Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-07@02:51:14 GMT

/گزارش/ درمان‌بستری بی‌درمان...

تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۶۵۵۳۴

/گزارش/ درمان‌بستری بی‌درمان...

ایسنا/لرستان رومشکان سال ۹۲ با جدایی از کوهدشت به شهرستان تبدیل شد و لرستان را به عدد یازده شهرستان رساند.

این شهرستان تازه تاسیس که مطابق سرشماری سال ۹۵ حدود ۴۰ هزار نفر جمعیت دارد با مشکلات زیادی در بحث زیرساخت‌ها دست و پنجه نرم می‌کرد که به مرور زمان برخی از آنها یا تامین شد یا برای فراهم کردن زیرساخت‌ها اقداماتی انجام شد، هرچند که حالاحالاها کار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از مشکلات اصلی این شهرستان نبود بیمارستان است و چون به گفته مسئولان امکان احداث بیمارستان وجود نداشت، پروژه مرکز درمان بستر۳۲ تختخوابی، بهمن ۹۶ در زمینی به مساحت ۲۰ هزار مترمربع کلنگ‌زنی شد.

استارت احداث این مرکز با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و بنیاد برکت و با اهدای یک زمین از طرف خانواده خیر رومشکانی زده شد و در زمان کلنگ‌زنی، سخنرانان از روز تاریخی برای رومشکان سخن گفته بودند اما این درمان‌بستر هم زخم‌های رومشکان را درمان نکرده است.

در ماه‌های اخیر برای افتتاح این مرکز صحبت‌های زیادی شنیده شد و کار به جایی رسید که استاندار لرستان ورود و یک تیم را مامور بررسی وضعیت این مرکز کرد که شرایط افتتاح را دارد یا نه!

دانشگاه علوم پزشکی لرستان بر افتتاح این مرکز تاکید داشت اما مسئولان رومشکان آن را فاقد امکانات لازم برای افتتاح می‌دانستند و چالش‌های زیادی ایجاد شد.

افتتاحی اسمی!

نعمت‌الله دستیاری، فرماندار رومشکان ۱۶ اردیبهشت ۹۹ در این خصوص به ایسنا گفت: استاندار تیمی را مامور کرده که بررسی میدانی داشته باشند و با فراهم کردن شرایط لازم، این مرکز افتتاح شود.

وی تصریح کرد: پس از آن قرار شد در ۲۳ اردیبهشت مرکز درمان بستر رومشکان به‌طور آزمایشی افتتاح شود و اگر شرایط و بستر مناسب باشد، یک هفته بعد به‌طور رسمی شاهد افتتاح آن باشیم.

دستیاری تاکید کرد: ما هم چون رومشکان بیمارستان ندارد از اول این را می‌خواستیم که درمان بستر با تجهیزات و امکانات کامل افتتاح شود نه اینکه فقط اسماً بگوییم این مرکز افتتاح شده است.

این صحبت‌ها در حالی مطرح شده که مرکز درمان بستر رومشکان ۱۳ خرداد به افتتاح رسید اما هیچ کدام از مسئولان این شهرستان در اعتراض به برآورده نشده منافع مردم در جلسه حضور پیدا نکردند.

امام جمعه رومشکان و فرماندار این شهرستان ازجمله مخالفان افتتاح این درمان بستر هستند و معتقدند که تجهیزات و شرایط کافی برای این کار وجود ندارد و نباید از تجهیزات درمانگاه چغابل که دردسترس مردم است برای استفاده در درمان بستر جابجا و این درمانگاه تعطیل شود.

درمان‌بستر بدون زیرساخت است

یک شهروند رومشکانی در این خصوص به ایسنا گفت: متاسفانه درمان‌بستر هیچ‌گونه زیرساختی ندارد و در بیابان و بین زمین‌های کشاورزی ساخته شده و فاصله زیادی تا شهر دارد.

وی ادامه داد: امکانات درمانگاه را به درمان بستر برده و با تعطیلی آن به ساختمان اداری برای مردم مشکل ایجاد شده است. ما که بیمارستان نداریم انتظار داشتیم این مرکز امکانات بیشتری داشته باشد اما واقعاً در شأن مردم رومشکان نیست.

این شهروند اضافه کرد: این مرکز حصارکشی ندارد و فاقد راه مناسب بوده و دسترسی به آن برای مردم محروم رومشکان هزینه‌های زیادی در پی خواهد داشت و استقبال‌کننده زیادی ندارد.

او تاکید کرد: حتی نیروهای درمانگاه داخل شهر نیز از کار در مرکز درمان‌بستر راضی نیستند، چون فاصله زیادی تا شهر دارد و فاقد تجهیزات مناسب است. حق مردم رومشکان خیلی بیشتر از این‌هاست و امیدواریم مسئولان با فراهم آوردن زیرساخت‌ها شرایط بهتری ایجاد کنند.

اذعان به کمبودهای درمان بستر

علی فرهادی، قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان در خصوص این مرکز درمان بستر گفت: تاکنون ۸۵ میلیارد ریال در بحث عمرانی و پزشکی برای این پروژه هزینه شده و تجهیزات نسبتاً خوبی در اینجا استقرار پیدا کرده است.

وی اذعان کرد: البته این مرکز کمبودهایی هم دارد که سعی می‌کنیم آنها را رفع و شرایط حضور پزشکان متخصص را فراهم کنیم.

فرهادی تاکید کرد: تمام سعی و تلاش ما این است که تجهیزات پزشکی خوبی در این مرکز فراهم کنیم و اخیراً نیز اقدامات زیرساختی خوبی در بحث حصار، جاده و... شده است.

تلاش برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان

حجت‌الاسلام محمدرضا مبلغی، نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی نیز گفت: اخیراً دستگاه رادیولوژی جدیدی در این مرکز نصب شده و برای فراهم کردن تجهیزات بیشتر در آینده نزدیک نیز تلاش می‌کنیم.

وی افزود: به‌زودی مرکز پزشکی از راه دور نیز افتتاح می‌شود و امیدواریم که هرچه بهتر و بیشتر امکاناتی را برای مردم رومشکان فراهم کنیم.

مبلغی تاکید کرد: البته همه این‌ها هم در شان مردم رومشکان نیست و باید بیشتر از این‌ها برای بهبود وضعیت بهداشت و درمان این شهرستان تلاش کنیم.

این مرکز تا تا درمان‌بستر فاصله زیادی دارد

نعمت دستیاری، فرماندار رومشکان در خصوص آخرین وضعیت این مرکز به ایسنا گفت: حقیقتاً این مرکز جوابگو نیست و تا درمان‌بستر فاصله زیادی دارد و فاقد زیرساخت‌ها و تجهیزات لازم است.

وی تاکید کرد: مخالفت ما برای افتتاح در زمان کنونی به این علت بود که واقعاً شرایط افتتاح را نداشت  اما به هرحال این کار انجام شد و حالا انتظار داریم تجهیز شود.

دستیاری با بیان اینکه در حال حاضر تقریباً این مرکز یک ساختمان عادی است، افزود: به‌جز تجهیزات درمانگاه داخل شهر دیگر چیز خاصی در این مرکز درمان‌بستر وجود ندارد.

فرماندار رومشکان بیان کرد: به هیچ وجه از زیرساخت‌های بهداشت و درمان این شهرستان راضی نیستیم و امید می‌رود مسئولان مربوطه برای امکانات بیشتر زودتر دست بکار شوند.

وی یادآور شد: در حال حاضر نیز مردم رومشکان برای امور بیمارستانی به شهرستان‌های همجوار مراجعه می‌کنند.

به گزارش ایسنا، آن‌گونه که از شواهد و قرائن برمی‌آید هنوز این مرکز درمان بستر نتوانسته مرهمی بر زخم‌های بیماران رومشکانی داشته باشد و شرایط همچنان همانی است که نباید باشد...

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: درمان درمانگاه تخصصی مرکز درمان بستر مردم رومشکان فاصله زیادی زیرساخت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۶۵۵۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مهاجرت پزشکان و کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی را فاجعه پنهان نظام پزشکی دانست و گفت: مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی منجر به کاهش نیروی مجرب در سیستم دولتی خواهد شد و مردم بالاجبار برای دریافت خدمات درمانی به سیستم خصوصی مراجعه می‌کنند و در نتیجه پرداختی از جیب مردم بین ۱۰ الی ۱۵ برابر افزایش پیدا می‌کند.

مشکلات پایان ناپذیر کادر درمان به ویژه در بخش دولتی، باعث شده برخی از پزشکان و پرستاران، خدمت در بخش خصوصی را به ماندن در بیمارستان‌های دولتی ترجیح دهند.‌

مهر در گزارشی نوشت: بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۸۰ درصد بستری‌ها در بیمارستان‌های دولتی صورت می‌گیرد، یعنی اینکه اغلب مردم به دلیل هزینه‌های سنگین درمان؛ ناگزیر به انتخاب بخش دولتی هستند و این در حالی است که شرایط ماندگاری کادر درمان در بیمارستان‌های دولتی تا حدودی سخت‌تر از بخش خصوصی است. به ناچار شاهد مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی هستیم.

آن طور که از اخبار و شواهد امر بر می‌آید، پرداختی مردم در بیمارستان‌های دولتی بین ۱۰ تا ۱۵ برابر کمتر از بخش خصوصی است. پرداختی و ویزیت متخصص یا فوق تخصص در بیمارستان‌های دولتی مبلغی در حدود ۱۵ هزار تومان است، در صورتی که اگر بیمار به متخصص و یا فوق تخصص در مطب رجوع کند، حدود ۲۵۰ هزار تومان باید پرداخت کند.

با توجه به پرداختی بسیار کمتر بیمارانی که به بخش دولتی مراجعه می‌کنند و با عنایت به اینکه اختلاف بسیاری در پرداختی بیماران بیمارستان‌های دولتی و خصوصی وجود دارد؛ سیاست دولت و مجلس باید به گونه‌ای باشد که کادر درمان تمایلی به تغییر جابجایی از بخش دولتی به خصوصی را نداشته باشند.

جلیل میرمحمدی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، مهاجرت پزشکان و کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی را فاجعه پنهان نظام پزشکی دانست و گفت: مهاجرت کادر درمان از بخش دولتی به خصوصی منجر به کاهش نیروی مجرب در سیستم دولتی خواهد شد و مردم بالاجبار برای دریافت خدمات درمانی به سیستم خصوصی مراجعه می‌کنند و در نتیجه پرداختی از جیب مردم بین ۱۰ الی ۱۵ برابر افزایش پیدا می‌کند.

وی با بیان اینکه دولت باید انگیزه و مشوق‌های ماندگاری پرستاران و پزشکان در بخش دولتی را فراهم کند، اظهار داشت: امروز پرداختی کادر سلامت در برابر خدماتی که ارائه می‌دهد کافی نیست و انگیزه لازم برای ماندگاری در سیستم دولتی را فراهم نمی‌کند، از طرفی پرداختی‌های کادر سلامت نیز در سیستم دولتی به قدری با تأخیر انجام می‌پذیرد که انگیزه فعالیت از این گروه را می‌گیرد.

میرمحمدی ضمن انتقاد از اینکه پرداختی کادر درمان با تأخیر ۹ الی ۱۰ ماهه است، گفت: پرداختی کادر درمان به صورت پلکانی و مشمول پرداخت مالیات با عناوین مختلف شده است که نه تنها مشوقی برای پزشکان نیست بلکه انگیزه‌ای برای خروج هرچه سریع‌تر از سیستم دولتی خواهد شد و متأسفانه آسیب این کوتاهی‌ها در خدمات پزشکی را مردم متوسط و مستضعف خواهند دید که به ناچار در بیمارستان‌های دولتی بستری می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه دولت باید از حداکثر توان خود بهره بگیرد تا نیروی متخصص در بدنه دولتی باقی بماند، یادآور شد: امروز دولت با اتخاذ تصمیمات نادرست منجر به خروج کادر درمان از سیستم دولتی می‌شود.

میرمحمدی با اشاره به تلاش مجلس برای ماندگاری نیروی کارآمد پزشکی در بدنه دولتی، ادامه داد: در سال گذشته تلاش شد پزشکانی که دارای مطب در بخش خصوصی نیستند از پرداخت مالیات معاف شوند و طبق مصوبات مجلس ۱۰ درصد مالیات برای آنان تعیین شد، اما تاکنون موفق نشدیم خروجی این مصوبات را بگیریم، البته رئیس مجلس قول قطعی داد که در اولین فرصت این مسئله در داخل صحن علنی به گونه‌ای حل شود تا مصوبه سال گذشته مجلس، امسال نیز ادامه داشته باشد.

وی با بیان اینکه بحث کارانه باید برای پزشکانی که در غیر از مراکز استان در حال خدمت رسانی به مردم مناطق محروم هستند، تغییر کند، یادآور شد: سیاست‌های دولت و مجلس باید به گونه‌ای باشد که مشوق یا انگیزه‌ای برای پزشکان عمومی، متخصص و فوق تخصص شود تا در مناطق محروم و بیمارستان‌های غیر از مراکز استان‌ها خدمات ارائه دهند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس تاکید کرد: توجه به این مسئله برای پزشکان هیأت علمی نیز صدق می‌کند چرا که اگر پزشک متخصص هیأت علمی ما انگیزه‌ای نداشته باشد نه تنها آموزش به لحاظ کیفی آسیب می‌بیند بلکه از سیستم نیز خارج خواهد شد و عملاً ما به لحاظ کمی، عضو هیأت علمی نخواهیم داشت تا بتوانیم آموزش‌ها را ارائه دهیم.

در همین حال، همایون سامه یح یکی دیگر از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که امروز کادر درمان در بخش دولتی و خصوصی تحت فشار هستند، گفت: متأسفانه دولت با مشکل تأمین بودجه برای حقوق پرستاران مواجه است و طبیعتأ زمانی که در بخش دولتی پرستاران ما با این مشکلات مواجه هستند در بخش خصوصی نیز از آنان سوءاستفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه مشکلات پرستاران منجر به دلسردی آنان می‌شود و سیستم درمانی کشور را دچار مخاطره می‌کند، خاطرنشان کرد: برخی از پرستاران که شرایط مهاجرت دارند استعفا داده و اقدام به خروج از کشور می‌کنند، اما برخی دیگر که شرایط و توان مهاجرت ندارند و به دلایل مختلف از جمله وابستگی به خانواده، عشق به وطن و یا نداشتن مشکلات مالی در کشور ماندگار می‌شوند، اما چنین شرایطی دلسردی و بی‌انگیزگی را برای آنان رقم می‌زند، بی تردید بی توجهی به مشکلات کادر درمان به ویژه پرستاران منجر به ایجاد مخاطراتی برای سیستم درمانی کشور خواهد شد.

دیگر خبرها

  • جزئیات جدید و دردناک از دزدیده شدن دختر ۴ ساله کلاله‌ای ؛ قصد فروش یسنا را داشتند
  • افتتاح دادگاه عمومی بخش برزک در جهت تسهیل‌گری مشکلات قضایی مردم
  • ارائه گزارش عملکرد مدیریت شهری شیراز در سال ۱۴۰۲
  • آشنایی با روش‌های درمان زخم بستر در منزل
  • جزئیات جدید از دزدیده شدن دختر ۴ ساله کلاله‌ای
  • کارگر ۳۵ ساله قصد فروش یسنا را داشت
  • مشکلات پایان‌ناپذیر کادر درمان؛ مدل جدید از مهاجرت شکل گرفته!
  • تشخیص زودهنگام سرطان، پنجره‌ای به سوی زندگی
  • ۱۱۲ میلی متر بارندگی در رومشکان لرستان ثبت شد
  • شهردار تهران: اتصال بزرگراه یادگار امام به بروجردی و آزاد راه ساوه