آذین: «ایل دا» عاشقانه ای وطن پرستانه از عشایر قهرمانان لر است
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۱۸۹۸۵
جبار آذین در گفت و گو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری فارس گفت: «ایل دا»، مضمونی نو،داستانی خوب و فیلمنامه ای پرداخت شده و دراماتیک دارد و روایتی ناگفته درباره زندگی، مناسبات، مبارزات و آیین ها و سنت های ایلیاتی عشایر مرزنشین است.گرچه خط محوری داستان ایلدا از میان مثلث آشنای عشقی می گذرد، ولی در محدوده کلیشه و تکرار نمی ماند، در جا نمی زند و همراه پردازش کاراکترهای متنوع و ماجراها و حوادث گوناگون، پا به درون زندگی روستایی، ایلیاتی می گذارد و تا وسعت مناسبات اجتماعی، فرهنگی، قومی و ملی عشایر لر و مبارزات وطن پرستانه آنها امتداد می یابد.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی ادامه داد: آنگاه که مثلث عشق سریال به مرز خون و جنون می رسد، نقش خطا و گناه و شرارت و قاچاق در داستان پررنگ می شود، عهد و پیمان دوران کودکی و دوستی و مهربانی ایلیاتی پا درمیانی می کند. لیکن شر در تقابل با خیر در لباس مزدور قاچاق و کینه و انتقام و سرخوردگی عاشقانه، مثلث عشق را درهم می شکند و بساط خون و تقاص قومی در قالب جدال و سنت خون بس می گسترد.
آذین اظهارداشت: پیمان مرزدار و مرزنشین در مجاهده عشایر لر و مرزداران کشور با بیگانه ها و قانون و اخلاق و انسان ستیزان قاچاق، مضمون ناگفته ای است که در ایل دا بازگو می شود.
این منتقد تاکید کرد: ایل دا، نوشته نوشین پیرحیاتی به زندگی و مقاومت عشایر مرزنشین دهلران در ایلام در دوران دفاع مقدس می پردازد و سهم پژوهش و تحقیق در نگارش فیلمنامه آن مشخص است. چنین فیلمنامه ای در اختیار راما قویدل، یادگار زنده یاد امیرقویدل که پیشینه ای قابل اعتنا در فیلم و سریال سازی دارد، قرار گرفته تا از آن مجموعه ای مانا در سیما بسازد.
وی ادامه داد: اما امتیازهای یاد شده در اجرا و تصویرسازی مناسب و جذاب و باور پذیر به ثمر لازم و مکفی ننشسته است. در واقع مشکل اصلی تبدیل نشدن ایلدای متوسط کنونی به یک سریال مانا و قوی در تلویزیون آشفته حال کشور به سطحی نگری و سطحی سازی و سهل انگاری کارگردان و شناخت ضعیف او از موضوع ها، کاراکترها و مضامین خاص ایل دا، گزینش نامناسب و غیریکدست بازیگران و فاصله از شناخت لازم زندگی، ویژگی ها و مختصات قومی، بومی هموطنان لر، ناآشنایی با منطقه و لوکیشن رخدادهای داستان، شیفتگی بیش از اندازه به بازی با تصویر و هلی شات و استفاده نکردن از هنرمندان و کارشناسان محلی بازمی گردد.
وی افزود: کم کاری راما قویدل به رغم پرتوانی او در کارگردانی، باعث نابسامانی و چندگانگی پوشش، زبان، بیان، لهجه و بازی ها و شخصیت ها و ناموفقی در تصویر سازی همسو با محتوای اثر شده است. قویدل و دیگر کارگردان ها بایدبه این نکته مهم توجه کنند که ساختن آثار قومی، بومی و ملی مانند تولید فیلم های دفاع مقدس، نیازمند دانش و تخصص ویژه است و آنها که دارای این شرایط نیستند، نباید سهل انگارانه به تولیداین گونه آثار بپردازند، چرا که ممکن است به قربانی شدن فیلمنامه، بودجه و امکانات ملی و مردم بینجامد و نارضایتی مخاطب را در پی داشته باشد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: سینما تلویزیون دفاع مقدس وطن سریال ایل دا ایل دا
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۱۸۹۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
معمای «مثلث برمودا»
ایتنا - یک منطقه دریایی در اقیانوس اطلس شمالی که بین فلوریدا، پورتوریکو و برمودا قرار دارد، در اواسط قرن بیستم پس از انتشار مقالاتی که از ناپدید شدن مرموز قایقها و هواپیماها در آنجا حکایت داشتند، جایگاهی افسانهای پیدا کرد.
یکی از مشهورترین حوادث در سال ۱۹۴۵ میلادی روی داده بود؛ یعنی زمانی که گروهی متشکل از پنج بمبافکن نیروی دریایی ایالات متحده در یک ماموریت آموزشی در این منطقه ناپدید شد.
پس از آن برای دههها، دلیل غرق شدن هر کشتی و سقوط هر هواپیمایی در این منطقه، نیروهای مخرب مثلث برمودا دانسته شد. تا اینکه در سال ۱۹۷۵ میلادی یک نویسنده آمریکایی به نام «لری کوشه» کتابی را منتشر کرد و در آن توضیح داد که گزارشهای مربوط به مثلث برمودا، نادرست و اغراقآمیز یا تأیید نشده هستند.
او همچنین نوشت تعداد حوادث دریایی که در این منطقه از اقیانوس اطلس روی میدهد، نسبت حوادث روی داده در دیگر بخشهای اقیانوس، خیلی بیشتر نیست.
با این وجود، استناد به دلایل طبیعی و ماوراء طبیعی برای شرح حوادث این منطقه همچنان برای سالها ادامه یافت. در برخی از استدلالها سراغ اتلانتیس رفتند و نیروی باقی ماندههای این جزیره افسانهای را در وقوع این حوادث مقصر دانستند و در برخی دیگر ادعا کردند که در این مثلث، نوعی پدیده فضا-زمان حاکم است و اجسام را به درون یک جهان موازی میمکد.
یکی از عجیبترین توضیحهای طبیعی درباره این منطقه نیز این بوده که حبابهای متان آزاد شده از بستر دریا، کشتیها را واژگون میکند. با این حال، در جریان مطالعات سازمان زمین شناسی ایالات متحده، هیچ نشانی از انتشار قابل توجه متان در ۱۵ هزار سال گذشته در این منطقه یافت نشد.
به نظر میرسد یکی از دلایل سقوط هواپیماها و واژگونی کشتیها در گذشته در این منطقه، وقوع طوفانهای زیاد بوده است؛ آنهم در دورانی که هنوز خلبانان و کاپیتانهای کشتیها ابزارهای دقیقی برای پیشبینی آب و هوای بد نداشتند.
نتایج یک مطالعه جدید نیز نشان داد طوفانهای همگرایی که در این منطقه روی میدهد، گاه امواج سرکشی به ارتفاع ۳۰ متر ایجاد میکند که میتواند حتی شناورهای بزرگ را غرق کند.
شبیهسازیهای آزمایشگاهی نیز تأیید کرد که چنین امواجی پتانسیل غرق شدن کشتیها را دارند، با این وجود هیچ مدرکی وجود ندارد که آنها واقعاً در مثلث برمودا روی میدهند.
برخی ادعا میکنند که ناهنجاریهای مغناطیسی باعث میشده که در گذشته ملوانان و خلبانانی که با قطبنما حرکت میکردند، از مسیر خارج شوند.
اگرچه تا کنون چنین ناهنجاریهایی شناسایی نشده، اما گمان میرود در اوایل قرن بیستم، شمال جغرافیایی واقعی و شمال مغناطیسی در مثلث برمودا همسو شدند که میتوانسته منجر به خطاهای ناوبری شود.
گارد ساحلی ایالات متحده نیز هیچ خطر خاصی را در مثلث برمودا شناسایی نکرده است. همچنین یک مطالعه در سال ۲۰۱۳ میلادی که خطرناکترین آبها برای کشتیرانی را فهرست کرده بود، این منطقه را در فهرست خود قرار نداده است.
آمارها نیز نشان میدهد که با وجود حجم بالای ترافیک هوایی و دریایی همچنین طوفانهای مکرر، از مثلث برمودا تعداد غیرعادی از تصادف و خرابی گزارش نشده است.
شاید دلیل واقعی جلب شدن توجهها به این منطقه، این باشد که مردم بطور طبیعی به سمت رمز و راز کشیده میشوند و به همین دلیل گزارشها از ناپدید شدنها، توجهات زیادی را به خود جلب میکرده است.
از قدرت این باورهای اسرارآمیز در سالهای اخیر کاسته شده است؛ شاید به این دلیل که فناوریهای مدرن به ما اجازه میدهد ترافیکهای هوایی و دریایی را با دقت بیشتری ردیابی کنیم.