Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-28@21:41:05 GMT

لزوم ورود شرکت های دانش بنیان به علوم انسانی

تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۰۲۸۶۵

لزوم ورود شرکت های دانش بنیان به علوم انسانی

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت علوم، غلامحسین رحیمی در سفر یک ‌روزه خود به قزوین پس از حضور در مراکز دانشگاهی در شهرستان بوئین‌زهرا از پارک علم و فناوری استان قزوین و شرکت‌های مستقر در آن نیز بازدید کرد.

توسعه کمی پژوهش به حداکثر رسیده است

وی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: روند رشد نظام فناوری از حوزه آموزش به پژوهش و فناوری کشیده شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توسعه کمی پژوهش به حداکثر رسیده است و از این پس باید به صورت عمیق در بخش پژوهش ورود پیدا کنیم بر همین اساس برای توسعه می‌توانیم به‌تدریج زیرساخت‌ها را به حوزه پژوهش به‌ویژه فناوری و تحقیق اختصاص دهیم.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تصریح کرد: شرکت‌ها چند دسته هستند در شرکت‌های نوپا مانند آزمایشگاه‌ها، چند جوان دور هم جمع و در مراکز رشد مستقر می‌شوند که باید حمایت‌های بلاعوض صورت گیرد. کمک‌ها حتماً نباید ریالی باشد؛ وقتی اجاره کم از شرکت‌های دانش‌بنیان می‌گیریم کمک بلاعوض محسوب می‌شود. شرکت‌های دانش‌بنیان نیازمند کمک فکری و تخصصی هم هستند به همین جهت از لحاظ علمی و تخصصی می‌توانیم به آنان کمک کنیم.

لزوم استقرار شرکت ها در پارک های علم و فناوری

وی خاطرنشان کرد: برخی از شرکت‌ها نیز مرحله نوپایی را طی کردند و تولید هم دارند ولی بازار آن‌ها را نمی‌شناسد، این شرکت‌ها نیازمند معرفی هستند که با استقرارشان در پارک‌ها می‌توانیم به آن‌ها کمک کنیم تا محصول خود را به بازار معرفی کنند.

رحیمی گفت: دسته سوم شرکت‌های رشد یافته هستند که جای آن‌ها در پارک نیست و باید با در شهرک‌های صنعتی مستقر شوند چون سازوکار مالی آن‌ها متفاوت خواهد بود و یک بازار بزرگ خواهند داشت البته این بدان معنا نیست که از تسهیلات پارک برخوردار نباشد، واحد تحقیق و توسعه شرکت‌های رشد یافته می‌تواند در پارک مستقر باشد.

وی اضافه کرد: پارک علم و فناوری قزوین پارک رو به رشد و فعالی است. این پارک، پارک جامع استان قزوین است. در استان‌ها تنها اجازه تأسیس یک پارک جامع داده شده است اما شعبات پارک‌های جامع می‌توانند در سایر شهرهای استان برپا شوند.

سیاست ما حمایت از توسعه واحدهای فناور است

معاون وزیر علوم، با تاکید بر اینکه سیاست ما حمایت از توسعه واحدهای فناور است، گفت: با اهتمام مدیریت دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) و مصوبه هیئت امنا ۳۰ هکتار از اراضی این دانشگاه به پارک علم و فناوری قزوین اختصاص پیدا خواهد کرد تا توسعه پارک را شاهد باشیم. نهادهای مرتبط با وزارت علوم و مسئولان استانی باید حمایت لازم را داشته باشند تا فضاهای مورد نیاز واحدهای فناور مهیا و این واحدها در آن مستقر شوند.

کمبود فضا برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی

وی با بیان اینکه توسعه پارک علم و فناوری به اشتغال دانش‌بنیان و دانش‌آموختگان دانشگاهی کمک خواهد کرد، گفت: مسئله ما، کمبود فضا برای اشتغال دانش‌آموختگان دانشگاهی است تا آنان در مشاغل متناسب با رشته خود مشغول به‌کار شوند البته این امر با همراهی پارک‌ها، مراکز رشد و پردیس‌های علم و فناوری استان‌ها محقق خواهد شد.

رحیمی اعلام کرد: پارک علم و فناوری قزوین در سال ۹۸ حدود ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار ارزآوری داشت که با توسعه شرکت‌ها و افزایش صادرات شاهد ارزآوری بیشتر شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود. با توجه به گستردگی صنایع در قزوین خوش‌بین هستیم که شرکت‌های دانش‌بنیان سهمی در تولید و صادرات این استان داشته باشند.

وی تصریح کرد: پارک‌ها وابستگی تشکیلاتی دارند و آن را وابسته به مسئولان استانی، معاونت علمی ریاست جمهوری و مدیران اقتصادی می‌دانیم و وزارت علوم نیز زیرساخت‌ها را فراهم می‌کند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، افزود: موافق گسترش رشته‌های علوم انسانی و توجه به آن‌ها هستیم؛ پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ نمونه بی‌نظیر در کشور است البته به این‌ها قائل نیستیم و باید پیشرفت‌های بیشتری داشته باشیم.

لزوم ورود شرکت های دانش بنیان در رشته های علوم انسانی

رحیمی تاکید کرد: معتقدیم شرکت‌های دانش‌بنیان باید در رشته‌های علوم انسانی نیز وارد میدان شوند و نسبت به گسترش علوم انسانی اهتمام ویژه‌ای داشته باشند. رسانه‌ها نیز بایستی توجه به علوم پایه و انسانی را از دانشگاه‌ها مطالبه کنند.

کد خبر 5038591 مهتاب چابوک

منبع: مهر

کلیدواژه: غلامحسین رحیمی شرکت دانش بنیان پارک علم و فناوری علوم انسانی قزوین کنکور 99 انتخاب رشته سازمان سنجش چهل سالگی دفاع مقدس دانشگاه های علوم پزشکی وزارت علوم تحقیقات و فناوری آموزش مجازی دانشگاه آزاد اسلامی دانشجویان ویروس کرونا مرکز سنجش آموزش پزشکی پذیرش دانشجو دانشگاه ها پذیرش بر اساس سوابق تحصیلی شرکت های دانش بنیان پارک علم و فناوری علوم انسانی وزارت علوم پارک ها شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۲۸۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود

استاندار مازندران گفت: جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش کشاورزی محقق می‌شود و باید زمینه رشد دانش بنیان‌ها را فراهم کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ساری، استاندار مازندران با همراهی بابک مؤمنی سرپرست سازمان جهاد کشاورزی استان، مهدی داودی فرماندار گلوگاه، رییس جهاد کشاورزی شهرستان و دیگر مسوولان از مراحل مختلف کشتار و بسته‌بندی گوشت مرغ در مجموعه تولیدی ساوانا شهرستان گلوگاه بازدید کرد.

یوسف نوری استاندار مازندران  ضمن تبیین و تقدیر از جایگاه کارگران در عرصه‌های تولیدی اظهار داشت: مجموعه‌های تولیدی به واسطه ایجاد زنجیره تامین، ارزش آفرینی بسیار خوبی داشته‌اند و در مازندران نیاز به گسترش مجموعه‌های ارزش آفرین داریم.

نوری با اشاره به شعار سال و جهش تولید با مشارکت مردم اظهار کرد:  مجموعه تولیدی در گلوگاه 40 هزار تن در سال تولید دارد و امسال با مشارکت مردم نیز 60 هزار تن هدف گذاری تولیدی کردند . 

وی با اشاره به ویژگی‌های شاخص مجموعه‌های تولیدی افزود: با جدیت و پیگیری مدیران و با برنامه‌ریزی، زنجیره تأمین بصورت کامل در گلوگاه ایجاد شده و تا انتهای زنجیره حتی از پساب برای ورود به زنجیره بعدی بهره گیری می‌کنند.
  
استاندار مازندران با بیان اینکه صنعت دام و طیور از اهمیت بالایی در اقتصاد مقاومتی برخوردار است افزود: با توجه به شعار سال جهش تولید با مشارکت مردم، این مجموعه هم مواد اولیه جوجه یک روزه، خدمات بهداشتی، خوراک دام مورد نیاز و خرید تضمینی را از تولیدکننده اصلی و بخش مردمی تأمین می‌کنند. 

استاندار مازندران با اشاره به موانع پیش روی گفت: قیمت‌های دستوری و صادرات برای مجموعه‌های تولیدی وجود دارد که باید بطور جد پیگیر باشیم تا زمینه صادرات این مجموعه‌ها فراهم شود و استانداردها و معیارهای کنترل کیفیت جهانی را دریافت کند، و زمینه را فراهم نماییم و همچنین در بحث نیازهای ارزی و دریافت ارز برای خرید تجهیزات اقدام سریع داشته باشند.

وی اظهار کرد‌: گسترش مجتمع‌های دام و طیور اهمیت دارد و با مشارکت مجموعه‌ها، تلاش می‌شود تا در صنعت دام و طیور که در حال حاضر استان مازندران رتبه اول و تأمین کننده است، نقش بهتری داشته باشیم.

نوری با برشمردن ظرفیت‌ها و مزیت‌های کشاورزی استان و قابلیت صادرات گسترده محصولات تولیدی مازندران به خارج از کشور، خواستار برنامه‌ریزی دقیق برای تحقق شعار سال همراه با رفع موانع تولید و تسهیل در امر جهش تولید محصولات کشاورزی استان و نیز جهش در صادرات محصولات کشاورزی استان شد.

استاندار مازندران همچنین به ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی استان تاکید کرد و گفت: جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان به بخش کشاورزی محقق می‌شود و باید زمینه رشد دانش بنیان‌ها را فراهم کرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • مالکیت فکری ستون اصلی «اقتصاد دانش بنیان»
  • در حوزه مالکیت فکری بسیار عقب هستیم
  • نقش آفرینی دانش‌بنیان نرم و هویت‌ساز در صنایع سخت
  • صادرات ۱۰ میلیارد دلاری دانش بنیان‌ها تا دو سال آینده
  • مالکیت فکری پشتوانه اقتصاد دانش‌بنیان
  • جهش تولید با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان ‌محقق می‌شود
  • رشد صد در صدی دانش‌بنیان‌ها در بورس تا پایان سال
  • ورود هوش مصنوعی به تشخیص‌‌های آزمایشگاهی/ لزوم آشنایی دانش‌آموزان با علوم آزمایشگاهی
  • برپایی پاویون دانش‌بنیان‌ها در نمایشگاه پزشکی ویتنام ۲۰۲۴