Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@05:00:32 GMT

مرمت سرای نبی‌زاده بازار تاریخی اراک انجام شد

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۵۱۸۹

مرمت سرای نبی‌زاده بازار تاریخی اراک انجام شد

به گزارش روز پنجشنبه روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان‌مرکزی، مصطفی مرزبان، افزود: عملیات مرمت این سرای تاریخی از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و مراحل بازسازی و مقاومت سازه  آن به‌صورت کامل انجام شده و ‌اکنون حجره‌های سرا فعال و مالکان  می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار داشت:عملیات مرمت سرای نبی‌زاده با صرف اعتباری بالغ بر ۲۰ میلیارد ریال با کمک و  شهرداری اراک صورت گرفته است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت: در و پنجره‌های این سرای تاریخی مطابق الگوی تهیه‌شده در دست نصب است.

مرزبان افزود: تامین اعتبار برای این عملیات مرمت از بهمن ۹۸ صورت گرفته بود اما شیوع کرونا موجب تاخیر در اجرا شد و این طرح بازسازی  و استحکام بخشی اکنون  تکمیل شده و آوار و نخاله‌های ناشی از تخریب و بازسازی نیز جمع آوری شده‌ است.

وی اظهار داشت: زدودن الحاقات، مرمت جداره‌ها پاکسازی بازسازی طاق‌ها، سبک‌سازی بام و عایق‌کاری از جمله اقدامات مرمتی است که در سرای نبی‌زاده انجام گرفته است.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان مرکزی گفت:مجموعه تاریخی اراک دارای ۲۰ سرا و تیمچه است که هر  یک از آن‌ها دارای فرم و پلانی متفاوت و خاص است.

مجموعه تاریخی بازار در دوره فتحعلی شاه قاجار در مرکز بافت شهری سلطان آباد ساخته شده و یکی از زیباترین بازارهای عمود برهم ایران محسوب می‌شود.

بازار اراک هویت تاریخی  این کلان‌شهر است و این مجموعه در تقابل با توسعه شهر نیست و از تخریب آن جلوگیری می‌کند.

مجموعه تاریخی بازار اراک با قدمت بیش از ۲۰۰ سال در زمان فتحعلی شاه قاجار به دست یوسف‌خان گرجی بناگذاشته شد که به نوعی هسته اولیه شهر سلطان‌آباد را در خود داشت.

این مجموعه که ۱۴ هکتار است و به صورت ۲ راسته بازار عمود برهم ساخته شده، یکی از نمونه‌های ارزشمند معماری ایرانی و اسلامی است که تمامی جزئیات را با ظرافت و به بهترین کیفیت در خود دارد.

برچسب‌ها اراک استان مرکزی مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اراک استان مرکزی مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی اراک استان مرکزی مرمت میراث فرهنگی بنای تاریخی اخبار کنکور میراث فرهنگی استان مرکزی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۵۱۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است

ایسنا/لرستان مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان گفت: با توجه به پیشینه تاریخی بروجرد، باید باید برای حفظ ابنیه و آثار تاریخی آن و همچنین حفظ آثار فرهنگی در شهرستان اقدامات ضروری انجام شود.

عطا حسن‌پور در جریان سفر به شهرستان بروجرد و دیدار با امام جمعه و فرماندار این شهرستان گفت: پس از نشست و بررسی‌های انجام شده مقرر شد تا ساماندهی، ایمن‌سازی، تامین امنیت و نصب دوربین‌های مدار بسته مخزن بروجرد عملیاتی و سپس مخزن ایمن شهرستان راه‌اندازی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اضافه کرد: پس از راه‌اندازی مخزن ایمن، اموال فرهنگی مردم شناسی مربوط به دوران معاصر به بروجرد بازگشته و در محل خود قرار می‌گیرد.

حسن‌پور گفت: همچنین با اقدامات انجام شده امین اموال فرهنگی جهت سیر مراحل قانونی به مراجع ذیصلاح معرفی شده که پس از تایید و طی کردن آموزش‌های لازم در محل مستقر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان در ادامه سفر به شهرستان بروجرد، ضمن بازدید از بنای تاریخی مسجد امام خمینی (ره)، بیان کرد: این بنای تاریخی با مشکلات و آسیب‌هایی همراه است که مقرر شد با هماهنگی و همکاری اداره اوقاف و امور خیریه، جهت رفع خطر و مرمت آن اقدام شود.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • اقدامات لازم جهت حفظ اموال فرهنگی در بروجرد ضروری است
  • بررسی کاربرد فناوری‌های نوین درجلوگیری از آسیب‌های طبیعی به بنا‌های تاریخی
  • مرمت و بازسازی زورخانه ده‌ونک با قدمت بیش از یک قرن
  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • حمید سهیلی سرباز سینما بود/ راش‌هایی که اسناد تاریخی مهمی هستند
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد