Web Analytics Made Easy - Statcounter

"لاله عثمانی" زن جوان افغان 3 سال پیش کمپین " نام من کو ؟ (کجاست؟)" را در افغانستان آغاز کرد. او و طرفدارنش به قوانینی که مانع درج نام زنان در کارت ملی فرزند یا بسیاری از گواهی‌های محضری دیگر می‌شود اعتراض دارند.

این زن جوان افغان در این مدت برای تغییر رسم دیرینه درج نام پدر در کارت ملی فرزندان تلاش کرده و خواستار درج نام مادران روی این کارت‌ها شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زنان افغان در یک نشست بزرگ مشورتی موسوم به "لویه جرگه" در شهر کابل افغانستان در آوریل 2019/ عکس: رویترز

کمپین "نام من کو/ کجاست؟" لاله عثمانی، سرانجام نتیجه داد و هفته گذشته باعث تغییر قانون در افغانستان شد. این تغییر در کشوری که گفتن اسم زنان در انظار عمومی تابو محسوب می‌شود، باعث شکل‌گیری بحث‌های داغی شده است.

گروه طالبان که به تازگی مذاکرات صلح و تقسیم قدرت با دولت افغانستان را آغاز کرده‌اند، در اولین موضع‌گیری‌ خود در باره حقوق زنان، اصلاح قانون را محکوم کردند. آنها که اینک درگیر گفت‌و‌گوهای صلح با دولت هستند قابلیت بازگشت به برخی از نهادهای دولتی را دارند.

لاله عثمانی زن 28 ساله و دانش آموخته علوم دینی به عنوان بانی کمپین "نام من کو"؟ در این باره گفت: از ابتدای این کمپین تا کنون با توهین، تحقیر و تهدید روبه‌رو شدیم.

برای عثمانی و بسیاری از زنان دیگر افغان، درج نام مادر روی کارت ملی در کنار نام پدر نشانه تشخیص حقوق زنان در جامعه است.

او در این باره گفت: این حق توسط اسلام به ما داده شده و ما می‌خواهیم حق خود را پس بگیریم.

کمپین لاله عثمانی در سال 2017 از شبکه‌های اجتماعی آغاز شد و در هفته گذشته پس از امضای  "اشرف غنی" رئیس‌جمهور  افغانستان روی اصلاحیه قانون نتیجه گرفت و به پیروزی رسید. از این پس مادران به اندازه پدران روی کارت شناسایی تولد فرزندانشان هویت دارند و شناخته می‌شوند.

در حالیکه رئیس‌جمهور و بسیاری از زنان "به رسمیت شناخته شدن " را تائید کرده و از آن حمایت می‌کنند، این اصلاح قانون خشم بسیاری را برانگیخته است.

"سعید اکبر آقا" که به عنوان یک مقام رسمی در دوران حکومت طالبان خدمت می‌کرد، در مذاکرات صلح هفته گذشته شهر "هرات" در باره اصلاح قانون درج نام مادران روی کارت‌های ملی گفت: درج نام مادر روی کارت‌های ملی الکترونیکی یک ننگ و رسوایی در افغانستان است.

"تغییر فرهنگ در افغانستان دشوار است"

رویترز در این باره نوشت: حقوق زنان افغان به شکل چشم‌گیری پس از فشار روی طالبان و اجبار آنها برای ترک قدرت در سال 2001 بهبود یافته است.

اما نگرانی برای حفظ چشم‌انداز این پیشرفت پس از بازگشت گروه‌های افراطی طالبان به بخش‌‌هایی از دولت در حال افزایش است.

طالبان می‌گویند که آنها تغییر کرده‌اند و در برخی از موارد به دختران اجازه تحصیل و کار در خارج از خانه را می‌دهند.

اما آنها در مورد جزئیاتی مانند الزام به پوشش صورت زنان در هنگام کار یا تحصیل در کنار مردان صحبت نکرده‌اند و تنها از رعایت احکام و شریعت اسلام می‌گویند. در اصل جزئیات اصلی تفکر آنها در مورد حضور زنان در جامعه هنوز برای بسیاری مبهم است.

بسیاری از زنان بی‌اعتمادی  و شک عمیقی به صداقت و اظهارات طالبان دارند.

"لاله عثمانی" 3 سال پیش کمپین "نام من کجاست" را آغاز کرد و در هفته گذشته رئیس جمهور افغانستان دستور اصلاح قانون و  درج نام مادران روی کارت ملی فرزندان را امضا کرد

"ذبیح‌الله مجاهد" سخنگوی گروه طالبان تائید کرد که گروه آنها با درج نام مادران روی کارت‌های ملی و شناسایی مخالفت می‌کند.

مجاهد به رویترز گفت: از دیدگاه مذهبی ذکر نام زنان در هر جایی در لیست ممنوعیت‌ها قرار دارد.

او افزود: ذکر نام مادر، همسر، خواهر و دختر از لحاظ فرهنگی در جامعه ما قابل تحمل نیست.

"لاله عثمانی" در این باره گفته است که از دیدگاه و نگرش طالبان ناامید است و تا زمان به رسمیت شناختن زنان دست از کارزار خود برنمی‌دارد. این درحالیست که او و هم‌فکرانش از ایمنی و امنیت خود نگرانند.

این زن افغانی می‌گوید: ما کار اشتباهی انجام نمی‌دهیم. بنابراین این کمپین و مبارزه را ادامه می‌دهیم تا هویت زنان را احیا کنیم.

او گفت: ما می‌دانیم که تغییر کار سختی است اما زمانی که کاری را شروع می‌کنیم نباید از موانع بترسیم و تسلیم شویم.

______________________________________

بیشتر بخوانید:

*63 درصد از زنان افغان فاقد اسناد هویتی *رئیس جمهور افغانستان 3 وزیر زن معرفی کرد *"نام من کو" کمپین زنان افغانستانی برای نوشتن نامشان در شناسنامه فرزند لینک کوتاه: asriran.com/0038cz

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: افغانستان درج نام مادر اصلاح قانون رئیس جمهور هفته گذشته زنان افغان کارت ملی روی کارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۳۹۵۶۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند

وزیر خارجه حکومت طالبان با اشاره به زنجیره تامین و حمایت از داعش گفت سه کشور همسایه زمینه این گروه تروریستی در منطقه را فراهم کرده‌اند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «امیرخان متقی» وزیر خارجه حکومت طالبان بدون نام بردن از کشور خاصی گفت سه کشور همسایه زمینه را برای حضور گروه تروریستی داعش در منطقه فراهم کرده‌اند.

وی افزود یکی از این کشورها نیروی انسانی داعش را فراهم می‌کند، دومی برنامه‌های آموزشی و کشور سوم نیز حملات تروریستی آن را هدایت می‌کند.

متقی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه افغانستان-قزاقستان در کابل اظهار داشت بررسی‌ها نشان می‌دهد که از هر 10 مورد رویداد امنیتی دستکم هشت مورد آن در خارج از افغانستان طراحی شده است.

وی تصریح کرد اگر این کشورهای همسایه مسئولیت خود را به درستی انجام دهند، در افغانستان مشکلات امینتی بوجود نخواهد آمد.

گزارش شورای امنیت سازمان ملل درباره وضعیت داعش در افغانستانحقانی: تهدید داعش در افغانستان، نگران‌کننده نیستنیویورک‌تایمز: نصف اعضای داعش خوراسان اتباع تاجیکستان هستند

وزیر خارجه حکومت طالبان همچنین تاکید کرد از خاک افغانستان به دیگران آسیبی نخواهد رسید اما کشورهای دیگر نیز از اقدامات ویرانگر دست بردارند.

امیرخان مقتی اظهار داشت امنیت افغانستان به امنیت منطقه مرتبط است.

«ملا یعقوب مجاهد» وزیر دفاع حکومت طالبان پیش از این با اظهار اینکه عناصر داعش از تاجیکستان و پاکستان وارد افغانستان می‌شوند از این کشورها خواسته بود مرزهای خود را کنترل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سیل در افغانستان/ ۱۱ نفر کشته و زخمی شدند
  • کانادا کمک‌ها به افغانستان را از سر می‌گیرد
  • طالبان در سیلاب هم آب را به ایران بست | چانه‌زنی بر سر آب به کجا رسید؟
  • طالبان: برای حفظ دستاوردهای جهاد افغانستان تلاش می‌کنیم
  • تمدید کارت ویژه مهاجرین افغانستانی
  • تصاویری قدیمی از پوشش متفاوت زنان افغانستانی قبل از طالبان
  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • طالبان: سه کشور همسایه زمینه داعش در منطقه را فراهم کرده‌اند
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل