Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش افکارنیوز،

 «محمد کریم» نماینده ائتلاف الفتح در پارلمان عراق، تصریح کرد که سفارت آمریکا در بغداد تلاش کرد تا توافق‌‌نامه‌های نظامی و اقتصادی امضاء شده با کشورهای دیگر از جمله آلمان و چین، به شکست منجر شود.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: تداوم حضور نیروهای آمریکایی در داخل اراضی عراق، امنیت و صلح منطقه را تهدید می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سفارت آمریکا در بغداد در خرابکاری‌های در عراق نقش دارد.حمایت از گروه‌های تروریستی داعش و گروه‌های مسلح برای ایجاد هرج و مرج در این کشور از جمله اقدامات این سفارت‌خانه است.

این نماینده عراقی افزود: سفارت آمریکا در بغداد همچنین برای ناکام گذاشتن توافقنامه نظامی و اقتصادی امضا شده با کشورهای دیگر که مهمترین آنها توافق امضا شده با چین و شرکت زیمنس آلمان بود، تلاش کرد. 

وی در پایان تایید کرد که برخی گروه‌های سیاسی عراق از امضای مصوبه اخراج نیروهای آمریکایی از عراق خودداری کردند.

«حامد الموسوی» دیگر نماینده ائتلاف الفتح، پیش‌تر گفته بود که کردها موافق حضور و بقای نیروهای آمریکایی در عراق هستند زیرا این امر بخشی از مشارکت و ائتلاف آنها با یکدیگر است.

در سال ۲۰۱۴ حدود پنج هزار نظامی آمریکایی در قالب ائتلاف بین‌المللی به بهانه مبارزه با داعش در پایگاه‌های نظامی عراق مستقر شدند. از زمان اعلام شکست داعش در عراق و اعلام عدم نیاز این کشور به نیروی نظامی خارجی تاکنون، واشنگتن حاضر به خارج کردن نیروهای خود از عراق نیست.

موضوع اخراج نیروهای آمریکا از عراق بعد از آن جدی و تبدیل به خواسته پارلمان این کشور شد که ارتش آمریکا، شماری از نیروهای الحشد الشعبی و ارتش عراق را در غرب این کشور هدف قرار داد و بعد از آن در اقدامی جنایتکارانه، شهید سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را به همراه «ابومهدی المهندس»، معاون رئیس سازمان الحشد الشعبی و نیروهای مرتبط به این سازمان را در تاریخ ۱۳ دی ماه گذشته به شهادت رساند.

واشنگتن تحت فشار حملات راکتی به برخی از پایگاه‌های نظامی آمریکا در عراق ناگزیر شد که نظامیان تروریست خود را از برخی از پایگاه‌ها از جمله «التاجی» واقع در شمال استان بغداد خارج کند و در پایگاه‌های ایمن‌تر حفظ کند.در این میان فرماندهی عملیات مشترک عراق اعلام می کند که برنامه زمان‌بندی مشخصی برای تحویل گرفتن آن دسته مقرهایی دارد که نیروهای ائتلاف در آن حضور دارند. اما «مصطفی الکاظمی»  نخست‌وزیر عراق در جریان سفر اخیرش به واشنگتن، به نقل از دونالد ترامپ گفت که تا سه سال دیگر نیروهای آمریکایی در عراق می‌مانند و به تدریج از شمار آنها کاسته خواهد شد.

در این میان چند روزی است که منابع رسانه‌ای احتمال بستن سفارت آمریکا در بغداد را با هدف اعمال فشار حداکثری بر دولت عراق برای کنترل احساسات ضد‌آمریکایی در کشور را بازنشر می‌دهند و از احتمال حمله واشنگتن به گروه‌های مقاومت به بهانه حملات راکتی به سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد خبر می‌دهند امری که گروه‌های مقاومت هرگز مسئولیت آن را نپذیرفتند و با وجود تاکید بر ضرورت اخراج آمریکایی‌ها از عراق و پایگاه نظامی دانستن سفارتخانه آمریکا، می‌گویند که در شرایط کنونی کشور حمله به این سفارت با منافع ملی عراق در تضاد است.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: سفارت آمریکا نیروهای آمریکایی توافقنامه عراق سفارت آمریکا توافقنامه سفارت آمریکا در بغداد نیروهای آمریکایی نیروهای آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۸۴۳۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن

وزیر خارجه آمریکا، که هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی واشنگتن به تایوان به چین سفر کرده، گفت که واشنگتن به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با پکن است.

به گزارش مشرق، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا که با هدف حل تنش‌ها میان واشنگتن و پکن با هدف توسعه روابط دوجانبه به چین سفر کرده است، از پکن خواست تا زمینه فعالیت شرکت‌های آمریکایی در این کشور را فراهم کند.

بلینکن آنچه را که واشنگتن به‌عنوان رویه‌های تجاری ناعادلانه چین توصیف می‌کند، در نشست با مقامات دولتی محلی چین در مرکز مالی شانگهای مطرح کرد.

وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: بلینکن با مقام ارشد شهر، دبیر حزب حاکم ملاقات کرد و نگرانی‌های خود را در مورد سیاست‌های تجاری چین و شیوه‌های اقتصادی آن مطرح کرد.

بلینکن تاکید کرد که آمریکا به‌دنبال رقابت اقتصادی سالم با چین و زمینه بازی برابر برای کارگران و شرکت‌های آمریکایی فعال در چین است.

در این بیانیه آمده است: دو طرف بر اهمیت روابط بین مردم آمریکا و چین، از جمله گسترش مبادلات بین دانشجویان، دانش‌پژوهان و بازرگانان تاکید کردند.

واشنگتن و چین به‌طور فزاینده‌ای بر سر نحوه عملکرد شرکت‌های آمریکایی در چین و صادرات و ظرفیت تولید چین اختلاف نظر دارند. این اختلافات همچنین در پی آنچه حمایت پکن از مسکو در جنگ با اوکراین خوانده شده، تشدید شده است.

انتظار می‌رود سفر بلینکن به چین که تازه‌ترین ارتباط میان مقامات ارشد دو کشور است، شامل رایزنی درباره مسائل مختلفی از اقتصادی گرفته تا سیاسی و نظامی باشد.

هم‌زمان با ورود آنتونی بلینکن به چین، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با امضای مصوبه کنگره مبنی بر اعطای بسته کمکی چند میلیارد دلاری آمریکا به تایوان، آن را اجرایی کرد. این بسته شامل ۸ میلیارد دلار کمک در جهت مقابله با حمله نظامی احتمالی چین است.

بلینکن قرار است روز جمعه در پکن با وانگ یی، وزیر خارجه چین دیدار کند. همچنین احتمالا او قرار است دیداری نیز با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین داشته باشد.

دیگر خبرها

  • حضور بلینکن در چین هم‌زمان با تصویب بسته کمک نظامی به تایوان از سوی واشنگتن
  • افشاگری سی‌ان‌ان از فاجعه فرودگاه کابل هنگام خروج نظامی آمریکا
  • پنجم اردیبهشت، سالروز شکست حمله نظامی آمریکا درصحرای طبس
  • شکست پنجه عقاب در صحرای طبس
  • درخواست پنتاگون از دولت عراق درباره نیروهای آمریکایی
  • هشدار پنتاگون به عراق درباره ادامه حملات علیه نیروهای آمریکا
  • «روس‌ها آمدند و ما رفتیم»؛ گزارش پالتیکو از شکست آمریکا در آفریقا
  • هشدار درباره خطر حملات پهپادی برای امنیت ملی آمریکا
  • دامی که آمریکا برای عراق پهن کرد
  • مذاکرات بغداد و اربیل برای از سرگیری صادرات نفت شمال