Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیماری کووید۱۹ را از گروه بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ردپای آن در آبزیان دریایی به خصوص نهنگ پیدا شده است.

به گزارش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر مسعود مردانی همزمان با ۱۴ مهر روز دامپزشکی به پیشرفت ها در زمینه کنترل بیماری های عفونی و پیشگیری با واکسن اشاره کرد و افزود: هنوز شاهد بروز موارد جدیدی از بیماری های مشترک بین انسان و حیوان در کشور هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی، بروسلوز (تب مالت) را یکی از مهم ترین بیماری های مشترک بین انسان و حیوان (زئونوز) برشمرد که به وسیله یکی از گونه های باکتری بروسلا ایجاد شده و به سه صورت حاد، تحت حاد یا مزمن تظاهر می کند.

این استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یادآور شد: بروسلوز در حیوانات، بیشتر دستگاه تناسلی ادراری را درگیر می کند و در انسان معمولا باعث ایجاد تب، تعریق، دردهای استخوانی و عضلانی، ضعف، بیحالی و کاهش وزن می شود.

مردانی در ادامه به زیان های اقتصادی فراوان ناشی از بیماری بروسلوز اشاره کرد که سقط بره ها و گوساله ها و کاهش فراورده های لبنی برخی از این موارد است.

وی، بروسلوز را یک بیماری هزار چهره ذکر کرد که اکثر ارگان های بدن انسان را درگیر می کند و یادآور شد: باوجود درمان دارویی نسبتا موثر، حدود ۱۰ درصد مبتلایان دچار عود بیماری می شوند و در موارد مزمن نیز سبب ناتوانی های حرکتی و افسردگی می شود.

این پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی خاطرنشان کرد: براساس تخمین کارشناسان سازمان جهانی بهداشت سالانه حدود ۵۵۰ هزار نفر در اثر ابتلا به هاری جان خود را از دست می دهند که عامل ۹۹ درصد موارد مرگ و میر ناشی از این بیماری در اثر گاز گرفتگی سگ است.

مردانی هاری را یکی دیگر از بیماری های حاد ویروسی مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ممکن است به طور اتفاقی در اثر گزش حیوانات، پیوند قرنیه و سایر بافت های آلوده به انسان انتقال یابد.

وی به نجات جان بیش از ۳۲ هزار نفر در جهان با اقدامات پیشگرانه پس از گزش حیوانات اشاره کرد و گفت: سالانه حدود ۱۵ میلیون نفر در جهان پس از گزش حیوانات تحت پوشش اقدامات پیشگیرانه قرار می گیرند که این اقدامات باعث نجات جان حدود ۳۲۷۰۰ انسان می شود.

استاد گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تب کنگو، سیاه زخم و سالک را از دیگر بیماری های مشترک بین انسان و حیوان ذکر کرد.

مردانی فزود: این روزها که بحث بیولوژیک(بیوتروریسم) بسیار قوت گرفته است از بروسلوز، ملیوئیدوزیس، تب های خونریزی دهنده و آنتراکس به عنوان جنگ افزار های بیولوژیک(Biowarfare ) بالقوه یاد می شود اما این که آیا در عمل چنین سلاحی تا به حال علیه انسان ها استفاده شده یا خیر، تمامی ابعاد آن نامشخص است.

این پزشک فوق تخصص بیماری های عفونی، بیماری کووید۱۹ (کروناویروس) را نیز یک بیماری مشترک بین انسان و حیوان برشمرد که ردپای کرونا را در آبزیان دریایی به خصوص نهنگ پیدا کرده اند.

مردانی تاکید کرد: پیشگیری از عفونت های مشترک بین انسان و دام قطعا بدون کنترل بیماری در حیوانات امکان پذیر نیست. بنابراین هماهنگی و هم فکری ارگان های درگیر در این مهم نظیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان دامپزشکی توصیه می شود.

لینک کوتاه: asriran.com/003966

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: کرونا نهنگ بیماری های مشترک بین انسان و حیوان دانشگاه علوم پزشکی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۹۵۳۳۹۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل

ایسنا/مازندران رییس اتحادیه صنف قصابان شهرستان بابل در جلسه آموزشی مبارزه با تب کریمه کنگو اظهار کرد: با جلوگیری از قاچاق گوشت در شهرستان، پیشگیری‌های لازم جهت بروز بیماری‌های واگیر بین دام و انسان به شرایط مطلوبی رسیده است.

دکتر کوروش نظری مسئول نظارت دامپزشکی شهرستان بابل نیز با بیان اینکه با شروع فصل گرما، شیوع تب کریمه کنگو بیشتر می‌شود، افزود: علائم این بیماری تشابه عجیبی به آنفلوآنزا دارد.

وی خاطرنشان کرد: ویروس از طریق کنه قهوه‌ای رنگ وارد بدن دام می‌شود و معمولا افراد مبتلا به تب کریمه کنگو دچار خونریزی‌های زیرپوستی شده و در برخی موارد نیز به مرگ منجر خواهد شد.

نظری با اشاره به اینکه افرادی که با گوشت تازه دام کشتار شده در تماس هستند، بیشتر ریسک ابتلا دارند، خاطرنشان کرد: این ویروس حتی با له کردن کنه و آغشته شدن محتوای کنه بر روی پوست دام نیز قابل انتقال است.

این مسئول با تاکید بر اینکه کشتارگاه‌ها موظف هستند ۲۴ ساعت گوشت را در سردخانه نگه داشته و پس از آن، اقدام به توزیع کنند، افزود: بیشترین آمار ابتلای بیماری تب کریمه کنگو مربوط به قاچاق گوشت است و توصیه ما این است که قصابان از کشتارگاه مجاز گوشت تهیه کنند.

 نظری اظهار کرد: متاسفانه در این زمینه یک نفر دامپزشک ساکن سیستان‌وبلوچستان نیز فوت شده است.

او درخصوص علائم بیماری نیز یادآور شد: علائم این بیماری همراه با درد شدید استخوان‌ها، افسردگی و تغییر خلق و خو بوده و ممکن است درمان این بیماری چند ماه زمان ببرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تاثیر تغییرات هوایی بر بیماری‌های عفونی / افزایش انگل‌های روده‌ای با مصرف آب غیربهداشتی
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • علت افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران چیست؟
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران/ کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند؟
  • آمار بالای حیوان گزیدگی در اردبیل
  • ۲ دلیل مهمِ افزایش آمار آبله‌ مرغان در ایران | کدام کودکان آبله مرغان نمی‌گیرند
  • برگزاری جلسه آموزشی پیشگیری از تب کریمه کنگو در بابل
  • این استان رکورد دار آمار حیوان گزیدگی در کشور
  • اردبیل بالاترین آمار حیوان گزیدگی در کشور را دارد
  • داستان سرماخوردگی در انسان‌ها از چه زمانی آغاز شد؟