Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@01:02:13 GMT

نحوه ارزیابی پایان ترم دانشجویان علوم پزشکی

تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۳۳۷۳۰

نحوه ارزیابی پایان ترم دانشجویان علوم پزشکی

به گزارش خبرنگار مهر، دستورالعمل ارزیابی پایان ترم دانشجویان علوم پزشکی برای نیمسال اول ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.

سنجش دانشجویان در طول ترم تحصیلی و از طریق آزمون های میان دوره ای انجام شود

بر اساس این دستورالعمل باتوجه به برگزاری درسهای تئوری به صورت مجازی، برنامه ریزی به گونه ای انجام شود که با تقسیم نمره آزمون پایان ترم، سنجش دانشجویان در طول ترم تحصیلی و از طریق آزمون های میان دوره ای انجام شود و براساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه سهم هر کدام از آزمون های میان ترم و پایان ترم در سهم نمره نهایی تعیین خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برنامه ریزی درسی به گونه ای باشد که دانشجویان ملزم به فعالیت غیرحضوری بوده و با تعیین وظایف و تکالیف درسی، پیشرفت دانشجویان در درسهای ارائه شده، ارزیابی شود.

در خصوص ارزیابی نهایی دانشجویان برای روش های برگزاری آزمون توسوط معاونت آموزشی وزارت بهداشت شیوه نامه استانداردی تهیه می شود تا اعتراضات دانشجویی به دلیل اختلاف  روشهای ارزیابی به حداقل برسد.

مواردی از قبیل روش ارزشیابی، نوع سوالات، زمان تخصیصی برای هر سوال، امکان برگشت به سوالات قبلی، تعامل با دانشجویانی که گرفتار اختلالات اینترنتی در حین آزمون می شوند و... . بطور کلی تحلیل آزمون های برگزار شده و اصلاح روشها براساس نتایج حاصله و براساس  مصوبه شورای آموزشی دانشگاه صورت پذیرد.

از شیوه های متعدد ارزیابی دانشجویان استفاده شود

به اعضای هیات علمی توصیه می شود در صورت امکان از شیوه های متعدد ارزیابی دانشجویان مانند مصاحبه، امتحانات شفاهی حضوری و غیرحضوری، امتحانات تشریحی و آزمونهای متعدد در کنار امتحانات رایج پایان ترم استفاده کنند.

در صورت فراهم بودن امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری تلاش شود فاصله بین کلاس های درس و امتحانات به حداقل برسد تا دانشجویان بتوانند با سرعت امتحانات خود را به انجام برسانند و محیط دانشگاه را ترک کنند.

در این صورت به دلیل فشردگی امتحانات و در صورت صلاحدید شورای آموزشی دانشگاه، تلاش شود درجه دشواری امتحانات متناسب با شرایط تنظیم و در صورت نیاز، بخشی از نمرات در قالب گزارشات و امتحانات تشریحی دیده شود به طوری که دانشجویان پس از ترک محیط دانشگاه بتوانند تکالیف مربوطه را انجام و پاسخهای خود را از طریق فضای مجازی به مدرس مربوطه ارسال کنند.

در برگزاری امتحانات غیر حضوری حداکثر تدابیر لازم اندیشیده شود که کیفیت ارزشیابی حفظ شود، به عبارتی امتحان غیر حضوری نباید به شکلی سهل طراحی شود که دانشجویان دغدغه لازم برای مطالعه موثر جهت آمادگی امتحان را از دست بدهند.

شناسایی هویت دانشجو در هنگام انجام آزمون غیرحضوری محرز شود

همچنین در صورتی که شرایط و امکانات دانشگاه اجازه می دهد تدابیر لازم اندیشیده شود تا شناسایی هویت دانشجو در هنگام انجام آزمون غیرحضوری محرز شود و زمینه بروز تخلفات امتحانی به حداقل برسد.

بر این اساس جهش قابل ملاحظه نمرات دانشجویان در ترم جاری در مقایسه با سوابق گذشته می تواند علامتی از آسیب در شیوه برگزاری آزمون الکترونیک باشد.

آزمون های مجازی صرفاً در قالب سئوالات بسته طراحی نشود

با توجه به تجربیات ذی قیمتی که در ترم جاری به دلیل شرایط کرونا در حوزه آموزش مجازی کسب شده است، توصیه می شود آزمون های مجازی صرفاً در قالب سئوالات بسته به عنوان تنها گزینه ارزشیابی پایان ترم طراحی نشود.

درهرحال استاد درس حق دارد در صورت تردید جدی نسبت به نتایج آزمون یک یا چند نفر از دانشجویان، قبل از نهایی کردن نمره دانشجو نسبت به انجام ارزیابی های تکمیلی اقدام کند.

برخورد قانونی با هر گونه تخلف در استفاده نابجا از آموزش و ارزشیابی مجازی

همچنین تخلفات محرز شده دانشجویان در استفاده نابجا از آموزش و ارزشیابی مجازی باید به صورت مستند به کمیته انضباطی دانشگاه منعکس شود تا با برخورد قانونی با هر گونه تخلف، زمینه و انگیزه رفتارهای غیرمتعارف به حداقل برسد.

در این زمینه لازم است اطلاع رسانی مناسب از سوی معاونت فرهنگی-دانشجویی و معاونت آموزشی صورت گیرد.

کد خبر 5026024

منبع: مهر

کلیدواژه: آموزش پزشکی آموزش مجازی دانشگاه های علوم پزشکی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی ویروس کرونا امتحانات پایان ترم ویروس کرونا دانشگاه های علوم پزشکی سازمان سنجش آموزش مجازی وزارت علوم تحقیقات و فناوری آزمون کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی مصاحبه دکتری سال تحصیلی جدید دانشجویان مرکز سنجش آموزش پزشکی دانشگاه ها آغاز سال تحصیلی جدید انتخاب رشته حداقل برسد پایان ترم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۳۳۷۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری

اسامی چندبرابر ظرفیت آزمون استخدامی ویژه رشته شغلی آموزگاری سال ۱۴۰۳ وزارت آموزش‌وپرورش سوم اردیبهشت اعلام شد که بنابر اظهارات معاون وزیر آموزش و پرورش، سه برابر ظرفیت جذب در آموزش و پرورش، در آزمون پذیرفته شده‌اند که این افراد برای مرحله «ارزیابی تکمیلی» و گزینش می‌توانند از امروز (پنجم اردیبهشت ۱۴۰۳) حداکثر به مدت چهار روز با مراجعه به درگاه my.medu.ir بخش جذب و استخدام (کارا) نسبت به تکمیل نمون‌برگ‌ها و بارگذاری کلیه اسناد و مدارک مورد نیاز در سامانه اقدام کنند.

به گزارش ایسنا، «ارزیابی تکمیلی و گزینش» شامل بررسی مدارک و مستندات خوداظهاری ثبت‌نام، معاینات پزشکی، بررسی صلاحیت‌های عمومی گزینش، سنجش و ارزیابی تکمیلی است.

حمید طریفی حسینی معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش‌وپرورش پیش از این گفته بود که طبق برنامه ریزی انجام شده فرآیند «ارزیابی تکمیلی» شرکت‌کنندگان قرار است تا پایان اردیبهشت ماه به سرانجام برسد و اواسط خردادماه نیز «نتایج قطعی» و نهایی آزمون توسط سازمان سنجش اعلام و در نهایت حدود ۲۸ هزار نفر به کادر آموزشی در دوره ابتدایی جذب شوند.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، امسال فرآیند ارزیابی در حوزه‌های ارزیابی تکمیلی کوتاه‌تر شده است؛ زمان تشکیل پرونده ارزیابی تکمیلی و بررسی «اسناد امتیاز آور» و بخشی از امور گزینش و بررسی‌های پزشکی بلافاصله پس از اعلام نتیجه اولیه و در زمان مراجعه به اداره کل آموزش‌وپرورش انجام می‌شود و در صورت تکمیل شدن پرونده، به حوزه ارزیابی معرفی و گروه‌های ارزیابی حرفه‌ای کار ارزیابی تکمیلی را انجام می‌دهند.

وی زمان تعیین شده برای جذب و استخدام و سازماندهی پذیرفته‌شدگان نهایی در مدارس را اوایل تیرماه اعلام و گفته بود: ابلاغ آن‌ها و سازماندهی معلمان رسمی در مدارس دوره ابتدایی نیز در تیرماه انجام می‌شود تا نیازسنجی دقیق از کمبود نیروی انسانی بدست و به تفکیک استان، منطقه و مدرسه در طول تابستان کمبود‌ها بررسی، جبران و از ابتدای مهر بدون مشکل وارد مدارس شوند.

زمان برگزاری دوره‌های ضمن خدمت این معلمان نیز بلافاصله بعد از تشکیل پرونده استخدامی در اواخر خرداد ماه انجام می‌شود، کار آموزش پذیرفته‌شدگان از طریق دانشگاه فرهنگیان دنبال و دوره آموزشی به صورت فشرده از تابستان آغاز می‌شود و در صورت نیاز در حین خدمت نیز از مهرماه کار آموزش معلمان جدیدالاستخدام، ادامه خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • ۳۱ خرداد؛ آخرین فرصت ثبت درخواست نقل و انتقالات دانشجویان
  • حمایت اینفلوئنسرهای فضای مجازی از دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین به سبک خاص+ فیلم
  • جزئیاتی از پرداخت وام‌های دانشجویان علوم پزشکی / برگزاری ۷ طرح ملی دانشجویی
  • نتایج نهایی استخدام معلمان کی اعلام می‌شود؟
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری از امروز/پایان «ارزیابی تکمیلی»؛ آخر اردیبهشت‌
  • زمان جذب و استخدام پذیرفته‌شدگان نهایی پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری
  • خوابگاه دانشجویان بین الملل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در مرحله تکمیل
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می‌شود
  • هفدهمین آزمون پذیرش دانشجوی پزشکی از لیسانس تیرماه برگزار می شود