند ۱۴۰۲ برگزار شده است.
انتهای پیام/