Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت دفاع، سرتیپ سعید شعبانیان به مناسبت چهلمین سالگرد دفاع مقدس با حضور در جمع کارکنان و مدیران این سازمان با تشریح وضعیت ایران و عراق در جنگ ۸ ساله به بررسی تطبیقی امکانات این دو کشور پرداخت و اظهارداشت: از سال ۵۷ که انقلاب مردم ایران اوج گرفت، اعتصاب در صنایع و شرکت نفت، درآمد ملی کشور را شدیداً کاهش داد و وضعیت اقتصادی وخیم شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بعد از پیروزی انقلاب دولت بحران‌های مختلفی داشت و نمی‌توانست وضع آشفته و کم‌رونق اقتصاد ایران را ساماندهی دهد.

 معان هماهنگ کننده وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تشریح وضعیت عراق در روزهای آغازین جنگ و مقایسه آن با وضعیت ایرانِ آن زمان افزود: عراق چند صنعت مهم از جمله مجتمع پتروشیمی و چند کارخانه ذوب‌آهن، تولید آلومینیوم و سیمان در بصره، تکریت، بغداد و کرکوک داشت؛ با افزایش قیمت نفت در چند سال مانده به جنگ، ذخایر ارزی عراق و تجارتش پررونق‌تر شد و شوروی، ژاپن، انگلیس، فرانسه، ایتالیا و برزیل مهمترین طرف‌های تجاری عراق  بودند.

شعبانیان یادآور شد:‌ این در حالی بود که پیش از انقلاب ایران را ژاندارم آمریکا در منطقه می‌دانستند و با پیروزی انقلاب ایران متحدی نداشت و از نظر سیاسی و نظامی هیچ کشوری تعهدی برای دفاع از ایران نداشت. اوضاع سیاسی داخلی هم کاملاً آشفته بود و گروه‌های سیاسی درگیری‌شان را پس از پیروزی انقلاب و پیش از جنگ آغاز کرده بودند.

وی خاطرنشان کرد: هنگام انقلاب ایران، سه رویداد باعث از بین رفتن توان دفاعی ایران برابر عراق شد که در نخستین مورد، ۱۰ روز پیش از سرنگونی نظام شاهنشاهی ایران، بختیار ۳/۵ میلیارد دلار سلاح خریداری شده از آمریکا شامل صدها هواپیما و موشک پیشرفته را بدون پس گرفتن پول پرداخت شده در برابر آن‌ها به آمریکا پس فرستاد که باعث کاهش توان دفاعی ایران شد.

 معان هماهنگ کننده وزارت دفاع  با بیان اینکه اختلافات ایران و عراق تنها منوط به قرارداد ۱۹۷۵ نبود، گفت: روابط ایران و عراق از سال ۱۳۴۸ تا پیش از جنگ به شدت تیره و تار بود و پیش از انقلاب ایران، ۱۰۴ مورد درگیری و جنگ بین ایران و عراق اتفاق افتاد که در برخی از آنها از جمله در درگیری ۲۱ بهمن ۱۳۵۲ صدها تن از دو طرف کشته و زخمی شدند.

شعبانیان با بیان اینکه جنگ به‌شکل رسمی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ آغاز شد، تصریح کرد: در این روز درگیری‌های پراکنده مرزی دو کشور با یورش هم‌زمان نیروی هوایی عراق به ۱۰ فرودگاه نظامی و غیرنظامی ایران و تهاجم نیروی زمینی این کشور در تمام مرزها به یک جنگ تمام عیار تبدیل شد.

وی اظهار داشت: در ابتدای جنگ عراق با استفاده از عنصر غافلگیری موفق شد بخش‌هایی از خاک ایران از جمله شهر خرمشهر را اشغال کند. ایران در سال‌های دوم و سوم جنگ موفق شد بیشتر مناطق اشغالی از جمله خرمشهر را آزاد کرده و بعدها جنگ را به داخل خاک عراق بکشاند. ایران همچنین موفق به تصرف فاو یکی از مهمترین بنادر صدور نفت عراق شد و در عملیات عظیمی که ایران به نام کربلای ۵ برای تصرف بصره دومین شهر بزرگ عراق به انجام رساند ۲۰ هزار عراقی به هلاکت رسید.

معان هماهنگ کننده وزارت دفاع ادامه داد: طولانی‌ترین جنگ متعارف در قرن بیستم میلادی و دومین جنگ طولانی این قرن پس از جنگ ویتنام، جنگ ایران و عراق بود که نزدیک به هشت سال به طول انجامید.

شعبانیان افزود: جنگ ایران و عراق یکی از مهمترین برخوردهای نظامی دوران معاصر بود که منافع بیشتر کشورهای جهان را تهدید کرد و بیشتر بر کشورهایی تأثیر گذاشت که بیشترین ذخایر نفتی جهان را داشتند. در این جنگ، برخی تصور کردند که پیروزی هر یک از دو کشور ایران یا عراق موجب برهم‌خوردن ثبات و توازن قوا در منطقه خواهد شد به همین دلیل ابرقدرت‌ها کوشیدند تا هیچ‌کدام از این دو کشور پیروز نشوند.

وی با بیان اینکه وضعیت ایران و عراق در آغاز جنگ، اواسط و پایان جنگ قابل مقایسه نبود، خاطرنشان کرد: رفته رفته هر چه به سمت پایان جنگ نزدیک می‌شدیم امکانات و پشتیبانی از صدام بیشتر می‌شد بطوری که صدام جنگ را با ۱۶ لشکر آغاز و با ۶۸ لشکر به پایان رساند.

از برکات مهم دفاع مقدس، تقویت اعتماد به نفس و خودباوری بوده است

شعبانیان با بیان اینکه سراسر دفاع مقدس معجزه الهی بود، یادآور شد: از برکات مهم دفاع مقدس، تقویت اعتماد به نفس و خودباوری بوده است و ما در کوران دفاع مقدس به این نتیجه رسیدیم که باید خود را باور کنیم و با تکیه بر توانمندی‌های خود ـ به ویژه جوانان خداجو ـ کشور را اداره کنیم و بر همین اساس صنعت دفاعی با الگوپذیری از دفاع مقدس، بالنده و به اوج پیشرفت خود در ۴۰ سال اخیر رسیده است.

وی با برشمردن برکات دفاع مقدس برای نظام اسلامی، اعتماد به نفس و خودباوری، شکوفایی استعداد و خلاقیت، رشد باورهای دینی، تولد تفکر بسیجی، رشد فضایل اخلاقی و معنوی، تحول در صنایع دفاعی کشور، حضور داوطلبانه‌ مردم در جبهه‌ها، سنجش ظرفیت دفاعی مردم، تجارب سیاسی، تجارب اقتصادی، تجارب نظامی، تحکیم وحدت ملی، رسوایی لیبرال‌ها و منافقین، آزمون روشنفکری، آزمون کارآمدی نظام جمهوری اسلامی، تکامل سازمان ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، مشارکت فعال زنان، تأثیر در فرهنگ عمومی کشور، تجربه دفاع باز دارنده و همه جانبه، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، تولد استراتژی نوین دفاعی، تضمین استقلال کشور، اعتقاد به نقش ایران در تأمین امنیت منطقه، شکست استراتژی مهار دو جانبه آمریکا، شکست اهداف زمان‌بندی شده اسراییل در خاورمیانه، اثبات کارآمدی دین اسلام، مطرح شدن بیشتر انقلاب اسلامی در سطح جهانی، شکست طرح‌های توسعه طلبانه دشمنان انقلاب اسلامی، آزمون حقوق بشر و  بیداری جهان اسلام را از مهمترین مولفه‌های رشد ایران در فضای جهانی عنوان کرد.

برچسب‌ها فرانسه خرمشهر دفاع مقدس وزارت دفاع ژاپن ایالات متحده آمریکا عراق بغداد بصره کرکوک هفته دفاع مقدس صدام انگلستان پروندهٔ خبری چهلمین سال دفاع مقدس

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرانسه خرمشهر دفاع مقدس وزارت دفاع ژاپن ایالات متحده آمریکا عراق بغداد بصره کرکوک هفته دفاع مقدس صدام انگلستان فرانسه خرمشهر دفاع مقدس وزارت دفاع ژاپن ایالات متحده آمریکا عراق بغداد بصره کرکوک هفته دفاع مقدس صدام انگلستان اخبار کنکور اعتماد به نفس و خودباوری انقلاب ایران ایران و عراق وزارت دفاع دفاع مقدس دو کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۵۳۲۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای گیلان ؛ مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان در آیین اختتامیه این جشنواره گفت: در حوزه‌ی استانی جشنواره‌ی «افتخار من» که سال گذشته همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار شد، بیش از هزار اثر به دبیرخانه ارسال شد که ۸ اثر برتر به تهران معرفی شد.

سرهنگ حسن حبیبی افزود: هدف از برگزاری این جشنواره آشنایی نسل جوان و آینده ساز با فرهنگ و تاریخ دفاع مقدس و تاسی از تاریخ شفاهی رزمندگان پیشکسوت است که در ۸ سال مقاومت ملی مردم ایران مقابل تجاوز حزب بعثی ، درس شهامت، ایثار و آزادگی را مشق نمودند و از کیان و شرف این سرزمین دفاع کردند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گیلان تصریح کرد: در سلسله جشنواره‌های ملی «افتخار من» فرزندان و نوادگان پیشکسوتان دفاع مقدس، حوادث و خاطرات دوران جنگ را از اجداد خویش جویا شده ودر قالب نثر یا ضبط، به جشنواره ارایه می‌دهند. 

سرهنگ حسن حبیبی اضافه کرد: نخستین جشنواره‌ی ملی «افتخار من» سال ۱۴۰۰ همزمان با سراسر کشور در گیلان برگزار شد و فراخوان چهارمین جشنواره هم سوم خردادماه امسال همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر اعلام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • مراسم سوگواری امام صادق در باغ موزه دفاع مقدس برگزارمی شود
  • برگزاری آیین سوگواری شهادت امام صادق‌(ع) در باغ موزه انقلاب
  • نقش سنگرسازان بی سنگر در تاریخ انقلاب ماندگار است
  • اختتامیه‌ی جشنواره‌ی ملی «افتخار من» همزمان با سراسر کشور در گیلان
  • تقدیم ۳۶۵ شهید کارگر آران و بیدگلی، مهر تأییدی بر مجاهدت جامعه کارگری شهرستان
  • تقویت دفاع نظامی و غیرنظامی در دستورکار آلمان
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • اختتامیه سومین جشنواره «افتخار من» برگزار می‌شود
  • تقویت همکاری ایران و عراق برای مقابله با پدیده گرد و غبار
  • حاجی محمره از یادمان های راهیان نور بازید کرد