Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها ـ فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان با اشاره حماسه ۹ مهرماه مردم حمیدیه گفت: عشایر و جوانان حمیدیه با ایستادگی در برابر نیروهای بعثی مانع از پیشروی نیروهای بعثی به خاک ایران شدند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم  از اهواز،  تشکیل نخستین سپاه پاسداران در حمیدیه صورت گرفت. در آن دوران یعنی دوران قبل از جنگ هم سپاه حمیدیه به فرماندهی سردار «شهید علی هاشمی» که او نیز موسس آن بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توانست مردم بومی را به کار بگیرد و سپاه منظمی را ترتیب دهد.

شهید هاشمی نیز توانست اوضاع را در آنجا آرام نگه دارد، تا اینکه جنگ شروع شد و در موقعیت چند کیلومتری شهر حمیدیه رژیم بعثی را برای اولین بار شکست دهند. مقر سپاه پاسداران در طول هشت سال دفاع مقدس قصر تاریخی حمیدیه است. این اثر سال 1380 به شماره  3980 در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

اولین شکست رژیم بعثی در حمیدیه

حمیدیه به علت قرار گرفتن در مسیر اهواز – سوسنگرد یکی از مناطق مهم و حساس جنگ و دروازه ی ورود به مرکز استان به شمار می آید. دشمن اهمیت این شهر را متوجه شده بود. به همین علت دشمن با عبور از محور چزابه – بستان – سوسنگرد، در روز 7/7/59 نیروهای تیپ 43 لشکر 9 ارتش عراق که با نصب پل از کرخه کور عبور کرده بودند.

ضمن اجرای آتش شدید روی حمیدیه و فولی، به سمت جاده حمیدیه –  سوسنگرد پیش رفته، با تیپ 35 که به نزدیکی حمیدیه رسیده بود الحاق کردند. خود را به روستای «کوت سید نعیم» در 5 کیلومتری حمیدیه رسانیدند.

«مگر جوانان اهواز مرده اند؟!»

از آنجا که سقوط حمیدیه دروازه ی ورود دشمن به اهواز تلقی می شد، اهمیت دفاع از سقوط حمیدیه به دست دشمن را دو چندان کرد. آن موقع حمیدیه یکی از مناطق اهواز به حساب می آمد و با نزدیک شدن دشمن به حمیدیه، در پی فرمایش امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه فرمودند: «مگر جوانان اهواز مرده اند؟!».

یک گروه 28 نفره از رزمندگان سپاه به فرماندهی شهید علی غیور اصلی با همکاری و همیاری نیروهای مردمی شهر حمیدیه برای جلوگیری از پیشروی یگان های زرهی و پیاده عراق به این منطقه آغاز کردند. در این میان تعدادی از کشاورزان منطقه با غرق آب کردن زمین های کشاورزی خود، تعدادی از تانک های دشمن را به گل نشاندند. آن ها با این طرح توانستند نیروهای دشمن را مجبور کنند، تنها از طریق جاده حمیدیه – سوسنگرد حرکت کنند و این اقدام هدف قرار دادن دشمن از سوی رزمندگان اسلام را راحت تر کرد.

اندک مدافعان مستقر در شهر با شنیدن این  پیام امام راحل (ره) گرد هم آمدند و با تشکیل گروهی 28 نفره به فرماندهی علی غیور اصلی شبانه به سمت دشمن حرکت کردند و در باغ های اطراف موضع گرفتند. فرمانده دسته سازمان خود را به چندین گروه «آر.پی.جی زن» تقسیم کرد و در طول یک کیلومتر آن ها را آرایش داد.

اربعین دفاع|عزاداری رزمندگان در دفاع مقدس چگونه برگزار می‌شد؟شناسایی هویت 2 شهید از نیروهای حاج قاسم سلیمانی در دفاع مقدس پس از 37 سالتصویر دفاع مقدس| خواب‌هایی که شاید ما را بیدار کند

ساعت 4 بامداد «9مهرماه1359» با دستور فرمانده عملیات اجرای آتش به سمت تانک های عراقی اجرا شد. چندین تانک دشمن به آتش کشیده شد. نیروهای عراقی که غافل گیر شده بودند و نمی‌دانستند با چه توانی به آن ها حمله شده، در حالی که خسارت قابل توجهی دیده بودند، با رها کردن تعدادی از تانک های خود به سمت کرخه نور و دب حردان عقب نشینی کردند. پس از این عقب نشینی جاده حمیدیه – سوسنگرد آزاد شد و جاده اهواز – حمیدیه تأمین شد.

به گونه ای که ارتش عراق با دادن تلفات و به جا گذاشتن تعدادی از تانک های خود در گل ولای زمین های کشاورزی، تا غرب سوسنگرد عقب نشینی کرد. «این اولین عملیاتی بود که پیشروی دشمن به سمت اهواز شکست می خورد».

حد نهایی تجاوز عراق به خاک ایران در 2 کیلومتری جنوب غربی حمیدیه و تا روستای شبیشه بود و به همین مناسبت یادمان شهدای حمیدیه که یاد آور حد نهایی پیشروی ارتش عراق و حماسه رزمندگان اسلام در این منطقه است به صورت یک ستون و یک تانک در این منطقه خود نمایی می کند.

سردار حسن شاهوارپور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اهواز، اظهار داشت: 9 مهرماه در تاریخ جنگ تحمیلی بنام "حماسه مردم حمیدیه" نامگذاری شده است که نشان از دلاوری و رشادت مردم خطه در آغاز جنگ تحمیلی است.

وی افزود: نیروهای بعثی صدام 9 مهرماه سال 59 با عبور از حمیدیه بنا داشتند، اهواز را تسخیر کنند. رشادت‌های جانانه مردم این خطه باعث عقب نشینی بعثی ها شد.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان گفت: "حماسه مردم حمیدیه" نشان از ارادت مردم این خطه به انقلاب است و در تاریخ کشور و دفاع مقدس فراموش ناشدنی است.

وی ادامه داد: این حماسه مبتنی بر این باور است که مردم ایران تسلیم ناپذیر است و دشمن زبون امروز هم با تحریم نمی‌تواند در اراده ملت مقام ایران خللی وارد کند.

شاهوارپور تصریح کرد: آمریکا و رژیم پلید صهیونیستی بدانند ملت ایران، ملت شهادت و مقاوم است و آینده از آن ملت‌های مقاوم است.

انتهای پیام/341/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مردم حمیدیه دفاع مقدس عقب نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۵۲۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرستان خفر با بیان اینکه یکی از سرفصل‌های عملی درس مکتب تشیع جعفری امام صادق (ع) در سیره عملی آن حضرت، مرزبندی با طاغوت است. گفت: مبنای عملی تمام اولیا الهی و ائمه هدی (ع) همین مرزبندی با طاغوت است.

خطیب جمعه خفر گفت: واقعه عاشورا و محبوس و مسموم و مقتول شدن ائمه معصوم همه به خاطر مرزبندی با طاغوت است و قرآن کریم نیز در آیه (فَمَن یَکفُر بِالطّاغوتِ وَیُؤمِن بِاللَّهِ فَقَدِ استَمسَکَ بِالعُروَةِ الوُثقی…) به این مساله اشاره کرده است.

وی با بیان اینکه ائمه به دنبال حاکمیت الهی بوده و به خاطر مقابله با طاغوت تحت فشار و زجر و مصیبت بودند افزود: دشمنان به امام صادق و دیگر امامان ما مجال و میدان ندادند و حتی ادعای امامت ائمه را جرم انگاری می‌کردند.

خطیب جمعه خفر به هفته کارگر نیز اشاره کرد و گفت: از مدیر کار و رفاه اجتماعی شهرستان انتظار داریم با ارائه برنامه‌های جامع‌تر در بخش انگیزه‌بخشی به نیروی کار زمینه تحول اقتصادی شهرستان را به صورتی شایسته‌تر فراهم نماید.

وی افزود: یکشنبه ۱۶ اردیبهشت سالروز اعلام جنگ رسمی اقتصادی آمریکا در سال ۷۴ و تحریم همه‌جانبه علیه ایران است و طی این چند دهه جبهه استکبار مدام دشمنی‌هایش را در جبهه اقتصادی شدت بخشیده تا نظام اسلامی و انقلابی ایران را از پا درآورد اما به لطف خدا و مقاومت مردم صبور و انقلابی این حربه هم کارساز نشد.

امام جمعه خفر گفت: گاهی عملکرد دولتمردان گذشته، جدای از مردم و به صورت انفعالی بود و رضایت کدخدا را شرط موفقیت خود می‌دانستند و چشم و دل و امیدشان به خارج از مرزهایمان بود.

کد خبر 6095768

دیگر خبرها

  • تمجید گروه‌های مقاومت فلسطین از مردم و نیروهای مسلح یمن
  • آغاز مرحله چهارم عملیات‌ ارتش یمن علیه اسرائیل
  • دشمن در جنگ اقتصادی با مقاومت مردم نتوانسته کاری از پیش ببرد
  • دانشجویان یهودی و مسیحی در حال حمایت از مردم غزه‌اند
  • گزارش ایرنا از راستی آزمایی خبر بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی
  • مردم غزه مقاومت را از ایرانی ها آموخته‌اند
  • مردم غزه مقاومت را از مردم ایران آموخته‌اند
  • جنگیدن با دشمن در خاک خودش،‌ مهم ترین نشانه قدرت
  • کارگران با روحیه ملی در راه دفاع از ارزش‌های اسلام حرکت می کنند
  • شویگو: روسیه به تسلیحات بیشتر و بهتری برای حفظ سرعت پیشروی‌ها در جنگ نیاز دارد