Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/اصفهان مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: حرکت اداره اوقاف برای بهبود وضعیت مقبره علامه مجلسی نگرانی خاصی را برای برخی افراد ایجاد کرده است که جا داشت تیر در تاریکی پرتاب نکنند و با بررسی بیشتر متوجه شوند که تلاش اداره اوقاف در جهت بهبود محیط بوده و میراثی را در خطر قرار نمی‌دهد.

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص برنامۀ اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان برای توسعه مقبره علامه مجلسی، اظهار کرد: اوقاف، برنامه توسعه این مقبره را در دستور کار ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فردی در این خصوص اظهارنظر بی‌پایه و اساسی کرده و این شایعات از این اظهارنظر به وجود آمده است.

وی ادامه داد: اداره اوقاف در سفر اخیر مهندس اسلامی، وزیر راه و شهرسازی به اصفهان، تقاضا کرد برای بهبود وضعیت مکان‌هایی از قبیل مسجد جامع و بقعه علامه مجلسی، در این اماکن تحولاتی رخ دهد که بر این اساس جلسه مختصری هم با وزیر داشتیم و اداره اوقاف با توجه به وضعیت بسیار اسف‌باری که در این مکان وجود دارد اعلام کرد، انتظار ما از مسئولان استان و اداره میراث رسیدگی به تسهیل زیارت مردم است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: مردم اکنون برای زیارت مقبره علامه مجلسی در مضیقه‌های فراوانی هستند و نابسامانی‌های محیط مقبره و نبود راه‌های دسترسی و بافت بسیار فرسوده‌ای که در آن منطقه است، روی هم جمع شده و مانع از بهره‌برداری صحیح از این اماکن و مقبره علامه مجلسی شده است.

بلک افزود: خواسته اداره اوقاف از وزیر راه این بود که با توجه به غفلت و کم‌کاری‌هایی که تاکنون در این خصوص بوده، ایشان این مشکلات را در قالب کارگروهی در وزارت خودشان مورد بازبینی و بررسی قرار دهند.

وی خاطر نشان کرد: در این بازبینی‌ها و بررسی‌ها طبیعتاً وضعیت بافت فرسوده و نیازهایی که مردم در این منطقه دارند و ملاحظاتی که در میراث فرهنگی وجود دارد در آن وزارتخانه کاملاً قابل احصا و بررسی است. تقاضای دیگر اوقاف از وزیر راه این بود که اگر چنانچه این اتفاق در آن مکان رقم بخورد، در سطح ملی امکان حمایت‌های بیشتری وجود دارد و دسترسی این وزارتخانه با وزارت مربوط به امور میراث هم موجب تسهیل و انجام بهتر هماهنگی‌ها می‌شود.

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: چیزی که اداره اوقاف در پی آن است، یک پیش‌بینی توسعه‌ای منطبق بر همه قواعد و ضوابطی است که در تشخیص آن وزارتخانه و مجموعه میراث است. هیچ پیش فرض خاصی را هم در این خصوص نداشتیم و در واقع آن مجموعه به صورت فنی موضوعات را بررسی می‌کنند تا از این حال غفلت زدگی خارج شود چرا که هم‌اکنون مردم نارضایتی شدیدی از مکان مورد نظر دارند.

بلک توضیح داد: رسیدگی نکردن به این اماکن نه تنها خواسته‌های مردم را فراهم نکرده بلکه به دلیل نداشتن تدبیر لازم، موجب تعطیل ماندن آن منطقه شده است؛ پس هم از این اماکن استفاده نشده و هم مردم دچار مشکل هستند و هم چشم‌اندازی برای آینده وجود ندارد. اکنون این حرکت اداره اوقاف برای بهبود وضعیت مقبره علامه مجلسی نگرانی خاصی را برای برخی افراد ایجاد کرده است که جا داشت تیر در تاریکی پرتاب نکنند و با بررسی بیشتر متوجه شوند که تلاش اداره اوقاف در جهت بهبود محیط بوده است و میراثی را در خطر قرار نمی‌دهد.

وی تأکید کرد: اداره اوقاف و میراث فرهنگی دست‌اندرکار حفظ و نگهداری چنین اماکنی هستند. پس ماجرای مقبره علامه مجلسی، بازدید و درخواست بازنگری در محیط و مطالعه پیرامون این مکان بوده است. بحث احداث پارکینگ هم به دلیل ملاحظات میراثی متوقف مانده است و امیدواریم به جای اصرار بر توقف توسعه آن محیط، راهکارهای بهتری ارائه شود که گره‌ای از مشکلات مردم و منطقه باز شود. تا کی قرار است این شرایط برای مردم نابسامان باقی بماند؟

مدیر کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان یادآور شد: در تاریخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۵ مدیرکل میراث فرهنگی به سازمان اوقاف اعلام کرد در ضلع شمالی مسجد جامع با توجه به ثبت جهانی این مسجد و ضرورت تطابق طرح‌های عمرانی با ضوابط، دستور دهید طرح مورد نظر را به میراث ارائه دهند تا این اداره اظهار نظر کند. در تیرماه همان سال هم مدیرکل وقت اداره اوقاف طرح خودش را به میراث ارسال کرد. تا الان که در مهرماه ۱۳۹۹ هستیم، فعلاً پاسخی از این استعلام نداشته‌ایم و حدود ۵ سال است که اداره میراث فرهنگی قرار بوده نتیجه را به اوقاف اعلام کند.

بلک در پاسخ به این سؤال که سرنوشت وقف در مکان‌هایی مانند حمام خسرو آغا پس از تخریب و بازسازی دوباره آنچه می‌شود؟ اظهار کرد: اوقاف در موارد مشابه هر جایی که هر پروژه‌ای به هر دلیلی از شرایط قبلی خودش خارج شود و در شرایط جدید قرار بگیرد، تمام نکاتی که در وقف نامه آمده است دقیقه مورد اجرای نیت قرار می‌دهد و اگر بخشی از آن مربوط به نشر آثار یا کتابت و یا هر نیت دیگری بوده، قاعدتاً از محل درآمدش قابل انجام است و محفوظ می‌ماند، البته مشروط بر این که پروژه بازسازی شود و حالت درآمدزایی پیدا کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری اداره اوقاف و امور خیریه علامه مجلسی مسجد جامع عتیق میراث فرهنگی اصفهان حمام خسرو آقا اوقاف و امور خیریه استان اصفهان مقبره علامه مجلسی اداره اوقاف میراث فرهنگی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۵۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی

استاندار کردستان و مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این استان با ارسال لوح سپاس از اقدام‌های مدیر و کارکنان شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان برای ارائه خدمات و تسهیلات به مسافران نوروزی تشکر و قدردانی کردند.

به گزارش شانا به نقل از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه کردستان، در این لوح منصور مهرزاد، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کردستان و اسماعیل زارعی‌کوشا، استاندار و رئیس ستاد خدمات سفر این استان از تلاش جهانبخش نوکانی، مدیر منطقه کردستان قدردانی کردند.

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی / لوله ۳۰۰ میلی‌متری آب شکست
  • نشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان/ آب‌گرفتگی شدید در این خیابان+ فیلم
  • فرونشست زمین در خیابان علامه مجلسی اصفهان
  • فرونشست زمین و شکستگی لوله آب در خیابان علامه مجلسی
  • پارکینگ چهل اختران در اختیار شهروندان قرار گرفت
  • موقوفات زنجان صاحب درآمد پایدار می‌شوند
  • جشنواره چند رسانه‌ای وزارت میراث فرهنگی در کرمان برگزار می‌شود
  • قدردانی استاندار و مدیرکل میراث فرهنگی کردستان از سوخت‌رسانی نوروزی
  • بازهم درگیری دو سازمان دولتی در میانکاله | مقاومت محیط‌ بانی در برابر اقدام غیر قانونی میراث فرهنگی | توضیحات فرمانده یگان محافت محیط زیست
  • سرمایه‌های وقف باید علمی اداره شود