Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، ابوالقاسم حسین پور گفت: سیل موضوع مهم کشور است و امروز به یک دغدغه مهم برای مردم، مقامات کشوری بویژه مقام معظم رهبری تبدیل شده است. 

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها افزود: رهبر معظم انقلاب در پی سیل سال گذشته که به برخی از زیر ساخت‌ها، تاسیسات و اماکن مسکونی استان‌ها خسارت وارد شد، خواستند که کارهای آبخیزداری، آبخوانداری و حفاظت از جنگل‌ها را در دستور جدی کار قرار گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطر نشان کرد: قانون جامع آبخیزداری توسط کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در دستور کار قرار دارد و موضوعات مربوط به سیل  مورد توجه جدی قانون قرار گرفته است.

هرجا اقدامات آبخیزداری انجام شده است، سیل پایین‌ترین خسارت را داشته است

به گفته حسین پور در سال گذشته ۱۳۸ مورد سیل بزرگ و کوچک در حوزه های آبخیز کشور اتفاق افتاده است و شواهد نشان می‌دهد که هرجا اقدامات آبخیزداری انجام شده است، سیل پایین‌ترین خسارت و تخریب را داشته است.

وی در ادامه گفت: با توجه به شرایط اقلیمی کشور و قرار گرفتن در کمربند خشک و نیمه خشک، اینکه شاهد وقوع سیل با شدت بیش از ۱۰۰ میلیمتر در یک روز در مناطقی از کشور باشیم  دور از انتظار نیست و باید با دقت و تامل بیشتری به بازگشت سیل و اقدامات آبخیزداری و آبخوانداری نگریسته شود.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوانداری سازمان جنگل‌ها افزود: رویکرد جدید سازمان به مقوله سیل صرفاً تهدید و خطر سیل نیست بلکه سیل را فرصت مغتنمی برای اقلیم خشک و نیمه خشک کشور می‌داند.

وی افزود: اقدامات آبخیزداری سبب نفوذ باران و سیلاب به داخل زمین می‌شود و تقویت سفره‌های زیرزمینی، تغذیه آبخوان‌ها، چاه‌ها، چشمه‌ها، حفظ خاک و پوشش گیاهی را به همراه خواهد داشت.

با ذخیره‌سازی سیلاب‌ها، نیاز آبی کشور تضمین می‌شود

در ادامه این نشست مجازی دکتر جهانگیر پرهمت - استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور- درباره طرح اطلس سیل و کاربرد آن در مدیریت سیل گفت: در هیچ جای دنیا سیل به طور کامل قابل کنترل نیست اما می‌توان صدمات آن را کاهش داد و با ذخیره‌سازی تمامی این سیلاب‌ها، نیاز آبی را تضمین کرد.

وی افزود: اولین بار نقشه اطلس سیل در سال ۸۵ در قالب سیمای حوزه‌های آبخیز توسط پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تهیه و در اختیار سازمان جنگل‌ها قرار گرفت.

این استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور در ادامه پیش‌بینی سیل، مهار و کاهش خسارت سیل و مدیریت آن را مورد نیاز اساسی دانست و دو روش را برای پیش‌بینی سیل ارائه کرد.

وی روش تعیینی با مدل‌سازی بارش‌ها و رواناب‌های حوضه و شیوه‌های  آماری در سطوح مختلف را از روش های کارآمد برای پیش‌بینی سیل معرفی کرد.

پرهمت با بیان اینکه سیل هم قابل پیش‌بینی است و هم می‌توان از شدت خسارت آن کاست خاطر نشان کرد: ایجاد سیل بند و بندهای کوچک و پخش سیلاب در مسیر وقوع آن می‌تواند در مدیریت کاهش خسارت و اثرات سیل اثرگذار باشد.

پرهمت تاکید کرد: برای مدیریت سیل نیازمند شناخت بیشتری هستیم و در اطلس سیل آنچه نیاز داریم این است که بدانیم سیل‌ها در کدام نواحی اتفاق می‌افتند، با چه شدتی ادامه پیدا می‌کنند و در کدام نواحی دارای گسترش بیشتری هستند.

این استاد پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری کشور درباره اطلاعات پایه مورد استفاده در این پژوهش گفت: برای این کاراز اطلاعات متعـددی از عوامل و پارامترهای مختلف سیل از جمله فراوانی وقوع سیل، خسارات، تلفات جانی و پهنه ای سیل‌گیـر، مراکـز مسـکونی و جمعیت در معرض سیل به همراه حجم آوردهای سیلابی سالانه و منحنی های شدت استفاده شده است.

کد خبر 554491 برچسب‌ها سيل

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: سيل پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری اقدامات آبخیزداری پیش بینی جنگل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۲۰۱۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: تمام محورهای مواصلاتی استان باز شده‌اند، اما همچنان ناایمن هستند، زیرا شانه‌ها شسته شده و در برخی محورها زیر آسفالت جاده‌ها خالی شده است. - اخبار استانها -

به گزارش  خبرگزاری تسنیم از بیرجند؛ محمدعلی آخوندی امروز جمعه 7 اردیبهشت گفت: اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره ادامه فعالیت توده هوای ناپایدار جوی در خراسان جنوبی از روز پنجشنبه تا پایان امروز جمعه 7 اردیبهشت هشدار سطح نارنجی صادر کرده، اما این هشدار بیشتر جنبه احتیاطی دارد و در ادامه روند بارندگی‌های روز گذشته است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری با اشاره به بارش های پراکنده‌ در شهرستان‌های خوسف، طبس، نهبندان و سربیشه، افزود: بارندگی‌های شدیدی هم به صورت موردی و در مناطق کوهستانی خواهیم داشت.

وی گفت: در حال حاضر هیچ محور مواصلاتی مسدودی به دلیل سیلاب های روز گذشته نداریم، اما این محورها همچنان ناایمن هستند، زیرا شانه ها شسته شده و در برخی محورها زیر آسفالت جاده ها خالی شده است.

خسارت کامل به 20 قنات در زیرکوه

آخوندی با اشاره به خسارت سیلاب روز گذشته در خراسان جنوبی، افزود: تیم برآورد خسارت ها ورود جدی به آسیب های زیرکوه داشته اند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری  خراسان جنوبی  گفت: در شهرستان زیرکوه خسارت کامل به 20 قنات گزارش شده است.

وی از تلف شدن 300 راس دام در سیلاب روز گذشته شهرستان زیرکوه هم خبر داد و افزود: چندین خانه و آغل و قدیمی تخریب شده است، اما این آمار دقیق نیست و باید سیلاب فروکش کند تا تیم های برآورد خسارت، گزارش دقیقی داشته باشند.

خوسف هم خسارت‌های زیادی دیده است

آخوندی در ادامه از خسارت سیلاب به محورهای مواصلاتی، پل ها و آبنماهای شهرستان خوسف هم خبر داد.

انتهای پیام/250

دیگر خبرها

  • مهار ۱۷ میلیون متر مکعب رواناب در سازه های آبخیزداری خراسان جنوبی
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • راه‌های مواصلاتی قربانی سیلاب‌های اخیر در خراسان جنوبی/ خسارت‌ها برآورد می‌شود
  • خسارت ۸۸۳ میلیاردی سیلاب در شهرستان کلاله
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در کشور راه مقابله با سیلاب است
  • ذخیره ۳۰ میلیون متر مکعب آب در بند‌های خاکی و ملاتی استان
  • راه‌ها در خراسان جنوبی باز شده، اما همچنان ناایمن هستند
  • خسارت ۱۳۰۰ میلیاردی سیل به کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارت سیل با اجرای عملیات آبخیزداری و آبخوانداری
  • سیلاب ۸۸۳ میلیارد ریال به کلاله خسارت زد