Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک رسانه وابسته به قطر در مطلبی نوشت : عربستان سعودی درحال حاضر و در این بازه زمانی بنا به دلایل متعدد و از جمله فشار افکار عمومی در داخل این کشور نمی‌تواند به سمت عادی‌سازی رسمی و علنی روابط با صهیونیست‌ها برود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اگرچه به نظر نمی‌رسد عربستان در این بازه زمانی در آستانه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی باشد؛ اما دولتی که چهره آن در غرب خدشه دار شده سعی می‌کند به غربی‌ها این ضمانت را بدهد که کشورهای کوچک خلیج فارس روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی داشته باشند تا از این طریق بتواند وجهه خود را نزد غربی‌ها بهبود بخشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عادی سازی روابط بحرین با رژیم صهیونیستی به دنبال عادی سازی امارات، صرفا از جانب بحرین نبود؛ بلکه این اقدام همراه با تایید و چراغ سبز عربستان بود که نشان می‌دهد ریاض چندان مخالف با عادی سازی نیست.

از زمانی که نیروهای سعودی در سرکوب اعتراضات گسترده مردمی در سال 2011 به بحرین کمک کردند، منامه به ریاض متکی شد و این کشور شیعه نشین هرگز بدون موافقت عربستان به سوی عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی پیش نرفته است.

عادی سازی روابط از جانب بحرین به دنبال چراغ سبزهای دیگری از عربستان رخ داد. از جمله این چراغ‌ سبزها گشودن حریم هوایی عربستان برای پروازهای رژیم صهیونیستی و همچنین انتشار گزارش مرکز تحقیقات سعودی در استقبال از « محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی در ایجاد سیستم آموزش مذهبی در عربستان و تشویق نهاد مذهبی برای جایگزینی « روایات افراط‌گرایی» در کتاب‌های درسی به جای «تفسیر اعتدال‌گرایی اسلامی» بود.

همچین تمایل عربستان به عادی سازی روابط را در خطبه‌های « عبدالرحمن السدیس» امام جماعت مکه با فرافکنی در خصوص روابط دوستانه پیامبر اکرم «صلی الله علیه و آله و سلم» با یهودیان می‌توان دید.

این موضع گیری عبدالرحمن السدیس چندی پس از اعلام توافق عادی سازی روابط میان تل آویو و ابوظبی در 13 آگوست گذشته تحت نظارت آمریکا رخ داد. سخنان عبدالرحمن السدیس به مثابه مقدمه چینی برای عادی سازی روابط میان ریاض و تل آویو بود.

در این راستا بسیاری از فعالان، عادی سازی امارات با رژیم صهیونیستی را نپذیرفتند. همچنین معترضان و جامعه مدنی و جوامع سیاسی، از جمله کانون وکلای دادگستری بحرین با صدور بیانیه ای ایجاد روابط دیپلماتیک با رژیم صهیونیستی را رد کردند.

در بیانیه معترضان بحرینی ذکر شد که عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی از حمایت مردمی برخوردار نخواهد بود؛ چراکه ملت بحرین به مسئله و آرمان های فلسطین پایبند هستند.

رسانه صهیونیست: عربستان بعد از انتخابات آمریکا درباره عادی‌سازی تصمیم می‌گیردافشاگری روزنامه صهیونیستی درباره خدمات نرم‌افزارهای جاسوسی اسرائیل برای عربستان

نظرسنجی های اخیر در کشورهای حاشیه خلیج فارس نشان می‌دهد که فلسطین همچنان یک نگرانی عمومی در سیاست خارجی آنها است.

در همین راستا « جیمز زاگبی» کارشناس نظرسنجی در واشنگتن اعلام کرد که مسئله فلسطین در سال 2018 به عنوان مهم‌ترین مسئله در سیاست خارجی خاورمیانه قرار گرفت.

وی در ادامه تاکید کرد که طبق نظرسنجی در سال 2018، 80 درصد از سعودی‌ها مسئله فلسطین را مسئله کل کشورهای عربی دانستند.

« دیوید پولاک» کارشناس ارشد موسسه خاور نزدیک در واشنگتن در مصاحبه‌ای گفت که مقامات سعودی در مورد مسئله فلسطین محتاطانه عمل می‌کنند و آن‌ها می‌خواهند کندتر به سوی عادی سازی با رژیم صهیونیستی حرکت کنند؛ چرا که ملت عربستان آماده پذیرش این عادی سازی نخواهند بود.

از جمله نشانه هایی که فلسطین همچنان به عنوان یک مسئله حساس باقی مانده است ، اختلاف نظر عمومی در «مجمع ترویج صلح در جوامع مسلمان» مستقر در ابوظبی در حمایت فلسطین است.

یکی از دلایلی که عربستان ترجیح می‌دهد روابط خود را با رژیم صهیونیستی رسمی نکند، آشفتگی مذهبی عربستان در راستای تصمیم « بن سلمان» مبنی بر تعطیلی مساجد در سایه شیوع اپیدمی ویروس کرونا است.

مقامات سعودی در ماه مارس شیخ « عبدالله سعد» را بعد از انتشار ویدئویی در فضای مجازی که از عربستان به دلیل منع نماز جمعه انتقاد کرده بود، دستگیر کردند.همچنین امام جماعت مکه در ماه مارس پس از ابراز نگرانی از شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مساجد، زندانی شد.

شورای علمای ارشد در عربستان در ابتدا فتوایی در خصوص بسته شدن مساجد ارائه دادند و این تعطیلی را مغایر با اصول اسلامی دانستند.

مفتی‌های عربستان در خصوص تمایل بن سلمان برای بازسازی روابطش با مبلغان ابراز نگرانی کردند.

بسیاری از آنها نگرانند که بن سلمان عامدانه نهادهای مذهبی در عربستان را به حاشیه براند و با تمرکز بر افکار لیبرالی، جایگاه دین را از گفتمان عمومی کنار بزند.

هرچند احساسات مذهبی محافظه کار تهدیدی چندان قریب‌الوقوع برای حاکمیت بن سلمان در کشوری نیست که از بسیاری اصلاحات اجتماعی از جمله رفع برخی از محدودیت‌های زنان استقبال کرده‌اند. با این وجود، این یکی از دلایلی است که نشان می‌دهد بن سلمان تمایل دارد به سوی عادی سازی با رژیم صهیونیستی پیش برود و اما در خصوص برانگیختن احساسات مذهبی محتاطانه عمل می‌کند.

منبع:الخلیج الجدید

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اخبار عربستان سعودی اسرائیل اخبار عربستان سعودی اسرائیل عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بن سلمان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۴۵۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد

منابع عبری زبان از فرود یک فروند هواپیمای شخصی صهیونیستی در ریاض که از آن برای استفاده مسئولان موساد استفاده می‌شود، خبر دادند.

به گزارش ایسنا، رسانه های صهیونیستی گزارش دادند که یک هواپیمای شخصی اسرائیلی امروز شنبه در ریاض، پایتخت عربستان سعودی به زمین نشست و اخیرا برای انتقال مقامات ارشد موساد از آن استفاده شده است.

رادیو تلویزیون رژیم صهیونیستی موسوم به «مکان» گزارش داد، فرود هواپیما در آستانه سفر آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا به ریاض انجام شده است.

بر اساس این گزارش، این هواپیما امروز از فرودگاه بن گوریون برخاسته و در امان پایتخت اردن به طور موقت توقف کرده و از آنجا به مقصد ادامه داده است.

رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی افزود: این احتمال وجود دارد که مقامات ارشد اسرائیلی در این هواپیما حضور داشته باشند تا در مورد عادی سازی مذاکرات با عربستان سعودی گفت‌وگو کنند.

بر اساس این گزارش، این هواپیما متعلق به یک تاجر اسرائیلی است و در ماه های اخیر در سفرهای رسمی مسئولان ارشد موساد و وزارت امنیت داخلی رژیم صهیونیستی (شاباک) استفاده شده است.

پایگاه خبری آکسیوس همچنین گزارش داد که مقامات آمریکایی امیدوارند به توافقی دوجانبه با سعودی‌ها برسند تا به نتانیاهو ارائه کنند. این توافق شامل تعهد به مسیری است که به راهکار دودولتی منتهی می‌شود.

این در حالی  است که قرار است آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا دوشنبه و سه‌شنبه آینده به عربستان سعودی سفر و در مورد تلاش‌های جاری برای دستیابی به آتش بس در غزه رایزنی کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • وزیر خارجه آمریکا : روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می شود
  • بلینکن: روابط عربستان و اسرائیل به زودی عادی می‌شود
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • برگزاری نشست مشورتی مقامات ۶ کشور عربی درباره تحولات غزه
  • یک هواپیمای اسرائیلی در ریاض فرود آمد
  • فرود هواپیمای مقامات اسرائیلی در عربستان سعودی / تلویزیون اسرائیل: احتمالا این مقامات برای گفت‌و‌گو درباره عادی‌سازی روابط رفته باشند
  • اندونزی: هیچ عادی سازی روابطی با اسرائیل وجود ندارد