Web Analytics Made Easy - Statcounter

مشاور مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) بر لزوم نگاه به نیازهای آینده کشور در انتخاب رشته برای حل مشکل اشتغال و کاهش چشمگیر دانش‌آموختگان بیکار تأکید کرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا از اصفهان، احسان‌الله مسیبی در حاشیه جلسه مشاوره به داوطلبان ورود به دانشگاه برای انتخاب رشته در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان)  اظهار کرد: در نگرش خانواده‌ها به انتخاب رشته، نگرشی سنتی و متأثر از انتخاب رشته سایر نزدیکان و آشنایان، علایق و آرزوهای دوران جوانی خود و علاقه‌مندی‌های داوطلب وجود دارد و متأسفانه بحث تحقیق و آینده‌نگری در انتخاب رشته نادیده گرفته شده و یا تحت‌الشعاع موضوعات غیرکارشناسی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: در انتخاب رشته باید به سال فارغ‌التحصیلی داوطلب نگاه کرد نه به امروز و روزهای گذشته؛ زیرا داوطلب نیاز به شغل در سال‌های آتی دارد که متأسفانه بی‌توجهی به این اصل مهم موجب می‌شود خانواده‌ها ملاک انتخاب رشته داوطلب را فعالیت دانش‌آموختگان این رشته در سال‌های کنونی و گذشته و نه بازار کار و نیاز کشور در سال‌های آینده قرار دهند.

مشاور و برنامه‌ریز درسی مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) ادامه داد: زمانی که رتبه داوطلب اعلام می‌شود، عموم خانواده‌ها به جای تحقیق درباره آینده به قاطبه مردم در انتخاب رشته نگاه و رشته‌ای را انتخاب می‌کنند که مثلاً یکی از دوستان یا آشنایان و بستگان، چند سال گذشته با آن رشته به شغل و کسب درآمد رسیده است، غافل از اینکه ورودی‌های سال‌های قبل، بازار کار این رشته را برای آیندگان تنگ کرده و ظرفیت‌های اشتغال را به حداقل می‌رسانند و این به معنای تراکم در یک رشته و کمبود نیرو در رشته دیگر است.

مسیبی با اشاره به فرآیند انتخاب رشته در دهه ۷۰ خاطرنشان کرد: در آن سال‌ها رشته مدیریت بازرگانی یک رشته بسیار پرطرفدار و با توجه به نیاز جامعه، از بازار کار نسبتاً مطلوبی برخوردار بود؛ ولی هجوم جمعیت به سمت این رشته موجب شد تا ضریب اشتغال آن دچار افت شود و این نکته‌ای است که هنوز هم بسیاری آن را نادیده می‌گیرند.

وی اضافه کرد: در دهه ۸۰ نیز هجوم جمعیت به سمت رشته‌های فنی و مهندسی بود و بسیاری از خانواده‌ها بدون توجه به علایق و توانمندی‌های فرزند خود در آرزوی مهندس‌شدن فرزندشان انتخاب رشته می‌کردند، غافل از اینکه این هجوم جمعیت خود نیز مزید بر بیکاری آنان می‌شد و این سرخوردگی عمومی سبب شده تا فشار جمعیت از رشته‌های گروه ریاضی به سمت تجربی کشیده شود که باید منتظر آثار سوء آن در سال‌های آتی و در قرن جدید ایران باشیم.

عضو انجمن مشاوران تحصیلی استان اصفهان بیان کرد: در طول چند سال گذشته و امسال نیز همه در آرزوی رشته پزشکی و دندانپزشکی به سمت علوم تجربی رفتند؛ ولی نیاز کشور این همه پزشک نیست؛ بلکه باید به رشته‌های پرستاری، مامایی، فیزیوتراپی، علوم آزمایشگاهی و اتاق عمل در گروه پزشکی و رشته‌های غیرپزشکی گروه تجربی مانند میکروبیولوژی، گیاه‌پزشکی، علوم دامی، مهندسی تولید و ژنتیک گیاهی، شیمی، مهندسی محیط زیست و خاکشناسی به‌عنوان رشته‌های برتر غیرپزشکی نیز توجه شود.

مسیبی تأکید کرد: رشته‌هایی که در دهه ۸۰ و ۹۰ با بی‌مهری مواجه شده‌اند، فرصت شغلی بیشتری را در سال‌های آینده در اختیار داوطلبان قرار می‌دهند؛ چراکه از یک‌طرف نیاز ایران در قرن جدید به این رشته‌ها محسوس‌تر می‌شود و از طرف دیگر حجم اندک فارغ‌التحصیلان و بازنشستگی در این رشته‌ها سبب فراوانی موقیت‌های شغلی متعدد در آینده می‌شود.

وی با تأکید بر لزوم جلوگیری از هدررفت منابع ارزشمند آبی کشور اضافه کرد: در بارش‌های بهاری سال گذشته شاهد نزول نعمت بزرگ خداوند بودیم؛ ولی در برخی از نقاط کشور به سبب نداشتن تجربه و دانش مهار و هدایت این نعمت، وفور بارش موجب بروز سیل شد و جاری‌شدن سیل سبب ایجاد مشکلاتی شد.

مشاور مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان(خوراسگان) گفت: در آن برهه از زمان بسیاری از رسانه‌ها لب به انتقاد گشودند و از نبود متخصصان گلایه‌مند بودند در حالی که بخشی از این مشکل، ناشی از اطلاع‌رسانی ناصحیح متخصصان و رسانه‌ها به مردم و متقاضیان ورود به دانشگاه در معرفی رشته‌هایی مانند علوم و مهندسی آب، مهندسی محیط زیست، خاکشناسی و ... بوده است.

مسیبی عنوان کرد: بسیاری از خانواده‌ها حتی نام برخی از رشته‌ها را نشنیده‌اند یا بدون آگاهی کافی از این رشته‌ها، آنها را فاقد بازار کار قلمداد می‌کنند در حالی که پیشرفت یک کشور، مدیون فعالیت متخصصان در همه رشته‌هاست و تراکم در برخی از رشته‌ها و نبود دانشجو در برخی دیگر از رشته‌ها توازن بازار کار را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

این مشاور تحصیلی به خانواده‌ها توصیه کرد با آگاهی از توانمندی فرزند خود، رونق بازار کار رشته‌ها در سال‌های آتی و نیاز جامعه، فرزند خود را در انتخاب رشته راهنمایی کنند و صرفاً فرزندشان را به رشته‌های با نام و آوازه کاذب امروز هدایت نکنند؛ چراکه حاصل آن، تراکم در برخی رشته‌ها و نبود متخصص در برخی دیگر از رشته‌هاست و هر دو سمت این انتخاب نادرست، برای داوطلبان و کشور آثار سوئی را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/4103/4062/

منبع: آنا

کلیدواژه: اشتغال دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان دانش آموختگان مرکز هدایت تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان خوراسگان انتخاب رشته خانواده ها رشته ها بازار کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۰۲۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان گفت: دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در ایران بی‌نظیر بوده است و هیچ فردی نمی‌تواند دستاوردهای آن را نادیده بگیرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمد فرامرزی امروز _سه‌شنبه یازدهم اردیبهشت_ در مراسم گرامیداشت روز استاد و معلم اظهار کرد: بدون تردید آموزش باکیفیت رکن اصلی تمام دانشگاه‌ها است و مهمترین محصول و تولید این آموزش باکیفیت، فارغ‌التحصیلانی کارآفرین و اشتغال‌آفرین است و اساتید دانشگاه در خط مقدم این نقش‌آفرینی قرار دارند.

وی با اشاره به دهه سرآمدی آموزش افزود: دانشگاه اصفهان بنا بر مأموریت تعریف شده، شعار اختصاصی خود در خصوص این دهه را مبنی بر «آموزش الهام‌بخش، نیاز محور و اشتغال‌پذیر» اعلام کرد و توسط وزارت علوم، امروز تحت عنوان روز سرآمدی و آمایش آموزش عالی نام‌گذاری شده است.

معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه اصفهان تصریح کرد: دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در ایران بی‌نظیر بوده است و هیچ فردی نمی‌تواند دستاوردهای آن را نادیده بگیرد، اما نقاط ضعفی وجود دارد که باید رفع و نقاط قوت تقویت شود، از ابتدای سال ۱۴۰۰ برنامه‌ای تحت عنوان تحول آموزش عالی مدون و عملیاتی شدن آن مبتنی بر نیازهای جامعه آغاز شد.

فرامرزی با اشاره به فرایند انتخاب سرامدان آموزشی ادامه داد: سرآمدان آموزشی بر اساس شیوه نامه ۱۴۰۱ در سطح دانشگاه و سطح کشوری انتخاب می‌شوند و معیارهای متعددی برای انتخاب آنها مد نظر قرار می‌گیرد، در این خصوص پرونده نفرات برتر در کمیته انتخاب سرآمدان بررسی و ۲۴ نفر برگزیده شدند.

وی با اشاره به برنامه های انجام شده در هفته سرآمدی گفت: با همکاری دانشکده‌ها به صورت فعال، در سطح دانشگاه اصفهان حدود ۱۷ برنامه و مراسم ویژه به مناسبت روز معلم، ۱۲ کارگاه تخصصی با محوریت شعار این دوره، ۱۳ مورد نشست تخصصی در دانشکده‌ها و برگزاری ۳۰ عنوان سخنرانی اساتید برگزار شده است که جای خدا قوت دارد.

کد خبر 749475

دیگر خبرها

  • حذف ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری
  • دانشگاهیان برای رفع نیازهای پژوهشی شهرداری اصفهان مشارکت کنند
  • دستاوردهای آموزش عالی در ۴۰ سال گذشته در کشور بی‌نظیر بوده است
  • ۲۷ رشته در دانشگاه اصفهان در سال جاری حذف می‌شود
  • هشدار رئیس دانشگاه آزاد به ناهنجاری در انتخاب رشته دانشگاهی
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان و اساتید دانشگاه آزاد
  • پیشنهاد افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • افزایش حقوق کارکنان دانشگاه آزاد
  • افزایش ۳۰ تا ۳۵ درصدی افزایش حقوق در دانشگاه آزاد اسلامی
  • لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌