Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@23:46:49 GMT

آیا ویروس کرونا جهش یافته‌ است؟

تاریخ انتشار: ۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۳۸۲۶۷۸

آیا ویروس کرونا جهش یافته‌ است؟

جهش (موتاسیون)، یک تغییر ژنتیکی است که اگر به تعداد زیاد روی دهد صفات زیستی  یک گونه را تغییر می‌دهد به عبارت دقیق‌تر، جهش‌ها تغییراتی در توالی دی‌ان‌ای هستند و جهش‌ها می‌توانند در هر بخشی از دی‌ان‌ای رخ دهند.

حسین کیوانی ویروس شناس روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا با بیان این که کرونا در این تغییر به نوع دیگری از ویروس تبدیل نشده  است، اظهارداشت: برخی جهش ها ویروس را به سمت ملایم تر شدن سوق می دهند و به عبارتی بیماری زایی آنها را کمتر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: جهش هایی که در ویروس ها و سایر موجودات رخ می دهد معمولا مشکلی بالینی ایجاد نمی کنند و به عبارتی این جهش در ذات ویروس تغییرات اساسی ایجاد نمی کند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران با یادآوری این که برخی ویروس ها از جمله کرونا در طول زمان به سمت بیماری زایی کمتر سوق پیدا می کنند، اظهار داشت: این ویروس ها بعد از مدتی عفونت ملایم تری ایجاد می کنند و به نوعی با بدن انسان تطبیق پیدا می کنند و این موضوع در طول حدود ۲۰۰ میلیون سال گذشته که از خلقت پستانداران می گذرد، همواره اتفاق افتاده است و در آینده هم مادامی که این شکل از حیات ادامه پیدا کند، شاهد این روند خواهیم بود.

کیوانی ادامه داد: سه تا هشت درصد از ژنوم انسان از ویروس ها تشکیل شده است، بسیاری از ویروس هایی که ما امروزه در ژنوم خود داریم شاید زمانی بیماری زا بوده اند ولی امروزه همزیستی بین ویروس ها و ژنوم انسانی به وجود آمده است.

دکتر علیرضا زالی فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران هم چند روز پیش در این مورد اعلام کرد که شبه جهش های کرونا در ایران و در بقیه کشورها رخ داده و این موضوع تاثیر چندانی بر روی بیماری زایی آن نداشته اما سرعت سرایت آن را افزایش داده است.

وی یادآور شد: برخی مطالعات پژوهشی جهانی نشان می دهد سرعت انتقال ویروس جهش یافته کرونا بین ۸ تا ۱۲ برابر افزایش یافته و شاید یکی از دلایل افزایش مبتلایان در ایران هم این موضوع باشد.

برچسب‌ها کرونا دانشگاه علوم پزشکی ایران بیماری های ویروسی پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها هراس جهانی از ویروس کرونا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کرونا دانشگاه علوم پزشکی ایران بیماری های ویروسی کرونا دانشگاه علوم پزشکی ایران بیماری های ویروسی اخبار کنکور ویروس ها جهش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۸۲۶۷۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب بزنند
  • چیز‌هایی که فکر نمی‌کنید به کبدتان آسیب می‌زنند
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • فیلمی بامزه از متهم اصلی کرونا!
  • توده‌های بدخیم سرطان پستان درد ندارند/ معاینات ماهانه بانوان در منزل بهترین روش برای تشخیص
  • جهان در خطر: تنها راه جلوگیری از همه‌گیری‌های حیوانی چیست؟
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • شایع‌ترین اختلالات روانی کرونا و آمار آن