Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایران اکونومیست-وزیر خارجه گفت: جامعه بین‌المللی باید اسرائیل را وادار کند که فورا به ان‌پی‌تی پیوسته و زرادخانه اتمی‌اش را نابود کند.

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست مجازی «روز بین المللی امحا کامل تسلیحات هسته‌ای» در سازمان ملل متحد سخنرانی کرد.

متن این سخنرانی به شرح زیر است:

«آقای رئیس.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروز ۷۵ سال پس از آنکه ایالات متحده در هیروشیما و ناگازاکی بر سر غیرنظامیان بی‌گناه بمب اتم انداخت – به عنوان اولین و تنها مورد استفاده از چنین جنگ‌افزار‌های هولناکی – این نشست فرصتی منحصر به فرد برای بسیج جهانی در جهت آزادسازی بشریت از کابوس اتمی فراهم می‌آورد.

۲۵ سال پس از آنکه کنفرانس بازنگری و تمدید معاهده منع گسترش (ان‌پی‌تی) کاهش اتکا به تسلیحات اتمی را خواستار شد و دیوان بین‌المللی دادگستری به انجام تلاش‌های همراه حسن نیت برای خلع سلاح اتمی رأی داد، ایالات متحده در حال توسعه تسلیحات اتمی جدید است و در عین حال به شکلی بی‌پروا قیود استفاده از این جنگ‌افزار‌ها را نیز کاهش می‌دهد. علاوه بر این، ایالات متحده با خروج غیرقانونی از پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد (آی‌ان‌اف) و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) آسیبی عظیم به معاهده منع گسترش (ان‌پی‌تی) وارد کرده است.

همچنین، ایالات متحده به عنوان تنها مرتکب یک حمله اتمی، به حمایت بی‌قید و شرط از تنها دارنده زرادخانه اتمی در منطقه ما می‌پردازد: یک رژیم قانون‌شکن که علنا دیگران را به نابودی اتمی تهدید کرده و همزمان در خصوص اشاعه تسلیحاتی مظلوم‌نمایی می‌کند.

جامعه بین‌المللی باید اسرائیل که تجاوزگری جزئی از ذات آن است را وادار کند که فورا به ان‌پی‌تی پیوسته و زرادخانه اتمی‌اش را نابود کند. علاوه بر این، با توجه به سابقه شش دهه فریبکاری و توسعه مخفیانه تسلیحات اتمی، اسرائیل باید وادار به آن شود که به موشکافانه‌ترین رژیم بازرسی که اعضای قانونمدار ان‌پی‌تی آن را رعایت می‌کنند، تن در دهد.

ما همچنین از مجمع عمومی می‌خواهیم که به عنوان یک هنجار الزام‌آور بین‌المللی اعلام کند که جنگ اتمی طرف پیروز ندارد و چنین جنگی هرگز نباید انجام گیرد. این امر باید با یک برنامه منسجم، که مدت‌ها پیش از این باید تدوین می‌شد، همراه شود که زمانبندی مشخصی برای خلع سلاح اتمی تعیین کرده و تا تحقق این هدف، به کشور‌های غیراتمی تضمین‌های امنیتی ارائه دهد.

دوستان عزیز.

سال گذشته ۷۲/۹ میلیارد دلار صرف تسلیحات اتمی شده است که نیمی از این رقم فقط توسط ایالات متحده بوده است. این رقم از تولید ناخالص داخلی اغلب کشور‌ها بیشتر است. فقط تصور کنید که چه می‌شد اگر این میلیارد‌ها دلاری که برای توسعه ابزار‌های نابودی جهانی به هدر رفت، به کمک به تأمین مالی مبارزه با کووید-۱۹ تخصیص می‌یافت.

دیگر کافی است.

متشکرم»

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: ایالات متحده تسلیحات اتمی بین المللی ان پی تی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۲۲۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به نخبگان دانشگاه‌های ایالات متحده

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های سراسر کشور در نامه‌ای خطاب به نخبگان دانشگاه‌های ایالات متحده، از آنان خواستند تا از امکانات موجود برای رساندن صدای اعتراض خود نسبت به این هلوکاست فلسطینی استفاده کنند و و با ایجاد هم‌افزایی بین‌المللی میان نخبگان دانشگاهی دنیا این بیداری را گسترده‌تر سازند.

بیشتر بخوانید: آزادی زیر دست و پای مأموران بایدن

در بخش ابتدایی این نامه آمده است: جنایات رژیم اسرائیل در غزه و کشتار بیش از ۳۴ هزار انسان بی‌گناه طی دویست روز باعث شد ما دانشجویان ایرانی شما را خطاب نامه خود قرار دهیم. این روزها، یک نسل‌کشی هولناک در فلسطین رخ می‌دهد که در آن حدود ۲۵۰۰۰ کودک و زن به وسیله سلاح‌های اهدایی دولت شما به اسرائیل (رژیم صهیونیستی) جان خود را از دست داده‌اند. ۲۵۰۰۰ نفر یک عدد ساده نیست؛ در واقع اسرائیل ۲۵۰۰۰ زندگی، ۲۵ هزار آرزو و ۲۵ هزار امید و لبخند را از بین برده است.

در این نامه مطرح شده است: شاید سوال برایتان پیش بیاید که چرا این نامه را خطاب به دولت‌مردان غربی نزدیم؟ پاسخ واضح است؛ ما سال‌ها است که از دولت‌مردان کشورهای غربی ناامید شده‌ایم زیرا اعتقاد داریم آنان آگاهانه، راه صداقت و انسانیت مبتنی بر حقوق برابر بشر را از سیاست جدا کرده‌اند. اما ما هنوز به انسانیت شما و سایر آزادی‌خواهانی که این روزها محیط دانشگاه را به رغم مرگ آزادی و عدالت در سایه نقض فاحش متمم اول قانون اساسی توسط کاخ سفید، صحنه اعتراض به نسل‌کشی اسرائیل (رژیم صهیونیستی) کرده‌اید، امیدواریم.

در این نامه بیان شده است: سخن ما با شما به طور خاص در مورد مظلومیت تاریخی فلسطین و جنایات هشت دهه‌ای رژیم صهیونسیتی است‌؛ در این نامه نمی‌خواهیم به صورت تاریخی و حقوقی به بررسی ریشه‌های تشکیل دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) و نامشروع بودن آن بپردازیم، اگرچه کسانی که اهل اندیشه‌اند، می‌توانند با بررسی بی‌طرفانه متون تاریخی به حقایق مهمی در رابطه با تشکیل دولت اسرائیل (رژیم صهیونیستی) دست یابند؛ حقایقی که هیچگاه دولت‌های غربی پیرامون آن صحبت نمی‌کنند و اجازه گفتگو و بحث آزادانه در این رابطه را به شهروندان خود نمی‌دهند.

در بخشی از این نامه مطرح شده است: ما به جای بررسی متون حقوقی و تاریخی در این نامه از شما به عنوان نماینده‌ای از جامعه نخبگانی آمریکا فقط یک سوال می‌پرسیم: رژیمی که برای بقا خود در هفت ماه به راحتی ۲۵ هزار زن و کودک بی‌گناه را می‌کشد، برای ایجاد سانسور رسانه‌ای دست به ترور ۱۰۰ خبرنگار می‌زند، مدارس و بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند و در نهایت مانع از ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه به غزه می‌شود و در این رابطه حتی با راکت، ماشین نمایندگان سازمان ملل را هدف قرار می‌دهد، آیا می‌تواند رژیمی مشروع در دنیا باشد؟ ما منتظر پاسخ شما به این سوال هستیم و خوشحال می‌شویم نظر شما را در این رابطه بدانیم.

در بخش پایانی این نامه آمده است: جنایات گسترده صهیونیست‌ها و اتفاقات تلخی که این روزها در باریکه غزه می‌گذرد، امروز باعث اعتراضات وجدان‌های بیدار در اقصی نقاط جهان از جمله دانشگاهی که شما در آن فعالیت می‌کنید، شده است. ما دانشجویان مسلمان از شما نخبگان گرامی می‌خواهیم مانند سایر آزادی‌خواهان جهان، از هر امکانی که در اختیار دارید برای رساندن صدای اعتراض خود نسبت به این هلوکاست فلسطینی استفاده کنید و با ایجاد هم‌افزایی بین‌المللی میان نخبگان دانشگاهی دنیا نیز می‌توانید، تصاویر و مستندات اعتراضی خود در دانشگاه را برای ما ارسال کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228980 برچسب‌ها آمریکا

دیگر خبرها

  • رسانه عبری: در اسرائیل هم دانشگاهیان معترض هستند
  • «رافائل گروسی» به ایران سفر می کند
  • عقب‌نشینی آمریکا از تحریم گردان نظامی افراطی رژیم صهیونیستی
  • هشدار آمریکا به دیوان کیفری بین‌المللی پیرامون حکم بازداشت رهبران اسرائیل
  • نامه اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل به نخبگان دانشگاه‌های ایالات متحده
  • نظم جایگزین چین و آن چه آمریکا باید از آن بیاموزد
  • پیشگویی ترسناک نوستراداموس زنده جهان؛ منتظر تاریکی مطلق باشیـد!
  • پولیتیکو : مرد شماره دو روسیه از ولادیمیر پوتین هم ترسناک تر است/ نیکلای پاتروشف استفاده از سلاح هسته ای را تبلیغ می کند
  • آیا چین می‌تواند؟
  • هاآرتص: اسرائیل دانشگاه‌های آمریکا را از دست داده است