Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سومین نشست ترویج علم بنیاد مصطفی (ص) با موضوع "آخرین دستاوردهای حوزه واکسن کرونا" امروز برگزار شد.

این نشست به صورت زنده از آدرس www.mustafaprize.org و اکانت این جایزه در اینستاگرام پخش می شود.

در این نشست، علیرضا بیگلری رئیس انستیتو پاستور ایران، رسول دیناروند رئیس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی (ص)، حسین قناعتی رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران و حسن جلیلی عضو هیات مدیره گروه دارایی برکت ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

*4 نوع روش موجود برای ساخت واکسن

در ابتدای این نشست توضیح داده شد که 4 نوع روش ژنتیکی، ناقل ویروسی، پروتئینی و غیرفعال است.

حسین قناعتی رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران گفت: برای ساخت واکسن وجود دارد که در روش ژنتیکی و ناقل ویروسی کارهایی در کشور انجام شده است و واکسن هایی را در مرحله ساخت در کشور است با این روش ها ساخته می شوند و در مراحل سوم تولید هستند. 

وی گفت: همچنین روش دیگر روش پروتئینی است که واکسنی که به این روش ساخته شده باشد را در کشور نداریم.

به گفته وی، اشتباهاتی را در دنیا و ایران داشته ایم. از جمله تاکید بر دارو که تجربه نشان داد این ویروس متکی بر دارو نیست و علاوه بر این مصونیت کمی را ایجاد می کند.

وی تاکید کرد: همچنین در استراتژی مقابله با این ویروس ضعیف بودیم. فقط 13 فروردین اقتدار قانون را نشان دادیم.

رئیس اتاق فکر ستاد فرماندهی عملیات مدیریت کرونای استان تهران افزود: باز کردن مدارس منطقی نبود. فقط در یک مدرسه در اصفهان 100 و خورده ای نفر مبتلا شدند. 

قناعتی گفت: امید به واکسنی که هنوز موجودیت پیدا نکرده نباید ما را از شرایط فعلی غافل نکند.

وی در پاسخ به این سوال که وقتی واکسن تولید شود ابتدا در اختیار گروه های خاصی قرار می گیرد، درباره اولویت بندی توضیح داد: اولویت بندی کار درستی است. افرادی مانند کادر درمان و پلیس که بیشتر در معرض ارتباط با دیگران هستند؛ یا خلبانان و مهمانداران هواپیما که به دلیل اجبار شغلی. درباره افراد جامعه هم بیماران خاص و سرطانی و افراد بالای 60 سال در اولویت هستند. هم اکنون هم وزارت بهداشت درباره واکسن آنفولانزا به درستی چنین رویکردی را در دستور کار قرار داده و واکسیناسیون را از سن بالای 65 سال آغاز خواهد کرد.

*واکسنی که در کشور توانایی ساخت آن را داریم ویروس ضعیف شده است

در این نشست رسول دیناروند رئیس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی (ص)، اظهارداشت: واکسنی که در کشور توانایی ساخت آن را داریم ویروس ضعیف شده است و سایر روش ها در حد تحقیقات است و زیرساخت صنعتی برای ساخت آنها نداریم.

وی گفت: واکسنی که روسیه ساخت و موسسه ای در مسکو تاییدیه فوری به آن داد ویروس ضعیف شده است.

به گفته وی، کشورهای پیشرفته پایه های این زیرساخت ها را دارند و از 8 یا 9 ماه آینده هم سرمایه گذاری زیادی انجام داده اند.

دیناروند افزود: برای واکسن کرونا به واکسیناسیون 70 درصد نیاز داریم که جلوی زنجیره انتقال را بگیریم. ظرفیت تولید در روش های قبلی پایین تر و در نسل های جدید بیشتر است.

 رئیس گروه علم و فناوری زیستی و پزشکی جایزه مصطفی (ص) تصریح کرد: واکسن روسی مرحله 3 را طی نکرده و تاییدیه سریع گرفته برای جمعیت خاص. به این معنی است که بی خطر است اما نیاید از عوارض جانبی نادر نمی توان چشم پوشی کرد.

وی گفت: درباره توسعه دارو و واکسن دوره توسعه طولانی است و معمولا چند سال طول می کشد. درباره کرونا شاید تا پایان سال برخی کشورها به صورت محدود به واکسن کرونا دسترسی داشته باشند؛ اما امکان اینکه در سال 2021 حدود 50 تا 60 درصد جمعیت دنیا واکسن را دریافت کنند زیاد است.

وی گفت: اشتباهاتی کردیم که باید از آن درس بگیریم. کرونا تمام نشده است حتی واکسن هم بیاید باید برای قطع زنجیره کرونا باز رعایت کنیم. درس اول این است که ماسک و فاصله انتقال را بسیار کم می کند و برخی کشورها با همین روش ها کامل بیماری را کنترل کردند و ما روزی 160 مرگ و میر داریم و راحت پذیرفته ایم در حالی که نباید بپذیریم.

دیناروند گفت: کسی که برنده جایزه مصطفی در دوره های قبل شد، دکتری ایرانی است که به عنوان یکی از سازندگان اصلی واکسن شناخته شده است.

*وکتورهای ویروسی در درمان بیماری های ویروسی کارایی دارند

در این نشست علیرضا بیگلری رئیس انیستیتو پاستور ایران، اظهارداشت: کرونا در 100 سال قبل نمونه ای نداشته است و بسیار ناشناخته است.

وی گفت: کاملا ثابت شده است که وکتورهای ویروسی در درمان بیماری های ویروسی کارایی دارند. هم در بیماری های تک ژنی هم در سرطان ها کارایی این وکتورها تایید شده است.

بیگلری گفت: اولین باری است که از واکسن ژنتیک پایه در این سطح برای 8 میلیارد جمعیت دنیا می خواهیم استفاده کنیم. 

وی گفت: اگر ویروس جهش پیدا کند یا نکند ماسک بهترین دفاع است. احتمال جهش در ویروس وجود دارد. این نگرانی وجود دارد که اگر ویروس دچار جهش شود واکسن های ساخته شده اثر نداشته باشند. کرونا رفتار متفاوتی در بدن افراد دارد. از دی ماه که در این باره تحقیق می کنیم از این بابت نگرانی داشته ایم. برای مثال در یک خانواده افراد مبتلا پاسخ های متفاوتی به ویروس داشته اند.

بیگلری گفت: کرونا آزمون بزرگی بود که نشان داد علوم بشر آنقدر که غرور دارد نیست و در بعد اجتماعی نشان داد که آموزش و مسئولیت اجتماعی افراد چقدر می توان موثر باشد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: واکسن علم اینستاگرام جایزه جایزه مصطفی واکسن کرونا ویروس ضعیف گروه علم روش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۵۷۴۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد

تین نیوز

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس از نشست مشترک با رئیس مرکز پژوهش های مجلس در خصوص بررسی اولویت های کشور در حوزه حمل و نقل و مسکن خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از خانه ملت، عبدالجلال ایری، در تشریح نشست مشترک اعضای کمیسیون عمران با رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی گفت: نشست با حضور آقای بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس و معاونان وی برگزار شد

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: رئیس مرکز پژوهش ها در این جلسه گزارشی از برنامه ها و اولویت های سال جاری کشور در حوزه های حمل و نقل و مسکن ارائه کرد. یکی از موضوعاتی که در این نشست مورد بحث و بررسی قرار گرفت، ضرورت ارتقای خدمات و ایمنی در حوزه حمل و نقل با حضور و مشارکت مردم و نیز افزایش بهره وری کشور از مزیت های کریدوری بود. در حوزه کاهش تصادفات نیز مطابق با قانون برنامه هفتم پیشرفت برنامه و سیاست هایی را تدوین کرده بودند که در صورت اجرا می تواند بسیار موثر باشد.

وی ادامه داد: در حوزه مسکن نیز به پیشرفت کمتر از انتظار قانون جهش تولید مسکن اشاره کرده و معتقد بودند در این شرایط با افزایش تولید خانه های استطاعت پذیر، تقویت تسهیلات و حمایت های دولتی و نیز رفع موانع تولید بخش خصوصی می توانیم نسبت به مهار تورم در این حوزه اقدام کنیم، چرا که در سه سال اخیر شاهد افزایش سرسام آور تورم در این حوزه بودیم که موجب افزایش فشار به طبقه کم درآمد جامعه شده است.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ضرورت ارتقای استطاعت خرید مسکن و افزایش مسکن استیجاری حمایتی در جهت بهبود وضعیت بازار مسکن تاکید کرد: رییس مرکز پژوهش ها همچنین در این جلسه راه کارها و پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت مسکن در کشور را با بررسی اقدامات سایر کشورهای ارائه کرد.

این نماینده مردم در مجلس عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت مسکن در شرایط نامناسبی قرار داشته و ما در مجلس در حال تلاش هستیم به برنامه مطلوبی برای مدیریت بازار مسکن و اجرای دقیق قانون جهش تولید مسکن و رونق ساخت و عرضه خانه برسیم تا سهم تامین مسکن را در سبد هزینه های خانواده ها که به شدت رشد داشته است را کاهش دهیم. در این مسیر هم معتقدیم باید از سیاست های متنوع بهره برد و یک نسخه واحد برای تمامی مناطق کشور اثربخشی نخواهد داشت. برنامه های مرکز پژوهش ها بسیار خوب بوده و دیدگاه بسیار خوبی به نمایندگان به ویژه اعضای کمیسیون عمران می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • آیا تمام مبتلایان به ویروس اچ پی وی به سرطان مبتلا می شوند؟ تفاوت واکسن گارداسیل و پاپیلوگارد
  • دستاوردهای سفر رئیس جمهور به پاکستان و سریلانکا
  • پیگیری و اجرای پروژه‌ها بر اساس زمان‌بندی در اولویت مدیران باشد
  • سفر رئیس‌جمهور ایران به پاکستان دستاوردهای اجتماعی، سیاسی و منطقه‌ای داشت/ استقبال پر شور ملت پاکستان
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید
  • اولویت‌ های حوزه حمل و نقل و مسکن بررسی شد
  • مطالعه وزارت بهداشت درباره واکسن گارداسیل / الزامی به تزریق همگانی نیست
  • حجاج این ۲ توصیه پزشکی را جدی بگیرند
  • ۲ توصیه مهم پزشکی به زائران خانه خدا | بخش عمده‌ سرماخوردگی‌ها کروناست | شیوع یک سویه بسیار واگیر کرونا