Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصاد آنلاین، تابستان امسال درحالی به پایان رسید که کیفیت هوای تهران طی سه ماه اخیر ۶۱ روز در شرایط قابل قبول و ۳۲ روز در شرایط آلوده قرار داشت که در این بین سهم هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ۳۰ روز و سهم هوای ناسالم برای همه دو روز بود.

بر اساس شاخص AQI، علت اصلی آلودگی هوای تهران در تمام این ۳۲ روز افزایش غلظت «آلاینده ازن» بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند که غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون طی پنج روز از تابستان امسال از حد مجاز فراتر رفت اما به دلیل آنکه طی آن پنج روز آلاینده ازن شاخص به مراتب بالاتری نسبت به ذرات معلق داشت به عنوان آلاینده اصلی هوا اعلام شد.

ازن آلاینده ثانویه‌ای است که پیش سازهای آن VOC‌ها یا همان ترکیبات آلی فرار و ناکس هستند. این آلاینده‌ها با تابش شدید و مستقیم نور خورشید آلاینده ازن را تولید می‌کنند. بررسی کیفیت هوای تهران طی پنج سال اخیر نشان می‌دهد که افزایش غلظت آلاینده ازن در تهران طی تابستان امسال به نوعی رکورد زده است. این آلاینده طی تابستان سال گذشته تنها ۱۷ روز از هوای تهران را آلوده کرده بود.

بر اساس اطلاعات شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، طی دومین فصل سال گذشته تهرانی‌ها ۷۵ روز هوای قابل قبول و ۱۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس داشتند همچنین کیفیت هوای پایتخت در این بازه زمانی طی یک روز ناسالم برای همه بود.

بر این اساس سال طی تابستان سال ۹۷ نیز  هوای تهران ۸۰ روز در شرایط قابل قبول و ۱۳ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت. علت آلودگی هوا طی ۱۲ روز از این ۱۳ روز افزایش غلظت آلاینده ازن و طی یک روز افزایش غلظت ذرات معلق گزارش شده است.

هر چند که افزایش تعداد خودروهای بنزینی در تهران علت اصلی افزایش تدریجی غلظت آلاینده ازن در ماه‌های گرم پایتخت است اما رکوردشکنی ازن در تهران طی تابستان امسال می‌تواند به دو مسئله مهم مرتبط باشد. اول آنکه ایجاد تغییراتی در اجرای طرح ترافیک به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور سبب افزایش استفاده از خودروهای شخصی و به تبع افزایش آلاینده‌های پیش سازهای ازن شد. شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پیش از این اعلام کرده بود که ایجاد تغییراتی در اجرای طرح ترافیک و بالا رفتن حجم ترافیک سبب افزایش غلظت برخی از آلاینده‌­ها در شهر تهران شده است.

عامل دیگری که می‌تواند سبب افزایش غلظت آلاینده ازن در تابستان تهران شده باشد، سختگیرانه‌تر شدن نحوه محاسبه شاخص کیفیت هوا از ابتدای امسال است. این تغییرات سبب شده است که روزهای نامطلوب ازنظر این آلاینده در ماه‌های گرم افزایش پیدا کند. به گفته حسین شهیدزاده - مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران - سختگیرانه‌تر شدن نحوه محاسبه شاخص کیفیت هوا سبب خواهد شد که در پاییز و زمستان نیز شاهد افزایش تعداد روزهای آلوده باشیم.

در تابستان سال ۹۶ آلاینده ازن فقط هفت روز از هوای تهران را آلوده کرد. کیفیت هوا در این بازه زمانی طی ۱۲ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت که در پنج روز از این ۱۲ روز غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون از محدوده مجاز فراتر رفته بود.

پایتخت‌نشینان در تابستان سال ۹۵، ۷۹ روز هوای قابل قبول تنفس کردند. کیفیت هوا در سه ماهه تابستان این سال ۱۴ روز در شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت که علت آن در تمامی این ۱۴ روز افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون اعلام شده است.

پربیننده ترین چرا پروانه ساخت پلاسکو صادر نمی‌شود؟/ معاون حناچی: پلاسکو دفتر فروش است، بنیاد مجوز تجاری می‌خواهد! ور‌ود سالانه ۵۷۹ هزار تُن آلودگی هوا به ریه تهرانی‌ها انتقاد جدی۷ عضو شورا به کم‌کاری حناچی برای بازپس‌گیری املاک در اختیار غیر شهرداری/ تعلل شهرداری در ارسال لایحه اصلاح ساختار فروش اینترنتی سازمان میادین میوه و تره‌بار در تمام شهر تهران/ کره و مرغ را به قیمت تنظیم بازار عرضه می‌کنیم معاونت شهرسازی اجازه پلمپ مراکز دامپزشکی مستقل را ندارد/ استفاده از دامپزشکان برای ارائه خدمات درمانی به حیوانات بی‌صاحب

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: آلودگی هوا پایتخت آلودگی هوای تهران ازن قیمت طلا قیمت لوازم خانگی سهام عدالت ناسالم برای گروه های حساس غلظت آلاینده ازن کیفیت هوای تهران روز افزایش غلظت غلظت ذرات معلق تابستان امسال روز در شرایط تابستان سال طی تابستان کیفیت هوا قابل قبول تهران طی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۰۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هوای تهران در وضعیت کم سابقه

به گزارش خبرآنلاین، براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، میانگین شاخص کیفیت هوای پایتخت، صبح پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت در وضعیت پاک قرار دارد.

ایرنا در خبری نوشت: بدنبال وزش باد و بارش باران که از َشب گذشته در برخی مناطق تهران آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد، هوای پایتخت تمیز و پاک شده به گونه‌ای که شاخص لحظه‌ای کیفیت هوا صبح امروز روی عدد ۴۸ در شرایط سبز (پاک) قرار بگیرد.

همچنین شاخص هوا در ۲۴ ساعت گذشته نیز بر روی عدد ۶۳ (شرایط قابل قبول) قرار داشت.

با توجه به گزارش سازمان هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه بارشی، از امروز تا شنبه هفته آینده علاوه بر افزایش ابر، وزش باد شدید، در بعضی ساعات بارش باران، گاهی به‌صورت رگبار و رعد و برق در سطح استان مورد انتظار است.

از ابتدای امسال تاکنون، پایتخت نشینان پنچ روز هوای پاک و ۳۸ روز هم هوای سالم استنشاق کرده‌اند. سال گذشته و براساس روز شمار شاخص آلودگی در مجموع ۱۰ روز هوای پاک، ۲۳۶ روز هوای قابل قبول، ۱۰۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۲ روز هوای ناسالم برای تمامی گروه‌ها در پرونده شاخص آلودگی هوای پایتخت ثبت شده است.

شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است که به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901990

دیگر خبرها

  • هوای پایتخت در شرایط قابل قبول / باران در راه تهران
  • هوای تهران پاک است
  • تنفس هوای قابل قبول در پایتخت
  • کیفیت هوای تهران در صبح روز ۱۴ اردیبهشت
  • نمره هوای تهران در روز جمعه ۱۴ اردیبهشت
  • نمره «قابل قبول» هوای تهران
  • هوای تهران در وضعیت کم سابقه
  • هوای پایتخت در آستانه پاکی قرار گرفت
  • هوای تهران «پاک» است
  • وضعیت آلودگی هوای تهران در روز چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳