Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@20:57:15 GMT

زنجیره تولید پنبه در کشور معیوب است

تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۱۷۵۲۸

زنجیره تولید پنبه در کشور معیوب است

ایسنا/خراسان رضوی مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه زنجیره تولید پنبه در کشور معیوب است و باید اصلاحاتی صورت بگیرد، گفت: مشکل پنبه کشور در بخش تولید نیست بلکه همه زنجیره‌ها از کارخانه‌های فرآوری گرفته تا ریسندگی و بافندگی باید تکمیل شود.

ابراهیم هزارجریبی روز جمعه، چهارم مهر ماه، در دومین همایش روز جهانی پنبه که با همت کارخانه نساجی کاشمر در سالن همایش‌های فرمانداری این شهرستان برگزار شد، افزود: موضوع اقتصاد مقاومتی، امنیت مواد غذایی و تولید محصولات اساسی از سیاست‌های راهبردی دولت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در حوزه زراعت ۹ محصول در گروه امنیت غذایی قرار دارد که دولت به ۴ محصول گندم، روغن، شکر و پنبه نگاه ویژه‌ای داشته است. همچنین برای سال جاری که جهش تولید نام‌گذاری شده، طبق دستور معاون اول رئیس‌جمهور به وزارتخانه‌های تولیدی که یکی از آن وزارت جهاد کشاورزی بوده، پنبه به عنوان یکی از محصولات اولویت‌دار مشخص شده است.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: با اقدامات صورت گرفته سطح زیرکشت پنبه در سال جاری به ۹۸ هزار و ۵۰۰ هکتار افزایش یافت و پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۷۰ هزار تن وش تولید شود که به نسبت سال قبل رشدی ۱۸ درصدی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه هم‌زمان با آغاز برنامه ششم در زراعت پنبه ۶۸ درصد افزایش تولید داریم، مطرح کرد: به‌رغم توفیقات به دست آمده اما وقتی وضعیت کنونی را با سابقه درخشان پنبه و دوران طلایی آن مقایسه می‌کنیم، مشاهده می‌شود همچنان عقب هستیم.

هزارجریبی گفت: خوشبختانه روند سقوط پنبه متوقف شده و این فرایند رشد را تجربه می‌کند. در حال حاضر پرونده خوداتکایی پنبه روی میز دولت قرار دارد تا هم‌زمان با برنامه ۱۴۰۴ به سرانجام برسد.

وی از راه‌اندازی پایش عوامل خسارت‌زای پنبه در کشور خبر داد و تصریح کرد: تیمی مجرب تمام بیماری‌ها و آفات این محصول استراتژیک را در کل کشور رصد و ارزیابی و برای آن راهکار پیدا می‌کنند که مجموعه این اقدامات منجر به افزایش محصول و هزینه‌ها شده است.

آمایش سرزمین در بخش کشاورزی نیاز جدی کشور است

محمدجواد نیک‌بین، نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی، افزود: برای خرید تضمینی برخی از محصولات کشاورزی و بالا رفتن قیمت محصولات کشاورزی طی هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی بحث شد که خوشبختانه مواردی مصوب و برای شورای نگهبان ارسال شد.

وی عنوان کرد: نیاز جدی کشور به آمایش سرزمین در بخش کشاورزی است. اگر سالانه ۲۵ میلیون تن پنبه در دنیا تولید می‌شود و سهم اول تولید را هند، آمریکا و دیگر کشورها در دست دارند، به این دلیل است که در بسیاری از این کشورها آمایش سرزمین انجام شده است.

نیک‌بین تاکید کرد: اگر چه همه محصولات کشاورزی در کشور باید خرید تضمینی باشد و چیزی به نام خرید غیرتضمینی نباید داشته باشیم اما آن زمانی که سند آمایش کشاورزی کشور تدوین شود و برای هر منطقه مشخص شود که چه محصولاتی باید کشت کنند، می‌توان برای چنین موضوعاتی نیز برنامه‌ریزی کرد.

وی افزود: چون سند آمایش سرزمین نداریم قیمت برخی محصولات از خاک هم ارزان‌تر می‌شود و یک محصول از اوج عزت به نهایت ذلت می‌رسد و این موجب می‌شود کسی رغبت به کاشت نداشته باشد. اگر دولت‌ها پای قانون سند آمایش سرزمین بیایند، هیچ محصولی روی زمین نمی‌ماند. اکنون هر کیلو کشمش در منطقه ترشیز بین ۱۷ تا ۲۰ هزار تومان معامله شده ولی در کشورهای عربی همین محصول با همان بسته‌بندی ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در سال ۶۷ موضوع خرید تضمینی محصولات کشاورزی مصوب شد. اگر دولت‌ها به همین قانون مصوب شده عمل کنند، نیازی به قانون جدید نخواهیم داشت. باید توجه داشت تعدد قوانین یک عیب محسوب می‌شود.

نیک‌بین عنوان کرد: اگر آمایش سرزمین اجرایی شود، هر کس هر محصولی را نمی‌تواند بکارد و بر اساس نقشه راه باید جلو برود. از این طریق است که در برخی محصولات کشاورزی وابسته به سایر کشورها نخواهیم بود.

کاشمر یکی از مناطق مستعد تولید پنبه در شرق کشور

فرماندار کاشمر در ادامه گفت: کاشمر از گذشته قطب کشاورزی استان خراسان رضوی بوده و در بخش‌های مختلف دیگر نیز ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی دارد.

مسلم ساقی با بیان اینکه کاشمر یکی از مناطق مستعد زنجیره تولید پنبه در شرق کشور است، اظهار کرد: اگر چه در گذشته به فعالان اقتصادی نگاه مثبتی نبود اما این تغییر نگاه فرهنگی با اجرای مثلث توسعه اقتصادی کمک می‌کند تا بسترهای مناسبی برای فعالان اقتصادی و سرمایه‌گذاران ایجاد شود.

وی اضافه کرد: اکنون در شهرستان کاشمر ۴ معین اقتصادی که همه از بخش خصوصی هستند، وارد عمل شده‌اند. اگر دنبال توسعه هستیم، نگاه دولتی در حوزه اجرا نباید خیلی دخیل باشد بلکه در بخش اقتصادی معین‌های اقتصادی باید وارد شود.

ساقی خاطرنشان کرد: طی مدت یک سال که تفاهم‌نامه معین‌های اقتصادی توسط استاندار خراسان به امضا رسیده، تاکنون ۴۵۱ پروژه اقتصادی و فرهنگی در سامانه رصد نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی به ثبت رسیده است.

وی با بیان اینکه از ۴۵۱ پروژه، ۲۹۲ مورد آن در حوزه اقتصادی بوده که پیش‌بینی ۸۸۵ نفر اشتغال در این پروژه‌ها شده است، گفت: طی یک سال اخیر ۶۱ پروژه از این تعداد به بهره‌برداری رسیده و برای ۲۷۰ نفر اشتغال ایجاد شده است.

ساقی افزود: سال گذشته سه همایش مهم کشوری پنبه، گیاهان دارویی و گردشگری نیز در شهرستان کاشمر برگزار شده است.

سطح زیر کشت پنبه کاشمر ۴ برابر شد

در ادامه مدیر جهاد کشاورزی کاشمر گفت: پس از برگزاری اولین همایش روز جهانی پنبه در کاشمر سطح زیر کشت پنبه در این شهرستان به ۴ برابر افزایش یافت.

حسین محمدی افزود: با توجه به اینکه پنبه یکی از محصولات ارزآور کشور محسوب می‌شود، امیدواریم همانند دهه ۷۰ که ۶۰۰۰ هکتار از اراضی منطقه زیر کشت پنبه بود و منطقه ترشیز توزیع کننده بذر پنبه در ۸ استان کشور بود، توفیقات خوبی را مجدد به دست آوریم.

وی مطرح کرد: طی سال‌های اخیر ۴ رقم بذر پنبه شامل ورامین، خورشید، خرداد و ترشیز در کاشمر تولید شده و در کشور نیز به نام این شهرستان ثبت گردیده است.

مدیر جهاد کشاورزی کاشمر مطرح کرد: امیدواریم با توجه به وجود کشاورزان با تجربه و کارخانه‌هایی که در سطح شهرستان داریم، از جمله کارخانه لینترگیری که جزو ۴ کارخانه بزرگ کشور محسوب می‌شود و دو کارخانه طلای سفید و همچنین وجود کارخانه نساجی کاشمر که تکمیل‌کننده این زنجیره است، به موفقیت‌های خوبی در کاشت پنبه دست پیدا کنیم و به خودکفایی برسیم.

وی گفت: یکی از عوامل محدودکننده کشت پنبه آب است؛ به همین دلیل کشت مخلوط را به میزان ۱۲۰ هکتار در سطح شهرستان راه‌اندازی کردیم تا میزان آب مورد نیاز به حداقل لازم برسد.

محمدی همچنین از کاهش واردات ۳۸ درصدی نخ‌های خارجی طی یک سال گذشته در مقایسه با سال قبل خبر داد و عنوان کرد: این اقدام جان تازه‌ای را به کشاورزان در سطح استان و کشور داد.

با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و منطقه‌ای و همچنین کشاورزان و خبرنگاران رسانه‌های مختلف کشوری دومین همایش ملی روز جهانی پنبه به مدت سه روز با همت کارخانه نساجی کاشمر در این شهرستان برگزار شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی شهرستانها پنبه کاشمر محصولات کشاورزی تولید پنبه آمایش سرزمین جهاد کشاورزی کشت پنبه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۱۷۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است

به گزارش جام جم آنلاین از گرگان هامان هاشمی گفت : سال ۱۴۰۳ با شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» آغاز شد، اما وجه تمایز این شعار با سال‌ های پیشین تاکید بر مشارکت مردمی در تولید و پیشبرد امور اقتصادی کشور است.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران با بیان اینکه شعار سال ۱۴۰۳ همانند یک دهه گذشته حول محور اقتصادی نامگذاری شده است، اظهار داشت: پیام نامگذاری سال جهش تولید با مشارکت مردمی در سنوات گذشته در قانون اساسی بر مبنای اصل ۴۴ قانون اساسی درباره واگذاری کارها به بخش خصوصی رضایت کافی مقام معظم رهبری را جلب نکرده است که امسال قرار است این مهم با مشارکت مردمی محقق شود.

وی اضافه‌کرد: طبق قانون یکی از موضوعات مهم کوچک کردن دولت و کاهش هزینه های جاری دولت است که در نهایت باعث سرعت و چابکی بیشتر آن شود و بتواند به عنوان بالاترین رکن اجرایی کشور به عنوان کارهای نظارتی و ریل گذاری و تمرکز بر کارهای صحیح داشته باشد.

وی براین باور است که یکی از علل نامگذاری سال ۱۴۰۳ با شعار جهش تولید با مشارکت مردمی تلنگر مجددی به همه مدیران دولتی برای واگذاری موضوعات هم در حوزه تصمیم سازی در جایگاه مشورتی و هم در حوزه اجرایی با واگذاری اموری که قابلیت اجرا با بخش خصوصی دیده شده است، را دارد.

هاشمی تصریح کرد: با فرض اینکه برخی موضوعات امنیتی را کنار بگذارید، در سایر مباحث که ریشه اقتصادی دارند بخش خصوصی همیشه نقش آفرینی داشته و دارد و باعث شده که دولت علاوه بر کاهش هزینه ها به وظیفه اصلی خود یعنی نظارت بر اجرای امور توجه بیشتری داشته باشد.

نایب رییس کمیسیون کشاورزی اتاق ایران گفت: بنابراین با توجه به شرایط فعلی کشور، در سالهای گذشته شاهد این بودیم که بخش تاکیدی شعارهای سال مبنی بر موضوعات اقتصادی بوده که امسال جهش تولید علاوه بر کارآفرینی بیشتر، نقش آفرینی بیشتر کالاهای ایرانی در بازار داخلی و خارجی را در پی خواهد داشت حال این موضوع با پیوند مشارکت مردمی اتفاق میمون و مبارکی است که می تواند اتفاقات ارزنده ای را منجر شود.

وی اظهارداشت: این مهم بازمی گردد به اینکه مدیران ما چقدر سعی در اجرای صحیح تصمیم گیری ها داشته باشند که امیدواریم با تصمیم هایی که در بدنه دولت و لایه های پایین تر اجرا صورت می گیرد شاهد آن باشیم که بتوانیم اتفاقات بهتری را برای توسعه اقتصادی کشور رقم بزنیم.

هاشمی افزود: حال کمیسیون کشاورزی اتاق ایران آمادگی دارد، در کنار وزارت جهاد کشاورزی برای رفع موانع تولید، افزایش بودجه و رشد تولیدات کشاورزی داخلی واند نقش مشورتی خود را درکنار دولت داشته باشد.

دیگر خبرها

  • جهش تولید در بخش کشاورزی با دانش بنیانی محقق می شود
  • زنجیره ارزش پسته باید با کمک تولیدکنندگان و صادرکنندگان تکمیل شود
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • خراسان رضوی در تولید نان کامل در کشور پیشرو است
  • اختصاص زمین به تعاونی‌ها برای رونق تولید در اولویت است
  • امنیت غذایی فرابخشی است/ تدوین ۵ برنامه جهش تولید در کشاورزی
  • تنوع سبد محصولات پتروشیمی با هدف تکمیل زنجیره ارزش
  • مرگ کشاورزی با قطع روزانه برق چاه‌ها در اوج نیاز کشاورزان
  • مشارکت مردمی تضمین‌کننده امنیت غذایی کشور است
  • «فناوری» و «نوآوری» اهرم‌های قدرتمند جهش تولید