Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «حکمروایی و اقتصاد سبز» اثر مشترک محمد تقی رضویان و محمد کاظم شمس پویا به زودی از سوی انتشارات سروش راهی بازار خواهد شد. اثر حاضر بر لزوم بازنگری در الگوهای کنونی توسعه و سیستم‌های اقتصادیِ موجود و اهمیت توسعه پایدار و اقتصاد سبز تأکید دارد. اقتصاد سبز به‌منزله رکن مهم تحقق توسعه پایدار به شمار می‌رود که به تدریج بر اهمیت آن نیز افزوده می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

البته حرکت به‌سوی اقتصاد سبز منوط به عدالت و انصاف اجتماعی، فرآیندهای تصمیم‌گیری شفاف و اثربخش، اجرای درست تصمیم‌گیری‌ها، توجه به گروه‌های آسیب‌پذیر و به بیان دیگر «حکمروایی شایسته و دربرگیرنده» است؛ از این‌رو، در کتاب مفهوم «حکمروایی شایسته و دربرگیرنده» و نقش آن در تحقق اقتصاد سبز طنین ویژه‌ای یافته است.

محمد کاظم شمس پویا درباره این کتاب گفت: در دوره کنونی، جوامع با مسائل و چالش‌های بی‌شماری همچون افزایش فقر و نابرابری، بحران‌های اقتصادی، تخریب محیط‌زیست و از هم گسیختگی پیوند منصفانۀ انسان و طبیعت و هزار و یک مسئلۀ دیگر روبرو هستند که پایداری شهرها و اجتماعات را به مخاطره انداخته است. در این میان، شهرها به کانون‌های اصلی مؤلفه‌های پایداری و ناپایداری تبدیل شده‌اند.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر، هرگونه برنامه ریزی، توسعۀ شهری و در مجموع اقدام انسان در شهر به‌گونه‌ای با پایداری / ناپایداری آن ارتباط می یابد. اقتصادهای کنونی نیز که بیش از هر چیز به رشد شتابان و نامحدود می‌اندیشند، نتیجه‌ای جز تخریب محیط‌زیست، برهم‌خوردن نظم اکوسیستم، افزایش نابرابری و کاهش کیفیت زندگی دربر نداشته‌اند.

مطالعه کتاب، با توجه به اینکه طیفی از موضوعات مختلف را دربر می گیرد، در رشته های گوناگون دانشگاهی، از جمله جغرافیا، شهرسازی، محیطزیست، اقتصاد، علوم اجتماعی، و علوم سیاسی مفید فایده خواهد بود و سایر علاقه‌مندان نیز می‌توانند از آن بهره گیرند.

شمس پویا در این باره نیز اشاره گرد: تاکنون در فضای دانشگاهی و علمی کشور، به موضوع حکمروایی و اقتصاد سبز به صورت توأمان پرداخته نشده است، موضوعی که اهمیت کتاب را دوچندان می سازد. از این گذشته در ذیل هر عنوان، از رویکردها و واژگان جدیدی سخن به میان آمده است که بر غنای آن می‌افزاید.

نوشتار حاضر می‌تواند کمبودهای موجود در فضای علمی کشور را تا اندازه بسیاری پر نماید. همچنین، با توجه به تخصص و آشنایی محققان با مفاهیم کتاب و تلاش و وسواس در ترجمۀ عبارات و واژگان و معرفی رویکردهای جدید و استفاده از منابع معتبر، انتظار می‌رود جامعۀ دانشگاهی و سایر علاقه‌مندان بهرۀ کافی و وافی از آن ببرند.

محمدتقی رضویان عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی (گروه جغرافیای انسانی و آمایش) است و محمد کاظم شمس پویا دانش آموخته جغرافیا و برنامه ریزی شهری دانشگاه شهید بهشتی. از مهمترین آثار دکتر محمد تقی رضویان در حوزهتألیف و ترجمه می‌توان به مدیریت شهری در جهان، فضاهای فرسوده شهری، مدیریت عمران شهری، حمل ونقل چشم انداز جهانی و ایران اشاره کرد. از آثار دکتر محمد کاظم شمس پویا نیز می توان از «قدرت و حکمروایی شهری»، «حکمروایی تغییر آب وهوا»، «توسعه پایدار پیراشهری» نام برد.

کد خبر 5039625 محمد آسیابانی

منبع: مهر

کلیدواژه: انتشارات سروش تازه های نشر اقتصاد چهل سالگی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس ترجمه گردشگری رایزنی فرهنگی موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران تازه های نشر دفاع مقدس انتشارات سروش پرویز قاسمی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ادبیات جهان دفاع مقدس جنگ تحمیلی جایزه ادبی اقتصاد سبز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۸۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «نقش ما» با موضوع واکاوی جهش تولید با مشارکت مردم نوشته امیرحسین طالب علی به‌تازگی توسط منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

نویسنده در این کتاب تلاش کرده به بررسی مفهوم جهش تولید در حوزه‌های مختلف، نقش مردم در پیشبرد آن و راهکارها و راهبردهای مختلف برای افزایش جهش تولید در کشور بپردازد.

کتاب مورد اشاره ۵ فصل را درباره مفهوم جهش تولید با مشارکت مردم، اهمیت جهش تولید در توسعه اقتصادی کشور، تحولات اقتصادی و اجتماعی مؤثر بر جهش تولید، فرصت‌ها و چالش‌های جهش تولید در ایران و نقش مناطق ویژه اقتصادی ایران در جهش تولید شامل می‌شود.

این‌کتاب در ۸۰ صفحه چاپ شده است.

کد خبر 6091109 الناز رحمت نژاد

دیگر خبرها

  • داستان شگفت‌انگیز یک معلم در«مدیر مدرسه شریعت»/ از مبارزه با بهائیت تا تربیت چوپانی که مدیر مدرسه شد
  • استاد مطهری؛ فیلسوف یا متکلم؟!
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد/ اولین کتاب تخصصی انتظارات تورمی در ایران
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  • کتاب «اقتصاد در هیاهوی انتظارات» منتشر شد
  •  معرفی کتاب های بازار مالی
  • مشکلات اقتصاد ایران راه‌حل سیاسی دارد؟
  • نشر پویانما با «نخستینه های چاپ ایران؛ کتاب‌های چاپ سربی دوره اول» در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۳
  • مشارکت دهه هشتادی‌ها در مدیریت شهری استمرار اندیشه بنیانگذار انقلاب است
  • کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد