Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کابل در سه روز نخست مهرماه امسال شاهد برگزاری نمایشگاهی متفاوت از ایران در افغانستان بود که در نوع خود، نخستین مورد نمایشگاهی بشمار می رفت که با استقبال گرم بخش‌های مربوط مواجه شد و با رضایت دو طرف همراه بود.

«معصومه خاوری» سرپرست وزارت مخابرات و تکنولوژی معلوماتی، «نثاراحمد غوریانی» سرپرست وزارت صنعت و معدن، شهردار کابل، شهردار هرات، معاون شهردار بلخ، معاونان وزارت خانه‌ها، بازرگانان شناخته شده و افراد متخصص از این نمایشگاه بازدید و در باره موضوعات مختلف بحث و تبادل نظر کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان امور اقتصادی افغانستان بر این باورند که شرایط کنونی و تلاش این کشور برای رسیدن به صلح و همچنین تحولات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، می تواند روابط اقتصادی کابل و تهران را نیز متحول سازد.

«سیام پسرلی» کارشناس امور اقتصادی و مشاور و سخنگوی سابق اتاق تجارت افغانستان می گوید، اگر صلح در این کشور تأمین شود و پس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا تحولی رخ دهد که تحریم‌ها علیه ایران کاهش یابد، دو کشور نیاز به سرمایه گذاری‌های مشترک در بخش های بزرگ این کشور دارند.

پسرلی گفت که به همین دلیل، نمایشگاهی که در کابل دایر شده بود در نوع خود بسیار با اهمیت بود. زیرا این نمایشگاه کالای تجارتی را به نمایش نگذاشته بود بلکه نمایشگاهی در بخش فنی، مهندسی و ارائه خدمات شهری بود که افغانستان به شدت به آن نیازمند است.

وی که به عنوان یکی از بازدید کنندگان این نمایشگاه با خبرنگار ایرنا سخن می‌گفت، افزود که حضور شرکت های افغانستانی در این نمایشگاه کم رنگ است و باید اطلاع رسانی بیشتری صورت می گرفت تا شرکت های بیشتری از افغانستان در این نمایشگاه شرکت و حداکثر استفاده را از این نمایشگاه می کردند.

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه از میزان قراردادهای احتمالی منعقد شده بین صنعتگران ایرانی و افغانستانی اطلاع ندارد، اضافه کرد: با توجه به تحولات جدید ایران و افغانستان ضرورت کار مشترک در بخش‌های مختلف از جمله اقتصادی و سرمایه گذاری مورد نیاز است.

پسرلی گفت که اگر صلحی در افغانستان ایجاد شود، در این کشور بخش‌های معدن، ترانزیت، مخابرات، صنعت و تجارت نیازمند سرمایه گذاری‌های بزرگی است که با توجه به همسایگی، هم مرز بودن و اشتراکات فرهنگی؛ بازرگانان و سرمایه گذاران دو کشور می‌توانند بهتر و مفیدتر از دیگر شرکای خارجی باهم کار کنند.

«علی رضا زاده» مدیر صنفی انجمن پیمانکاران فضای سبز کشاورزی خراسان بزرگ نیز به خبرنگار ایرنا گفت که هدف از شرکت در این نمایشگاه معرفی توانایی‌ها و خدمات قابل ارائه آنها به بخش‌خصوصی و دولتی افغانستان بود.

وی گفت که در این نمایشگاه موفق شدند با شهردار کابل و دیگر مقامات این نهاد نشستی برگزار و در رابطه با موضوعات مورد علاقه دو طرف بحث و تبادل نظر کنند.

این صنعتگر ایرانی گفت: با توجه به اینکه فعالیت آن‌ها مشاوره و اجرای فضای سبز است و در افغانستان با توجه به چهار دهه جنگ به سرسبزی و ایجاد فضای سبز شهری بشدت نیاز است، امیدوار است بتواند فضای همکاری بین ایران و افغانستان را گسترش دهد که دو طرف از آن سود ببرند.

رضازاده افزود که در تمام کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران، اکنون بخش سرسبزی و یا فضای سبز شهری و کویر زدایی را به بخش خصوصی واگذار کرده اند و در افغانستان نیز این کار امکان پذیر است و از این مسیر زوتر می‌توان به هدف رسید.

وی گفت که از حضور آنها استقبال خیلی خوبی صورت گرفته زیرا افغانستان نیازمند دانش فنی همکاران آنها است و تجارب آنها می توند برای افغانستان خیلی مفید واقع شود.

جوان مدیر ماشین آلات و سازمان‌های امور هماهنگی تابع شهرداری مشهد هم آینده همکاری اقتصادی ایران و افغانستان را در بخش های مختلف از جمله ارائه خدمات شهری، مهم ارزیابی کرد و گفت که این نوع همکاری می‌تواند ارز آوری خوبی برای دو طرف داشته باشد.

به گفته وی، تمام نیازهای حوزه خدمات شهری از جمله ماشین آلات عمرانی شهرداری ها توسط این شرکت ارائه می شود و سازمان آنها متشکل از ۱۵ شرکت در بخش‌های مختلف است.

وی هدف از شرکت در این نمایشگاه را همکاری با شهرداری‌ها در شهرهای بزرگ افغانستان از جمله کابل، هرات، بلخ و قندهار دانست و گفت امیدوار است بتواند خدمات خوبی ارائه کرده و با دولت و مردم افغانستان همکاری کند.

وی با ابراز رضایت از برگزاری و استقبال صنعتگران افغانستان از این نمایشگاه گفت که طرف های افغان نیز قول داده اند که بزودی به خراسان رضوی سفر کنند تا نشست ها و تفاهم‌های دو طرف منجر به عقد قرار داد شود.

برچسب‌ها افغانستان توسعه اقتصادی کابل

منبع: ایرنا

کلیدواژه: افغانستان توسعه اقتصادی کابل افغانستان توسعه اقتصادی کابل اخبار کنکور فضای سبز دو طرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۱۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان در نشستی با افغان‌های مقیم اروپا اظهار داشت به دشمن اجازه نمی‌دهیم که وحدت ملی مردم افغانستان را خدشه دار کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «عبداللطیف نظری»، معاون وزارت اقتصاد طالبان در صفحه اجتماعی «ایکس» تأکید کرد: اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را به کسی نمی‌دهیم.
نظری افزود: در نشست با افغان های مقیم اروپا درباره موضوعات مختلف سیاسی، اقتصادی، آموزشی و تجاری گفت و گو کردیم.

وی همچنین نوشت: دیدگاه و نظر همه ما این بود که یک افغانستان آزاد، آباد، مستقل، متحد، مقتدر، مرفه و توسعه یافته باید دفاع و صیانت شود. به دشمن اجازه نمی دهیم که وحدت ملی افغان ها را خدشه دار سازد.

عبداللطیف نظری پیش‌تر در نشست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفته بود: دشمنان مردم افغانستان می‌خواهند یک افغانستان ضعیف و چندپارچه وجود داشته باشد؛ ما وظیفه داریم یک افغانستان متحد و قوی را برای نسل‌های آینده خود به میراث بگذاریم، این مهمترین رسالت همه ماست.

نظری: دشمنان به دنبال تضعیف و تجزیه افغانستان هستندحقانی: دشمنان سعی در تجزیه افغانستان داشتندکارشناس افغان: آمریکا به دنبال تجزیه افغانستان است

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۳ درخواست عجیب روسیه از ایران
  • ارسال اولین محموله کمک چین به افغانستان
  • رایزنی مقامات ایران و افغانستان بر افزایش روابط تجاری دو کشور
  • توسعه روابط تجاری و اقتصادی با مالزیایی ها در نمایشگاه اکسپو
  • طالبان افغانستان برای جذب توریست خارجی دست به کار شده اند
  • از سرگیری پروازهای ترکیش ایرلاین به افغانستان
  • کابل: به کسی اجازه تخریب وحدت ملی در افغانستان را نمی‌دهیم
  • اکسپو ۲۰۲۴ قدرت چانه‌زنی همدان در روابط تجاری را به رخ کشید
  • سفیر چین: روابط پکن و کابل در بهترین حالت قرار دارد
  • قزاقستان: کشورهای مختلف به برقراری روابط با کابل تمایل دارند