Web Analytics Made Easy - Statcounter

حافظی گفت: آرشیو مطبوعات این سازمان با جذب بیش از ۵۰۰ عنوان نشری کاملاً تخصصی در حوزه ادبیات فارسی، جایگاه ویژه‌ای در پاسخگویی به محققان برای بهره‌مندی از مطبوعات ادبی دارد.

«ابراهیم حافظی» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان در مشهد با بیان اینکه ادبی‌نویسی ۱۷ سال پس از آغاز روزنامه‌نگاری در ایران وارد این عرصه شد، افزود: روزنامۀ «علمیۀ دولت علیۀ ایران» در سال ۱۲۸۰ قمری در برخی شماره‌ها مطالب ادبی را چاپ می‌کرد، اما نخستین روزنامه‌ای که توجه جدی‌تری به ادبیات داشت روزنامۀ «ملتی» است که سال ۱۲۸۳ قمری به‌همت اعتضادالسلطنه، وزیر علوم دورۀ ناصری چاپ می‌شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس ادامه داد: این روزنامه که دورۀ کامل آن در آرشیو آستان قدس رضوی موجود است، ادامۀ عنوان «روزنامۀ وقایع اتفاقیه» است که به دستور ناصرالدین‌شاه به چهار نشریۀ متفاوت تقسیم شد.

 

حافظی با بیان این‌که در دورۀ مظفری توجه به ادبیات در روزنامه‌ها بیشتر شد، اضافه کرد: اولین روزنامۀ غیردولتی ایران را ذکاءالملک فروغی با نام «تربیت» در سال ۱۳۱۴ قمری منتشر کرد که ۴۳۴ شمارۀ آن در آرشیو موجود است و روزنامۀ «ادب» را ادیب‌الممالک فراهانی در سال ۱۳۱۶قمری در تبریز چاپ کرد و بعد انتشارش را در مشهد و تهران ادامه داد.

 

وی در ادامه به اولین مجله‌های تخصصی ادبی اشاره و تصریح کرد: در دورۀ مشروطه برای اولین‌بار یوسف اعتصام‌الملک آشتیانی، پدر پروین اعتصامی، مجلۀ «بهار» را در سال ۱۳۲۸ قمری به‌عنوان اولین نشریۀ کاملاً ادبی منتشر کرد که ۲۴ شمارۀ کامل آن در کتابخانۀ آستان قدس رضوی موجود است و دومین نشریۀ ادبی را نیز ملک‌الشعرای بهار با نام «دانشکده» در سال ۱۳۳۶ قمری منتشر کرد.

 

رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس خاطرنشان کرد: در سال‌های پایانی حکومت قاجار، نشریات ادبی رشد چشمگیری داشت که نشریات «گل زرد»، «ارمغان»، «آینده»، «ناهید»، «آزادیستان» و «شرق» تنها تعدادی از ده‌ها نشریۀ چاپ‌شده در این دوره است که تأثیر‌‌ بسزایی درروزنامه‌نگاری ادبی پس از خود داشتند.

 

حافظی از جوّ سانسورمآبانه و اختناق‌آمیزی که در حکومت پهلوی اول بر مطبوعات حکم‌فرما بود یاد کرد و گفت: نشریات این دوره یا دچار سانسور شدند یا بیشتر جنبۀ تمجیدگرایانه دارند. وی افزود: در این دوران، مجله‌هایی چون «ارمغان» و «آینده» به انتشارشان ادامه دادند و موضوعات شعر و داستان در مطبوعات این دوره بیشتر شد.

 

وی به رشد چشمگیر چاپ مطبوعات ادبی مشهد پس از پیروزی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: منابع مطبوعاتی بیش از ۷۰ عنوان را در این زمینه فهرست کرده‌اند و آرشیو مطبوعات آستان‌ قدس رضوی در مجموع تعداد ۶۵ نشریۀ تخصصی این حوزه را جذب کرده است که‌ دانشگاه‌های مشهد با ۳۵ عنوان، سرآمد ناشران ادبی مشهد هستند.

 

رئیس اداره مطبوعات سازمان کتابخانه‌های آستان قدس با بیان این‌که بیشترین مجوز صادر‌شده برای چاپ نشریات ادبی در تاریخ روزنامه‌نگاری ایران مربوط به دهۀ ۸۰ است، استان‌های تهران، خراسان رضوی، اصفهان و آذربایجان شرقی را به ‌ترتیب صاحب بیشترین تعداد نشریۀ ادبی اعلام کرد و گفت: از هریک از این استان‌ها بالغ بر ۵۰ نشریۀ ادبی در آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

کلیدواژه: نشریه تخصصی ادبیات فارسی آرشیو مطبوعات آستان قدس قدس رضوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۱۹۴۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد

به گزارش خبرنگار مهر، یعقوب نوروزی ظهر دوشنبه در نشست خبری ششمین کنفرانس فیزیک بنیادی ایران که در دانشگاه قم برگزار شد، اظهار کرد: ششمین کنفرانس فیزیک بنیادی ایران به منظور تحقق شعار سال مبنی بر جهش تولید و مشارکت مردم به دو صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم بیان کرد: حضور اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها در عرصه پژوهش گامی برای تحقق جهش تولید است.

وی افزود: نشر کتاب به زبان‌های خارجه ویژه برخی دانشگاه‌های بین المللی در دستورکار دانشگاه قم قرار دارد.

نوروزی ابراز کرد: سه عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرده و ما در تلاش هستیم تا حائز رتبه علمی شویم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه قم خاطرنشان کرد: کنفرانس فیزیک بنیادی با مشارکت یکی از ارکان وزارت دفاع برگزار می‌شود.

کد خبر 6092211

دیگر خبرها

  • پنه لوپه کروز بازیگر مشهور ۵۰ ساله راز جوانی‌اش را فاش کرد
  • «کلیله و دمنه» در کانون توجه نمایشگاه کتاب ابوظبی
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • جای خالی آقای حرف حساب
  • فراخوان مقالات دوفصلنامه «فقه و فقاهت» منتشر شد
  • مدرسه ملی روایت در سمنان افتتاح شد
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۱۰ اردیبهشت
  • ۳ عنوان نشریه دانشگاه قم به ISC ورود پیدا کرد
  • رصد مطبوعات و خبرگزاری‌های فارس، ۹ اردیبهشت
  • کودکان با شعر زندگی موفق‌تری خواهند داشت