Web Analytics Made Easy - Statcounter

«محمدرضا شفیعی» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا وزن متوسط آناناس کشت شده را یک کیلو تا یک کیلو و ۲۰۰ گرم عنوان کرد و افزود: کشت این میوه در ۱۳ نوع بستر ترکیبات خاکی و تغذیه‌ای در این پژوهشکده بررسی شد.
وی اضافه کرد: ۲۰ داوطلب از استانهای خراسان شمالی، کرمان، تهران و مرکزی برای آموزش، دریافت اطلاعات و عقد قرارداد به منظور در اختیار گرفتن پایه‌های تکثیری کشت بافتی و غیر بافتی به این مرکز معرفی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


شفیعی گفت: پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی پس از عقد قرار داد با این افراد بر کار آنها در تولید آناناس نظارت می‌کند تا با رعایت اصول علمی، بیشترین بهره را نصیب خود کنند.
 وی یادآور شد: از سال ۹۶ پنج هزار بوته  از هندوستان وارد کشور شد و به منظور انجام تحقیقات یکهزار بوته  به پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات تحویل شد.
رئیس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات در خصوص صرفه‌جویی ارزی تولید آناناس در داخل کشور اظهار داشت: ایران در مصرف آناناس کشوری کاملا وابسته است و سالانه ۲۰ میلیون دلار آناناس به کشور وارد می شود.
شفیعی توضیح داد: آناناس وارداتی به کشور کیفیت لازم را ندارد زیرا  نارس چیده می‌شود و در ایران نیز به صورت کامل نمی‌رسد و در نهایت آناناس مصرفی با کیفیت اصلی فاصله دارد.
وی افزود: ۶۰۰ پایه آناناس سال گذشته به یکی از گلخانه‌های بخش خصوصی داده شد که در حال حاضر در آستانه میوه دادن هستند و برای اولین بار ۸۵ هزار پایه کشت بافتی برای تحویل به بخش خصوصی به مرحله عقد قرارداد رسید که تاکنون بخشی از پایه‌ها تحویل و بقیه تا پایان سال تحویل می‌شود.
رییس پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات تاکید کرد: از سال‌های آینده  آناناس‌های گلخانه‌ای در ایران تولید خواهد شد و پیش‌بینی می‌شود  این محصول با کاهش قیمت و افزایش کیفیت، به میوه‌ رایج‌ در کشور تبدیل شود.
شفیعی اظهار داشت: مناطق حاشیه خلیج فارس نظیر چابهار به دلیل برخورداری از آب و هوای مناسب برای کشت آناناس در گلخانه‌های ساده و دارای سایبان، ظرفیت تولید این محصول گران قیمت را دارند.  

پژوهشکده ملی تحقیقات گل و گیاهان زینتی محلات شامل بخش های اصلاح، تکثیر و پرورش، گیاه پزشکی، تحقیقات خاک و آب، بیوتکنولوژی، عرضه، نگهداری و محیط‌های تولید، تحقیقات اقتصادی و بازاریابی در سال ۱۳۷۵ راه اندازی شده است.

برچسب‌ها وزارت جهاد کشاورزی تولید داخلی محلات

منبع: ایرنا

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی تولید داخلی محلات وزارت جهاد کشاورزی تولید داخلی محلات اخبار کنکور پژوهشکده ملی گل و گیاهان زینتی محلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۴۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند

سلامت سیاره ما به طور پیچیده‌ای با سلامت گونه‌های مختلفی که عملکردهای اکولوژیکی ضروری را انجام می‌دهند گره خورده است.

به گزارش فرادید، در این میان، گونه‌های خاص به دلیل نقش حیاتی‌شان در حفظ تعادل اکوسیستم‌ها اهمیت دارند. در این مطلب، به هفت گونه مهم اشاره می‌کنیم که حفاظت از آن‌ها برای پایداری سیاره ما حیاتی است. 

سیانوباکتری‌ها 

سیانوباکتری‌ها موجودات میکروسکوپی هستند که با تثبیت نیتروژن اتمسفر به اشکال قابل‌استفاده برای گیاهان، نقش مهمی در چرخه نیتروژن دارند. این فرآیند برای رشد گیاهان و سلامت اکوسیستم‌ها بسیار مهم است. سیانوباکتری‌ها به تشکیل خاک‌های حاصلخیز کمک می‌کنند و بخش جدایی‌ناپذیری از چرخه نیتروژن هستند و همین ویژگی، آن‌ها را برای بهره‌وری کشاورزی و سلامت محیط ضروری می‌کند. 

کرم‌های خاکی

کرم‌های خاکی قهرمانان گمنام خاک حاصلخیز هستند. نقب زدن آن‌ها و هضم مواد آلی سبب افزایش ساختار و حاصلخیزی خاک می‌شود که برای رشد گیاه و جذب کربن ضروری است. این کار به مبارزه با تغییرات آب و هوایی با ذخیره کربن در خاک کمک می‌کند. وجود کرم‌های خاکی نشانه‌ای از سلامت زمین است و حفظ آن‌ها برای حفظ سلامت خاک و پایداری کشاورزی بسیار مهم است. 

زنبورها

زنبورها گرده‌افشان‌های حیاتی و مسئول تولیدمثل بسیاری از گیاهان و تولید بخش قابل‌توجهی از غذای ما هستند. کاهش آن‌ها به دلیل آفت‌کش‌ها و از بین رفتن زیستگاه موضوعی نگران‌کننده است. حفاظت از زنبورها فقط درباره حفظ عسل نیست، بلکه درباره حفظ تنوع محصولات و جهان طبیعی است. حفاظت از آن‌ها برای امنیت غذایی و تنوع زیستی ضروری است. 

فیتوپلانکتون‌ها

فیتوپلانکتون‌ها گیاهان میکروسکوپی هستند که تقریباً دوسوم اکسیژن سیاره را تولید می‌کنند، بنابراین به اندازه درختان برای بقای ما حیاتی هستند. سلامت جمعیت فیتوپلانکتون‌ها به طور مستقیم بر زندگی دریایی و وجود خود ما اثر می‌گذارد. حفاظت از این تامین‌کنندگان کوچک اکسیژن برای حفظ تعادل حیات روی زمین حیاتی است. 

قارچ‌ها

قارچ‌ها تجزیه‌کننده‌های طبیعت هستند، مواد آلی مرده را تجزیه می‌کنند و مواد مغذی را به خاک بازمی‌گردانند. این فرآیند برای رشد گیاهان و سلامت کلی اکوسیستم‌ها حیاتی است. قارچ‌ها در تولید دارو و مواد غذایی نیز نقش دارند و حفظ آن‌ها برای سلامت محیط زیست و انسان ضروری است. 

مِن‌هادِن

شاید منهادن‌ها چندان شناخته‌شده نباشند، اما این ماهیان کوچک یکی از گونه‌های اصلی در اکوسیستم‌های دریایی هستند. آن‌ها به عنوان منبع غذایی اولیه برای ماهی‌ها، پرندگان و پستانداران بزرگتر عمل می‌کنند. من‌هادن با فیلتر کردن جلبک‌ها به تمیز نگه داشتن آب نیز کمک می‌کند. حفاظت از آن‌ها برای تنوع زیستی دریایی و سلامت اقیانوس‌های ما حیاتی است. 

خفاش‌ها

خفاش‌ها برای کنترل جمعیت حشرات و گرده‌افشانی گیاهان حیاتی هستند. آن‌ها مقادیر زیادی از آفات را مصرف می‌کنند و نیاز به آفت‌کش‌های شیمیایی را کاهش می‌دهند. خفاش‌ها در پراکندگی بذرها و اطمینان از بازسازی جنگل‌ها نیز نقش دارند. حفاظت از خفاش‌ها به معنای حفاظت از محصولات و جنگل‌های ما در برابر هجوم آفات و حمایت از فرآیندهای طبیعی گرده‌افشانی و پراکندگی بذر است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مزایای فوق‌العادۀ باغبانی «بدون شخم»؛ بیل را کنار بگذارید!
  • ۲ هزار قطعه ماهی زینتی از مرز مهران به عراق صادر شد
  • مراقب این قارچ‌ها باشید!
  • آیا می توان گیاهان را به صورت خودکار آبیاری کرد؟
  • مروری بر چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • ۷ موجود زنده‌ای که می‌توانند سیارۀ ما را نجات دهند
  • سرزده‌های استاندار جدید لرستان از ادارات
  • تهران فقیرترین شهر به لحاظ بهداشتی در بین شهرهای کشور است
  • عزم ملی برای حل مشکلات پایتخت شکل بگیرد/ضرورت استفاده از ظرفیت معتمدین محلات در سایر کلانشهرها
  • میمند ۲ هزار هکتار گل محمدی زیرکشت دارد/وجود ۳۶۰ گونه گیاه دارویی