Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آنا»
2024-04-26@10:04:47 GMT

طرح جهش تولید دانش‌بنیان به مجلس ارائه شد

تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۴۹۶۶۷۶

طرح جهش تولید دانش‌بنیان به مجلس ارائه شد

رئیس فراکسیون مناطق آزاد صنعتی– تجاری مجلس از ارائه طرح جهش تولید دانش‌بنیان در مجلس خبر داد و گفت: منطقه آزاد ارس باید بیشتر به سمت صنعتی‌تر شدن حرکت کند تا تجاری شدن.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا،  معصومه پاشایی بهرام رئیس فراکسیون مناطق آزاد در دومین نشست تخصصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور که در محل پارک علم و فناوری دانشگاه تهران برگزار شد، با بیان اینکه نباید برای هر هفت منطقه آزاد نسخه یکسانی پیچیده شود، اظهار کرد: برای این مناطق مشوق‌هایی در نظر گرفته شد اما متأسفانه بسیاری از مناطق زمانی به توسعه رسیدند که زمان این مشوق‌ها پایان یافته بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه دیدگاه مجلس در ابتدا به مناطق آزاد منفی بود اما هم‌اکنون چنین نیست، گفت: منطقه آزاد ارس باید بیشتر به سمت صنعتی‌تر شدن حرکت کند تا تجاری شدن. همچنین باید به ظرفیت‌های گردشگری این منطقه توجه ویژه و اهمیت داده شود و باید در این مناطق مدیریت یکپارچه‌ای وجود داشته باشد.

در ادامه این نشست احمد جمالی سرپرست معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری– صنعتی و ویژه اقتصادی با بیان اینکه رویکرد اصلی در تأسیس مناطق آزاد ایجاد تعامل با حوزه بین‌الملل بوده است، افزود: باید به موارد قانونی به عنوان ستون‌های اصلی مناطق آزاد توجه شود.

وی با بیان اینکه برای تحقق صادرات دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و همکاران تلاش کردند، گفت: در فاصله سال‌های ۸۰ تا ۸۹ مجموعه صادرات بیش از ۱۳۰ میلیارد دلار و در سال گذشته، تولیدات ۴۰ میلیارد دلار  بوده است.

سرپرست معاون اقتصادی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری– صنعتی و ویژه اقتصادی با اشاره به اختصاص تشویق‌هایی برای این مناطق با هدف افزایش صادرات و ایجاد اشتغال در ادامه خاطرنشان کرد: در این بازه زمانی بیش از 2 هزار واحد تولیدی و بیش از یک هزار بخش خدماتی در مناطق آزاد تشکیل شد که به اشتغال کمک کرد.

جمالی با بیان اینکه هم اکنون کمترین میزان بیکاری در مناطق آزاد است، گفت: در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۸ بیش از ۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری خارجی اتفاق افتاد که در حوزه سرمایه بخش خصوصی نقش پررنگی دارد.

وی عمده سرمایه گذاری را در مناطق آزاد صادرات محور برشمرد. بر اساس این گزارش، قاسمی‌زاده مدیر برنامه‌ریزی و بودجه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد با بیان اینکه از آبان ماه وارد بودجه ۱۴۰۰ می‌شویم، گفت: باید برنامه هفتم را در مناطق آزاد زودتر از سرزمین اصلی اجرا کرد.

وی با بیان اینکه نباید برای مناطق آزاد برنامه‌ریزی جامع شود، افزود: برنامه هفتم بر مبنای برخی چالش‌ها و آسیب‌های بنیادی دنبال می‌شود.

مدیر برنامه ریزی و بودجه دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد ادامه داد: تشکیلات و نیروی انسانی در مناطق آزاد نیازمند بازسازی و بازنگری هستند. از مسائل اساسی در مناطق آزاد بحث اقتصادی است همچنین توانمندسازی جوامع محلی و مردم محلی نیز اصلی اساسی است.

قاسمی‌زاده با بیان اینکه برای ۶۹۰ پروژه عمرانی در مناطق آزاد بودجه مصوب داریم، گفت: بخش مهم صادرات و تولیدات در مناطق ویژه وجود دارد.

محسن نریمان مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری– صنعتی ارس هم با بیان اینکه هدف از ایجاد مناطق آزاد حذف بروکراتیک پیچ در پیچ بوده است، گفت: در قبال آن وظیف داریم مدیریت یکپارچه‌ای در مناطق آزاد ایجاد کنیم.

وی با اشاره به ماده ۶۵ قانون و تأکید بر ایجاد یکپارچگی مدیریت در این مناطق افزود: در سال‌هایی، واردات بر صادرات در منطقه آزاد ارس تفوق یافت اما در سال‌های اخیر و تحت فشارهای تحریم صادرات افزایش و واردات کاهش یافت.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی ارس با بیان اینکه هم اکنون تزار تجاری منطقه آزاد ارس ۳۴۰ میلیون دلار است، در ادامه از راه اندازی صندوق پژوهش و فناوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان در این منطقه خبر داد و گفت: همچنین فضای مناسب ۵۰ هکتاری برای این شرکت‌های دانش‌بنیان در نظر گرفته‌ایم.

نریمان با بیان اینکه باید میان صاحبان ایده و سرمایه‌گذاران تفاهمی ایجاد شود، افزود: باید شمار شرکت دانش‌بنیان در منطق آزاد ارس افزایش یابد.

انتهای پیام/4021/

منبع: آنا

کلیدواژه: دانش بنیان منطقه آزاد دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد منطقه آزاد ارس دانش بنیان مناطق آزاد آزاد تجاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۴۹۶۶۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان

ایسنا/خراسان رضوی معاون سازمان تات گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیادی در بخش کشاورزی در حال ارائه نوآوری و فناوری هستند؛ اگر این فناوری‌ها و نوآوری‌ها به دست کشاورز برسد، قطعا تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری خواهد داشت.

محمدمهدی قاسمی امروز ۶ اردیبهشت‌ماه، در جریان تور رسانه‌ای با موضوع کشاورزی دانش‌بنیان از دهکده فناوری و نوآوری کشاورزی، منابع طبیعی و صنایع غذایی خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار زیادی در بخش کشاورزی در حال ارائه نوآوری و فناوری خود هستند.

وی افزود: اگر این فناوری‌ها و نوآوری‌ها به دست کشاورز برسد و برای کشاورز قابل استفاده شود، قطعا تاثیر بسیار زیادی در افزایش بهره‌وری خواهد داشت. به دنبال این هستیم که در سال جهش تولید با مشارکت مردم، با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان شتاب‌دهی را انجام دهیم.

قاسمی بیان کرد: ما ظرفیت کشاورزی را به طور کامل می‌شناسیم و نسبت به شرایط کشور، کشاورزان ‌و کشت‌های مختلف اطلاعات داریم که شاید شرکت‌های دانش‌بنیان نداشته باشند. اینکه مخاطب چه کسی باشد و محصولات تولید شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان به دست چه کسی برسد، مهم است.

معاون سازمان تات(تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) و رئیس موسسه آموزش و ترویج کشاورزی عنوان کرد: ما مسیر را برای دسترسی کشاورزان و تولیدکنندگان به یافته‌های دانشی و علمی شرکت‌های دانش‌بنیان با کمک خودشان تسهیل می‌کنیم. نیازی به تسهیلات نیست، ما بسترهایی داریم که از بسیاری از تسهیلات بهتر است و کمک بسیار بزرگی می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نقش آفرینی جوانان نخبه در توسعه جهش تولید/جلوی مونتاژ‌ها را بگیرید
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • مخبر: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • تولید نان کامل در خراسان رضوی امنیت غذایی را تامین می‌کند
  • نیاز کشور به گندم برای تولید نان ۱۲ میلیون تن است
  • افزایش بهره‌وری با استفاده کشاورزان از فناوری شرکت‌های دانش‌بنیان
  • خراسان رضوی می‌تواند پایلوت تولید نان کامل شود
  • پرداخت ۳ همت تسهیلات به دانش‌بنیان‌ها برای تحقق رشد تولید
  • ره‌آورد فناورانه حمل‌ونقل شهری همزمان با رویداد حمل‌ونقل دانش‌بنیان در اصفهان