Web Analytics Made Easy - Statcounter

کشاورزان با گلایه از عدم‌حمایت دولت و عدم تعیین قیمت خرید تضمینی برای زرشک و زعفران، گفتند: قیمت‌ها به شدت پایین آمده و ارزش طلای سرخ درحال تبدیل به خاکستر است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از خاورستان، زعفران، محصولی راهبردی است که قدمت آن به چند هزار سال پیش برمی‌گردد و به عنوان محصولی به‌نام و انحصاری در جنوب خراسان شناخته شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زعفران به علت طعم، رنگ و عطر عالی، کاربردهای فراوانی در تولید فرآورده‌های غذایی، دارویی و شیمیایی دارد و با توجه به محدودیت کشت و تولید، از محصولات گران‌قیمت محسوب می‌شود اما این روزهای، سرخی زعفران رو به سیاهی می‌رود.

با وجود این‌که در سال‌های اخیر سطح زیرکشت زعفران در کشور به بیش از ۲۰ استان رسیده است، اما بازهم استان‌های خراسان‌رضوی و خراسان‌جنوبی با داشتن بالاترین سطح مزارع زیرکشت زعفران با آمار تولید ۹۰ درصد زعفران، رتبه اول را در میان سایر استان‌های کشور دارا هستند و نیاز 90 درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود.

زعفرانی یکی از گران‌بهاترین محصولات جهان بوده و جایگاه ویژه‌ای در سراسر جهان دارد و اشتغال زیادی در مناطق کم‌آب مانند خراسان ایجاد کرده است.

متأسفانه آن‌قدر درد و رنج زعفران‌کاران زیاد شده که دیگر رمق فریادزدن را هم ندارند و حاضر به صحبت نمی‌شوند.

مقام معظم رهبری در دیدار با هیئت دولت به مناسبت هفته دولت سال 1399، گریزی بر خام‌فروشی زعفران جنوب خراسان زدند. گویا رهبر معظم انقلاب اسلامی، صدای اعتراض کشاورزان خراسان جنوبی را که سال‌ها فریادشان توجه بیشتر به محصولات راهبردی استان از جمله خام‌فروشی در زعفران است را شنیدند. ایشان تأکید کردند: خام‌فروشی در سنگ‌های معدنی قیمتی و فرآوری آن‌ها در خارج و بازگرداندن به کشور با چندین برابر قیمت، فروش خاک جزیره هرمز، فرآوری‌نشدن زعفران جنوب خراسان و خرمای مناطق گرمسیری از جمله مواردی است که نشان می‌دهد باید در این زمینه کار جدی صورت گیرد.

زرشک و زعفران خرید تضمینی ندارد

اسحاقی یکی از زعفران‌کار قاین در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، گفت: عمده مشکل زعفران‌کاران قیمت پایین، نبود خرید تضمینی، هزینه بالا نهاده‌های کشاورزی و عدم‌حمایت دولت از بخش کشاورزی است.

وی با بیان این‌که هنوز زعفران سال گذشته کشاورزان در منازل آن‌ها نگهداری می‌شود افزود: وضعیت کشاورزی در خراسان جنوبی خوب نیست و دلیل آن عدم‌حمایت مسئولان از کشاورزان است.

این زعفران‌کار قاینی، گرانی نهاده‌های کشاورزی، سموم، کود، هزینه‌های کارگری و کمبود آب را از عمده مشکلات زعفران‌کار دانست و اظهار کرد: خواسته کشاورزان خرید تضمینی و صادارات زرشک و زعفران است.

اسحاقی عنوان کرد: بیشتر محصولات کشاورزی خرید تضمینی از طرف دولت دارند اما در زرشک و زعفران هیچ‌گونه خرید تضمینی وجود ندارد.

وی با گلایه اظهار کرد: هم‌اکنون 5 هکتار زمین زیرکشت زعفران دارم و حاضرم با شرایط فعلی، رایگان در اختیار مسئولان دولتی قرار دهم تا برداشت کنند.

ارزش طلای سرخ درحال تبدیل به خاکستر است

اکبری یکی از کشاورزان شهرستان زیرکوه نیز در گفت‌وگو با خاورستان، فرآوری و بسته‌بندی زعفران را از خواسته‌های کشاورزان برشمرد و تأکید کرد: اگر مشکل خرید تضمینی و صادرات زعفران انجام نشود دیگر نباید شاهد توسعه روستا و شکوفایی کشاورزی در استان باشیم.

وی با بیان این‌که تاکنون حمایت از بخش کشاورزی فقط در حد حرف بوده اظهار کرد: تاکنون فقط آقای اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی درد کشاورزان را شنیده و در مجلس به گوش دیگر مسئولان کشوری رسانده است.

این کشاورز، نوسانات شدید قیمت زعفران را از مهم‌ترین عوامل نارضایتی کشاورزان عنوان کرد و افزود: هنگام برداشت محصول، قیمت‌ها به شدت پایین می‌آید.

اکبری با بیان این‌که زعفران محصول مهم و راهبردی محسوب می‌شود که هنوز متولی خاصی ندارد تصریح کرد: جا دارد این محصول مهم و راهبردی مانند محصولات دیگر کشاورزی ازجمله گندم، مورد حمایت قرار گیرد تا دست دلالان از آن کوتاه شود.

وی با بیان این‌که ارزش طلای سرخ درحال تبدیل به خاکستر است، عنوان کرد: باید هر چه سریع‌تر برنامه‌ریزی و خرید تضمینی توسط دولت انجام شود.

این کشاورز اهل زیرکوهی با بیان این‌که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا دچار مشکلات بیشتری هستیم، گفت: هر سال در فصل برداشت زعفران که از ابتدای آبان آغاز می‌شود دلالان، زعفران را با قیمت اندک خریداری و زعفران استحصال شده را با قیمت بسیار بالا صادر می‌کنند.

جهاد کشاورزی کمک کند

کارکن، از دیگر کشاوزان و فعالان حوزه زعفران در شهرستان قاین نیز به خبرنگار ما گفت: زعفران نسبت به سایر محصولات از قیمت پایین برخوردار است که حتی پول کارگری و آبیاری خود را هم جواب نمی‌دهد.

وی وجود دلالان و عدم‌حمایت مسئولان را از عمده مشکلات زعفرانکاران دانست و با اشاره به این‌که با توجه به خشکسالی‌های اخیر، خسارت بسیاری به زعفران‌کاران وارد شده و سطح زیرکشت این محصول کاهش یافته است افزود: اگر جهاد کشاورزی کمک کند تا کشاورزان به سیستم آبیاری بارانی روی بیاورند، به نفع کشاورزان است.

این کشاورز خواستار برندسازی، تبلیغات و برنامه‌های ترویج جهت جمع‌آوری، خشک‌کردن و بسته‌بندی موقت جهت عرضه به بازار شد و تصریح کرد: برای یک پفک نمکی یا کِرِم در صدا و سیما تبلیغات و هزینه می‌شود اما برای زعفران هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

سوءاستفاده دلالان از عدم‌حمایت مسئولان

احمدی از کشاورزان شهرستان سرایان نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، اظهار کرد: بسیاری از کشاورزان زحمتکش شهرستان سرایان در طول سال به امید فصل برداشت زعفران تلاش می‌کنند اما در فصل برداشت با ناامیدی روبرو می‌شوند.

وی، دلالان را یکی مهم‌ترین عواملِ ضرر کشاورزان دانست و خواستار برخورد جدی با دلالان شد.

این کشاورز افزود: در شرایطی که حمایت چندانی در بحث خرید تضمینی و صادرات زعفران صورت نمی‌گیرد و مسئولان به چند جلسه و مصوبه بی‌عمل اکتفا می‌کنند، دلالان از این فرصت سوءاستفاده کرد و سودهای کلان به جیب می‌زنند.

به داد کشاورزان خراسان جنوبی برسید

سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی چهارشنبه 29 مردادماه سال‌جاری مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با بیان این‌که وزیر جهاد کشاورزی؛ صدای مظلومیت مردم استان را بشنود و به داد کشاورزان برسد گفته بود: مردم استان خراسان جنوبی بغضی در گلو دارند. هنوز زرشک‌های سال گذشته‌ی زرشک‌کاران منطقه، در انبار و بارگاه‌ها مانده است. استدعا دارم صدای مردم مظلوم را از استان خراسان جنوبی بشنوید.

وی افزود: دلخوشی من این است که مقام معظم رهبری صدای ما را از مجلس می شنوند. حضرت آقا؛ برای کشاورزان استان خراسان جنوبی دعا بفرمایید. بیش از ده‌ها هزار نفر از کشاورزان کنج خانه نشسته‌اند و محصولشان در حال از بین رفتن است و یک سال را باید در فقر زندگی کنند. باید به داد آن‌ها برسیم.

نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: وزرا، مسئولان و مدیران این گره را باز کنند.

کشاورزان مُزد واقعی خود را دریافت نمی‌کنند

محسن احتشام رئیس شورای ملی زعفران کشور در گفت‌وگو با خبرنگار خاورستان، با بیان این‌که به فصل برداشت زعفران نزدیک می‌شویم اما هنوز قیمت زعفران مشخص نشده است گفت: کشاورزان مُزد واقعی خود را دریافت نمی‌کنند و قیمت کنونی زعفران با توجه به قیمت‌های جهانی، افزایش نرخ ارز و هزینه‌های بالای تولید، منطقی و منصفانه نیست.

وی هزینه‌های نهاده‌ها، کارگر، کاشت، برداشت و بسته‌بندی را بسیار بالا دانست و افزود: با شرایط موجود هیچ‌گونه انگیزه‌ای برای زعفران‌کار نیست و مزد واقعی زعفران را ندارند.

رئیس شورای ملی زعفران، مشکل اصلی را در قیمت‌گذاری و بحث صادرات دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین ضعف‌های موجود در تجارت و صادرات زعفران ایران این است که منافع برخی دلالان بدون سابقه فعالیت‌های صادراتی و کشورهای خارجی به منافع کشاورزان داخلی ترجیح داده می‌شود.

احتشام تأکید کرد: صادرکننده زعفران باید عضو اتحادیه صادرکنندگان زعفران باشد و از تمامی قوانین و راهبردهای تعیین‌شده توسط تشکل خود در جهت برندسازی، جلوگیری از خام‌فروشی، جایگاه‌یابی، کسب ارزش‌افزوده و اشتغال‌زایی پیروی کند در غیر این صورت صادرکننده محسوب نمی‌شود.

وی اظهار کرد: در مرحله اول باید قیمت پایه خرید زعفران یا قیمت پایه فروش زعفران توسط جهاد کشاورزی و گروهی از کارشناسان حوزه زعفران تعیین شود و در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد.

رئیس شورای ملی زعفران با بیان این‌که ضعف در مدیریت قیمت‌گذاری و صادارات این محصول راهبردی وجود دارد گفت: باید ابتدا قیمت واقعی تعیین شود و با نظارت کامل، زعفران حریداری، صادر و ارز حاصل از فروش زعفران به چرخه اقتصادی کشور برگردانده شود.

به گفته احتشام،  ۹۵ درصد زعفران دنیا در ایران تولید می‌شود و در شورای ملی زعفران پیشنهادات برای قیمت پایه و برنامه صادراتی تعیین بررسی و می‌شود اما مشکل در اجرای فرآیند قیمت‌گذاری و صادرات است.

صادرکنندگان واقعی زعفران با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند

وی افزود: تعدادی از دلالان و صادرکنندگانی که هیچ‌گونه تجربه، شناخت، علم و برنامه‌ای برای صادرات این محصول مهم ندارند، با واسطه وارد بازار زعفران می‌شوند و مشکلات فراوانی در حوزه صادرات به وجود می‌آورند.

رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به  صادرات زعفران در شرایط کنونی و ارزآوری برای کشور گفت: صادرکنندگان واقعی زعفران در وضعیت کنونی با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‌کنند؛ با مشقت فراوان ارز را برمی‌گردانند و از همه مهم‌تر تلاش بسیاری در حفظ بازار زعفران دارند تا این بازار در اختیار کشورهای همسایه قرار نگیرد و این صادرکنندگان نیازمند حمایت جدی‌تر دولت در حوزه‌های مختلف هستند.

احتشام با بیان این‌که چرخه زعفران می‌تواند در تولید، اشتغال و ارزآوری نقش مؤثری داشته باشد افزود: تولیدکننده و فرآوری و بسته‌بندی‌کننده و صادرکننده زعفران هر دو حلقه‌های یک زنجیره از تولید تا توزیع هستند و نیازمند حمایت در حوزه تسهیلات ارزان قیمت هستند تا با هم‌افزایی بتوانند شرایط مطلوبی برای این محصول بوجود آورند.

وی، پیشنهادی را به منظور ساماندهی بازار زعفران و کوتاه‌کردن دست دلالان و سوداگران ارائه داد و افزود: تلاش ما باید حفظ جایگاه و هویت این محصول باشد و به همین استناد پیشنهاد تخصیص کارت اهلیت را ارائه داده‌ایم تا صادرکنندگان رسمی شناخته شوند و متعهد به رعایت قواعد فعالیت در این حوزه باشند.

سیاست‌های اجرایی دولت در راستای اهدافی که خود تعیین کرده، نیست

رئیس شورای ملی زعفران با اشاره به فرمایشات اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر عدم‌خام‌فروشی زعفران گفت: شورای ملی زعفران به وظیفه خود عمل و طرحی در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و اجرایی‌شدن جهش تولید و صادرات آماده کرد؛ همچنین با توجه به گسترش سطح زیرکشت زعفران، آمادگی جهت توسعه زعفران را دارد اما متأسفانه سیاست‌های اجرایی دولت در راستای اهدافی که خود تعیین کرده، نیست.

احتشام افزود: پیرو تأکید مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از خام‌فروشی مقرر شد کارگروه ملی زعفران متشکل از وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و صمت، اتاق‌های بازرگانی و تعاون، سازمان توسعه تجارت شورای ملی زعفران، تمام سازمان‌های متولی و تشکل‌های ذی‌ربط و دست‌اندرکاران بخش زعفران تشکیل شود.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه ملی زعفران در سازمان توسعه تجارت ایران اظهار کرد: در این کارگروه اتاق‌های بازرگانی و تعاون ایران و شورای ملی زعفران حضور خواهند داشت تا در زمینه وضعیت موجود زعفران که رضایت‌بخش نیست با بخش دولتی تبادل‌نظر کرده و مشکلات موجود را برطرف کنند.

رئیس شورای ملی زعفران عنوان کرد: هم‌اکنون واحدهای بسته‌بندی و فرآوری خوبی در سطح استان‌های خراسان‌جنوبی و خراسان‌رضوی فعال است که بسته‌بندی‌های مطلوب و فرآوری استانداردی را تولید و روانه بازارهای داخل و خارج کشور می‌کند اما واحدها نیازمند تسهیلات ارزان‌قیمت و مشوق‌های صادراتی هستند.

به گزارش خاورستان، طی چند روز گذشته مسئولان وعده‌های خوبی در خصوص رونق بازار زعفران به نفع کشاورزان دادند.

جلسه‌ای برای حل مشکلات زعفران‌کاران

کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی در نشستی که با حضور علی نیکزاد نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و برخی صادرکنندگان و زعفران‌کاران پیرامون حل مشکلات و مسائل زعفران‌کاران در کشور برگزار شد، گفت: با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری درباره جلوگیری از خام‌فروشی محصولات داخلی، وزارت جهاد کشاورزی از فرآوری زعفران پشتیبانی و حمایت می‌کند.

وی تأکید کرد: بر این اساس از بانک کشاورزی خواسته‌ایم تا در کنار هر کشاورزی که می‌خواهد فرآوری محصولات خود را انجام دهد، قرار گرفته و به روش‌های مختلف از آن‌ها حمایت کند.

علی نیکزاد نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: به منظور حمایت از صادرات زعفران، 60 تن زعفران فقط به امر صادرات اختصاص یابد و قیمت کارشناسی زعفران برای صادرات توسط نمایندگان تعاون روستایی، صادرکنندگان و اتاق بازرگانی تعیین شود.

بنابراین گزارش؛ زعفران‌کاران کشور به ویژه کشاورزان قطب زعفران دنیا، منتظر چشم‌روشنی وعده مسئولان برای نجات طلای سرخ و  جلوگیری از کاهش ارزش واقعی‌اش هستند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: رئیس شورای ملی زعفران مجلس شورای اسلامی مقام معظم رهبری زیرکشت زعفران صادرات زعفران زرشک و زعفران خراسان جنوبی گفت وگو جهاد کشاورزی بازار زعفران زعفران کاران خرید تضمینی بسته بندی فصل برداشت زعفران کار خام فروشی عدم حمایت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۰۹۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد

به گزارش قدس آنلاین، قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز پنجشنبه (۱۳ اردیبهشت) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز گذشته، با رشد ۲۲۱ هزار تومانی به ۴۱ میلیون و ۸۰۶ هزار تومان رسید.

سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با افزایش ۲۵۸ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی روز کاری گذشته، ۳۸ میلیون و ۱۹۵ هزار تومان معامله شد.

امروز نیم سکه با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز کاری گذشته، ۲۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و ربع سکه با رشد ۳۰۰ هزار تومانی، ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش رسید.

قیمت سکه گرمی نیز با افزایش ۲۰۰ هزار تومانی نسبت به روز گذشته، به نرخ ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان دادوستد شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیار امروز در بازار طلای تهران سه میلیون و ۴۶۷ هزار تومان معامله شد.

بهای هر اونس طلا در بازارهای جهانی به ۲ هزار و ۳۰۸ دلار رسید.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • سیاست ارزی غلط بانک مرکزی باعث کم اثر شدن رشد اقتصادی/قیمت کالاهای اساسی با قیمت ارز آزاد مچ شده است
  • رکوردشکنی در فروش نفت و رشد اقتصادی بالا با تکیه بر بازطراحی تجارت انرژی در دولت سیزدهم
  • تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران قطعی شد؟
  • خبر جدید درباره رقم دستمزد ۱۴۰۳ / تغییر فرمول تعیین دستمزد کارگران قطعی شد؟
  • کشاورزان کماکان چشم انتظار اصلاح قیمت خرید تضمینی گندم
  • آلمان: اروپا باید به یک اتحادیه امنیتی تبدیل شود
  • سکه ۲۰۰ هزار تومان گران شد
  • افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در دولت تصویب شد/ حداقل بگیران ۳۵ درصد
  • پایانه صادراتی قوی برای زنجیره ارزش کشاورزی مازندران نداریم
  • دولت تا حد امکان برای برنج و چای «خرید تضمینی» نخواهد داشت