Web Analytics Made Easy - Statcounter

مصطفی ادیب اصرار داشت تا مبانی قانونی و توافقات جاری در لبنان را با رویکرد آمریکایی - سعودی به پیش ببرد که نوعی خروج از عرف و قانون در لبنان بود و همین امر موجب شد تا قربانی سناریوهای آمریکایی و سعودی و باند فاسد سیاسی آنها در لبنان شود. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم - مصطفی ادیب با همه پیوندهایی که با ساختار سیاسی و امنیتی فرانسه داشت و به عنوان نخست وزیر مامور برای اجرایی کردن شعار اصلاحات با اجماع داخلی و خارجی منصوب شد، پس از وارد شدن به ورطه‌های سیاسی و شانتاژ‌های شبکه‌های فساد و بازیگران خارجی، از مسئولیت خود کناره گیری کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ادیب که همان ابتدا بر رایزنی ماکرون با جریان‌های سیاسی که دو رکن روشن داشت و قرار بود اصلاحات و کابینه خود را با مشارکت همه گروههای دنبال نماید، با پشتوانه‌ای از حمایت دسته جمعی به میدان آمد و با این که از شخصیتی با تجربه برخوردار نبود، در رایزنی‌ها اعتماد به نفس از خود نشان داد.

روند گفت‌وگوها در فاز اول با نمایندگان سیاسی احزاب و فراکسیون‌های پارلمانی مسیر مناسبی را طی می‌کرد تا اینکه «دیوید شنیکر» معاون وزیر خارجه آمریکا از باج‌خواهی در مورد مرز دریایی لبنان و رژیم صهیونیستی به نتیجه نرسید و با تحریک سعدالحریری و نخست وزیران سابق که بنیان اصلی فساد در لبنان محسوب می‌شوند، وارد فاز دوم و تمامیت خواهی شد.

«مصطفی ادیب» از تشکیل دولت جدید لبنان کناره‌گیری کردگزارش| موانعی که ادیب را در تشکیل دولت لبنان ناکام گذاشتواکنش شخصیت‌های لبنانی به استعفای مصطفی ادیب

سعدالحریری بیانیه داد که به جای معرفی و پشتیبانی از نخست وزیر اهل سنت و مورد حمایت فرانسه، شخصا آماده تصدی این پست است تا خواسته‌های غیرعقلانی آمریکا را عملیاتی کند. راهبرد آمریکا در لبنان ، گروگان گرفتن اقتصاد و معیشت و سیستم مالی و بانکی برای حذف حزب‌الله از ساختار سیاسی و تشکیل کابینه‌ای یکدست و در خدمت آمریکا و یا تسلیم شدن حزب الله و جنبش امل در مقابل خواست رژیم صهیونیستی در تعیین مرز دریایی که بیش از 860 کیلومتر مربع از منابع نفتی و گازی لبنان را به صهیونیست‌ها تقدیم می‌کند، حاصل شود.

این یعنی آمریکا دنبال کسب امتیازات حداکثری از لبنان و بهره برداری برای صهیونیست‌ها و یا انتخابات ریاستی ترامپ هستند و تنها راه ممکن را فشار حداکثری و گروگان گرفتن زندگی اقتصادی و در آستانه سقوط قرار دادن همه ارگان‌های حکومتی اعلام کرده‌اند.

فرانسوی‌ها طی تماس‌هایی که با حریری داشتند، از بیانیه او عبور کرده ولی ادیب که تحت فشار نخست وزیران فاسد سابق ، سعدالحریری و 14 مارسی‌های مارونی بود و به تعبیر دیگر خط سعودی را برای انتقام از حزب الله دنبال می‌کرد، رویکرد حذف تمامی شیعه را مبنای رایزنی خود قرار داد و معرفی وزیر اقتصاد از سوی نبیه بری را نپذیرفت.

جالب است وقتی نبیه بری امتیاز دهی حاکمیتی در مرزهای دریایی را قبول نکرد ، وزیر «حسن خلیل» از سوی آمریکایی‌ها در لیست تحریم قرار گرفت و رویکرد ادیب نیز، فراتر از مقابله با حزب الله، بر جنبش امل و نمایندگان نبیه‌بری هم متمرکز شد. پاسخ نبیه بری این بود که اگر ترکیب کابینه بر مبنای نظامی جدید و غیرطائفه‌ای باشد همه مسئولیت‌های کابینه و ساختار را شامل شود ، آنها هم تابع هستند ولی اگر همه پست‌های ساختاری با رویکرد طائفه گرا به پیش‌رود و صرفا فشار بر شیعه قرار گیرد، آن را نمی‌پذیرند و بر سهم خود در ساختار حکومتی اصرار می‌ورزند.

در 48 ساعت گذشته مقامات امنیتی فرانسه وارد کارزار تشکیل کابینه شدند و نبیه‌بری پذیرفت که لیستی از افراد شیعه و چهره‌های غیرحزبی را به ادیب خواهند داد تا فردی را برگزیند، با اینحال ادیب این رویه عرفی را نادیده گرفته، اصرار داشت تا مبانی قانونی و توافقات جاری در لبنان را با رویکرد آمریکایی - سعودی به پیش ببرد که نوعی خروج از عرف و قانون در لبنان بود و همین امر موجب شد تا قربانی سناریوهای آمریکایی و سعودی و باند فاسد سیاسی آنها در لبنان شود.

نکته مهم این است که فرانسوی‌ها نیز از مصطفی ادیب عبور کرده و در تماس با میشل عون و مقامات لبنانی ، به دنبال فرد جدیدی خواهند بود. مهمتر اینکه ترامپ در فرصتی زمانی تا دوم اکتبر، امکان بهره برداری از بحران ساختگی خود در لبنان را ندارد و حتی در توهم معادله معیشت و کابینه لبنان در مقابل امتیاز دهی به صهیونیست‌ها از منابع انرژی و یا عادی سازی روابط با صهیونیست‌ها، دستاوردی نخواهد داشت.

بازی‌های پرشتاب در غرب آسیا و حتی تراز جهانی و قدرت‌های رقیب به گونه‌ای است که آمریکایی‌ها و متحدان فرسوده شان فرصت زیادی برای برهم زدن اوضاع مناطق حساس غرب آسیا را ندارند و نمی‌توانند به آرزوی نابود کردن بندر بیروت و یا گروگان گرفتن اقتصاد این کشور، اینگونه تصویر کنند که پایان دنیا در لبنان حادث می‌شود بلکه درک می‌کنند و شواهد خبری نیز تاکید دارد که بزودی باید منتظر حضور دیگر بازیگران فعال و یا قدرت‌های بزرگ شرقی در بازسازی بندر بیروت باشند و آرزوی تغییر شبکه ترانزیتی از بیروت به حیفا و اشدود با کشورهای عربی، دست یافتنی نیست. چرا که رویاهای ترکیبی ، با شکست در انتخابات ریاستی به سمتی پیش خواهد رفت که دموکرات‌ها ، کابوس بسیاری از سیاست‌های ترامپ و نوع تعامل آنها با متحدان فعلی آمریکا خواهند بود و چاره‌ای ندارند که پرونده سیاه و رسوایی سعودی و دیگر حاکمان دیکتاتور و فاسد عربی را ببندند و هزینه‌های رسوایی آنها را پرداخت نکنند.

نویسنده: هادی محمدی کارشناس ارشد مسائل لبنان

مصاحبه |کارشناس لبنانی: تشکیل دولت لبنان در گیرودار رویکرد فرانسوی و آمریکایی است

 

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صهیونیست ها مصطفی ادیب نخست وزیر نبیه بری حزب الله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۲۸۶۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه

در جریان سفر وزیر خارجه آمریکا به عربستان، وی با همتای سعودی خود تحولات مربوط به اوضاع غزه و شهر رفح را مورد بررسی قرار داد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا امروز در سفر به عربستان سعودی دیداری با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود در حاشیه نشست مشترک با وزرای خارجه کشورهای عربی داشت.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان، دو طرف در این دیدار درباره روابط دوجانبه و همکاری مشترک در زمینه‌های مختلف و همچنین تحولات مربوط به نوار غزه و شهر رفح و اهمیت برقراری آتش‌بس در غزه گفتگو کردند.

«محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی» نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر هم در این نشست اعلام کرد که باید تلاش‌هایی در راستای حل مسالمت‌آمیز همه درگیری‌ها انجام شود و منطقه از خطرات جنگ در امان بماند.

وی تأکید کرد: مهمترین چالش برای دستیابی به صلح، شکست جامعه جهانی در حل مسئله فلسطین است.

وزیر خارجه قطر تأکید کرد: خواهان آتش‌بس فوری در غزه و پایان عملیات نظامی (تجاوزات رژیم صهیونیستی) و آزادی اسیران و رساندن کمکها هستیم.

در شرایطی که دولت آمریکا همچنان به حمایت از جنایات رژیم صهیونیستی ادامه می‌دهد و مانع توقف جنگ غزه می‌شود، وزیر خارجه این کشور مدعی شد: باید تلاش‌ها را برای رسیدن به ثبات و جلوگیری از گسترش درگیری‌ها در منطقه تقویت کنیم.

روز گذشته نیز ریاض شاهد برگزاری نشست کمیته وزرای تعیین‌شده از سوی اجلاس مشترک عربی ـ اسلامی درباره نوار غزه بود. این نشست در ریاض با حضور نمایندگان قطر، مصر، اردن و ترکیه به‌همراه «حسین ابراهیم طه» دبیرکل سازمان همکاری اسلامی و همچنین «حسین الشیخ» دبیر کمیته اجرایی سازمان آزادی‌بخش فلسطین (ساف) برگزار شد.

وزارت امور خارجه عربستان سعودی با صدور بیانیه‌ای درباره این نشست اعلام کرد که در نشست کمیته وزرای تعیین‌شده در اجلاس عربی ـ اسلامی از جامعه بین‌المللی خواسته شد در واکنش به نقض قوانین بین‌المللی و قوانین حقوق‌بشری جهانی توسط اسرائیل و جنایت‌های جنگی آن در غزه و کرانه باختری اشغالی، تحریم‌های مؤثری علیه این رژیم از جمله توقف صادرات سلاح برای آن اعمال شود.

حاضران در این نشست همچنین بر لزوم فعال کردن سازوکارهای حقوقی بین‌المللی جهت محاکمه مسئولان اسرائیلی به‌خاطر جنایت‌های آنها علیه مردم فلسطین و همچنین بر ضرورت توقف تروریسم شهرک‌نشینان صهیونیست علیه فلسطینی‌ها و اتخاذ مواضع جدی و قاطع در برابر این جنایت‌ها تأکید کردند.

درخواست کمیته وزرای کشورهای عربی و اسلامی برای تحریم اسرائیلنشست 6جانبه عربی در ریاض درباره تحولات غزه

انتهای پیام/+

دیگر خبرها

  • آشکار شدن فریبکاری غرب در پیچیدن نسخه‌ آزادی‌خواهی برای دیگران
  • خرید بازیکن آمریکایی توسط باشگاه ایرانی
  • آغاز تحصن دانشجویان لبنانی در حمایت از غزه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • ریاض: به توافق امنیتی با آمریکا نزدیک شده‌ایم
  • لیندسی گراهام خواستار توافق عربستان و اسرائیل شد
  • دیدار و گفت‌وگوی وزرای خارجه آمریکا و عربستان درباره غزه
  • سناتور آمریکایی، عادی سازی روابط تل آویو و عربستان را توافقی مخاطره آمیز خواند
  • پیشرفت اجتماعی ایران از سال ۲۰۱۹ کم و در سال ۲۰۲۳ منفی شد / در بخش فرصت ها وضعیت ایران خطرناک است / قربانی‌شدنِ پیشرفت اجتماعی در ساحتِ سیاست و اقتصاد
  • جزئیات سناریوی رژیم‌صهیونیستی برای حمله به رفح