Web Analytics Made Easy - Statcounter

منطقه تبادکان آموزش و پرورش شهرستان مشهد با افزون ۱۳۸ هزار دانش‌آموز بزرگترین منطقه آموزش و پرورش در سطح کشور محسوب می‌شود.  

علی سعیدی‌ روز پنجشنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا سرانه استاندارد جهانی فضای آموزشی را هشت و نیم مترمربع ذکر و بیان کرد: مساحت کنونی این شاخص فرهنگی اجتماعی در ایران پنج و چهار دهم مترمربع و در آموزش و پرورش خراسان رضوی چهار و نیم مترمربع است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: با تلاش دولت و پیگیری اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ظرف شش سال اخیر ۱۲۰ مدرسه در قالب طرحهای آموزشی در منطقه تبادکان اجرا و به بهره‌برداری رسیده است.

رییس منطقه آموزش و پرورش تبادکان ادامه داد: هم‌اینک نیز در راستای تلاش برای افزایش سرانه فضای آموزشی و ارتقاء این شاخص در منطقه آموزش و پرورش تبادکان شهرستان مشهد ۴۶ پروژه آموزشی در دست اجرا قرار دارد تا هرچه زودتر به جمع مدارس فعال در این منطقه افزوده شوند.

وی گفت: میانگین سرانه فضای آموزشی در تبادکان نه تنها کمتر از نرم جهانی، ملی و استانی آن است بلکه در برخی از نواحی همین منطقه از آموزش و پرورش شهرستان مشهد سرانه فضای آموزشی برای دانش‌آموزان تا میزان اندک یک و دو دهم مترمربع نیز وجود دارد.

سعیدی افزود: گرچه تلاشهای برنامه‌ریزی شده دولت بطور مستمر برای افزایش سرانه فضای آموزشی تبادکان ادامه دارد اما سرعت افزایش شمار دانش‌آموزان، موج رشد جمعیت در این منطقه و تراکم بالای جمعیتی آن در مقابل کمبود شدید زمین برای ساخت مدرسه موجب تداوم کمبود فضای آموزشی شده است. 

وی کل جمعیت دانش‌آموزی تبادکان را در سال تحصیلی جدید افزون بر ۱۳۸ هزار نفر اعلام و بیان کرد: ۱۶ درصد از این جمعیت دانش‌آموزی منطقه یعنی ۲۱ هزار آنان مهاجران خارجی تبعه کشورهای همسایه هستند.

رییس منطقه تبادکان آموزش و پرورش شهرستان مشهد در مورد سرعت فزاینده رشد جمعیت دانش‌آموزان گفت: سالانه بین پنج هزار تا هشت هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی تبادکان افزوده می‌شود. حدود سه هزار نفر از این دانش‌آموزان در میانه سال تحصیلی وارد مدارس می‌شوند. 

وی افزود: بر این اساس اگر سالانه ۳۰۰ کلاس جدید درس در تبادکان ساخته شود، فقط سرانه فضای آموزشی منطقه در وضعیت کنونی آن باقی می‌ماند. 

سعیدی‌ گفت: تراکم جمعیت دانش‌آموزی در تبادکان به حدی بالا است که به ۴۰ نفر هم می‌رسد اما مشارکت شهروندان نیکوکار مدرسه‌ساز و تلاش اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان رضوی در ساخت کلاس و مدرسه برای این منطقه بسیار خوب است ولی آموزش و پرورش تبادکان بخاطر رشد فزاینده جمعیت همچنان در تنگنا بسر می‌برد.

رشد جمعیت در منطقه تبادکان به هشت درصد می‌رسد در حالی که این رقم در کشور ۱.۵ تا دو درصد است. همچنین حضور دهها هزار دانش‌آموز اتباع خارجی به ویژه از افغانستان به فرهنگ موزاییکی این منطقه دامن زده است.

وی در ادامه گفتگو با خبرنگار ایرنا همچنین به وضعیت حضور دانش‌آموزان منطقه تبادکان در کلاسهای درس اشاره و بیان کرد: بر اساس آمارگیری از ۷۵ درصد مدارس این منطقه ۷۱ درصد دانش‌آموزان تبادکانی اوایل سال تحصیلی جاری در کلاسهای درس حاضر می‌شدند اما هم‌اینک میزان حضور آنان در مدرسه به کمتر از ۵۰ درصد کاهش یافته است.

"تبادکان" نام روستایی واقع در دهستان کنه‌بیست یا کنویست بخش مرکزی شهرستان مشهد است که به محدوده‌ای چهار هزار کیلومترمربعی واقع در شمال این شهرستان نیز اطلاق می‌شود. تبادکان یک منطقه موزاییکی از نظر انواع گویشها، درآمد خانوار، مذهب و متنوع از نظر جمعیتی با بافت متراکم، بخشی از حاشیه شهر کلانشهر مشهد نیز محسوب می‌شود که ۶۵ درصد دانش‌آموزان آن در زمره حاشیه‌نشینان هستند. 

بخش مرکزی مشهد ۲۲۰ روستا با افزون بر ۳۰۰ هزار نفر جمعیت در شش دهستان "تبادکان، توس، کارده، میان‌ولایت، کنه‌بیست و درزآب" است. ۱۲۸ روستا از این تعداد شامل برخی  از روستاهای دهستان کنه‌بیست در حریم کلانشهر مشهد قرار دارند. 

۳۵ درصد دیگر دانش‌آموزان تبادکان ساکن روستاهای این منطقه وسیع هستند بطوری که فاصله دورترین مدرسه تبادکان تا شهر مشهد ۱۲۰ کیلومتر است. 

دانش‌آموزان این منطقه با وجود همه محرومیتها تاکنون مقامهای برتر مسابقات جامع علمی کاربردی کشور، قرآنی، جشنواره خوارزمی و دیگر رقابتهای مشابه را کسب کرده‌اند.
استان شش میلیون و ۴۰۰ هزار نفری خراسان رضوی افزون بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار دانش‌آموز شاغل به تحصیل مقاطع مختلف در سطح ۴۷ منطقه آموزش و پرورش دارد.

برچسب‌ها مشهد وزارت آموزش و پرورش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مشهد وزارت آموزش و پرورش مشهد وزارت آموزش و پرورش اخبار کنکور سرانه فضای آموزشی جمعیت دانش آموزی منطقه تبادکان آموزش و پرورش شهرستان مشهد منطقه آموزش دانش آموزان خراسان رضوی هزار نفر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۳۹۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری

  به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی، مدیر توسعه آموزش دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: جشنواره شهید مطهری به صورت متمرکز، ۱۲ اردیبهشت ماه در تهران و پس از آن در قطب‌های کلان منطقه ۹ آموزشی برگزار می‌شود و مشارکت دانشجویان در حوزه اجرایی و پنل‌های آموزشی، یکی از رویداد‌های جدید آموزشی در این دوره از جشنواره شهید مطهری است.   دکتر حمیدرضا کیانی فر افزود: هفت پنل و رویداد آموزشی توسط دانشجویان اجرایی می‌شود که محوریت آنها بر مبنای حضور دانشجو در حوزه آموزش به عنوان دستیار یا کمک کننده آموزش است.   وی با بیان اینکه توانمندی دانشجویان در حوزه هوش مصنوعی، آموزش رباتیک و واقعیت افزوده، مثال زدنی است، اظهار داشت: بر این اساس هفت پنل آموزشی توسط این دانشجویان ارائه می‌شود و در مجموع ۲۹ رویداد آموزشی برای هفدهمین دوره جشنواره شهید مطهری در نظر گرفته شده است.   مدیر توسعه آموزش علو م پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه در این پنل‌ها به مشکلات آموزشی کلان منطقه ۹ و راهکار‌های آن پرداخته می‌شود، گفت: علاوه بر این سه مسابقه در زمینه یادگیری و آموزش برگزار می‌شود که مسابقه اتاق فرار آموزشی یکی از رخداد‌های جذاب این دوره برای دانشجویان خواهد بود.   دکتر کیانی فر با اشاره به اینکه یک مسابقه علمی نیز در افتتاحیه برای دانشجویان برگزار می‌شود، خاطرنشان کرد: در این جشنواره از تعداد قابل توجهی از اساتید و دانشجویان برتر قدردانی می‌شود و از فرایند‌هایی که طی سال گذشته ارائه و داوری شده نیز قدردانی به عمل می‌آید.   وی ادامه داد: جایزه تداوم آموزشی نیز به کسانی تعلق می‌گیرد که در طی پنج سال یا بیشتر، اقدام نوآورانه و مورد تایید آموزش را به طور مستمر انجام داده است.   مدیر توسعه آموزش علو م پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ابراز کرد: برای اولین بار از استاد و دانشجویان پایان نامه‌های برتر در حوزه آموزش علوم پزشکی قدردانی می‌شود.   وی با بیان اینکه در این جشنواره غرفه‌های در اختیار دانشگاه‌های کلان منطقه ۹ قرار می‌گیرد و به غرفه برتر جایزه ویژه اهدا می‌شود، تصریح کرد: در مجموع بیشتر از ۱۰۰ نفر در هفدهمین جشنواره مطهری قدردانی خواهند شد.   دکتر کیانی فر ابراز کرد: افتتاحیه این جشنواره با حضور موثر دانشجویان و اختتامیه با حضور دانشجویان و اساتید برگزار می‌شود.

دیگر خبرها

  • تشکیل قرارگاه عدالت آموزشی با هدف توزیع متوازن امکانات در همه مدارس
  • علت افت تحصیلی دانش‌آموزان در آزمون‌های نهایی چیست؟ + تاریخ برگزاری امتحانات
  • جذب بیش از ۱۰۰۰ دانشجو معلم در گیلان
  • بودجه مناسب برای بروزرسانی تجهیزات فنی‌و‌حرفه‌ای مهاباد در نظر گرفته می‌شود
  • بازدید سرزده فرماندار مهاباد از کارگاههای فنی و حرفه‌ای
  • دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزبان جشنواره شهید مطهری
  • آزمون‌های نهایی مبتنی بر ارزشیابی از یادگیری است
  • کمبود سرانه فضای آموزشی چهارمحال و بختیاری
  • جشنواره نوآوری و فناوری دانش آموزی در تبریز برگزار می شود
  • ساخت ۸۲ طرح خیری در چهارمحال و بختیاری