Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از گمرک ایران، رییس کل گمرک ایران در ارتباط ویدئو کنفرانسی با همتای خود، "رضا تونا توراگای "معاون وزیر تجارت ترکیه گفت: جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد برای افزایش تبادلات تجاری، اجرای آزمایشی تبادل اطلاعات گمرکی به صورت الکترونیکی و بر خط، پیگیری امکان استعلام الکترونیکی گواهی مبدا از مراجع ذیربط در ترکیه و اجرای پروژه مشترک فعالان اقتصادی مجاز و افزایش تردد کامیون های دوکشور و انجام اقدامات لازم برای سرعت بخشی به تجارت را در دستورکار قراردهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی میر اشرفی اظهار داشت: گمرک ایران برای برگزاری نشست مرزی بصورت حضوری در گمرک بازرگان – گوربلاغ برای اجرای آزمایشی فنی پروژه نهایی تبادل اطلاعات گمرکی بصورت الکترونیکی و برخط(on line)، با توجه به نهایی شدن توافق فیلدهای مورد تبادل اطلاعات و آزمایش موفق ارسال و دریافت رکورد های اطلاعاتی طرفین به معاون وزیر تجارت ترکیه اعلام شد که مقرر شد تا جلسه ای مقدماتی کارشناسان فناوری اطلاعات طرفین بصورت مجازی جهت مرور نیازمندی ها و تنظیم برنامه نشست حضوری و مراسم افتتاحیه در روز سه شنبه ۲۵ شهریور برگزار شود.

معاون وزیر اقتصاد افزود: دومین پیشنهاد گمرک ایران به طرف ترکیه ای پیگیری امکان استعلام الکترونیکی گواهی مبدا از مراجع ذیربط در ترکیه با توجه به فرمت توافق شده بود که مقرر شد معاون وزیر تجارت ترکیه موضوع را به مراجع ذیربط واتاق بازرگانی ترکیه منعکس و نتیجه را اعلام کند.

میراشرفی درادامه گفت: آمادگی گمرک ایران برای امضای سند یادداشت تفاهم اجرای پروژه فعالان مجاز اقتصادی AEO و کریدور سبز ساده سازی شده گمرکی توسط روسای کل گمرکات دو کشور در تهران یا آنکارا که پیش نویس آن در سفر معاون وزیر تجارت ترکیه در مهرماه سال گذشته پاراف شده بود به طرف ترکیه ای اعلام شدو تصمیم گرفته شد مراتب طی نامه به صورت کتبی اعلام تا در اولین فرصت اسناد موصوف به امضای روسای کل گمرکات دو کشور برسد.

رییس کل گمرک ایران دراین گفتگوی ویدئو کنفرانسی بر سرعت بخشی به تجارت بین دو کشور تاکید کرد و اظهار داشت: یکی از موارد مورد تاکید از سوی ایران، افزایش ظرفیت پذیرش کامیون در گمرک گوربلاغ ترکیه (مرز بازرگان و گوربلاغ ترکیه) و افزایش پذیرش کامیون و مسافر از گمرک اسن دره (مرز سرو جمهوری اسلامی ایران و اسن دره ترکیه) مطرح و معاون وزیر تجارت ترکیه قول مساعد داد مراتب را مورد بررسی قرار دهد تا با هماهنگی آنکارا و افزایش امکانات بهداشتی و قرنطینه ای در این مرز و افزایش مسیرهای تردد کامیونی در گمرک گوربلاغ امکان پذیرش تا سقف ۳۵۰ دستگاه کامیون در روز از طرف ترک فراهم شود.

وی در خصوص مرز سرو گفت: در مرز زمینی سرو – اسن دره از ۲۴ مرداد طرف ترک اقدام به پذیرش مسافر بطور میانگین ۱۲۰ نفر در روز کرده است. (از ۳۰/۹ صبح لغایت ۳۰/۶ عصر) و همچنین بطور متوسط روزانه تعداد ۱۱۰ کامیون خروجی به سمت ترکیه و ۵۰ دستگاه کامیون ورودی به سمت ایران تردد می کنند.

میراشرفی در این گفتگو در خصوص مسافران ایرانی خروجی به سمت ترکیه نیز تاکید کرد: رفع محدودیت در پذیرش مسافرین ایرانی خروجی از کشور، با توجه به اینکه که کشور ترکیه طبق دستور العمل وزارت داخلی و بهداشت خود فقط نسبت به پذیرش مسافرین مقیم آن کشور اقدام می کند، مطرح و معاون وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد از وزارت خانه های داخلی و بهداشت ترکیه به عنوان مراجع ذیصلاح موضوع پیگیری قرار خواهد داد.

معاون وزیراقتصاد در ادامه این گفتگو اظهارداشت: رفع محدودیت زمانی شروع فعالیت گمرک گوربلاغ ترکیه در پذیرش مسافر، با توجه به اینکه گمرک مذکور از ساعت ۱۱ الی ۱۳ نسبت به پذیرش مسافرین اقدام می کند در حالیکه گمرک بازرگان به صورت ۲۴ ساعته نسبت به پذیرش مسافرین اقدام می کند.

رییس کل گمرک ایران افزود: بمنظور جلوگیری از ایجاد تراکم کالاهای صادراتی جمهوری اسلامی ایران در محوطه گمرک گوربلاغ ترکیه و بروز مشکلات عدیده در جلسات قبلی درخواست شده بود که گمرک ترکیه نسبت به انتقال کالاهای صادراتی ایرانی که نیاز به ارزیابی دارند، به گمرک دو بایزید اقدام کند که موضوع از طرف ترک موکول به موافقت ریاست جمهوری ترکیه شده بود و مقرر شد ایشان موضوع را پیگیری و نتیجه را اعلام کند.

وی در خصوص هشتمین پیشنهاد گمرک ایران به طرف ترکیه ای گفت: موضوع نارضایتی رانندگان ایرانی از نحوه ارائه خدمات و نبود امکانات بهداشتی در پارکینگ گمرک گوربلاغ ترکیه، علی رغم اخذ هزینه ورود به پارکینگ منعکس که معاون وزیر تجارت ترکیه اعلام کرد که موضوع را مورد بررسی قرار می دهد.

میراشرفی در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی دوکشور تصریح کرد: درخواست افزایش پذیرش واگن در مرز زمینی رازی -کاپی کوی مطرح و معاون وزیر تجارت ترکیه قول پیگیری این موضوع را از راه آهن این کشور داد.

رییس کل گمرک ایران تاکید کرد: با توجه به گزارش های واصل شده مبنی بر آسیب رساندن های مکرر به کالاهای صادراتی ایران هنگام ارزیابی در گمرک گوربلاغ ترکیه مراتب مطرح شد و معاون وزیر تجارت ترکیه ضمن ابراز تاسف از وقوع این موضوع، پیگیری موضوع و توجه دادن به ناظر منطقه را برای حل مشکل اعلام کرده است.

میراشرفی درخصوص درخواست های طرف ترکیه ای توضیح داد: معاون وزیر تجارت ترکیه نیز دو موضوع را دراین گفتگوی ویدئو کنفرانسی مطرح کرد که یکی درخواست رفع ممنوعیت از واردات ۶۸ قلم از کالاهای مشمول تعرفه ترجیحی ج. ا. ایران برای ترکیه که قبلاً در دستور کار کمیسیون مشترک ایران و ترکیه در سال ۱۳۹۸ قرار گرفته بود که مقرر شد مراتب از وزارت صمت پیگیری و نتیجه اعلام شود. دومین درخواست ظرف ترکیه ای، موضوع نهایی سازی فاز ۳ پروژه تیر الکترونیک e-TIR و درخواست تسریع در اجرای آن بود که مقرر گردید طی ۳ ماه آینده گمرک ایران مراتب اجرایی آن را مورد بررسی و امکان سنجی فنی قرار دهد.

وی در پایان افزود: با توجه به کاهش چشمگیر تجارت خارجی (صادرات و واردات) در پنج ماهه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته طرفین بر رفع موانع موجود و بررسی تمامی راهکارها بمنظور افزایش تجارت طرفین بمنظور جبران کاهش تراز تجاری کشور در ماههای باقیمانده سال جاری تاکید کردند.

کد خبر 5022965

منبع: مهر

کلیدواژه: گمرک گمرک ایران قیمت دلار ویروس کرونا بازار سهام بورس بانک مرکزی ایران قیمت نفت ایالات متحده امریکا بانک صادرات تعاونی تولید نفت وزارت صنعت معدن و تجارت قیمت سکه بهار آزادی وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی قیمت یورو معاون وزیر تجارت ترکیه گمرک گوربلاغ ترکیه رییس کل گمرک ایران پذیرش مسافرین طرف ترکیه ای مقرر شد دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۱۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است

به گزارش صدای ایران از ایرنا، عباس علی‌آبادی، در افتتاحیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو، با بیان اینکه اکنون ایران با وجود تحریم‌ها یکی از قطب‌های اقتصاد و صنعت منطقه است، اظهار داشت: بالغ بر ۱۵۳ میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور شامل صادرات غیرنفتی، نفتی و واردات است که از این رقم نزدیک به ۵۰ میلیارد دلار مربوط به صادرات غیرنفتی است.

وی افزود: کشور‌های همسایه افریقایی، کشور‌های اسلامی و دوست در اولویت توسعه روابط و همکاری اقتصاد با جمهوری اسلامی ایران هستم ضمن اینکه عضو ناظر تجارت جهانی هستیم و با حضور در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی تعامل سازنده‌ای با این پیمان‌های این کشور‌ها داریم.

علی‌آبادی بیان داشت: در سازمان همکاری اکو با ۹ کشور همسایه و منطقه همکاری داریم و موافقتنامه تجاری در حال پیگیری است با هشت کشور اسلامی در حال توسعه، موافقتنامه تجارت ترجیحی امضا کرده و در حال اجرا هستیم. همچنین در سازمان همکاری اسلامی با کشور‌های عضو موافقتنامه تجارت ترجیحی داشته و همکاری‌های تجاری را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: با کشور‌های اتحادیه اقتصادی اوراسیا، موافقتنامه تجارت آزاد و با تعدادی دیگر از کشور‌ها موافقتنامه تجارت ترجیهی به امضا رسیده و با برخی دیگر از کشور‌ها در حال مذاکره هستیم، ما آماده عامل هستیم و دست همکاری اقتصادی با کشور‌ها و ملت‌های جهان را می‌فشاریم.

توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده در نمایشگاه اکسپو

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۱۴۰۳ گفت: تلاش می‌کنیم این نمایشگاه بتواند با ارائه شفافیت توانمندی‌ها و شناسایی نیازمند‌های طرفین گام جدی را در توسعه اقتصادی بردارد.

علی‌آبادی ادامه داد: مهم‌ترین هدف این نمایشگاه توسعه روابط تجاری با کشور‌های شرکت‌کننده است، ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی بسیاری دارد که می‌تواند تسهیل گر بسیاری از تعاملات در سطوح مختلف راهبردی باشد.

وی بیان کرد: زمینه‌های همکاری را تسهیل می‌کند ایران در حوزه تجارت مزایای نسبی دارد که می‌تواند تسهیل گر در حوزه راهبردی باشد همچنین چهره واقعی بخشی از توانمندی‌های ایران در این نمایشگاه‌ها معرفی می‌شود و زمینه برای همکاری‌های اقتصادی فراهم می‌گردد.

حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا

وزیر صنعت، معدن و تجارت، با اشاره به حضور بازرگانان و تجار از ۱۰۰ کشور دنیا گفت: توجه به جایگاه ایران در کنار ظرفیت معدنی و کشاورزی و صنعتی فرصت‌های زیادی را فراهم می‌کند در این راستا رویکرد اصلی برنامه‌های وزارت صمت مبتنی بر تعاملات در عرصه بین‌الملل و کسب و کار دانش بنیان است.

وی بیان داشت: برنامه ما در مرحله اول جهت‌دهی توسعه اقتصادی بر پایه رشد اقتصادی پایدار با تعاملات بین‌المللی با محصولات فناورانه است، دوم توسعه زیرساخت‌های تجاری و افزایش سهم کشور از تجارت بین‌المللی از دیپلماسی اقتصادی است.

اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری

علی‌آبادی با بیان اینکه اولویت‌دادن به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری است گفت: تعامل سازنده با کشور‌های منطقه در انتقال فناوری و صنعتی مهم‌ترین اقدام است، فعال‌سازی میز‌های کالایی کشور و استانی با هدف شناسایی ظرفیت صادرات به کشور‌های هدف با همکاری وزارت امور خارجه و بهره‌مندی حداکثری از روابط سیاسی در ایجاد بازار‌های جدید و حوزه تامین است.

وی اضافه کرد: افزایش کارایی و فعال کردن رایزنان بازرگانی در حرکت رقبای ایران، ارائه اطلاعات کامل به بازرگانان ایرانی و تنوع‌بخشی به تجارت با کمک ارز‌های محلی، توسعه بازار‌های مرزی جهت افزایش صادرات و منابع خارج از کشور، بهره‌گیری از ظرفیت اتاق‌های بازرگانی با سایر کشور‌ها و بخش خصوصی در روابط خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی از مهم‌ترین اقدامات است.

دیگر خبرها

  • معاون فنی مهمترین گمرک کشور منصوب شد
  • حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است
  • وزیر صمت: با وجود تحریم ۱۵۳ میلیارد دلار تجارت خارجی داریم
  • وزیر صمت: حجم تجارت خارجی ایران ۱۵۳ میلیارد دلار است/ اولویت به دیپلماسی اقتصادی با هدف ورود به بازار‌های جهانی و فناوری
  • ۵۶ درصد صادرات زنجان به کشور ترکیه اختصاص دارد
  • ایران بازار عراق را از دست می‌دهد؟ | واکنش معاون وزیر صمت به رقابت ترکیه با ایران در بازار عراق
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور
  • واردات ۱۴۸ میلیون دلاری قهوه به کشور در سال ۱۴۰۲
  • ایجاد دبیرخانه دائمی اجلاس همکاری‌های اقتصادی ایران و آفریقا
  • وزیر صمت: خطوط کشتیرانی به غرب و جنوب آفریقا توسعه می یابد