Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-03@16:43:01 GMT

تولید ۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در اردبیل

تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۵۱۲۷۷

تولید ۴ میلیون تن محصولات کشاورزی در اردبیل

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین از استان اردبیل، خلیل نیکشاد  از اجرای طرح یاوران تولید با هدف افزایش دانش کشاورزان و بالا بردن راندمان تولید در واحد سطح خبر داد و اظهار کرد: استان اردبیل ۷۷۸ هزار هکتار زمین زراعی دارد که از این میزان ۲۳۵ هزار هکتار آن آبی و ۵۱۵ هزار هکتار آن به صورت دیم کشت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه یک و یک دهم از اراضی کل کشور در استان اردبیل است، خاطرنشان کرد: این میزان ۳ الی ۴ درصد از کل تولیدات کشاورزی کشور را اردبیل تامین می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل بیان کرد: دو اقلیم متفاوت و دور از هم شرایط آب و هوایی استان اردبیل را تشکیل می‌دهد که بیش از ۶۰ گونه گیاهی در نواحی مختلف کشت و زرع و تولید شده و علاوه بر آن استان اردبیل در صنعت دامداری، زنبورداری و آبزی‌پروری و تولید گیاهان دارویی با ۴۳۰ گونه شناسه‌دار در کشور شناخته می‌شود.

نیکشاد گفت: بالغ بر ۶ میلیارد مترمکعب آب از طریق نزولات آسمانی سالانه در استان تولید می‌شود که از این میزان نزولات آسمانی ۳.۵ میلیارد مترمکعب آب‌های تجدیدپذیر را شامل می‌شود.

وی چالش آب را یک چالش جهانی عنوان کرد و افزود: استان اردبیل نیز از این امر مستثنا نیست و بخش کشاورزی استان نیز با مشکل چالش آب دست و پنجه نرم می‌کند که در این میان مبارزه با کم آبی و خشکسالی با ارائه راه حل فنی و کارشناسی، ورود عالمانه و علم‌محور و عمل گرایانه راهگشای بسیاری از تنگناها در بحث کمبود آب شده خواهد بود.

احداث بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در شمال اردبیل

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با تاکید بر گسترش سامانه‌های نوین آبیاری تحت فشار بیان کرد: ورود به سیستم تولید محصولات گلخانه‌ای در فضای بسته یکی از الزامات بسیار مهمی است که تمامی کشورها در سطح جهانی آن را دنبال می‌کنند و در کشور ما نیز سرمایه‌گذاری‌های خوبی در این خصوص صورت گرفته است.

نیکشاد نمونه بارز این اقدامات را توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای در نقاط مختلف استان اردبیل اعلام کرد و گفت: بزرگترین مجتمع گلخانه‌ای کشور در دو قسمت در سطح دو هزار و ۶۰۰ هکتار در شمال استان در حال احداث است که تا کنون ۶۰۰ هکتار از مساحت این گلخانه‌ها تکمیل و به متقاضیان واگذار شده است.  

وی بیان کرد: تا پایان سالجاری ۳۵۰ هکتار دیگر فضای گلخانه‌ای تکمیل و در اختیار بهره‌برداران قرار می‌گیرد که با تکمیل این پروژه‌های مهم در استان سالانه بیش از ۱۲۵ هزار هکتار به تولید انواع محصولات کشاورزی اضافه خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با اشاره به اینکه بزرگترین طرح آبیاری تحت فشار خاورمیانه در استان اردبیل اجرا می‌شود، ادامه داد: در این استان بیش از ۴ میلیون عدد مینی تیوبر سیب زمینی تولید می‌شود و علاوه بر آن تولید ۱۰۰ درصد بذر چغندر قندر و سورگوم کشور برعهده استان اردبیل است.

رتبه چهارم اردبیل در تولید شیر

نیکشاد بیان کرد: استان اردبیل با تولید ۲۷۵ هزار تن شیر رتبه چهارم کشوری را دارا است و در کنار آن تولید سالانه ۱۲۰ میلیون جوجه یکروزه در اردبیل و صادرات ۷۰ درصدی آن را شاهد هستیم.

وی اظهار کرد: با اجرای پروژه مهار آب‌های مرزی ۴۳ هزار هکتار به مزارع آبی استان افزوده شده است که با این اقدام ۲۸ درصد تولید ناخالص استان اردبیل از بخش کشاورزی حاصل می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی اردبیل با بیان اینکه ۳۵ درصد جمعیت استان در روستاها ساکن هستند، تصریح کرد: سه دشت حاصلخیز اردبیل، مشگین‌شهر و مغان با قابلیت‌های منحصر به فرد آن باعث شده تا این استان سومین تولید کننده عسل در سطح کشور قلمداد شود.

نیکشاد خاطرنشان کرد: بیشترین دستگاه‌های آبیاری مدرن به صورت متمرکز در اردبیل بکار گرفته می‌شود که اجرای طرح یاوران تولید باعث افزایش دانش کشاورزان و بالا بردن راندمان تولید در واحد سطح شده است.

48

کد خبر 1437398

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: استان اردبیل رئیس سازمان جهاد کشاورزی کشاورزی استان استان اردبیل هزار هکتار گلخانه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۱۲۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا مهاجر ظهر چهارشنبه در جلسه جهش تولید در دیمزارهای مازندران گفت: میانگین سرانه زمین در کشور ۳.۲ هکتار است که اگر به کمتر از این میزان برسیم قطعاً با کاهش بهره وری در اراضی مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: واردات دانه‌های روغنی توسط واردات کنندگان در ازای خرید محصولات داخلی با قیمت مصوب از کشاورزان است و پس از پرداخت وجه به کشاورزان و تأیید آن اجازه واردات به این شرکت‌ها داده می‌شود.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بلوک بندی اراضی کشاورزی یکی از راهکارهای مقابله با کوچک شدن اراضی است که به صورت پهنه بندی مدیریت می‌شوند، افزود: مدیریت زراعی منسجم بر اراضی کشاورزی باعث افزایش بهره وری مزارع می‌شود.

مهاجر اظهار داشت: در مازندران باید کارهای زیربنایی نظیر احداث انبارهای فنی برای نگهداری استاندارد محصولات کشاورزی انجام شود.

وی تصریح کرد: شرکت خدمات حمایتی و تعاون روستایی وظیفه اصلی تأمین نهاده‌های کشاورزی نظیر کود و سم را برعهده دارند و باید بر اساس رسالت اصلی خودشان عمل کنند.

بابک مؤمنی رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در این جلسه با اشاره به اینکه ذات و رسالت جهاد کشاورزی تولید است، ادامه داد: تولید بذر محصولات کشاورزی در استان با جدیت دنبال می‌شود و امسال این مشکل چندساله را رفع خواهیم کرد.

وی بر تأمین و تولید بذر محصولات کشاورزی استان با مباشرت شرکت خدمات حمایتی تاکید کرد.

کد خبر 6094289

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • دشت هراز بزرگترین تولیدکننده برنج مازندران است
  • حدود ۵۰ هزار نفر در بخش دامپروری قم مشغول به‌کارند
  • خبر وزیر کشاورزی درباره شکر؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • مشکل تولید بذر کشاورزی در مازندران امسال رفع خواهد شد
  • مشکل کمبود شکر حل شد؛ متقاضیان ثبت نام کنند
  • بلوک بندی اراضی کشاورزی/ بذر در مازندران تولید می شود
  • اشتغال بیش از ۶ هزار نفر در صنعت زنبورداری استان اردبیل
  • حمل بیش از ۲۸۰ هزار تن گندم از خوزستان به سراسر کشور
  • بالغ‌بر ۵۰ درصد چاه‌های عمیق جوین متقاضی مجهز شدن به پنل‌های خورشیدی هستند