Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-03@02:04:01 GMT

صنایع دستی نشان از فرهنگ بومی و هویت منطقه است

تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۹ | کد خبر: ۲۹۵۳۱۹۳۹

صنایع دستی نشان از فرهنگ بومی و هویت منطقه است

قاسم کاظمی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در حال حاضر ۹ هزار هنرمند در بیش از ۱۱۰ رشته صنایع دستی استان در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: اولویت رشته‌های صنایع دستی در زمینه‌هایی از قبیل دستبافت های سنتی، زیر اندازهای سنتی، آثار چوبی، فلزی، رودوزی‌های سنتی و کتابت است.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی گفت: رشته‌هایی از قبیل گره چینی، جاجیم بافی، قدک بافی، نقاشی پشت شیشه، گلیم گل برجسته، سوزن دوزی و قفل‌سازی است که سال‌ها مهجور مانده بود، از طریق دوره‌های آموزشی و تربیت هنرجو حیات دوباره آنها با هدف اشتغالزایی و تولید انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ماندگاری هنرمندان در رشته‌های فراموش شده وابسته به استاد کار است تا با استفاده از مهارت کاربری صنایع دستی را با نیازهای امروز تغییر کاربری دهد که از جمله رشته‌های دارای این قابلیت می‌توان به رشته سفالگری اشاره کرد.

کاظمی گفت: صنایع دستی هر منطقه معرف بخشی از فرهنگ بومی و هویت منطقه است که باید از منسوخ شدن آن جلوگیری کرد.

کاظمی افزود: صنایع دستی باید در عمق و بطن زندگی مردم باشد و شیوه تولید و عرضه آن نباید تنها جنبه تزئینی داشته باشد بلکه باید با پاسخگوی نیازهای زندگی و عجین با خواسته‌های ملموس مردم شود.

وی در خصوص ثبت آثار هنرمندان صنایع دستی عنوان کرد: نزدیک به ۱۰ اثر از ۸ هنرمند دارای ثبت مهر اصالت جهانی است و در شش سال اخیر نیز ۹۲ اثر توانستند نشان ملی یا مرغوبیت کالای صنایع دستی دریافت کنند.

کد خبر 5040534

منبع: مهر

کلیدواژه: اراک صنایع دستی ویروس کرونا چهل سالگی دفاع مقدس شیراز آمار کرونا بوشهر شیوع کرونا اربعین 99 گرگان کرمانشاه اربعین حسینی دفاع مقدس هفته دفاع مقدس خطبه های نماز جمعه شهرکرد صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۱۹۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مدرسه هنر در کاشان

رئیس سازمان فرهنگی اجنماعی ورزشی شهرداری کاشان از راه‌اندازی راه‌اندازی مدرسه هنر در فرهگسرای خانواده کاشان خبر داد. - اخبار استانها -

محمدعلی فرجی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در کاشان، ضمن اشاره به  آغاز به کار طرح مدرسه هنر در فرهنگ‌سرای خانواده کاشان اظهار داشت: این طرح که با هدف دانش‌افزایی در موضوعات علمی، هنری و مهارتی و همچنین ارتقای شور و نشاط دانش‌آموزان از سوی فرهنگ‌سرای خانواده در حال برگزاری است، میزبان گروه‌های دانش‌آموزی خواهد بود.

وی افزود: بازدید و آشنایی دانش‌آموزان با هنرهای سنتی قلم‌زنی، زری‌بافی، سفال و خوشنویسی با هدف احیا و پویایی این‌گونه مشاغل و ایجاد انگیزه برای یادگیری و کسب درآمد از این حرف سنتی از جمله بخش‌های اصلی این طرح است.

وی ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در مدرسه هنر خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان با شرکت در طرح «مدرسه هنر» در کنار بازدید، تجربه کار با سفال به صورت دستی و با چرخ سفالگری و قلم‌زنی در سطح پایه را کسب می‌کنند.

رئیس سازمان فرهنگی اجتماعی ورزشی شهرداری کاشان آغاز به کار طرح مدرسه هنر در فرهنگ‌سرای خانواده کاشان ابراز داشت: انجام آزمایش‌های علمی به سبک کیمیاگری و مشاهده واکنش‌های شیمیایی، بازی‌های آبی، نقشه گنج و بازی‌های فکری و هیجانی بخش دیگری از مدرسه هنر است.

نخستین مجموعه فرهنگی ورزشی جوشقان استرک کاشان پس از 45 سال افتتاح شد

فرجی با بیان اینکه فرهنگ‌سرای خانواده در فضایی سنتی و دلنشین با ارائه طرح‌های آموزشی و تفریحی متنوع ، آماده میزبانی از گروه‌های دانش‌آموزی به صورت اردوهای یک روزه و همچنین جشن‌های دانش‌آموزی در روزهای پایانی سال تحصیلی است، گفت: علاقه‌مندان برای اطلاع از جزئیات برنامه‌ها و کسب اطلاعات بیشتر به این مجموعه واقع در خیابان آیت‌اله کاشانی، کوی ملک‌آباد مراجعه و در ساعات اداری با شماره تلفن 55467624 تماس بگیرند.

انتهای پیام/801/

دیگر خبرها

  • راه‌اندازی مدرسه هنر در کاشان
  • آغاز احیای رشته چادر شب‌بافی در چهارمحال و بختیاری
  • اقامتگاه سنتی گل‌سنگ دربند افتتاح شد
  • منطقه جهانی اورامان میزبان آیین سنتی کومسای می‌شود
  • رفع مشکلات عشایر ضروری است
  • هنرنمایی زنان عشایر در ۳۰ رشته صنایع دستی
  • مراسم کومسای در منطقه جهانی هورامان برگزار می‌شود
  • مهارت کاشی هفت‌رنگ اصفهان نشان جغرافیایی بین‌المللی دریافت کرد
  • موفقیت هنرمندان سیرجانی در کسب ۲۱ مهر اصالت ملی صنایع‌دستی
  • نمایشگاه هنرجویان رشته صنایع دستی در شاهرود