Web Analytics Made Easy - Statcounter

"کرمعلی قندالی" روز چهارشنبه در حاشیه سفر به آذربایجان‌غربی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: سالانه ۱۹۵ هزار تن گوشت قرمز توسط عشایر در کشور تولید می شود که نقش بسزایی در تامین گوشت مورد نیاز شهروندان دارد.

وی با اشاره به اینکه ۲۵ درصد گوشت قرمز کشور را عشایر تولید می کنند، ادامه داد: اجرای طرح پرواربندی برای تعادل زیستی دام و مرتع تاثیرگذار است و به تولیدات سالانه دامی کشور افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: در راستای حمایت از نجیره تولید طی سال جاری پنج میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده و برای جامعه عشایری پرداخت می‌شود.

قندالی ادامه داد: همچنین در راستای جبران هزینه‌های مدیریت بحران در جامعه عشایری ۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده و تاکنون ۴۰۰ میلیارد تومان تخصیص و جذب شده است.

وی اضافه کرد: ۲۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات مدیریت بحران نیز تا سال ۱۴۰۰ جذب و بین تشکل‌ها و تعاونی‌های عشایری توزیع می‌شود.

وی با اشاره به جمعیت عشایری کشور بیان کرد:  طبق آخرین سرشماری سال ۱۳۸۷، جمعیت عشایر کشور یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در قالب ۲۱۳ هزار خانوار عشایری بوده که این رقم بر اساس سرشماری ثبتی مبنا به حدود ۳۰۰ هزار خانوار با یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت رسیده است.

رییس سازمان امور عشایری کشور گفت: ۳۵ میلیون هکتار از اراضی و مراتع کشور در حوزه جامعه عشایری است و این جامعه با داشتن ۲۳ میلیون راس دام ۲۸ درصد دام کشور را در اختیار دارند.

قندالی بیان کرد: این آمار نشان می‌دهد با وجود برخی مهاجرت‌ها در جوامع در این حوزه نیز شاهد مهاجرت معکوس و برگشت عشایر به حوزه و مناطق خود هستیم.

رییس سازمان امور عشایری کشور به همراه قائم مقام و چند تن از معاونان خود روز سه‌شنبه و چهارشنبه جهت بررسی مشکلات و بازدید از واحدهای دامداری عشایر به آذربایجان‌غربی سفر کرده است.

حدود ۱۰۴ هزار نفر جمعیت با ۱۵ هزار و ۵۹۹ خانوار عشایری در آذربایجان‌غربی زندگی می‌کنند که با این آمار ۹ درصد جمعیت عشایری کشور در این استان سکونت دارند؛ از این تعداد حدود ۶۰۰ خانوار به خارج از استان کوچ کرده‌اند و بقیه نیز در داخل استان و در شهرستان‌های چالدران، خوی، پلدشت، ماکو، مهاباد، سلماس و شاهین دژ ییلاق و قشلاق می‌کنند.

۲ میلیون و ۶۷۰ هزار هکتار اراضی مرتعی در این استان وجود دارد که از این مقدار یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار با ۵۹ درصد تحت پوشش عشایر استان است؛ عشایر استان ۱۲ ایل و ۲۱ طایفه مستقل هستند و ۳۳۶ روستای آذربایجان‌غربی نیز ویژه عشایر است.

برچسب‌ها زندگی عشایری آذربایجان غربی جامعه عشایری ارومیه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: زندگی عشایری آذربایجان غربی جامعه عشایری ارومیه زندگی عشایری آذربایجان غربی جامعه عشایری ارومیه اخبار کنکور آذربایجان غربی جامعه عشایری عشایری کشور جامعه عشایر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۷۸۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد

روح الله نظامی مدیر امور عشایر استان مرکزی گفت:  ۳۰۰ کیلومتر از راه‌ها و جاده‌های عشایری در این استان به منظور برطرف کردن آسیب‌های ناشی از سیلاب، با هفت میلیارد ریال اعتبار بهسازی و بازگشایی می‌شود.

وی اضافه کرد: سیلاب از مهمترین دلایل صدمه به جاده‌های عشایری و ایلراه‌هاست و بر همین اساس اداره عشایر به منظور تسهیل در تردد و کوچ عشایر عملیات تیغ زنی و بازگشایی را انجام می‌دهد.

نظامی با اشاره به آغاز مطالعات و مستندسازی در حوزه جاده‌های عشایری استان مرکزی اضافه کرد: امسال برای این منظور یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال اعتبار در نظر گرفته شده و طرح هم اکنون در دست مشاور برای انجام مطالعات است.

وی خاطر نشان کرد: پس از انجام مطالعات برخی از جاده‌های عشایر استان با تامین اعتبارات از محل منابع دولتی آسفالت و برخی الی راه‌های مال رو نیز به صورت شوسه احداث می‌شود.

استان مرکزی دارای ۷۷۰ خانواده عشایر با چهار هزار نفر جمعیت است که ۹۰ درصد آنان در شهرستان‌های ساوه و زرندیه مستقر هستند؛ این قشر با ۳۰۰ هزار واحد دامی سبک و سنگین ۲۵ درصد گوشت قرمز استان را تولید می‌کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • کتابخانه‌های سیار نیاز کتابخوانی عشایر را برطرف می‌کند
  • خون شریک ۲ روانه بازار نشر شد
  • اردبیل فردا میزبان دومین جشنواره بین‌المللی عشایر است
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • همت عشایر گیلان در جهش تولید با تولید انواع محصولات
  • دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر اردبیل با شرکت ۷ کشور خارجی
  • جعفرآباد مغان میزبان دومین جشنواره بین‌المللی کوچ عشایر از فردا
  • حمایت از اجرای طرح عفاف و حجاب نور
  • بهسازی ۳۰۰ کیلومتر از راه‌های عشایر استان مرکزی آغاز شد
  • کوچ بهاره بیش از ۱۱ هزار خانوار عشایری به مناطق ییلاقی لرستان