Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-30@23:08:49 GMT

«آمدی جانم به قربانت» از کجا آمد؟

تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۲۸۰۷۱

به گزارش ایسنا، ماجرا به تاخیر در یک قرار عاشقانه برمی‌گردد؛ شاید برای همین است که سال‌هاست وقتی کسی که در انتظار آمدنش بوده‌ایم، دیر می‌رسد، مصراع نخست شعر معروف «حالا چرا» یعنی «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» سروده شهریار را برایش می‌خوانیم. 
در روایت نقل‌شده، محمدحسین بهجت تبریزی (شهریار) درباره ماجرای سرودن این شعر گفته است: در سال ۱۳۰۹ که شخصی درباری دختر مورد علاقه‌ام را از چنگم به درآورد و مرا بعد از پانزده روز بازداشت، به نیشابور تبعید کردند، شب‌ها که تنها می‌شدم، گریه سر می‌دادم و با خدایم راز و نیاز می‌کردم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شبی‌ در زیر سنگی‌ آرمیده بودم و غرق فکر بودم که آهنگ دلنشین این آیه به گوشم رسید: «یستعجلونک بالعذاب ولن یخلف الله وعده» یعنی «از تو به شتاب عذاب می‌طلبند و خدا هرگز وعده خود را خلاف نمی‌کند».

بعد از دو هفته دوستانم به نیشابور آمدند و خبر سکته آن شخص درباری را به من دادند. مرا به تهران بردند و در بیمارستان بستری‌ام کردند. همان‌جا بود که دختر مورد علاقه‌ام خود را به بالینم رساند و من در حالی که از سوز تب می‌سوختم، شعر معروف «حالا چرا» را ساختم.

متن کامل شعر «حالا چرا» در ادامه می‌آید: 

آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا/ بی‌وفا حالا که من افتاده‌ام از پا چرا

نوشدارویی و بعد از مرگ سهراب آمدی/ سنگدل این زودتر می‌خواستی حالا چرا

عمر ما را مهلت امروز و فردای تو نیست/ من که یک امروز مهمان توام فردا چرا

نازنینا ما به ناز تو جوانی داده‌ایم/ دیگر اکنون با جوانان ناز کن با ما چرا

وه که با این عمرهای کوته بی‌اعتبار/ این همه غافل شدن از چون منی شیدا چرا

شور فرهادم به پرسش سر به زیر افکنده بود/ ای لب شیرین جواب تلخ سربالا چرا

ای شب هجران که یک دم در تو چشم من نخفت/ این‌قدر با بخت خواب آلود من لالا چرا

آسمان چون جمع مشتاقان پریشان می‌کند/ در شگفتم من نمی‌پاشد ز هم دنیا چرا

در خزان هجر گل ای بلبل طبع حزین/ خامشی شرط وفاداری بود غوغا چرا

شهریارا بی‌حبیب خود نمی‌کردی سفر/ این سفر راه قیامت می‌روی تنها چرا

اما این ماجرا در مجموعه تلویزیونی «شهریار» ساخته کمال تبریزی به شکلی دیگر به تصویر کشیده شده است. در انتهای قسمت ۲۲ این مجموعه نشان داده می‌شود که «ثریا»، همان دختری که شهریار در جوانی با او قرار گذاشته بود ولی دختر سر قرار نیامد و با مردی دیگر ازدواج کرد، بعد از سال‌ها پس از مرگ شوهرش به سراغ شهریار می‌آید ولی شهریار او را نمی‌پذیرد و شعر «آمدی جانم به قربانت ولی حالا چرا» را می‌خواند. 

در روایت منتسب به شهریار از این ماجرا، او در بستر بیماری بوده که عشق جوانی‌اش بر سر بالینش می‌آید اما در مجموعه تلویزیونی «شهریار» این‌طور نیست.

سیدمحمدحسین بهجت تبریزی متخلص به «شهریار»، شاعری که به زبان ترکی و فارسی شعر سروده است، در ۱۱ دی ۱۲۸۵ در تبریز متولد شد. مهم‌ترین اثر شهریار منظومه «حیدربابایه سلام (سلام به حیدربابا)»، است که از معروف‌ترین آثار ادبیات ترکی آذربایجانی به‌شمار می‌رود. او اولین دفتر شعر خود را در سال ۱۳۱۰ با مقدمه ملک‌الشعرای بهار، سعید نفیسی و پژمان بختیاری منتشر کرد. بسیاری از شعرهای این شاعر به فارسی و ترکی آذربایجانی جزء آثار مطرح این زبان‌ها است. او استاد سه‌تار هم بود. شهریار در ۲۷ شهریورماه ۱۳۶۷ در سن ۸۲ سالگی درگذشت و به این مناسبت این روز به نام «روز شعر و ادب فارسی» نامیده شده است.

منبع: الف

کلیدواژه: آمدی جانم به قربانت حالا چرا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۲۸۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الکلاسیکوی ایران؛ جنگ سپاهانی‌های پرسپولیس با رانده‌شدگان گل‌محمدی!

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، اگر سپاهان با نفراتی مثل شهریار مغانلو، رضا اسدی، رامین رضاییان و فرشاد احمدزاده مقابل پرسپولیس قرار بگیرد،در تیم اوسمار ویرا هم سپاهانی های زیادی حضور دارند که به طور طبیعی از انگیزه‌های زیادی برای بازی فینال گونه چهارشنبه شب برخوردارند. این بازیکنان تقریبا همان نفراتی هستند که گل محمدی آنها را برای پرسپولیس نخواست( به جز مغانلو) و حالا آنها با انگیزه زیاد مقابل تیم سابق قرار می گیرند تا شانس قهرمانی پرسپولیس را کم کنند.

یکی از این نفرات دانیال اسماعیلی‌فر است که چهارشنبه محروم است و نمی‌تواند تیمش را همراهی کند اما بازیکنانی چون گئورگی گولسیانی، مسعود ریگی، سروش رفیعی و عیسی آل کثیر هم سابقه بازی در سپاهان را دارند و این آخری همین نیم فصل اول برای تیم رقیب بازی می‌کرد.قطعاً در کنار این نفرات عبدالکریم حسن و اورونوف هم می‌توانند نقش کلیدی در بازی با سپاهان داشته باشند و به پیروزی تیمشان کمک کنند.

پرسپولیس بعد از نمایش پر نوسانی که در اراک ارائه کرد نیاز دارد که در مقابل سپاهان و در فاز دفاعی به مراتب بهتر کار کند. آنها در جام حذفی چهار گل خوردند و اگر قرار باشد مقابل سپاهان هم در خط دفاعی باز بازی کنند بعید است با دست پر از میدان خارج شوند. اتفاقا سپاهان هم نشان داده که در ساختار دفاعی مشکلات زیادی دارد آنجا همچنان خبری از محمد دانشگر نیست و سیاوش یزدانی، میلاد زکی‌پور، رامین رضاییان و...باید راه را بر مردان هجومی پرسپولیس ببندند.

رامین رضاییان و شهریار مغانلو که مورد تمجید ویرا قرار گرفته بودند برای این بازی خاص یک دنیا انگیزه دارند. رضاییان می‌خواهد ثابت کند که همچنان بهترین مدافع راست ایران و جایش در پرسپولیس خالی است. شهریار مغانلو هم که با ۱۴ گل زده در صدر جدول گلزنان قرار دارد، به دنبال عنوان آقای گلی فصل گذشته است و  گولسیانی و کنعانی‌زادگان باید کاملاً مراقب او باشند.

با تمام این اوصاف از کنار انگیزه سپاهانی‌های پرسپولیس هم نباید بی‌تفاوت گذشت. بازیکنی مثل ریگی شاید در ترکیب پرسپولیس کمتر به چشم می‌آید اما از مهره‌های خوب این تیم بوده و سروش رفیعی هم اگر بر خلاف بازی اراک آماده باشد قطعاً می‌تواند یکی از مهره‌های تاثیرگذار پرسپولیس محسوب شود. از طرفی عیسی آل کثیر در همین مدت کوتاه توانسته عنوان بهترین گلزن فصل پرسپولیس را به خود اختصاص بدهد و از شهاب زاهدی جلو بزند، عیسی در محوطه جریمه مهاجم کاملاً خطرناکی است و قطعاً مورایس فکری برای مهار او خواهد کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اولویت شوراها در شهریار گره‌گشایی مشکلات مردم باشد
  • طرح واکسیناسیون اتباع خارجی + فیلم
  • رنجش اهالی شهرک آ. اس. پ شهریار از کمبود امکانات رفاهی
  • بازداشت یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار تهران
  • یکی از اعضای شورای شهر باغستان شهریار بازداشت شد
  • عضو شورای شهر باغستان بازداشت شد
  • یک روز ناب در دل طبیعت بکر در چند کیلومتری تهران
  • بازداشت یک عضو شورای شهر از بخش‌های تابعه شهریار
  • الکلاسیکوی ایران؛ جنگ سپاهانی‌های پرسپولیس با رانده‌شدگان گل‌محمدی!
  • ماجرای عکس یک ورزشکار زن با شهریار؛ او اصلا مدالی نداشته که به علی دایی تقدیم کند!