Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام شیخ علی ثمری، واعظ و خطیب که مهمان مهیار عبدالهی در برنامه «روبه راه» شبکه قرآن بود، در ابتدا گفت: مرحوم محدث قمی شیوه ای از زیارت را در کتاب ارزشمند مفاتیح از امام صادق(ع) برای کسانی که مشتاق زیارت هستند نقل می کند. می گوید هر گاه دلتنگ حسین(ع) شدی و غم و حزن فضای دلت را گرفت روی بلندی برو و به سمت قبله بایست و به سمت چپ و راستت نگاه کن.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دست به سینه بگذار و سه بار بگو صلی الله علیک یا سیدی و یا مولا یا اباعبدالله. در این شرایط ثواب زیارت اباعبدالله برای او محسوب می شود.

وی افزود: اگر می خواهیم زندگی مان در مسیرسیدالشهدا رقم بخورد قبل از هر فریضه، نماز یکی از بهترین راه های ارتباط با خداوند و اساس عبادت و بندگی است. اولین چیزی است که از او سوال خواهد شد و اگر مقبول شود باقی عبادات قبول خواهد شد. یکی از رمزها و کلیدهای راه ورود به عبادت و بندگی خداوند و نماز سلام بر سیدالشهدا است. قبل از هر نمازی بعد از اقامه و قبل از ورود به نماز بگویید السلام علیک یا اباعبدالله. اوج بندگی و روح بندگی آنجاست و آنجا رقم می خورد.

این واعظ یادآور شد: نمازمان را با امام حسین گره بزنیم. نه تنها ابی عبدالله در ورود به نماز یار و مددکار ما باشد بلکه به روح  نماز ما جنس و سنخ بندگی از جنس و سنخ بندگی کربلا بدهد. مراقبت بر این مدل اقامه فریضه سبب خواهد شد فضای وجود انسان عطرآگین و کربلایی شود. نماز و صاحب نماز کربلایی شود. مکان مصلی جزئی از کربلا می شود و حال مصلی حال کربلاییان می شود و قطعا عبادتی که با جنس کربلا به پیشگاه خداوند عرضه شود ارزشمند است. خاک وقتی که بوی کربلا را بگیرد ارزشمند می شود و سجده بر تربت ابی عبدالله هزار برابر برتر از سجده بر خاک دیگر است. راه آسان است. تسبیح به دست بگیری از جنس خاک کربلا باشد هر دانه اش هزار برابرحساب می شود. مادامی که این تسبیح در دست انسان است تسبیح می گوید. اینها نکات ظریف و لطیفی است که انسان را روبه راه می کند و در مسیر می برد. به یک شکلی کنار سفره بندگی قرار بگیریم.

حجت الاسلام ثمری یادآور شد: حضرت سجاد(ع) بعد از حادثه عاشورا ۳۵ تا چهل سال بعد هر کاری می کرد به کربلا گره می زد. جوان یا بچه می دید گریه می کرد و کربلا می رفت. کنار سفره طعام می نشست گریه می کرد و به کربلا می رفت. این برای ما درس است. سیره امام معصوم ما بوده است. گرسنه و تشنه می شد به کربلا می رفت. غریب و اسیر می دید به کربلا می رفت. کربلا جزو اسرار عالم وجود است. زن و بچه های زجرکشیده، عزیز از دست داده، کتک خورده، گرسنه و برهنه و غارت شده که هیچ زمینه تبلیغی در دست اینها نیست. اینها الان در راه کربلا هستند. این جنسی که دوباره به کربلا برمی گردند همان جنس و سنخ است اما مدل همان مدل نیست. اولا ۸۴ زن و بچه از کربلا بیرون آمدند. این روزها که کمتر از یک هفته به اربعین مانده است راهی کربلا شده اند. وقتی این ۸۴ زن و بچه از شام بیرون آمدند ۱۶ نفرشان بیشتر زنده نمانده بود. چه ظلمی و چه جنایتی، چه غمی و چه ماتمی، جمعی از عزیزانشان را در روز عاشورا از دست دادند و در تالمات روحی و در زبانه های آتش و لحظه های غارت شدن و در سیاهچاله های کوفه در مسیر پر درد و رنج کوفه تا شام، شهید شدند و ریزش داشتند.

او بیان کرد: در یکی از زیارت نامه های حضرت زینب که در شام دیدم می گوید سلام برتو بانوی بزرگواری که با ۱۶ نفر از اهل خانواده ات از اینجا برگشتی. از ۲۰ کودکی که در قافله بود یکی باقی مانده بود که این روزها به سمت کربلا می رود. او امام باقر(ع) است. ولی این زن و بچه با این همه محدودیت و ظلم و ستم و با ابزارهایی که با خودشان به کربلا برمی گردانند، یکی از کجاوه ها را برای قرار دادن وسایل و اجناس قرار دارند. ولی جمله ای که در تاریخ هست می گوید تمام اجناس غارت شده به این زن و بچه برگردانده شده است. یعنی پیروز برمی گردند. حتی اجناسی که غارت شده بود همه برگشته است. البسه و عبا و عمامه و ابزارهای نظامی و خمارها و لباس هایی که از زن ها وبچه های غارت شده است. گهواره علی اصغر در میان این وسایل است. با چه دلی اینها را بازمی گرداند. کلی از صاحبان این لباس ها در بین اجناس نیستند.

این خطیب افزود: وقتی چشم ها به گهواره علی اصغر می افتاد دیگر نیازی به روضه خواندن نبود. اینها چه مسیری را رفتند که امروز لازم است ما هم همین مسیر را برویم و ما به عنوان پیروان سیدالشهدا باید همان گویش را داشته باشیم. نهضتی که در این سرزمین برپا شده است برگرفته از قیام عاشورا است. نهضت ما حسینی است. حسینیان دهه چهل انقلاب اسلامی که ۴۱ سال قبل با مرام و مسلک ابی عبدالله در این مسیر وارد شده اند. فقط سیدالشهدا اربعین دارد. چرا امام علی و حضرت زهرا اربعین ندارد. چرا پیغمبر (ص) اربعین ندارد. در این اربعین چه اتفاقاتی افتاد. مگر اسیران دشت کربلا چه کردند. خون امام حسین در این چهل روز چه کرد که یادگار ماندگاری از اربعین ساخت که امام حسن عسگری فرمود مومن پنج نشانه دارد که یکی از نشانه هایش زیارت اربعین است. امسال اینگونه غم زده هستیم و مقام معظم رهبری چه توصیه زیبایی کردند. گفتند بنشینید و شکوه کنید که حسین جان چه خطایی از ما سر زد. چه حرکت نامربوطی از ما دیدی که این راه بسته شد. چرا وصال ما به فراق تبدیل شد. این خیلی مهم است که اصلا فلسفه ای که برای اربعین وجود دارد، به ثمر نشستن خون ایشان و لحظه غلبه خون برشمشیر است. واقعا بازماندگان کربلا شام و بساط ظلم و نفاق را متزلزل کردند و برمی گردند.

وی توضیح داد: راه شکرگذاری نعمت هایی که خداوند به شما داده است این است که به زبان بیاورید. ملتفت نعمت باشید اگر نباشید کفران شده است. اگر کفران شود توفیقش از تو گرفته می شود. اینکه حضرت آقا فرمودند شکوه کنید نکته عجیبی بود. خدا می داند این نکته حکیم بزرگ انقلاب این چند روز با دل من چه کرده است. ما در این شب شکوه می کنیم. نمی دانیم چه زمانی کفران این نعمت را نکردیم که امسال حسرت و آه نصیبمان شد. کاری کنیم در این حالت شکستی دل ها و حسرت و هجران بتوانیم این عدم درک درست از نعمت را جبران کنیم. یک جای کار اشکال داشت که امسال محروم شدیم. صفا، صمیمیت، یکدستی، بی ریایی و خاکساری و عشق ورزی که در زائران اربعین ابی عبدالله است در میان مردم بزرگوار عراق است در هیچ کجا نمونه ندارد.

حجت الاسلام ثمری تصریح کرد: کجا کم گذاشتیم و کجا درست متوجه نبودیم که امسال آن جماعت همچنان رزقشان شده است در آن مسیر به سمت نقطه عشق عالم وجود حرکت می کنند و ما باید با حسرت نگاه کنیم. این می تواند فرصت خوبی برای ما باشد. لازمه و شرطش این است که عزیزانی که حلاوت و شیرینی این راه پیمایی را چشیده اند و از فکر خاطرات غم زده و بی تاب می شوند زمان را برای خودشان مدیریت کنند تا در قالب زیارت وارث و اربعین جوری خودمان را کنار این سفره بکشیم و خلوتی با حضرت ارباب داشته باشیم تا این گره باز شود. خیلی سال نبود این راه باز شده و رزق ما بود.

این واعظ تاکید کرد: کسانی که به کربلا نرفته اند شاید متوجه معانی که من عرض می کنم نباشند. کسانی که چندبار رفته اند قرارندارند. حال و هوای موکب ها و صبح های راه پیمایی و مهرورزی زائران در مسیر طوری بود که انسان خیال می کرد بخشی از روایاتی که برای عصر ظهور گفته اند رخ داده است.همه یک دل و یک صدا هستند و یک فریاد از کل این جمعیت میلیونی شنیده می شد و آن هم لبیک یا حسین بود. حسین جان به مادرت قسم فراموشت نمی کنم. از دورترین جاها مثل بصره راه رفته است و بیشتر از ۲۰ روز در راه بوده است و وقتی چشمش به ضریح ارباب می افتاد همه خستگی از تنش خالی می شد. به واسطه ازدحام جمعیت عده ای بعد از این راه پیمایی طولانی وقتی دیدند برای زائران ایجاد مزاحمت دارد در حرم نمی رفتند و از رو به قبله سلام می دادند و این مسیررا برمی گشتند. این اخلاص در بین ما کمتر است.

وی ادامه داد: به ذهنم می آمد که این مدت ۱۵ روز تا اربعین یک دست غیبی الهی این جماعت را مدیریت می کرد. سحرها در پیمودن این مسیر اگر دقت نظری داشته باشید متوجه می شوید که فضا معطر به بوی ولایت است. بوی ولی استشمام می شود. این جماعت صاحب دارند. احساس خستگی نمی کنند. یک عده ای کل این مسیر را گریه می کردند و دعا وقرآن می خواندند. یک هفته سراسر خودسازی بود. کجای کار کفران نعمت کردیم. انشالا ارباب اجازه می دهد مجددا برای عتبه بوسی برویم. وقتی می روی احساس می کنی در اوج همه چیزقرار گرفته ای . زمین بوی حسین می داد. چهارفرسخ در چهار فرسخ حریم و حایر حسینی است. از استادمان سوال کردم که فلسفه این چهار فرسخ چیست. گفتند وقتی آن ناجیب ها اسب ها را نعل تازه زدند، به شکلی بربدن تاختند و جسارت شد که پوست و خون حسین (ع) را در چهار فرسخ با سمشان بردند و این حدود احترام پیدا کرد.

او تاکید کرد: خوب است تاریخ را بدانیم و با این قافله همراه باشیم. درست است امسال دستمان کوتاه است. هر سال به زمینی میرفتیم که متبرک به خون و پوست و گوشت حسین(ع) شده بود. با مراقبت این فرصت را دوباره برای خودمان ایجاد و تحصیل کنیم تا حضرت ارباب اجازه بدهد این خسارت و خسرانی که در این مسیر است جبران شود. در شرایطی که این روزها به دلیل کرونا داریم، دعای امام صادق را فراموش نکنیم اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تُرِیدُ. این دعای مختصر انسان را از بلایای مختلف حفظ می کند. دعای هفتم صحیفه که رهبر حکیم ما فرمودند و اتفاق نظر در آن است. نکته ای که ای در آن برایم جالب بود در دهه عاشورا که توفیق داشتیم در کربلا بودیم هر روز در لحظه اجابت دعا هنگام غروب آفتاب این دعای شریف از ماذنه های حرم شریف حضرت عباس (ع) و امام حسین(ع) پخش می شد. خودمان را با این دعا مانوس کنیم تا از این برهه پرزحمتی که از نظر معاش و بهداشت داریم به مدد خداوند عبور کنیم.

همچنین در ادامه برنامه ولی الله کلامی زنجانی شاعر مهمان برنامه «رو به راه» بود و گفت: از طرف همه حسینیان و اهالی زنجان به ویژه حسینیه و زینبیه اعظم یک دنیا شکوه آورده ام که دسته های باشکوه صدها هزار نفری ما به خاطر این اتفاق که به تصمیم ستاد کرونا تعطیل شد. یوم العباس ما بود. تبعیت از ولایت پیام همشهری هایم است. ما در حسینیه و زینبیه اعظم و هیئتات و در مکتب الزهرا با رعایت فاصله و پروتکل ها جلسات را برگزار کردیم. بیتی سروده ام که عزیزان استقبال کردند. کرونا خواست که از بیخ کند ریشه ما/ غافل از اینکه حسین است دراندیشه ما.

وی تصریح کرد: با این اتفاق علم سیدالشهدا بالاتر رفت. شاید بیماری دست سازی برای جمع کردن جلسات عزاداری و نماز و برنامه های مذهبی بوده است. اما غافل از اینکه حسین در اندیشه ما است. وقتی قمربنی هاشم پیش سیدالشهدا آمد و گفت آقاجان سینه ام به تنگ آمده است و دیگر نمی توانم.حال و احوال امروز ما همان است. همان حال بی تابی قمر بنی هاشم است که التماس می کرد و می گفت دیگر نمی توانم. چون حضرت فرمودند من یک شکواییه نوشته ام که تقدیم محضر حضرت آقا مقام معظم رهبری می کنم. یک شکواییه ای نوشته ام که تقدیم حضرت آقا می کنم. این را جایی نخوانده ام وفقط برای خانواده ام خواندم. اصرار کردند که چه نوشته ای. این را به بینندگان عزیز هدیه می کنم.

«رو به راه» با قرائت شکوائیه این شاعر به پایان رسید.

کد خبر 5038888

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری مقام معظم رهبری شبکه قرآن و معارف سیما اربعین 99 امام حسین ع معرفی کتاب چهل سالگی دفاع مقدس محمدعلی تسخیری اربعین 99 محرم 99 هفته دفاع مقدس سازمان اوقاف و امور خیریه رادیو گفتگو پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات اربعین حسینی مجمع جهانی صلح اسلامی مولوی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی کربلا می رفت ابی عبدالله غارت شده زن و بچه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۰۶۰۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عکس‌| پیام وحید امیری پس از حذف پرسپولیس

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین؛ وحید امیری، کاپیتان پرسپولیس پنالتی هفتم پرسپولیس در اراک را خراب کرد تا با گل شدن توپ نقی‌زاده آلومینیوم صعود کند.

حالا ساعتی پس از این مسابقه جذاب، امیری در اینستاگرامش از هواداران و اعضای تیم پرسپولیس عذرخواهی کرد.

امیری نوشت:"سلام بر هوادارانِ عزیز تیم پر افتخار پرسپولیس. از اینکه امروز باعث حذف تیم شدم بسیار ناراحتم و همینجا از همه شما هوادارانِ عزیز ، هم تیمی ها و تمام عواملِ باشگاه بزرگِ پرسپولیس عذرخواهی میکنم، امیدوارم بنده رو ببخشید و از این تیم مثل همیشه حمایت کنید چون چیزی که ماندگاره پرسپولیسِه که با پشتوانه ی شما قوی و بزرگ تا همیشه می مونه. من هم تمام سعی و تلاشم رو میکنم که در ادامه و در مسابقات پیشِ رو جبران کنم سلام بر هوادارانِ عزیز تیم پر افتخار پرسپولیس."

258 258

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899978

دیگر خبرها

  • اول سلام بعد تاج‌گذاری در کاخ اختصاصی
  • لشکر پیروز ۲۵ کربلا در جبهه مقاومت درخشیده است
  • پیشرفت ۷۵ درصدی پروژه احداث فرودگاه بین المللی کربلا
  • وعده صادق نمایشی از قدرت مکتب کربلا بود
  • فعالیت ۲۹ موکب همدان در ایام اربعین در نجف و کربلا
  • از مشهد تا کربلا با پای دل در طولانی‌ترین پیاده‌روی اربعین
  • استقبال شاعر «سلام فرمانده» از غزل رهبر انقلاب
  • کمی مهربان باشیم (بررسی زندگی و آثار دکتر هروی)
  • عکس‌| پیام وحید امیری پس از حذف پرسپولیس
  • امت اسلام در کنار همدیگر به یک دشمن واحد توجه کنند