Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، شهید محمود کاوه یکی از فرماندهان سپاه پاسداران در جنگ ایران و عراق  و جنگ با گروهک های ضد انقلاب بود که در سن ۲۲ سالگی فرمانده تیپ ۱۵۵ ویژه شهدا در غرب کشور شد و بعد‌ها به سرلشکر ارتقا یافت.

محمود کاوه سال ۴۰ در مشهد چشم به جهان گشود، او در دوران شاهنشاهی مقلد امام خمینی(ره) بود و با روحانیونی، چون رهبر انقلاب اسلامی و سید عبدالکریم هاشمی‌نژاد ارتباط مستقیم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با آغاز مبارزات ملت ایران در برار رژیم شاهنشاهی، زمانی که تنها ۱۵ سال سن داشت اعلامیه‌های امام خمینی(ره) را در مدارس و مغازه‌ها و مسجد بین مردم پخش و در راهپیمایی‌ها شرکت می‌کرد.

روایت مرزنشینان غرب کشور از دلاوی‌های کاوه در دوران جنگ

به میان مردم رفتم تا از زبان آن‌ها داستان رشادت‌های شهید کاوه را بشنویم.

آقای محمودی یکی از همشهریان گفت: در تمام این منطقه کسی نیست که آوازه دلاوری و شجاعت شهید کاوه را نشنیده باشد او هفت سال در این خطه برای حفظ جان و مال و ناموس این مردم جنگید.

کاک رامین هم می‌گوید: آن زمان ما بچه بودیم، ولی من از بزرگتر‌ها شنیدم که یک فرمانده جوان از مشهد به یاری مردم آمده است.
همزمان با جنگ تحمیلی ایران و عراق گروهک‌های ضد انقلاب با ایجاد آشوب و درگیری در مناطق کردنشین سعی در تضعیف قدرت ایران کردند.

مردم مسلمان و انقلابی کردستان در کنار نیرو‌های پاسدار با تشکیل گروه پیشمرگان کرد به مبارزه با این گروهک‌ها پرداختند.

محمود کاوه به عنوان فرمانده تیپ ۱۵۵ لشکر شهدا همزمان با شروع قائله‌های تجزیه طلبانه در کردستان از شرق به غرب کشور اعزام شد.

با آقای تیموری همرزم کور زبان شهید کاوه راهی منطقه قزلجه شدیم یکی از مناطقی که آن موقع کاملا به تصرف ضد انقلاب درآمده بود.

مسیر کوهستانی و صعب العبور بود و خاکش هنوز رد ترکش‌های جنگ را دل خود داشت.

تیموری گفت: جنگیدین در این منطقه بسیار دشوار بود چرا که ما سنگر امنی نداشتیم و ضد انقلاب که در پشت کوه‌ها کمین کرده بود تیپ شهدا را کاملا در تیر رس خود قرار داده بود.

او افزود: محمود کاوه چنان فرمانده قوی و استراتژیکی بود که توانست در اولین ماموریت خود تمام این منطقه را طی عملیات کربلای ۲ از چنگ ضد انقلاب پاکسازی کند.

پس از این کاوه عملیات آزادسازی منطقه مرزی بسطام، والفجر ۹، آزادسازی ۴۵ کیلومتر جاده مرزی طی، عملیات پاکسازی منطقه محمد شاه مهاباد، پاکسازی منطقه دارلک مهاباد، پاکسازی محور سردشت و همچنین عملیات قادر و بدر را طرح ریزی و فرماندهی کرد.

او در این عملیات‌ها ۵ بار از ناحیه شکم، دست و سر مجروح شد، اما به گفته همرزمانش یک قدم از سنگر عقب نکشید و با تن مجروح به جبهه برگشت.

بیشتر بخوانید

بزرگداشت سالروز شهادت فرمانده کلیدی‌ترین یگان‌های سپاه در مهاباد

ماجرای دلاوری‌های فرمانده‌ای شجاع که هدایت یگان‌های مهم سپاه را برعهده داشت + فیلم

بزرگداشت سردار شهید «محمود کاوه» در حرم مطهر رضوی

به سراغ خضرزاده دیگر همرزم شهید کاوه رفتیم تا باقی ماجرا را برایمان روایت کند.

او  گفت: محمود کاوه در عملیات والفجر ۴ ساعت دو شب از ناحیه کتف مجروح شد و به بیمارستان صحرایی منتقل شد.

خضرزاده ادامه داد: کاوه بلافاصله بعد از اینکه تو بیمارستان صحرایی پانسمان شد به جبهه برگشت و در جواب دکتر و همرزمانش که اصرار کرده بودند بستری شود گفته بود ما برای شهادت به اینجا آمدیم این جراحت‌ها هرگز نباید ذره‌ای از اراده و اعتقاد ما به دفاع از اصول و آرمان‌ها کم کند.

خضر زاده اظهار داشت: کاوه توانست در عملیات برون مرزی والفجر ۲ که در منطقه حاج عمران انجام پذیرفت با فرماندهی صحیح ارتفاعات ۲ هزار ۵۱۹ کیلومتری را با موفقیت به تصرف درآورد.

وقتی کرد‌ها با پای برهنه برای تشییع فرزند کردستان رفتند

محمود کاوه سرانجام در شهریور ۶۵ در عملیات کربلای ۲ در حالی که ناظر آتش بر روی دشمن بود بر اثر اصابت خمپاره به شهادت رسید.

نوذری یکی دیگر از همرزمان کرد شهید کاوه با خبرنگار ما گفت: او خود را فرزند کردستان معرفی می‌کرد و با روحیه انسان دوستی اش توانسته بود فاتح قلب‌های مردمان این خطه باشد.

نوذری تصریح کرد: با وجود تبلیغات سوء دشمنان و ایجاد جو مسموم علیه او و یگان تحت امرش، هنگامی که به شهادت رسید، مردم مهاباد با پای برهنه در تشییع پیکر پاک و مطهرش بر سر و سینه می‌زدند، اشک می‌ریختند و ضد انقلاب را نفرین می‌کردند.

شهید صیاد شیرازی در بخشی از نامه خود به مناسبت شهادت شهید کاوه گفته است: نجابت او، دانش و تجربه‌ای که در طول مبارزاتش با ضد انقلاب فرا گرفته بود و استحکام وجودی، چابکی و جسارت در عملیات، شجاعت، اخلاق حسنه و صمیمیتش با نیرو‌ها مرا تحت تأثیر قرار می‌داد.

شیرازی همچنین در بخش دیگری از این نامه می‌گوید: کاوه کارنامه‌ای درخشان در مسئولیت خطیری که بر عهده داشت از خود برجای گذاشت.


او همچنین اذعان می‌کرد که کاوه یکی از فرماندهانی بوده که نشدنی‌های میدان نبرد را شدنی می‌کرد. 

بیشتر بخوانید

زور صدام به تنهایی به ایران نمی‌رسید/ رونمایی از ۱۷۰ سند دفاع مقدسی در روز هفتم مهر

اولین شهید نیروی هوایی ارتش چه کسی بود؟

وقتی یک سرباز گمنام سپاه می‌شود عضو شورای مرکزی کوموله

فرمایشات رهبر انقلاب درباره شهید کاوه

در بیان تاثیر و ارزش اقدامات این شهید عالی قدر همین بس که رهبر معظم انقلاب در فرمایشات خود از ایشان سخن گفته اند.

ایشان فرمودند: فراموش نمی‌کنم زمانی که شهید محمود کاوه بچه بود، پدرش دستش را می‌گرفت و به مسجدی که من آن جا صحبت می‌کردم و تفسیر می‌گفتم می‌آورد.

ایشان در ادامه فرمایشات خود فرمودند: جوان‌ها پرواز کردند و ما ماندیم، شهید کاوه یکی از سرداران عزیز، مومن، معصوم و جان بر کف این مجموعه خدمت گذار و پرشور است.

از رشادت‌ها و پایمردی‌های شهدا و رزمندگان جان بر کف است که اکنون مرز‌های کشور طعم شیرین امنیت پایدار را می‌چشند.

انتهای پیام/ه

گزارشی از نگار هنرمند

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: شهید کاوه دفاع مقدس سپاه پاسداران محمود کاوه شهید کاوه ضد انقلاب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۳۰۷۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار

    به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی  در این مراسم گفت: تجلی بی‌نظیر شهید الداغی تمام کشور را به حرکت آورد، در یک لحظه خاص بصیرت و غیرت وی به حرکت درآمد و با وجود آنکه می‌دانست پای جانش در میان است، اما در دفاع از ناموس دیگران درنگ نکرد تا الگویی در این مسیر باشد.    سردارعلی فدوی افزود: با اراده حیدری رهبر معظم انقلاب و قوت سپاه اقدام کردیم و ننگ برای قدرت‌های مستکبر و شیطانی به بار آمد؛ و مضحکه همه دنیا شدند و این قدرت جمهوری اسلامی ایران است.   وی ادامه داد: عملیات وعده صادق، صهیونیست‌ها را مضحکه تمام جهان کرده است چنانکه هم اینک در فضای رسانه‌ای و اعتراف سران این رژیم نمایان است.   جانشین فرمانده کل سپاه در بخشی دیگر از سخنانش گفت:با وجود اینکه دشمنان از هر راهی عاجزانه التماس کردند جمهوری اسلامی اقدامی علیه صهیونیست‌ها نکند، اما در این عملیات تصمیم حیدری گرفته شد و سپاه پاسداران به مثابه یاوران و سربازان حیدر عمل کرد و آنها را به خفت نشاند.   وی اظهار کرد: هر وقت خبیثان صهیونیست بخواهند فرزندان انقلاب اسلامی را تهدید کنند، تنبیه می‌شوند، این قاعده جدید است که برقرار شده و دیگر نمی‌توانند از دست آن سالم به در بروند.   جانشین فرمانده کل سپاه گفت: شهید محمدرضا زاهدی در کنار همرزمان خود بار‌ها تا پای شهادت رفته و مجروح شده بود، ولی باز ایستاده و در همه جبهه‌ها سرافرازانه فرماندهی می‌کرد؛ شهادت او کولاک به پا کرد و دشمن با اقتدار تنبیه شد.   در این مراسم و بواسطه اجرای عملیات وعده صادق نشان عالی سربداران به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و به جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران از سوی دانشگاه حکیم سبزواری اهدا شد.   سرود، سخنرانی، مرثیه‌سرایی و مداحی از دیگر بخش‌های آیین نخستین سالگرد شهادت شهید الداغی در سبزوار بود.   شهید الداغی هشتم اردیبهشت سال گذشته هنگامی که ۲ شرور در یکی از خیابان‌های سبزوار برای ۲ دختر جوان ایجاد مزاحمت کردند و قصد داشتند یکی از آنها را با خود ببرند، به دفاع از دختران برخاست که در درگیری با آن افراد شرور، از ناحیه سینه و پشت مورد ضربات متعدد چاقو قرار گرفت و به شهادت رسید.

دیگر خبرها

  • نظر رهبر انقلاب درباره اهمیت تاریخی عملیات وعده صادق
  • سلطان سلجوقی چگونه در طرشت زمین‌گیر شد؟
  • حزب‌الله یک کاروان ارتش اسرائیل را به کمین انداخت
  • سفیر پاکستان: حمله اسرائیل به کنسولگری ایران صلح منطقه را به خطر انداخت
  • باید، حول محور وحدت از آرمان‌های انقلاب دفاع کنیم
  • دشمن با اقتدار تنبیه شد
  • برگزاری آیین نخستین سالگرد شهید غیرت، حمیدرضا الداغی در سبزوار
  • عملیات در محل تجمع و عیش و نوش مستشاران آمریکایی‌ به روایت حسین مظفر
  • عملیات عمرانی بهسازی بزرگراه شهید باقری در منطقه ۸
  • دوران تهدید ملت ها به پایان رسیده است/روح تازه در رزمندگان مقاومت