استفاده از ابزار هوش مصنوعی برای جلوگیری از سرقت آرشیو صداوسیما
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۰۴۵۶
به گزارش خبرگزاری فارس، حسین مهدیان با اشاره به برنامهریزی اداره کل آرشیو سازمان برای استفاده بهینه از منابع آرشیوی در چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: با شروع سال جدید برنامهریزیهای لازم انجام شد تا در سالگرد دفاع مقدس امسال انواع منابع آرشیوی از ویدئو گرفته تا نگاتیو استخراج و تبدیل شود و آرشیو بتواند خدمات بهتری را به تهیهکنندگان و برنامهسازان ارائه کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
مدیر کل آرشیو رسانه ملی افزود: پس از جست و جوی دقیق منابع، بالغ بر 200 ساعت فیلم و 700 ساعت مستند و تصاویر دفاع مقدس، فهرستنویسی، دستهبندی و از مخزن استخراج شد تا زمینه تبدیل آنها از آنالوگ به دیجیتال فراهم شود.
مهدیان با تأکید بر ضرورت حفظ منابع آرشیوی و حساسیت و دقت لازم در مرحله دیجیتالی کردن این منابع گفت: تبدیل بخشی از این منابع یعنی 200 حلقه فیلم با انجام دقیق مراحل مختلف شامل شستشوی فیلم با مواد مخصوص تا اسکن فیلم و تبدیل آن به فرمت دیجیتال در لابراتوار آرشیو انجام شد و اکنون این منابع حتی در قالب 4k قابل ارائه است.
مدیرکل آرشیو سازمان صدا و سیما، توجه ویژه به حفظ، مرمت و انتشار گنجینههای تصویری دفاع مقدس را از اولویتهای این اداره کل برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در جامعه دانست و افزود: پس از تبدیل منابع آنالوگ به دیجیتال، به سرعت به مدیران شبکهها و مدیران گروههای برنامهساز برای استفاده از این تصاویر اطلاعرسانی شد برای مثال حدود 30 ساعت از منابع آرشیوی برای برنامهسازی در اختیار همکاران سیمای استانهاو حدود 100 ساعت برنامه در اختیار شبکه های سیما قرار گرفت.
تعامل برونسازمانی برای غنیکردن آرشیو سازمان
حسین مهدیان در بخش دیگری از این گفتوگو به تعامل اداره کل آرشیو با نهادهای دیگر از جمله بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، سپاه، ارتش، بنیاد شهید و امور ایثارگران اشاره کرد و گفت: سپاه تاکنون 48 نگاتیو را به آرشیو ارسال کرده که 24 مورد تبدیل شده و مابقی آن در نوبت تبدیل قرار دارد. از ارتش هم بیش از 1800 فیلم و نگاتیو گرفتیم که کار تبدیل1035 حلقه در دست انجام است. نسخهای از این منابع پس از تبدیل در اختیار اداره کل آرشیو میماند و برای بهرهمندی برنامهسازان در سامانه میراث بارگذاری میشود.
وی همچنین از بازسازی فیلمها و مستندهای قدیمی به عنوان یکی دیگر از خدمات اداره کل آرشیو نام برد و افزود: برای نمونه به همت این اداره کل، فیلم «جنگ نفتکشها» پس از 27 سال با فرمت HD از شبکه افق روی آنتن رفت و تبدیل مستندهایی همچون «معلم من جانباز» « پزشکان در جنگ » « یک جفت پوتین » «من دزفولم» «معلم من جانباز» «پیر سالخورده » «معلم من جانباز»«در پناه مکتب»«پاسداران دریا» «کربلای 5»و...اشاره کرد.
آخرین خبرها از سامانه میراث
مدیرکل آرشیو رسانه ملی از توسعه سامانه مدیریت منابع دیداری و شنیداری دیجیتال موسوم به سامانه میراث خبر داد و گفت: این سامانه از چهار سال پیش تاکنون بهینهسازی نشده بود و در این دوره استاندارد جهانی EBU Core را برای فراداده (Metadata) در نظر گرفتهایم و روی همه منابع خود اعمال میکنیم که با تعیین پروفایل های تخصصی ورود اطلاعات و تکمیل فرداده امکان دسترسی، مشاهده و بازبینی منابع با کیفیت پایین (Low Resolution) روی سامانه میراث فراهم میشود.
مهدیان با تاکید بر اولویت «محتوامحوری» در آرشیو برای جست و جوی سریع منابع به جای «مدیامحوری» افزود: دسترسی آسان به محتوا برای ما یک اصل است و در واقع شعار ما « حرکت به سوی آرشیوی محتوا محور است ».
مدیرکل آرشیو ادامه داد: همه تلاش همکاران ما برای تکمیل سریع زیرساخت این سامانه است و به محض تکمیل زیرساخت و رونمایی از آن، هر بخش یا گروهی که نیاز به دسترسی به این سامانه داشته باشد میتواند با معرفی افراد واجد شرایط، در 64 نقطه آرشیوی داخل سازمان و مراکز سازمان از این خدمات بهرهمند شود.
مهدیان همچنین از بهرهگیری از ابزار هوش مصنوعی برای استخراج فرا داده و محدودسازی، امکان از دسترفتن منابع ارزشمند آرشیوی سازمان خبر داد و گفت: علاوه بر این که از تهیهکنندگان سازمان تعهد مکتوب گرفته میشود منابع سازمان در اختیار غیر قرار داده نشود، با استفاده از فناوری هوش مصنوعی نهاننگاری (Watermarking) و اثرانگشت (Fingerprint) امکان رصد منابعی که در اختیار برنامهسازان قرار میگیرد وجود دارد و احتمال از دست رفتن منابع سازمان را محدود میکند.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: دفاع مقدس رسانه ملی فیلم میراث اداره کل آرشیو منابع آرشیوی سامانه میراث
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۰۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
دریافت 16 MB دریافت 36 MB
حسین الهام کارگردان مجموعه مستند «پشت صحنه» در گفتوگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه این مستند یک مجموعه ۱۳ قسمتی است و به موضوعات مختلف در حوزه سینما میپردازد، در رابطه با انتخاب سوژه و موضوع این مستند گفت: نگاه به سینما در کشور ما نگاه منحصر به هنر و حواشی آن است و نگاه جدی از منظر علوم انسانی و بررسی مسایل و پدیده های سینما نسبت به سینمای ایران و جهان وجود ندارد؛ نگاه به سینما و حتی فیلم های غربی در کشور ما از جنس سرگرمی است و در محافل آکادمیک ما نیز همین نگاه جریان دارد.، این در حالی است که در هالیوود تخصص های مختلف نظیر روانشناسی، سیاستگذاری، علوم سیاسی و امنیت ملی سراغ سینما میروند و به سینما به صورت جدی توجه دارند.
این کارگردان با اشاره به اینکه در مجموعه «پشت صحنه» تلاش شده یک قدم به سمت این نگاه برداشته شود، گفت: گفتمان تحلیل فرامتنی سینما در ایران یک گفتمان سیاست زده است و ما سعی کردیم سیاست زدگی آن را کم کرده و نگاه اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی به آن داشته باشیم که در فصل اول این مستند، هالیوود را از نقطه اول پیدایش تا حوادث اخیر مورد بررسی و جریانشناسی قرار دادیم.
وی افزود: سراغ مسایل مختلف هالیوود نظیر نژادپرستی و سیاه پوستان، بومیان آمریکا و سرخپوستان، سانسور و حقوق مخاطب، پیدایش هالیوود و مسایل حقوقی آن، مسابقه فضایی در دوران جنگ سرد، ابرقهرمانها و هویت اجتماعی، استعمار و شهرت رفتیم و نسبت هالیوود با این مسایل را بررسی کردیم. همچنین مساله فلسطین به عنوان بزرگترین تراژدی قرن و نسبت سینما با آن را بررسی کردیم.
این مستندساز در رابطه با قسمت «آن ها وجود دارند» با موضوع فلسطین، گفت: این قسمت با عنوان «آنها وجود دارند» برگرفته و اقتباسی از مستند دیگری ساخته مصطفی ابوعلی با نام «آن ها وجود ندارند» است که در رابطه با رنج آوارگان فلسطینی ساخته شده است و عنوان «آن ها وجود ندارند» جمله منتسب به گولدا مئیر (گولدا مایر) نخست وزیر اسراییل است که معتقد بود اساسا ملت فلسطین وجود ندارد و ما هم در این مستند از عنوان مستند ابوعلی اقتباس کردیم و گفتیم ملتی که انکار شود در سینما و واقعیت جلوه و بروز دارد.
وی عنوان کرد: در این قسمت نگاه هالیوود به مساله فلسطین و کنشگران آن، که به تولید اثر هنری یا دفاع از فلسطین پرداخته اند در کنار خودِ مساله فلسطین به عنوان یک سینمای مستقل و مردمی مورد بررسی قرار گرفته است. جریان سینمای مستقل فلسطین ذیل موسسه ای به نام موسسه «سینما فلسطین» شکل گرفت و به ثبت تاریخ و فیلم های مستند روی آورد و در جریان کوچ اجباری فلسطینیان از سرزمین خود این دسته فیلمسازان مجبور به استقرار در کشورهای دیگر شدند اما همچنان جریان سینمای فلسطین را زنده نگه داشتند واین موارد به یک آرشیو و گنجینه عظیمی از عکس ها و رنجهای مردم فلسطین تبدیل شد اما همان طور که در مستند اشاره شده است این گنجینه در جریان حمله اسراییل به جنوب لبنان گم شده و سرنوشت آن مشخص نیست و نشانه هایی وجود دارد که این گنجینه توسط اسراییل دزدیده شده است.
الهام در رابطه با چالش های تولید این مستند با اشاره به اینکه مستند آرشیوی در ایران محترم نیست، عنوان کرد: برعکس تمام رسانه های دنیا که در آنها آرشیو گنجینه ذی قیمتی محسوب میشود چون مستند آرشیوی بهواسطه آن که از دل آرشیو های موجود داستان و روایت خلق می کند کار سخت تری در نگارش متن، تدوین و کارگردانی دارد در حالی که در ایران تصور میشود تولید مستند آرشیوی کار راحتی است و این نگاه منجر به کم لطفی نسبت به اینگونه مستند شده است.
وی ضمن اشاره به اینکه آرشیو ها راحت در اختیار مستندسازان قرار نمیگیرد، ادامه داد: ما در مورد غرب و هالیوود کار می سازیم و پیدا کردن آرشیو در این رابطه کار سختی است. همچنین تولید روایت جدید و برجسته کردن نقاطی که در روایت غربی مغفول مانده است مورد توجه ما بود تا یک روایت هنرمندانه، صحیح و متقن داشته باشیم.
کارگردان مستند «پشت صحنه» با مرور اینکه برای ۱۳ قسمت، یک سال پژوهش در منابع خارجی انجام شده است، مطرح کرد: پژوهش این کار از این منظر قابل توجه است که موضوعات گسترده و متنوع بود و هر یک از این موضوعات به پژوهش جداگانه و روایت مختص خود نیاز داشت. علی رغم لذت پیدا کردن موضوعات و فهم بیشتر، این موضوع منجر به طولانی شدن کار میشد و از این جهت پژوهش این مستند یکسال زمان برد.
وی افزود: میخواستیم کار ما یکبار مصرف یا جهتدار نباشد و در عین داستان گویی، مستند باشد و ریشه های مساله را بررسی کند. سعی کردیم ماجرا را از دل هالیوود بررسی و ریشه یابی کنیم؛ در ابتدای سال ۱۴۰۰ پژوهش و متن آغاز شد و ابتدای ۱۴۰۱ تولید را آغاز کردیم و در انتهای سال ۱۴۰۱ تولید پایان یافت. بعضا برای پیدا کردن یک آرشیو مناسب باکیفیت خودم ۴۰ روز وقت میگذاشتم.
الهام در پایان صحبت هایش، گفت: موضوعات سینمای شرق، سینمای عرب، سینمای هند احصا شده است و امکان ادامه دادن این مجموعه وجود دارد.
سایر عوامل این مجموعه مستند ۱۳ قسمتی عبارتند از تهیهکننده و کارگردان: حسـین الـهـام، پژوهش و نگارش متن: علی نیکجو، سعید شیرخانی، محمدمهدی اباذری، تدوین و صداگذاری: امیر شابـهاری، محمدحسین علیزده، حسین الهام، گروه موشنگرافیک: محمدامین ابراهیمی، علیرضا طیبی، علی امیری، سید علیاصغر حقدوست، الهام مصطفوی نیا، آرشیو و تصویریابی: نیما حامی، حمید اسلامی، محمد نمازی، مشاور پروژه: علیرضـا خوشکام، بازنویسی متن: حسین الهام، راوی: حمید محمدی، تیتراژ: محمدمهدی محمدی، موسیقی تیتراژ: محمد معصومی، مجری طرح: گروه فرهنگی رسانهای راوین.
کد خبر 6087916