Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه؛ سهامی استاد دانشگاه و نویسنده ادبی و تاریخی گفت : با نگاه به واژه های بنیادی، ساختار دستوری مانند صرف فعل ها و شکل ضمیرها نشان می دهد زبان فارسی خود زیرمجموعه زبان ایرانی محسوب می شود.

او گفت : بهتر است فرهنگستان زبان فارسی به «فرهنگستان زبان ایرانی» تغییر نام دهد تا همه شاخه های کهن زبان های ایرانی اهمیت پیدا کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سهامی افزود: تفاوت میان زبان و به طور جزیی تر تفاوت در میان گویش ها به شرایط جغرافیایی و زندگی قومی گویشوران و نیز تاثیر عناصر هویتی مانند مذهب بر می گردد.

او افزود: مناطق غربی ایران همواره دروازه ورود به فلات ایران بوده است یکی از همین مناطق حُلوان یا همان پاطاق سرپل ذهاب بوده که در مسیر خطی جاده ابریشم یعنی حُلوان- کرمانشاه- همدان- ری و خراسان قرار داشته است.

سهامی ادامه داد: مسیر ورود اسکندر مقدونی به داخل ایران در زمان هخامنشیان همین حُلوان سرپل ذهاب است، بعدها نیز این نقطه دروازه ورود سپاهیان اسلام به فلات داخلی ایران از مسیر جاده ابریشم بوده است.

او افزود: دلیل تنوع گویش ها در داخل استان را باید در شرایط جغرافیایی استان جستجو کرد به این معنا که شهرها و روستاهای در مسیر جاده ابریشم از پیشقراولان پذیرش آیین جدید بوده اند و سایر مناطق صعب العبور به دلیل نبود ارتباط سریع مردم حتی تا چند دهه از اتفاقات مسیر خطی جاده ابریشم بی خبر مانده اند.

سهامی گفت: وجود ایلات و طوایف فراوان در استان و داشتن حدود مشخص مراتع ییلاقی و قشلاقی و انسجام درون ایلی به تدریج لهجه ها و گویش های متمایز از سایر ایلات به وجود آورده است.

او گفت: ضمن اینکه تشکیل نشدن حکومت های قدرتمند دوران اسلامی در استان کرمانشاه که بتواند به پشتوانه قدرت سیاسی زبان بومیان این منطقه را در سطح گسترده و حتی ملی رواج دهد از دیگر علل تنوع گویش ها در استان کرمانشاه است .

انتهای پیام/د

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استاد دانشگاه اساتید دانشگاه زبان فارسی ادبیات فارسی جاده ابریشم گویش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۲۹۰۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرآشپز پخت تورم در ایران

سال‌ها است که تورم به عنوان یکی از معضلات اصلی اقتصاد ایران، مردم را رنج می‌دهد. در هر دوره انتخاباتی، مهار تورم به عنوان یکی از شعار‌های اصلی نامزد‌ها به گوش مردم می‌رسد. اما در عمل، گویی این وعده‌ها رنگ واقعیت به خود نمی‌بینند.

به گزارش اکوایران، یکی از ریشه‌های اصلی این معضل، ناترازی در نظام بانکی کشور است. تا زمانی که این ناترازی به طور کامل برطرف نشود، هرگونه تلاشی برای مهار تورم ناکام خواهد ماند. اما چرا با وجود آگاهی از این موضوع، تاکنون اقدام موثری برای حل این مشکل انجام نشده است؟

در قسمت دهم از مجموعه «فارکست بانکداری» به بررسی این موضوع می‌پردازیم. فرهاد نیلی، اقتصاددان و سید حمید پورمحمدی، معاون اقتصادی سازمان برنامه و بودجه، در این برنامه درباره ریشه‌های این معضل و راهکار‌های مدنظر بحث می‌کنند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • ایمن‌سازی ۴۱ نقطه پرحادثه در محورهای مواصلاتی کرمانشاه
  • هشدار به مسافران شمال؛ این جاده ۳ روز مسدود است
  • جاده کرج ـ چالوس بسته شد
  • چالوس سه روز بسته شد؛ مسافران از مسیر جایگزین استفاده کنند
  • توزیع ۸۰۰ تن آسفالت در مسیر جاده اوغلی و قوناخلارباغی تبریز
  • چالشی به نام بلاتکلیفی جاده سلامت در بجنورد
  • کرمانشاه هاب منطقه‌ای مدیریت بحران غرب کشور
  • افت تراز یک پله‌ای ارزش دلاری بورس تهران!
  • سرآشپز پخت تورم در ایران
  • تکمیل جاده سربند- مشگین‌شهر نیازمند یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار است