Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: جعفر قادری با انتقاد از شرایط و وقایع اخیر اقتصادی گفت: اگر آنارشیسم را در معنای بی‌مدیریتی و بی‌برنامه‌گی تفسیر کنیم، به این نتیجه خواهیم رسید که بخش‌های مهمی از اقتصاد کشور بیش از آنکه گرفتار تبعات ناشی از تحریم باشد، دچار عارضه آنارشیسم اقتصادی است.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شرایط اقتصادی و مسائل و مشکلات بخش‌های مهم اقتصادی، اضافه کرد: اقتصاد و ساماندهی آن، امروز مطالبه اصلی و مهم جامعه ما در تمام سطوح و برش‌های اجتماعی است و ایجاد آرامش و ترمیم برخی بی اعتمادی‌ها در این بخش‌ها اولویت اصلی و نیاز اول کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قادری با اشاره به مشکلات کلان و موانع اقتصادی کشور، گفت: اگرچه تحریم‌های ظالمانه و کاهش درآمد‌های ارزی، افزایش بی رویه حجم نقدینگی و در نتیجه تورم، ضعف‌های سیستم بانکی، اتکا به درآمد‌های نفتی، موانع و مشکلات بخش تولید و ... از جمله مهمترین سرفصل‌ها و دغدغه‌های اقتصاد کشور است، اما نکته‌ای که در این میان مغفول مانده و در میان این سرفصل‌ها پنهان شده است، ضعف‌های ساختاری و بی مدیریتی یا به تعبیری آنارشیسم اقتصادی در بخش‌های مختلف اقتصاد دولتی است. متاسفانه این بهم ریختگی‌ها همواره در سایه این سرفصل‌های کلان مشکلات، حریم امنی در برابر انتقاد‌ها برای خود ایجاد کرده است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس یازدهم در تشریح این عارضه اقتصادی، گفت: بطور مثال در بخش کشاورزی جدا از مباحثی از قبیل بالابودن قیمت تمام شده و ... سالهاست که شاهد نابسامانی و بی مدیریتی در ساختار توزیع و فروش محصولات هستیم و متاسفانه متولیان این بخش همواره از برقراری و ایجاد یک ساختار شفاف، تعریف شده و هدفمند که بتواند یک ارتباط سالم و منطقی بین بخش تولید و مصرف ایجاد کند عاجز و یا فراری اند.

وی افزود: در چنین شرایطی شاهدیم که از یک سو هزینه و سختی‌های آن بر دوش تولیدکننده و نیز مردم به عنوان مصرف کننده محصولات است و در سوی دیگر شاهد سوءاستفاده‌های آنچنانی واسطه‌ها هستیم.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به نواسانات و نابسامانی‌های هرساله در تولید محصولات کشاورزی اشاره و اضافه کرد: سالهاست که بطور متناوب شاهد حرکت‌های سینوسی و فراز و فرود شدید قیمت در برخی اقلام تولیدات کشاورزی در یک سال و اضافه تولید تا سرحد انباشت و عدم مقرون به صرفه بودن برداشت همان محصول در سال بعد از آن هستیم و متاسفانه این معضل هم‌چنان پابرجاست.

قادری ادامه داد: همه این موارد، مصداق و بیان‌گر معضل بی‌برنامگی و شلختگی اداری و نداشتن ساختار مبتنی بر برنامه محوری و شفافیت در این بخش‌های اقتصاد کشور است.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس، حل ریشه‌ای و اساسی معضل آنارشیسم اقتصادی در این سطوح را نیازمند استفاده از نظرات علمی و دقیق کارشناسان و برنامه محوری و پایبندی عملیاتی به برنامه‌ها توسط مدیران اجرایی خواند و اضافه کرد: بی‌برنامه‌گی و آفت روزمرگی در این سطوح و بخش ها، آرامش اقتصادی مردم را دچار چالش جدی کرده است. بر این اساس واکاوی و حل ریشه‌ای معضل آنارشیسم و بی برنامگی اقتصادی در این سطوح که در بسیاری مواقع ارتباط چندانی هم با سرفصل‌های کلان اقتصادی کشور ندارد، یکی از مهمترین مطالبات مردم است که قطعا از اهداف و برنامه‌های جدی مجلس یازدهم است.

منبع: فردا

کلیدواژه: قادری اقتصاد کشور اقتصاد کشور سرفصل ها بخش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۰۴۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود

«محمد ناظمی اردکانی» فعال سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس اظهار کرد: اهمیت دور دوم انتخابات نباید کمتر از دور اول تلقی شود؛ در دور دوم چون فضای کشور چندان انتخاباتی نیست، باید تلاش ویژه‌ای برای مشارکت بیشتر مردم صورت بگیرد. بنابراین رسانه ملی در این‌باره باید با برنامه‌ریزی جامع‌تر نقش بیشتری ایفا کند.

وزیر تعاون در دولت نهم ادامه داد: راهبرد تعیین‌شده رهبر انقلاب برای انتخابات با چهار واژه کلیدی رقابت، مشارکت، امنیت و سلامت مطرح شده است که مسؤولین ذی‌ربط برای آن باید برنامه‌ریزی داشته باشند.

ناظمی اردکانی با اشاره به اولویت مجلس دوازدهم گفت: اولین اولویت مجلس آینده، مباحث معیشتی است. امروز مردم به شدت از گرانی ناراحت هستند، لذا باید اقداماتی صورت بگیرد که معیشت مردم به ویژه برای قشر حقوق‌بگیر و بازنشسته آسان‌تر شود.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران اظهار کرد: مجلس دوازدهم باید در راستای تحقق شعار سال که رهبر انقلاب آن را «افزایش تولید با مشارکت مردم» نامگذاری کردند، گام بردارد. مجلس دوازدهم باید تلاش کند تا تاثیر دلار روی اقتصاد ملی را ریشه‌کن کند. اینکه اقتصاد ایران دلاریزه باشد باعث عدم ثبات در اقتصاد کشور شده است.

ناظمی اردکانی با بیان اینکه نظام مالیاتی، نظام پولی و بانکی کشور و قواعد و مقررات بازرگانی باید به نفع تولید و صادرات اصلاح شوند تصریح کرد: تولید در کشور باید به سمت وضعیت انبوه هدایت شود چراکه تولید انبوه است که تکنولوژی به همراه دارد و این موضوع برای کشور مفید خواهد بود.

وزیر تعاون در دولت نهم با بیان اینکه مشارکت مردم برای افزایش تولید زمانی حاصل می‌شود که دولت در اقتصاد، تصدی‌گری نکند گفت: مأموریت تولید ثروت و فضای کسب و کار باید با مردم باشد و دولت صرفاً سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و نظارت را عهده‌دار شود. بنابراین اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی که در این زمینه کمک حال است، باید با جدیت پیگیری شود.

وی با بیان اینکه وحدت در مجلس دوازدهم برای رفع مشکلات کشور بسیار پُر اهمیت است، گفت: همگرایی میان مجلس و دولت باید جهت مرتفع‌شدن مشکلات و معیشت مردم ایجاد شود.

ناظمی اردکانی با اشاره به لزوم اراده کافی برای اجرای برنامه هفتم توسعه گفت: اجرای برنامه‌های سالیانه کشور حتماً باید مبتنی بر برنامه هفتم باشد.

دبیرکل جامعه اسلامی مدیران تاکید کرد: طبق نظر سنجی‌ها مردم از عملکرد مجلس یازدهم رضایت نداشتند؛ لذا مجلس دوازدهم با انجام اقدامات مؤثر باید برای افزایش محبوبیت خود در میان مردم تلاش کند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد که انتخابات ۲۱ حوزه به مرحله دوم کشیده شد. قرار است دور دوم انتخابات مجلس روز ۲۱ اردیبهشت برگزار شود.

کد خبر 6086347 نفیسه عبدالهی

دیگر خبرها

  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند/ هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • در نشر و انتقال آرمان‌های انقلاب دچار ضعف هستیم
  • همه اختیار‌ها را به رئیس کل بانک مرکزی دادیم؛ اما هنوز در سیاست‌ ارزی دچار مشکل هستیم/ جلسه سومی وجود ندارد؛ تا یکشنبه برای دریافت برنامه ارزی منتظر می‌مانیم
  • اهمیت «دور دوم انتخابات مجلس» نباید کمتر از دور اول تلقی شود
  • پسماند‌ها به معضل محیط زیستی کشور تبدیل شده است
  • فروش نوکیای تقلبی حرام است!
  • معضل مدیریت پسماند چهارمحال و بختیاری بدون راهکار مانده است
  • رییس اتاق اصفهان خواستار توجه به مَضرات اقتصادی تعطیلی پنجشنبه‌ها شد
  • سازمان بازرسی کل کشور به ماجرای «نوکیای ایرانی» ورود کند