Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-26@19:01:56 GMT

امام سجاد (ع) با زبان دعا به بازگویی پیام عاشورا پرداخت

تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۲۸۸۱۳۳

امام سجاد (ع) با زبان دعا به بازگویی پیام عاشورا پرداخت

حجت الاسلام سیفی گفت: امام سجاد (ع) در شرایط خفقان اموی و مروانی با شیوه نوینی به تبلیغ فرهنگ عاشورا پرداخت و با روشی جدید مردم را با حقایق و معارف دین آشنا کرد.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حضرت علی بن الحسین، امام سجاد (ع) در ‌۵ شعبان یا ۱۵ جمادی الاولی سال ۳۸ هجری قمری در مدینه دیده به جهان گشود و در دوازدهم یا هجدهم ‌و بنا بر مشهور در ۲۵ محرم سال ۹۵ هجری قمری در ‌حدود ۵۶ سالگی مسموم شده و به شهادت رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آن حضرت در واقعه کربلا ۲۳ سال داشت، مرقد شریفش در مدینه در قبرستان بقیع کنار قبر امام حسن مجتبی (ع) است. دوران امامت ایشان که ۳۵ سال بود، مصادف با دشوار‌ترین دوران ظلم و خفقان امویان (از یزید تا ولید بن عبدالملک) گذشت.
 
در زندگی پرفراز و نشیب امام زین العابدین (ع) نکات بسیار مهمی برای بحث و بررسی وجود دارد. نقش احیاگر سیدالساجدین حضرت امام زین العابدین (ع) را از کربلا تا شهادت باید در چند محور ‌بررسی کرد؛ نخست بیماری امام سجاد (ع) در حین حادثه عاشورا، دوم نقش آن حضرت در زنده نگه داشتن قیام عاشورا، سوم حضور ایشان در جمع اسرای اهل بیت  (ع) و چهارم خطبه‌های حضرت سجاد از کربلا تا مدینه و در آخر شهادت آن امام همام.

 

 به مناسبت سالروز شهادت امام سجاد (ع) پیشوای چهارم شیعیان و اهمیت نقش ایشان در زنده نگهداشتن فرهنگ عاشورا با «حجت الاسلام رضا سیفی» معاون تهذیب حوزه علمیه حضرت حجت (ع) گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه می خوانیم.

 

امام سجاد (ع) چه نقشی در زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا داشت؟

امام سجاد (ع) پیشوای چهارم شیعیان در واقعه کربلا و در روزی که پدر بزرگوار و یارانش به شهادت رسیدند به شدت بیمار بود، مصلحت و مشیت الهی در این بود که امام سجاد در واقعه کربلا بیمار باشد تا امامت تداوم یابد و پیام حماسه پرشور کربلا را منتقل کند.

امام سجاد (ع) همراه با حضرت زینب (س) به خوبی پیام حماسه پرشور کربلا را به مردم رساند و چهره پلید امویان را افشا کرد، زمانی که اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به کوفه منتقل شدند، امام سجاد (ع) در کنار حضرت زینب (س) خطبه آتشینی خواندند. ایشان خطاب به مردم کوفه گفت اگر شما برای امام حسین گریه می کنید، پس چه کسی عزیزان ما را کشت؟

 

امام سجاد (ع) چگونه پیام عاشورا را برای نسل های آینده بازگو کرد؟

امام سجاد (ع) در خطبه اش کوفیان را ملامت می کند و می گوید به پدرم نامه نوشتید و از وی دعوت کردید تا به کوفه بیاید اما به جنگ با وی پرداختید. امام سجاد (ع) چهره پلید امویان را در خطابه های خود رسوا می کند.

پیشوای چهارم شیعیان خطاب به پیرمردی که تحت تاثیر تبلیغات سوء امویان قرار داشت، می فرماید ما خویشاوندان رسول خدا هستیم، ما همان کسانی هستیم که خداوند آیه تطهیر را در شأن آنها نازل کرد. همچنین امام سجاد در حضور یزید فضایلی از جد بزرگوارشان ارایه کرد و به خطابه پرداخت به طوری که یزید از ترس دستور داد تا موذن اذان بگوید. سخنان امام سجاد (ع) در آشکارسازی چهره واقعی امویان بسیار موثر بوده است.

 

با توجه به اینکه امام سجاد زمینه ای برای حکومت داری نداشتند، چگونه پیام عاشورا را منتقل می کردند؟

امام سجاد تا پایان عمر نازنین خود همواره تلاش می کردند تا پیام عاشورا و اهداف واقعه کربلا را زنده نگه دارد. امام سجاد (ع) در شرایط خفقان اموی و مروانی با شیوه نوینی به تبلیغ فرهنگ عاشورا پرداخت و با روشی جدید مردم را با حقایق و معارف دین آشنا کرد. امام سجاد (ع) از دو شیوه مبارزه و دعا می توانست برای روشنگری استفاده کند و با توجه به شرایط خفقان اموی و مروانی شیوه مبارزه و شمشیر کارآیی خود را از دست داده بود، بنابراین با شیوه دعا به احیای فرهنگ عاشورایی و آشنا کردن مردم با حقایق و معارف دین پرداخت. پیشوای چهارم شیعیان احیاگر ظهور مراکز علمی، فقهی و شیعی است.

 

مهم ترین عبرت عاشورا چه بوده؟ چگونه باید در جامعه امروز به عبرت های عاشورا بپردازیم؟

ایستادگی، صبر و مقاومت، ظلم ستیزی، احیای امر به معروف و نهی از منکر، حق طلبی و حق خواهی از درس های مهم واقعه عاشورا است. در کنار درس هایی که از واقعه عاشورا باید بگیریم و در زندگی فردی و اجتماعی به آنها توجه داشته باشیم، عبرت های عاشورا است. کوتاهی مردم از نصرت حق، بی‌وفایی نسبت به پیمان، عهدشکنی از روز ترس و دنیاطلبی، ترک صحنه جدال حق و باطل، ترک وظیفه نهی از منکر، فریب خوردن از تبلیغات باطل، جهل عمومی جامعه، مرعوب شدن در برابر سلطه باطل، بی‌تفاوتی، سکوت و سازش و ترک وظیفه از سوی چهره‌های شاخص جامعه و عناصر تأثیرگذار، تبعیت نکردن از امام حق، ضعیف شدن فرهنگ شهادت‌طلبی و فدا کردن جان در راه ایمان و حق، وابستگی و دلبستگی به دنیا، نشناختن موقعیت عمل، دیر جنبیدن برای اقدام به موقع زمینه ساز واقعه عاشورا بود. پایان پیام/47

منبع: شبستان

کلیدواژه: پیام رسانی واقعه عاشورا امام سجاد ع فرهنگ عاشورا پیام عاشورا واقعه کربلا امام سجاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۸۸۱۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات ثبت نام وام ازدواج در سامانه از زبان زوجین جوان تهرانی

آغاز زندگی مشترک برای زوجین جوان هزینه‌هایی را به دنبال دارد که گاهی با مشکلات مواجه می‌شوند. دولت به منظور کمک به جوانان تسهیلات ازدواج را برای آنها در نظر گرفت.

اما شهروند خبرنگار ما گفت در روز‌های اخیر با هر بار مراجعه به سامانه ثبت نام وام ازدواج با پیام عدم اعتبار بانک‌های استان تهران مواجه می‌شود و همین موضوع موجب شده تا موفق به ثبت نام و درخواست نشده است.

متن پیام شهروند خبرنگار
سلام و وقت بخیر، از ابتدای امسال هربار به سامانه تسهیلات قرض الحسنه ازدواج (وام ازدواج) رفتیم برای استان تهران اعلام می‌کند که هیچ بانکی در این استان دارای اعتبار نیست.  با شماره ۰۲۱۲۷۰۶ هم که تماس گرفتیم گفتند سایت مشکلی ندارد.  اگرچه که همان زمان سامانه جلوی بنده بود و دقیقا همین مشکل را داشت.  ما به این وام نیاز فوری داریم، اما کاری از دستمان برنمی آید.  لطفا شما پیگیری کنید.  

 

باشگاه خبرنگاران جوان شهروند خبرنگار شهروند خبرنگار

دیگر خبرها

  • مشکلات ثبت نام وام ازدواج در سامانه از زبان زوجین جوان تهرانی
  • پیام تسلیت حجت الاسلام سید موسی موسوی در پی درگذشت ماموستا فخری
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند
  • پیام های تسلیت در پی درگذشت همسر شهید آیت الله سید مصطفی خمینی
  • زمینه‌سازان شهادت امام حسین (ع)
  • تبیین مفاهیم ایثار و شهادت برای نسل جوان ضروری است
  • پیام تسلیت وزیر فرهنگ در پی درگذشت معصومه حائری
  • فلسفه وجودی سپاه، فدایی شدن است
  • حضرت عبدالعظیم (ع) پرچمدار جهاد تبیین بود
  • افتتاح مرکز تداوم عقیدتی امام خامنه قرارگاه منطقه‌ای کربلا نیروی زمینی سپاه