Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-04@07:47:13 GMT

زیستن منزوی «با عشق در حوالی فاجعه» بود

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۷۹۲۴۹

زیستن منزوی «با عشق در حوالی فاجعه» بود

به گزارش خبرنگار مهر، به مناسبت نخستین روز پاییز، سالروز تولد حسین منزوی، از برجسته‌ترین غزلسرایان تاریخ ادبیات ایران، محمد زارع شیرین کندی یادداشتی را برای مهر ارسال کرده است. او دکترای فلسفه از دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران دارد. به قلم زارع کتاب‌هایی چون «تفسیر هایدگر از فلسفه هگل»، «هایدگر و مکتب فرانکفورت» و «پدیدارشناسی نخستین مراحل خودآگاهی فلسفی ما: مقالاتی درباره برخی اندیشمندان و روشنفکران کنونی ایران» منتشر شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او همچنین مترجم کتاب‌هایی چون «لوکاچ و هایدگر: به سوی فلسفه‌ای جدید» اثر لوسین گلدمن و «نظریه اجتماعی و عمل سیاسی: بررسی رویکردهای پوزیتیویستی، تفسیری و انتقادی» نوشته برایان فی است. یادداشت دلنشین او درباره زنده‌یاد حسین منزوی را در ادامه بخوانید:

اول مهر، زادروز حسین منزوی است. منزوی شاعری راستین و حقیقی بود، از آنهایی که مادرشان شاعر می‌زاید نه از آنهایی که با پوشیدن لباس زرد گمان می‌کنند زر هستند، نه از آنهایی که در دانشکده‌های ادبیات دانشگاه‌ها، اعم از آزاد و غیرآزاد، شاعر می‌شوند و نه از آنهایی که در کنار فلسفه پردازی، رمان نویسی و مبارزه سیاسی و هزار کار دیگرگاهی هم شعر می‌گویند و در عالم خود به چنان مقامی می‌رسند که مپرس! حسین منزوی زنجانی بود. او بعد از مدتی اقامت و سکونت در تهران به زادگاهش برگشت و تا آخر عمر در زنجان زیست.

زیستن منزوی «با عشق در حوالی فاجعه» بود، یک زندگی تراژیک به تمام معنا. منزوی و شهریار دو ترک ترکی‌گو و پارسی‌گو هستند که مشترکات فراوان دیگری نیز دارند. آن دو، غزل معاصر فارسی را به اوج رسانیدند و از قله‌های رفیع و عظیم شعر معاصر به شمار می‌آیند. عجیب است که هر دو نیز زندگی‌ای غمبار و مصیبت بار و جانکاه و روح فرسایی داشتند. شاید یکی از تفاوت های آن دو در مشهوریت و معروفیت بیشتر شهریار و در غریبیت و مظلومیت بیشتر منزوی باشد. منزوی نه تنها شهرت شهریار را ندارد بلکه نام و آوازه بسیاری از نامجویان و مدح گویان و صله گیران را نیز ندارد. خود می‌گوید: «شاعر ترا زین خیل بی دردان، کسی نشناخت / تو مشکلی و هرگزت آسان، کسی نشناخت / کنج خرابت را بسی تسخر زدند اما / گنج ترا ای خانه ویران کسی نشناخت». اگرچه منزوی قدر مقام و منزلت شعر خویش را نیک می‌دانست اما برخی از اعمال و رفتارهای او با اخلاق معمول و مرسوم در عرف قوم وقبیله چندان سازگار نبود. شاعران همواره در فراسوی نیک و بد زیست می‌کنند.او شاعر رنگ و ریا و توبه و طامات نبود شاعر مستی و راستی بود. شاعران در زمانه عسرت دردها و دغدغه‌ها و اندیشه‌هایی دیگر دارند. آنان در فکر خودنمایی و تطاهر و عبادت نمایی نیستند. سعدی گفته است: «گنهکار اندیشناک از خدای / به از پارسای عبادت نمای». صداقت و شفافیت منزوی بیش از حد بود. او با صداقت و یکرنگی تمام سروده بود: «نه فرشته‌ام نه شیطان، کیم و چیم همینم / نه ز بادم و نه آتش که نواده زمینم / منم و ردای تنگی که به جز من‌اش نگنجد / نه فلک برآستانم نه خدا در آستینم». همان که شاعره معاصر از زمینی بودن آدمی و اینکه هرگز از زمین جدا نبوده است و با ستاره آشنا نبوده است، می گوید.

منزوی نیز مانند شهریار شاعر «عشق» است و غزل عشق را چنان ماهرانه و استادانه می‌سراید که انسان را به حیرت و شگفتی وا می‌دارد. نمی‌دانم واژه‌ها و عبارات منزوی چه قدر توانسته‌اند عشق سرشار و سرکش و طوفان وار و تسخیرناپذیر او را بیان کنند. حدود سه دهه است که با اشعار او مانوسم و همواره فکر می‌کنم که این کلمات نغز، این وزن و قافیه‌ی نو و دلنشین، این صورت و محتوا و موسیقی زیبا و جذاب را چگونه آفریده است. من هم باور نمی‌کردم ولی با مطالعه اشعار منزوی باور کردم که به شاعران الهام می‌شود.

تعجب و تحسین کردم وقتی دیدم که شاعری معشوق‌اش را به «معابد مشرق زمین» تشبیه کرده: «تو از معابد مشرق زمین عظیم تری / کنون شکوه تو و بهت من تماشایی است».

تعجب و تحسین کردم وقتی دیدم که شاعری خطاب به معشوق‌اش گفته است: «در به سماع آمده است از خبر آمدنت / خانه غزلخوان شده از زمزمه‌ی در زدنت». از فوران اشتیاق می‌سراید: «دست‌اش از گل، چشم‌اش از خورشید سنگین خواهد آمد / بسته بار گیسوان از نافه‌ی چین خواهد آمد».

آدم چقدر باید عاشق باشد که بگوید: «بی تو دنیا نمی‌ارزد تو با من باش و بذار / همه‌ی دنیا مرا همیشه تنها بذاره / من می‌خوام تا آخر دنیا تماشات بکنم / اگه زندگی برام چشم تماشا بذاره». شاعر چقدر باید عاشق باشد که بگوید: «شب دیر پای سردم، تو بگوی تا سرآیم / سحری چو آفتابی ز درون خود برآیم / تو مبین که خاکم از خستگی و شکستگی‌ها / تو بخواه تا به سویت ز هوا سبک‌تر آیم».

تعجب و تحسین کردم وقتی دیدم دل عاشق به پلنگ مغرور و متوهم و خام اندیش و معشوق به ماه دسترس ناپذیر تشبیه شده است: «خیال خام پلنگ من به سوی ماه جهیدن بود / و ماه را ز بلندایش به روی خاک کشیدن بود / پلنگ من - دل مغرورم - پرید و پنجه به خالی زد / که عشق - ماه بلند من - ورای دست رسیدن بود».

علاوه بر غزل و شور و جنون حاکم بر آن، منزوی شعر نیمایی و سپید هم دارد، از جمله منظومه بلند صفرخان. صفر خان دلیرمردی آذربایجانی بود که سی و دو سال در زندان‌های رژیم پهلوی مقاومت کرد و علی الظاهر بیشترین دوران زندان در جهان را به نام خود رقم زد. بعد از آزادی صفرخان در سال ۱۳۵۷، منزوی این منظومه را برایش سرود: «صفر خان مرد سی پاییز پیوسته / حکایت کن / بگو / از سال‌های پرپرت، باری / بگو با من در آن سی سال / در آن دخمه / در آن بیغوله / آن گودال / چه آمد بر سرت باری / بگو هرچند خط‌های نوشته روی پیشانیت / حکایت می‌کند با صد زبان خاموش / از آن سی سال / سی سال پریشانیت / اما بی پشیمانیت.»

مضامین همه غزل‌های منزوی عشق و شور و حال و مستی نیست بلکه او شاعری متعهد و دردمند و غیرتمند نیز هست که از وضع اجتماعی و سیاسی، آزادی، اختناق و فقر بخوبی آگاه است و غزل‌هایی در همین مایه‌ها سروده است: «از زمزمه دلتنگیم، از همهمه بیزاریم / نه طاقت خاموشی، نه تاب سخن داریم / تشویش هزار آیا، وسواس هزار اما / کوریم و نمی‌بینیم ور نه همه بیماریم». او درباره کسانی که از ظلم و بیداد ضحاکان روزگار به ستوه آمده و مبارزه کرده و جان داده‌اند، می‌گوید:

داغ که داری امشب ای آسمان خاموش

داغ کدام خورشید ای مادر سیه پوش

این کشته کیست دیگر، ترکیب دب اصغر

تابوت کوچک کیست که می‌برند بر دوش؟

کد خبر 5029861 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: حسین منزوی ادبیات فارسی غزل شعر معاصر فارسی هفته دفاع مقدس تازه های نشر رایزنی فرهنگی ترجمه معرفی کتاب دفاع مقدس تجدید چاپ گردشگری ادبیات جهان چهل سالگی دفاع مقدس انقلاب اسلامی ایران انتشارات سروش سازمان اسناد و کتابخانه ملی دفاع مقدس جنگ تحمیلی حسین منزوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۷۹۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویژه برنامه‌های شبکه دو به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)

ویژه برنامه «کوی محبت» به میزبانی مهدی اعرابی و با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی طباخیان (کارشناس مذهبی) و حاج احمد چینی ۱۴ اردیبهشت حوالی ساعت ۲۲ تقدیم نگاه مخاطبان خواهد شد.

فیلم سینمایی «مصلحت» به کارگردانی حسین دارابی و تهیه کنندگی محمدرضا شفاه که برگرفته از یک اتفاق واقعی است؛ ماجرای پرونده «مهدی» پسر آیت‌الله مشکاتیان یکی از مقامات بلندپایه‌ی قوه‌ی قضائیه است، که مرتکب قتل می‌شود و پدر، فرزند را تا چوبه دار می‌برد، اما در نهایت خانواده مقتول با دیدن این رفتار از یک مقام بلندپایه قوه قضائیه، از قصاص صرفنظر کرده و گذشت می‌کنند. این فیلم سینمایی ۱۵ اردیبهشت حوالی ساعت ۱۷:۳۰ روانه آنتن می‌شود.

انیمیشن سینمایی «پرنده طلایی» به کارگردانی مجید شاکری در مرکز پویانمائی صبا تهیه و تولید شده است، داستان «طوفان» کبوتری است که به دنبال یافتن جایی مناسب برای زندگی، پا در راهی طولانی می‌گذارد، و در این راه با خطر‌های زیادی دست و پنجه نرم کرده و سرانجام خود را به دوستانش ثابت می‌کند. پرنده طلایی شنبه ۱۵ اردیبهشت ساعت ۸ صبح تقدیم نگاه مخاطبان خواهد شد.

پخش «سخنرانی استاد رحیم پورازغدی» جمعه ۱۴ اردیبهشت همزمان با شهادت امام جعفر صادق (ع) با موضوع «امام صادق علیه السلام در نگاه رقیبان و دشمنان» حوالی ساعت ۱۹:۴۵ از مسجد «پردیسان» مشهد مقدس و پخش «مداحی و نوحه‌سرایی» از حاج محمدرضا طاهری و حاج سید مجید بنی فاطمه در فواصل برنامه‌ها از دیگر برنامه‌های شبکه دو سیما به مناسبت شهادت این امام همام است.

باشگاه خبرنگاران جوان فرهنگی هنری رادیو تلویزیون

دیگر خبرها

  • قدردانی امام جمعه بندرعباس از سفر رئیس قوه قضائیه به هرمزگان
  • (ویدئو) تحریم‌ها و اقتصاد نابسامان فرش ایران را به زیر کشید؛ ما منزوی شده‌ایم
  • ویژه برنامه‌های شبکه دو به مناسبت سالروز شهادت امام صادق (ع)
  • زلزله ۴.۷ ریشتری فاریاب را لرزاند
  • زلزله سیرچ را لرزاند؛ اعزام ۲ تیم امدادونجات به منطقه
  • تصویر شهریار شاعر نامدار ایرانی بر دستان هواداران تراکتورسازی
  • نظامی گنجوی شاعر شهیر تفرشی
  • قدردانی از آموزگارانی که اندیشیدن را آموزش می‌دهند
  • برگزاری مراسم گرامیداشت فردوسی ترکمن‌ها در همه شهرستان‌های گلستان
  • نقشه راه سرمایه‌گذاری در چهارمحال و بختیاری تدوین شده است