Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان رضوی یک راهنمای تورهای گردشگری گفت: حضور افراد غیر متخصص در حوزه گردشگری یکی از دلایل ضربه و آسیب این حوزه است.

حسین مهدیان در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص اقدامات حمایتی از حوزه گردشگری در دوران شیوع بیماری کرونا اظهار کرد: نه تنها کمک و حمایت‌های زیر ساختی از سمت دولت صورت نگرفته بلکه متاسفانه باعث ضربه هم شده است، این ضربه‌ها در برخی از موارد به صورت مستقیم و خواسته و در برخی دیگر به صورت ناخواسته اتفاق افتاده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: قسمت ناخواسته آسیب‌های وارده این است که خیلی ساده اجازه داده می‌شود افراد غیر متخصص و غیر توانمند در مقام‌هایی قرار گرفته و فعالیت‌هایی را انجام دهند، برای مثال افرادی که از رشته‌ گردشگری و مشتقات آن در دانشگاه فارغ‌التحصیل نشده‌اند در حال حاضر به عنوان مدرس در دبیرستان‌ها مشغول به تحصیل هستند. این موضوع چیزی حدود هفت سال است که انجام می‌شود و دانش‌آموزانی که در هنرستان‌ها به تحصیل در حوزه گردشگری و هتل‌داری مشغول بودند در حال حاضر وارد کار شده‌اند؛ پس بنابراین نسل امروزی‌مان نیز نسل غیر متخصص هستند، لذا افرادی باید برای تدریس در این حوزه انتخاب شوند که بتوانند تحولی ایجاد کرده و اطلاعات به روزی را در اختیار دانش‌آموزان و محصلان این حوزه بگذارند.

وی اضافه کرد: اکنون مشاهده می‌شود که هتل‌ها به جای افراد تحصیل کرده در رشته هتل‌داری و گردشگری که در سطح کشور تعداد آن‌ها بسیار زیاد است، از افراد تجربی در این کار استفاده می‌کنند. البته باید بگویم که استفاده از افراد تجربی در این حوزه بد نیست اما تا حدودی یک ضعف محسوب می‌شود و بالاخره روزی باید جلوی این ضعف گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: راهنمایانی که با طبقه متوسط جامعه در سفری همراه هستند، تقریبا به دو دسته تقسیم می‌شوند، دسته اول راهنمایانی که از علم و سواد در این حوزه به خوبی برخوردارند و زمانی که از مکان تاریخی کشور دیگری بازدید می‌کنند، علاوه بر بیان تاریخ مقصد همزمان از همان دوران تاریخی در کشور خودمان نیز صحبت می‌کنند و حداقل در ذهن یک نفر شاید این تغییر رخ دهد که تمایل پیدا کند با فرهنگ کشور خودش بیشتر آشنا شود و اصلا ماهیت سفر به این است که افراد انگیزه‌ای جدید برای ادامه سفرهای خود و شناخت فرهنگ‌های جدید پیدا کنند.  

این راهنمای تورهای گردشگری ادامه داد: دسته دیگر اما افرادی هستند که هیچ مهارت خاصی در ترغیب مسافر برای ادامه سفرهایش ندارند، مسلما آشنا شدن با فرهنگ‌های جدید برای تمام ایرانی‌ها از جذابیت بالایی برخوردار خواهد بود اما زمانی که افراد غیر متخصص در این کار مشغول باشند و در حوزه‌های وابسته به گردشگری از آن‌ها استفاده شود، تعالی کار در این حوزه وجود نخواهد داشت و اوضاع تغییری نخواهد کرد.

این راهنمای تورهای گردشگری در خصوص نحوه مدیریت حوزه گردشگری دیگر کشورها در بحران کرونا تشریح کرد: از این موضوع اطلاع زیادی ندارم اما دیگر کشورها با توجه به دیده‌ها و شنیده‌های من قطعا تمهیداتی برای جبران خسارات این مدت و حتی برنامه‌ریزی‌هایی دارند که بهتر از گذشته به فعالیت‌های گردشگری خود ادامه دهند؛ چرا که زیرساخت‌ها در آن‌جا فراهم است. البته در برخی از کشورها شاهد اقدامات منفی نیز بوده‌ایم؛ مانند برخی کشورهای اروپایی و انگلستان که در صورت جابه‌جایی مکانی دورتر از قانون تصویب شده در دوران بحران، باید جریمه‌های سنگینی را می‌پرداختند.

وی بیان کرد: بیماری کرونا بر گردشگری تمام کشورها تاثیرگذار بوده و باعث آسیب این حوزه شده است، اما در ایران ما با آسیب‌های جدی‌تری از کرونا روبه‌رو هستیم که دیگر کشورها درگیر آن نیستند؛ این مساله نیز مربوط می‌شود به نرخ ارز که در یک حساب سرانگشتی متوجه خواهیم شد با توجه به قیمت فعلی دلار دیگر نمی‌توان شاهد سفر افراد به دیگر کشورها بود و این مساله به نظر من بیشتر و زودتر از کرونا این صنعت را دچار آسیب کرده است.

این راهنمای تورهای گردشگری متذکر شد: اگر دولت و بخش خصوصی در مورد حوزه گردشگری به صورت همزمان خواستار چیزی نباشند اتفاقی رخ نخواهد داد. گردشگری یک ماشین است که هر کدام از دستگاه‌ها و ارگان‌های گفته شده یک چرخ‌دنده از آن به حساب می‌آیند، البته در این میان فعالان این حوزه، دولت و دیگر ارگان‌ها هر کدام باید در جای خود به فعالیت درست مشغول باشند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: گردشگري هتل داری تورلیدر راهنمای تورهای گردشگری حوزه گردشگری دیگر کشورها غیر متخصص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۷۵۰۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران

به گزارش خبرنگار مهر، حسن خیریان پور عصر شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اشاره به اینکه ارائه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های زنجیره ارزش استان در اکسپو ۲۰۲۴ تهران صورت گرفته است، گفت: ۱۰ زنجیره ارزش دیگر در مازندران شناسایی شده و تقویت می‌شوند.

وی با اعلام اینکه با همکاری وزارت کشور نمایشگاه زنجیره‌های ارزش راهبردی برای ۳۱ استان کشور در اکسپو ۲۰۲۴ دایر شده است، افزود: در این راستا مازندران نیز به منظور ارائه توانمندی‌های زنجیره ارزش این استان در اکسپو ۲۰۲۴ حضور یافته است.

وی با بیان اینکه در وضعیت موجود دو زنجیره ارزش برای مازندران تعریف شده است، گفت: زنجیره ارزش راهبردی مرکبات و کیوی و زنجیره ارزش گردشگری و صنایع دستی دو زنجیر ارزش استان مازندران هستند که به جهت ظرفیت‌هایی که استان مازندران دارد ۱۰ زنجیره دیگر نیز تهیه شده و با تاکید استاندار مازندران در برنامه‌های زنجیره ارزش راهبردی قرار خواهد گرفت.

معاون استاندار مازندران با تاکید بر اینکه در حوزه مرکبات و کیوی مازندران بالغ بر دو میلیون و ۷۰۰ هزار تن مرغوب ترین نوع مرکبات کشور و بالغ بر ۲۲۰ هزار تن کیوی در این استان تولید می‌شود، عنوان کرد: در این استان زنجیره این محصولات به صورت کامل فعالیت دارند و از مرحله تأمین نهال، نهال اصلاح شده و دقیق و نیز در مراحل بعدی در زمینه تولید و شناسنامه دار کردن باغ‌ها، سردخانه‌ها و سورتینگ‌ها مازندران ظرفیت‌های مناسبی در بخش کیوی و مرکبات دارد.

وی با اشاره به اینکه وجود پایانه‌های صادراتی برای تأمین مصرف نیاز داخلی و صادرات محور کردن ظرفیت مهمی در استان به شمار می‌روند، یادآور شد: توجه به صنایع تبدیلی فرآوری و برندسازی از موارد دیگری است که موجب می‌شود تولید و فروش این محصولات از حالت خام فروشی محصول را خارج کند و با ارزش افزوده بیشتری به بازار ارائه شود.

خیریان پور با بیان اینکه در بحث گردشگری و صنایع دستی در استان مازندران نیزظرفیت متعددی وجود دارد، یادآور شد: گردشگری سلامت، طبیعت گردی، پرنده نگری و گردشگری دریایی در کنار ظرفیت‌های تولید انواع صنایع دستی از ظرفیت‌های مهمی در استان مازندران هستند که می‌توانند در حوزه اقتصادی مورد توجه قرار گیرند.

کد خبر 6090236

دیگر خبرها

  • تشریح ظرفیت‌های فرهنگ ولایی خراسان شمالی در دهه کرامت ضروری است
  • تاکید وزیر خارجه عربستان بر لزوم برقراری آتش‌بس در غزه
  • لزوم همکاری نهادهای دولتی و بخش خصوصی برای توسعه گردشگری اردبیل
  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • لزوم ایجاد خانه‌های صنایع‌دستی در فارس
  • لزوم تغییر رویکرد خدماتی به اجتماعی در شهرداری‌ها
  • لزوم برندسازی محصولات برای جلوگیری از خام فروشی در مازندران
  • لزوم ارایه برنامه‌های عملیاتی برای افزایش تولید و ثروت در کردستان
  • لزوم توجه جدی به بزرگسالان اتیسم / برگزاری سومین رویداد «هم‌مسیر اتیسم»
  • لزوم تعیین تکلیف پرونده‌های محکومین به قصاص در کردستان