Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- خراسان جنوبی یکی از تولیدکنندگان برتر پسته در کشور است که سالانه ۱۶ هزار تن پسته از باغات استان برداشت می‌شود اما در این روزها حال پسته کاران خوب نیست چرا که دلالان قیمت‌های پایین برای خردی پسته پیشنهاد می‌کنند. - اخبار استانها -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از بیرجند، نام و آوازه‌اش تا آن سوی مرزها هم رفته و مشتریان برای خریدش سر و کله می‌شکنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامش پسته است محصولی خندان رو که قرار است هزینه یک سال زندگی کشاورزان را تأمین کند.

هر ساله هنگام فصل برداشت ورود سودجوها و دلالان به بازار فروش پسته باعث تلخ کامی تولیدکنندگان می‌شود و سود محصول در جیب دلال می‌رود و خستگی رنج و زحمت برای کشاورز می‌ماند.

فصل برداشت پسته در خراسان جنوبی در حالی آغاز شده که شاهد بازار داغ دلالی نیز هستیم، اتفاقی که هرساله در دوره برداشت محصول رمق می‌خورد و کشاورز و باغدار به دلیل نیاز به منابع مالی و کمبود نقدینگی مجبور است محصول دسترنجماه یکساله خود را به قیمتی که از سوی واسطه و دلال سنتی تعیین می‌شود بفروشد حال آنکه  سود واقعی ناشی از صادرات پسته و فروش آن در بازار مصرفی داخل راهی جیب دلال و تاجرانی می‌شود که از وضعیت باغداران در این بازده زمانی سوء استفاده می‌کنند.

یکی از پسته کاران نهبندانی در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: نقش پررنگ واسطه‌ها و دلالان برای تعیین قیمت‌ها در بازار خرید پسته داغ است و متاسفانه این دلالی‌ها تنها برای بازار پسته تیست بلکه در بازار دیگر محصولات کشاورزی هم وجود دارد.

کارت‌های بازرگانی در فصل صادرات پسته تعلیق شدند؛ خرید سنگ آهن به نصف قیمتتبدیل کویر خشک به باغ پسته با همت جهادی/ پسته‌کاران سبزواری مشق کارآفرینی می‌کنندصادرات پسته استان کرمان تا 30 درصد کاهش می‌یابد/ ابطال کارت‌های بازرگانی میخ آخر به تابوت صادرات است

وی بیان کرد: در هنگام فصل برداشت شاهد حضور و دخالت‌گروه‌های خاص در امر تعیین قیمت‌ها هستیم و در شرایطی که بعد از دوره برداشت محصول کشاورز و باغدار نیازمند منابع مالی بوده و مجبور است برای پوشش هزینه‌های زندگی و پرداخت بدهی‌های مالی خود محصول خود را بفروشد دلالان از این فرصت استفاده کرده و دسترنج یک ساله کشاورز را به قیمت اندک خریداری می‌کنند و خود با ارزش چند برابری در بازار به فروش می‌رسانند.

وی با بیان اینکه 35 سال است مشغول کاشت و برداشت پسته هستم گفت: این محصول صرفه اقتصادی برای کشاورز ندارند اما با این وجود می‌توان به عنوان یک شغل در کنار پرداختن به حرفه‌ای دیگر به آن مشغول بود.

این کشاورز نهبندانی اظهار داشت: دلال بازی و وجود بنگاه‌هایی که پسته را با قیمت اندک از کشاورزان می‌خرند مشکل اصلی کشاورزان در فصل برداشت محصول است که در این بین سهم کشاورز از سود فروش بسیار ناچیز است و سود واقعی را دلال و واسطه به جیب می‌زند.

یکی از پسته کاران بشرویه‌ای نیز به خبرنگار تسنیم گفت: در حقیقت سودآوری زمین خشک برای کشاورز گاهی بهتر از سود پسته کاری است چرا که محصولی که یک سال برای به ثمر نشستن آن زحمت کشیده‌ام دلال کیلویی 30 هزار تومان خریداری می‌کند و همین محصول را به یکی از شهرهای کرمان برده و با قیمت 160 هزار تومان به فروش می‌رساند. این تفاوت قیمت واقعاً ظلم به کشاورز است.

وی با بیان اینکه پسته امسال وضعیتی بهتر نسبت به سال گذشته دارد و با وجود این موضوع پسته کاری صرفه اقتصادی ندارند افزود: پسته اگرچه خندان و خوشمزه است اما برای کشاورز خندان نیست.

یکی دیگر از پسته کاران شهرستان بشرویه نیز با بیان اینکه  سود طلایی پسته نصیب دلال می‌شود گفت: باید مفت پسته خود را بدهیم به دلال تا روی دست کشاورز نماند و همین سبب می‌شود تا حجم بالایی از پسته استان بدون بسته بندی و برند راهی استان‌های مختلف شود و با برند استان دیگری به نقاط مختلف صادر شود.

حال این سوال مطرح می‌شود که چرا محصولی که تعیین کننده قیمت‌های بازارهای جهانی است اما در خواستگاهش ارزان عرضه می‌شود. در استان خراسان جنوبی فراوری پسته تنها به دپو شدن در ترمینال ضبط پسته، پوست گیری و ریختن دورن کیسه و ارسال به دیگر نقاط خلاصه می‌شود و شاید همین ارسال فله‌ای سبب شده  تا پسته استان نام و نشانی در کشور نداشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: در استان 15 هزار هکتار سطح بارور پسته وجود دارد که از این سطح 16 هزار تُن پسته برداشت می‌شود.

غلامرضا قوسی با بیان اینکه  تعداد بهره‌برداران این محصول  9 هزار بهره‌بردار است که بیشترین سطح زیرکشت پسته استان به شهرستان بشرویه با 7 هزار هکتار زیرکاشت اختصاص دارد افزود: این شهرستان 50 درصد پسته استان را تولید می‌کند و در هر هکتار سطح زیرکشت پسته دو تن تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته 11 هزار و 731 تن پسته از 22 هزار و 453 هکتار از باغ‌های استان برداشت شد گفت: در استان پسته در ارقام پسته رضایی، سفید پسته، اکبری، بادامی، فندقی، اکبری احمد آقایی و اوحدی وجود دارد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی افزود: امسال 24 هزار و 910 هکتار از باغ‌های استان زیر کشت پسته است.

انتهای پیام/254/ ع

منبع: تسنیم

کلیدواژه: خراسان جنوبی برای کشاورز پسته استان فصل برداشت پسته کاران قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۴۶۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| لحظات دلهره‌آور نجات سرنشینان پراید از وسط سیل در خراسان جنوبی

لحظات دلهره‌آور نجات مسافران سواری از سیل در روستای کرغند قاینات خراسان جنوبی منتشر شده است؛ جدی نگرفتن هشدارهای هواسناسی در این روزها باعث خسارات و گرفتاری‌های بسیاری در برخی از نقاط کشور شده است.

کد خبر 750694

دیگر خبرها

  • توصیه‌های هواشناسی کشاورزی
  • رد پای دلالان به طرح مسکن ملی یزد باز شد
  • فیلم| لحظات دلهره‌آور نجات سرنشینان پراید از وسط سیل در خراسان جنوبی
  • طلّاب به کمک کرغندی‌ها رفتند
  • برداشت گل محمدی از ۵۰۰ هکتار از گلزار‌های خراسان شمالی
  • فیلم/ بارش تگرگ‌های درشت در خراسان جنوبی
  • خسارت سیلاب آن روی سکه بارندگی‌ها
  • فیلم| طغیان رودخانه فصلی در قائنات خراسان جنوبی
  • بارش باران و وقوع سیل در خراسان جنوبی + تصاویر
  • مبارزه با فرار مالیاتی به دلالان پتروشیمی رسید