Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «نماینده» مجتبی یوسفی با انتقاد از عدم توجه و حمایت کافی از حوزه حمل و نقل دریایی و بنادر کشور، گفت: حوزه لجستیک و دریانوردی به عنوان ارزان ترین و پرکاربردترین بخش حمل و نقل در جهان محسوب می شود که این بخش نقش به سزایی در صادرات و واردات کالا دارد. با وجود پیشرفت تکنولوژی در جهان، یکی از موضوعاتی که به هیچ وجه جایگزین نخواهد شد، بحث ترانزیت کالا و حمل و نقل دریایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ظرفیت ایران برای تبدیل شدن به هاب منطقه ای در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی

نماینده مردم اهواز، باوی، کارون و حمیدیه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به موقعیت سوق الجیشی و استراتژیک کشورمان، ایران می تواند به هاب منطقه ای در حوزه حمل و نقل ریلی، جاده ای و دریایی تبدیل شود، در شرایط کنونی کشورهای بزرگ اقتصادی از جمله چین خواهان استفاده از ظرفیت های لجستیکی منطقه برای حمل و نقل کالا هستند.

وی گفت: کشور چین به عنوان اقتصاد بزرگ دنیا برای صادرات و واردات کالا به آب های آزاد نیاز دارد، از این رو در چند سال اخیر سرمایه گذاری کلانی برای توسعه بندر گوآدر پاکستان صورت داد، اما با وجود تمام این اقدامات، استفاده از بنادر جنوبی ایران به ویژه بندر چابهار در قیاس با بندر گوآدر صرفه اقتصادی بالاتری برای چین دارد.

یوسفی افزود: در شرایط فعلی برای انتقال کالا از مسیرهای آبی از بندر گوآدر به بنادر مدیترانه حدود ۱۰ روز زمان لازم است، اما انتقال همان کالا از طریق خطوط ریلی بندر چابهار به بندر لاذقیه سوریه حدود ۳ روز زمان می برد.

عقب ماندگی ۹۵ میلیون تنی بنادر شمالی کشور از چشم انداز/سالانه ۵ میلیون تن تخلیه و بارگیری صورت می‌گیرد

وی گفت: از طرف دیگر ظرفیت های کشورمان در حوزه بنادر و حمل و نقل دریایی تنها منحصر به بنادر جنوبی نیست، بلکه چشم انداز بنادر شمالی کشوربرای تخلیه و بارگیری کالا در سال حدود ۱۰۰ میلیون تن است، البته متأسفانه در شرایط فعلی از این بنادر، تنها سالانه حدود ۵ میلیون تن واردات و صادرات صورت می گیرد.

رئیس کمیته بنادر و دریانوردی کمیسیون عمران مجلس افزود: توسعه بنادر در شکوفایی اقتصادی و ایجاد درآمد پایدار برای کشور اهمیت به سزایی دارد و بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایتالیا از این ظرفیت ها بهره برده اند، اما متأسفانه در کشور ما به دلیل برنامه ریزی نامناسب، از ظرفیت های بالقوه در حوزه بنادر و حمل و نقل دریایی به درستی استفاده نشده است.

منبع: نماینده

کلیدواژه: حمل و نقل دریایی عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی نماینده اهواز حمل و نقل دریایی حمل و نقل بنادر شمالی میلیون تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت namayande.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «نماینده» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۰۱۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا

به گزارش خبرگزاری مهر، امروز شنبه (۸ اردیبهشت) مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی و ادواردو رودریگز داویلا وزیر حمل و نقل جمهوری کوبا با حضور هیأت همراه دو کشور دیدار و گفت‌وگو کردند که وزیر راه و شهرسازی ایران با اشاره به برگزاری این نشست، گفت: امروز با وزیر حمل و نقل کوبا، راجع‌به موضوعات اصلی دریایی و هوایی مورد مذاکره قرار گرفت که طرف کوبایی در حوزه حمل و نقل ریلی با شرکت واگن پارس قراردادی در زمینه خرید قطعات و تعمیرات واگن‌های این کشور منعقد کرده است.

وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به چندین درخواست وزیر حمل و نقل کوبا در حوزه حمل و نقل دریایی، گفت: طرف کوبایی برای صادرات محصولات و جابه‌جایی بارهای خود درخواست استفاده از ظرفیت بنادر و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران را داشت که مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد از ظرفیت بنادر کشورمان بازدید داشته باشند.

وی ادامه داد: همچنین در ادامه این مذاکره مقرر شد، پیوند خواهر خواندگی میان دو بندر مهم کشورهای ایران و کوبا منعقد شود تا فعالین اقتصادی و شرکت‌های حمل و نقل دریایی کوبا بتوانند از تسهیلات بندری ایران بهره‌مند شوند؛ البته ظرفیت حمل و نقل دریایی دو کشور از طریق دریا و اقیانوس، در زمینه جابه‌جایی کالاهای کوبایی به مقاصد شمالی از طریق بنادر ایران فرصت بسیار خوبی خواهد بود.

بذرپاش با اشاره به درخواست‌های همتای کوبایی برای استفاده از ظرفیت مهندسی ایران در حوزه تعمیرات هواپیما، گفت: مقرر شد، نیازمندی‌های ایشان در این زمینه از طریق سفارت کوبا در تهران به وزارت راه و شهرسازی منتقل شود.

کد خبر 6090293 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • کوبا مشتری کشتی‌های ایرانی شد
  • بهبود شاخص ایمنی عملیات بندری بنادر کشور/ افزایش ضریب ایمنی بندرانزلی
  • انعقاد پیوند خواهرخواندگی میان دو بندر مهم ایران و کوبا
  • آغاز ساخت پایانه مکانیزه مواد معدنی در مجتمع بندری امام خمینی
  • ۳۰ رشته قنات خراسان شمالی در حال مرمت و لایروبی است
  • لزوم ایجاد فضای مناسب برای مشارکت مردم در تحقق شعار سال
  •  تاکید بر افزایش همکاری‌های بنادر گلستان و بندر امیرآباد
  • علاقه مندی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد
  • نصب علائم کمک ناوبری در مسیر تردد شناورهای دریایی گلستان
  • اعلام آمادگی روس‌ها برای سرمایه گذاری در بندر امیرآباد